2 jarige inrijden?! en veulens discussie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vind jij dat het kan?(een 2 jarige inrijden? )

Poll eindigt op

nee, te jong
154 (90%)
nee, (andere reden dan te jong? zeg het in het topic!)
7 (4%)
ja, het kan wel, maar niet te vaak rijden
10 (5%)

Totaal aantal stemmen: 171

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:05

Monster schreef:
Maar als ene paard er sterk ui ziet, hoeft het nog niet klaar te zijn toch?

er sterk uitzien en er lichaamelijk klaar voor zijn zijn ook 2 totaal verschillende dingen. Het paard kan er ookal klaar voor zijn zonder er sterk uit te zien, die bespiering komt toch pas na het trainen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:14

Monster schreef:
Ik geloof niet zo oud(heb ik ook maar gehoort) Omdat ze veel wambleod ofzo hebben? dus snel veel stressenw at slecht is voor hun gezondheid ?

warmbloed heeft er niets mee te maken. Ze zijn trouwens (meestal?) volbloed. Wat ik gehoord heb, worden ze niet oud, omdat er veel te vroeg mee begonnen wordt en ze lichamelijk veel te veel gevraagd wordt...

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:21

Absoluut te jong. Boos!
Wij hebben een jaarling lusitano en die zijn laat volwassen.
We zijn van plan haar op haar vierde in te rijden.
Sommige zeggen dat als ze al eerder "volwassen"is het wel eerder kan maar ik denk er niet aan.
Je kan je paard maar een keer inrijden en dus ook verpesten. Waarom niet even wachten tot je zeker weet dat je paard er aan toe is?! Verward
Sommige mensen vinden het toch zo belangrijk om te rijden!!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:25

Ik vind 2 jaar te jong, om de redenen die hier al eerder genoemd zijn.

Die volbloeden gaan natuurlijk een stuk minder lang de sport in en veel eerder op pensioen, misschien heeft dat er iets mee te zien?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:44

2 jaar vind ik veel te jong ,Ikvind dat er voor 3 jaar zeker niet mee gereden mag worden ,zelfs longeren hoeft voor mij niet .Om ze te laten wennen ? bull dat kunnen ze om 3.5 ook hoor .de mijne worden op 3 jaar enkel zadelmak gemaakt (ongeveer een maand ) .daarna gedekt en in die winter nog een beetje verder aangereden en daarna de weide terug in .Na het spenen van het veulen nemen we de draad terug op ,en mijn 5 jarige die hoeft niet onder te doen voor zen leeftijdsgenoten hoor ,ze loopt inmiddels ook 1.10 op haar sokken rond en ze is nog niet versleten.
renpaarden worden inderdaad al op 18 maanden ingereden daar zij op 2 jaar al moeten koersen ??? maar ja op 5 jaar zijn ze wel volledig opgebrand

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:37

Over het algemeen vind ik 2 jaar te jong, ligt ook aan het paard, of ie al volgroeid is, maar dat is meestal niet zo op 2 jarige leeftijd, dus...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:50

2 jaar is te jong voor welke type paard dan ook.
Er zijn western stallen die inderdaad hun 2-jarigen zadelmak maken (en dit zijn stallen op 'niveau') en deze mode is ook door aan het groeien naar warmbloed stallen Bloos! . Dit vindt ik dood zonden maar behalve mensen aanraden om het niet te doen met alle redeneren dat beschikbaar is, blijft het hun paard en hun verantwoordelijkheid EN hun keuze.

Een persoon die een 2-jarige zadelmak maakt - met welke excuus dan ook - is gewoon iemand die ten eerste geen geduld heeft, ten tweede eigenlijk geen jong beest hoort te houden en ten laatste is geen dierenvriend maar eerder een dierenbeul.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:53

veel te jong! vanaf 3 pas mag je beginnen

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:54

Monster schreef:
Trekken kunnen ze wel, maar inrijden nog niet doen hoor!

Trekken vind ik ook al te veel voor een tweejarige. De spieren en botten moeten nog veel langer doorgroeien!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:55

Veel te jong...Levi is 4 en nu 3 maanden onder het zadel...
Longeren ook niet...met 2,5 jaar 2x gedaan nog geen 10 minuten, toen de begrazing in en pas eind april dit jaar weer 3x gelongeerd en toen opgestapt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:01

Hier komen ze in oktober binnen, worden zadelmak gemaakt (dat gaat over het algemeen snel en zonder al te veel poespas). Die worden dan t/m december beetje doorgereden en hebben dan weer vakantie.

De Don Schuffro is nu 3,5, die is sinds vorig jaar oktober gereden. Die had nu ook de hele zomer weer vrij (beetje uit nood maar het paste hem wel goed)

Je kunt het overdrijven, maar aan de andere kant zijn ze ook weer niet van suiker. Probleem is meer als mensen met een 2-jarige al eindeloos gaan klooien, een half jaar longeren en er dan opstappen, etc. Hier gaat het snel maar wel goed, hebben ze daarna ook weer vrij.

Celvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:35

griebels schreef:
2 is veel te jong. Waarom mensen steeds eerder beginnen met inrijden is me een raadsel. Vroeger wachtten we nog tot ze 4jr waren, nu ineens is 2 al oud genoeg
Ik laat die van mij zeker staan tot ze 3jr is, en dan kijk ik wel of ze het aankan, of dat ze nog een jaar de wei op gaat...

Helemaal mee eens !!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:05

Ik ben benieuwd wie er gestemd hebben voor "ja het kan wel, maar niet te vaak rijden" ???

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:15

Ik vindt het te jong!
Mijn twenter oogt nog helemaal niet sterk genoeg om op te gaan zitten.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:32

Het ligt helemaal aan de bouw, ras en ontwikkeling van het paard
Sommige rassen zijn met 2 al redelijk ontwikkeld bv quarters en worden dan ingereden.
Andere zijn wat later bv IJslanders die pas met 5 of 6 evt klaar zijn voor wat werk.

Dus het ligt geheel aan het paard

Mijn merrie heb ik op 4 jaar ingereden en dat was omdat ze er gewoon nog niet klaar voor was

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:24

Mijn eerste verzorgpony moest ingereden worden. Ik was net 10, reed nog maar 3 jaar op de manege en "wist niks".
De eerste dag dat ik daar kwam moest ik meteen op die pony... rijden, stap draf galop... s'avonds naar de ponyclub een uur rijden.
Tijdens het galoperen kwam het ponytje niet helemaal goed de hoeken door, logisch, dat beest moest z'n balans nogsteeds vinden. Eigenaar trapte h'm onder z'n kont.... naja, het diertjes was 2 jaar, kwam ik achter. Was onwijs bang voor die eigenaar want die sloeg en schopte het dier dus als het niet "luisterde"... lees: zijn commando niet begreep... het beestje was 2!
Ik liet het allemaal over me heen komen.... ik wist niet beter. Ik heb het dier nooit geschopt of geslagen, dat vond ik echt te ver gaan.
Het dier was ook vreselijk in omgang, het bokte/trapte.... sloeg op hol.... etc. Logisch! Op een gegeven moment was de tijd daar dat het nodig was om het dier in de krul te rijden (volgens de eigenaar dan heh, want we moesten op concour.... het dier is zovaak die ring uitgevlogen) 2 bijzetteugels van bit naar singel en rijden maar... stap/draven en tijdens het galoperen ging het fout... hoofd tussen z'n benen en een flinke rodeo. Daarna werd ik echt bang voor het dier, bovendien vonden mijn ouders het niet meer verantwoord. De eigenaar vond dat ik dan maar moest longeren... ben ik weet niet hoevaak aan de longeerlijn door de modder gesleept.... vaak stond het diertje voor me te steigeren en sloeg met zijn voorbenen.
Uieteindelijk ben ik met het verzorgen gestopt... ik werd bang.... het werkte niet.
Het dier was de volgende dag verkocht... een jaar later is ze overleden... aan exceem zeggen ze... ik weet wel beter.

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat ieder jong ding wat te vroeg wordt ingereden zo te keer gaat.... maar ik denk dat het absoluut niet verstandig is.
Ik wist op dat moment niet beter, was 10 jaar oud. Achteraf gezien zag ik natuurlijk in dat de hele behandelwijze verkeerd was.

ace1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:33

Wow wat een ervaring die van hierboven. Ik ben het wel met haar eens en ik heb gestemd op : Te jong! Zelf vind ik het echt heel verkeerd als paarden al op 2jarige leeftijd ingereden worden. Zij moeten ook een leuke jeugd hebben en volgends mij zijn ze nog helemaal niet sterk genoeg om intensief te gaan beginnen met inrijden! Het is de eigen keuze van de eigenaar, maar ik denk dat de meeste paarden er alleen maar van in de war raken!dus laat ze nog ff lang spelen met hun weide maatjes als ze er klaar voor zijn dan laten ze het je wel merken!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:08

ijslanders zijn vanaf 5e klaar en wordt dan ingereden dat is tocht waar Verward

mijne is nu 2,4 en is nu echter gespierd en ik laat speciaal een arts komen of ik kan gaan beginnen met hem zoals longeren, hoofdstel om en zadel op als dat alles goed is ga ik op voorjaar beginnen met oprijden 2 jaar idd te jong om op te zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:09

longeren is een grotere belasting dan rechtuit rijden, dus van een half jaar longeren kan ik zo ongeveer gruwelen

verder bestaat er ook nog zoiets als geestelijk, niet alleen lichamelijk moet hij er klaar voor zijn.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:22

ik vind 2 jaar ook te jong, maar 2.5 wordt vaak gedaan met paarden die voor de hengstenkeuring klaar gemaakt moeten worden, maar vaak gaan die hengsten daarna ook nog even terug de wei op, alleen niet bij alle hengsten gebeurd dat.. maar ik zie het liefst een paard die op 3 jarige leefdtijd zadelmak gemaakt wordt

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:29

de volbloeden in frankrijk worden allen zadelmak gemaakt op 18 maand. sommigen worden metteen doorgereden, anderen geven aan dat ze nog niet klaar zijn voor de wedstrijden. de eerste koersen zijn voor 2 jarigen (of 2.5 dat weet ik niet zo zeker)

een volbloed is zowiezo al veel sneller uitgegroeid dan andere paarden

en over hoe oud volbloeden worden? ik ken genoeg paarden die een eerbare leeftijd van hoog in de 20 behaald hebben. de volbloeden die het niet zo ver halen, worden meestal door de verkeerde mensen verder gehouden nà hun racecarriere.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:38

Veel te jong.
Laat hem/haar nog minstens een jaartje lekker in de wei staan, laat het beestje lekker jong zijn.
Je hebt nog tijd genoeg om in te rijden, maar wacht in ieder geval tot het paardje 3 is.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:39

Wat ik mij afvraag,
Sommige beweren dat quarters en volbloeden eerder zijn volgroeid dan andere rassen, maar is er daar ook bewijs voor Verward
Ik dacht altijd dat zowat alle rassen even snel groeien, enkele uitzonderingen daar gelaten die wat langer nodig hebben.

Wat wel zo is, is dat volbloed renpaarden met lichte ruiters en zadels rijden en rechte lijnen rijden waarbij de ruiter in verlichte zit zit en dus nog inder hinderd, minder belastend dan bij dressuur kleine voltes en intensieve oefeningen te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:45

En mij hebben ze altijd wijs gemaakt dat een volbloed pas laat uitgegeroeid is?

Verder ben ik het ook totaal niet eens met de hengstekeuringen en wat ze daar al vragen, geld geld en geld, dat is waar het dan om draait
Idem met rensport ed, als ze nu de regels zouden maken dat het allemaal een paar jaar opschoven werd, was het voor iedereen ook wer gelijk.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:46

elady schreef:
Jitske (veulen van Lady) is nu 1 en staat tijdelijk ergens anders.
Haar verzorgster (aparte dan) longeert haar nu 2 keer in de week, ik ben het hier niet mee eens

Is dat veulen van jou? Dan zeg je er toch hopelijk wel iets van?