wie heeft er een martingaal (geprobeert)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wie heeft er een martingaal (geprobeert) en werkte die?

ja, en het werkte om mijn paard onder controle te houden.
30 (66%)
ja, en het werkte niet om mijn paard onder controle te houden
2 (4%)
ja, het werkte, maar mijn paard verzon wat anders.
5 (11%)
nee...
8 (17%)

Totaal aantal stemmen: 45

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:05

Ik rij heel soms met martingaal, als ik weet dat mn paard nogal gek gaat doen die dag, bijvoorbeeld als ik ga buitenrijden met storm ofzo. Het is 100% voor m'n eigen idee, want stel dat ze ervandoor wil of wil steigeren of wat, dan kan dat desnoods met haar hoofd tegen dr borst, tussen dr benen of tegen mijn voeten aangedrukt (ja dit weet ik uit de praktijk Tong uitsteken).
Wel is het zo dat ze met de martingaal om het idee heeft dat ze minder kan, vraag me niet waarom, maar ze doet wel minder moeite om er vandoor te gaan enzo.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:18

ik reed bij me vorige pony altijd met martingaal (paar dagen terug een nieuwe voor margarita gekocht) ik vind het een hele handige 'hulpteugel' het paard zelf heeft er geen last van, wanneer hij gewoon loopt. Alleen wanneer hij extreem zijn hoofd omhoog doet, pas dan begint de martingaal in te werken. En daar is hij dus ook voor. Om te voorkomen dat je paardje zijn hoofd omhoog doet, zodat jij nix meer te vertellen heb..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:24

Ik rijd buiten altijd met martingaal. Zo kan hij zn hoofd niet omhoog brengen en kan ik m beter houden. Ik vind de martingaal een ideale hulpteugel, hij doet eigenlijk niks, dwingt je paard niet in een houding, maar helpt je wel als het nodig is Lachen

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:51

Ik rijd nooit met martingal. Ik heb hem 1x om gehad toen ik het bos in ging en Iris vantevoren al op haar achterbenen stond. Ik vertrouwde het niet en heb haar toen een martingal omgedaan.

Maar dat vond ik helemaal niks, ze dook met haar hoofd contstant naar beneden. Nog voor dat we de afrit afwaren had ik hem al weer af.. Misschien ga ik het nog een keer proberen met springen, want dan wordt ze erg sterk met haar hoofd..

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 14:36

PriscaZ schreef:
Als er met Prisca echt gesprongen wordt, dan heeft ze een martingaal om. Dat werkt goed. Soms ben ik te lui om hem daarna van mijn hoofdstel af te halen en rijd er dan ook nog een dag of wat mee. Je hebt er geen last van...

Wat er in de vraag staat over omhoog komen omdat je paard niet naar voren kan, snap ik niet helemaal. Hij kan alleen zijn hoofd niet zo hoog tillen als hij zou willen, kan er gewoon mee lopen hoor, het is geen rem of zoiets...

als je paard hem op expres buitenrit peert (ha,ha, schrijf je dat zo?), (en dus dat geintje niet meer uit kan halen door er van door te gaan doordat je als ruiter wel controle houd door de martingaal) moet hij wat anders verzinnen om onder het werk uit te komen

snap je nu wat ik had gehoord? hoop dat ik zo duidelijk ben Haha!

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:40

tijdens buitenritten doe ik altijd een martingaal om

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:17

Mijn pony is op buitenrit best fel en op de terugweg wil hij iedere fietser/auto/brommer die hij ziet inhalen. Maar als je hem tegenhoudt doet hij zijn kop in de lucht en je hebt niets meer te zeggen.
Martingaaltje hield dat tegen en nu snapt hij dat hij gewoon normaal moet doen. En met 2 goede ophoudingen is hij weer aardig normaal. Dus buitenritjes van een uurtje rij ik zonder.

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 10:30

hai, bedankt voor jullie reacties!!!!

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:52

Mijn pony gooide zijn hoofd omhoog en hij liep heel snel, en met de martingaal liep hij rustig en hield zijn hoofd uiteraard normaal.