Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ElsJ schreef:Ik denk dat jij gelijk hebt, Margarita. Mijn opa zei ook dat ik het nieuwe hooi dadelijk kon voeren. En die kan het ook echt wel weten, hij heeft namelijk ook jarenlange ervaring. (Hij heeft trouwens voederbieten voor me in z'n hof gezet. daar zijn de paarden zot op, maar ik hoor zelden iemand die het voert.)
Ergens heb ik zelf wel zoiets van laat het maar even liggen. Ik was er eens bij toen een paard koliek kreeg nadat er nieuw stro in z'n stal was gelegd.
En ik heb ook nog zo'n 30 pakken van vorig jaar, dus ik heb de nieuwe nog niet nodig.
dutske"]
hooi moet eerst 6 weken op het land liggen drogen,
om de giftige stoffen buiten werking te zetten
eenmaal in de balen mag je het direct voeren
[/quote]
Das knap, waar woon jij?? Dat 6 weken lang je hooi droog kunt houden op het land![]()
Hooi moet idd 6 wkn liggen om af te sterven.
Hoe lang stro moet blijven liggen durf ik je niet te vertellen.
Er word hier wel heel erg verbaast gereageerd op stro voeren. Dat is goed voor de buikvulling/ tegen de verveling. Het bevat weinig voedingsstoffen.
Wel uitkijken met de hoeveelheid en met koliekgevoelige paarden.
[quote="_Margarita_"]
ik hoor hier echt de raarste dingen, mijn opa is jaren boer geweest, mijn vader heeft weet ik hoe vaak balen hooi geperst en heeft zelf ook koeien, op die moment is mijn oom uit canada hier, en die is ook boer.. Veel uit mijn familie zijn boer.
zelf vond ik het al vreemd dat hooi en stoor 6 weken of weet ik veel hoelang moeten blijven liggen tot het gevoerd kan worden.
Ik heb het dus maar nagevraagd aan de experts, in mijn ogen zijn boeren namelijk experts.. die doen dit natuurlijk elk jaar en willen ook het beste voor hun beesten.
het is dus klinkklare onzin om hooi of stro eerst te laten liggen. Natuurlijk moet het eerst een paar dagen op het land liggen om de drogen, maar wanneer het in de baal zit is het absoluut NIET nodig om het dan nog zolang in de schuur te laten liggen. Je kan het echt waar gewoon meteen voeren, of stro in de stal gebruiken!!
ik las ook dat je hooi zes weken op het land moet laten liggen??? Je maai het gras en na een paar dagen is het kruk droog en moet het in de pers, zodat je mooi droog hooi heb. 6 weken? heb je het ooit zes weken lang droog gezien hier in nederland? en als er iets slecht is is het wel regen in het hooi..
sorry ik bedoel dit allemaal niet kwaad, maar dit is in mijn ogen echt complete onzin!!
oh ja van dat broei in 6 weken is wel waar, na 6 weken is er geen kans meer op broei, maar dit is absoluut geen reden om het niet aan je paard te voeren.. want de kans op broei is maar heeeeel klein wanneer je hooi mooi droog in de pers gegaan is..
[/quote]
Het is zoals eerder gezegd, niet alleen de kans op broei, maar ook het afsterven. Van gras, van onkruid enz. Dit is veel belangrijker als die kleine kans op broei.
Vaak is het zo dat boeren koe-gericht denken. En dan dus over het hoofd zien dat koeien vier magen hebben en dus wat meer kunnen hebben dan een paard. Dit zie je bij veel boeren die een pensionstal beginnen ook terug komen, natte kuil en als het voor een koe kan, dan mag een paard het ook.......
[quote="ElsJ schreef:(Hij heeft trouwens voederbieten voor me in z'n hof gezet. daar zijn de paarden zot op, maar ik hoor zelden iemand die het voert.)
.