Discussie over rijden met 4 jarig paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:24

Dat zegt daar niet over vind ik
Kawa is met 3,5 jaar ingereden, reed 3x per week 20 min.
met de 4 was hij L springen, toen 3 maanden het land op en rustig aan weer wat opgepakt en na ruim een half jaar eruit te zijn geweest weer wedstrijd rijden en met de 5 was hij M

ik vond het vrij snel gaan allemaal,maar als niet eigenaar heb je daar weinig over te zeggen.

maar dat kan dus best door elke dag niet veel te rijden.

Later ben ik met hem gaan dressuren (hij was toen inmiddels 7)
En ik probeer om de dag te rijden, maar door ziekte lukt dat helaas niet altijd.
En ik reed dan ook maar een half uurtje, soms 3 kwartier, langer nooit (behalve bij een buitenrit)
En dat is ook genoeg om je paard te trainen en naar het Z te rijden.

Dus minder vaak rijden betekend niet dat je geen vooruitgang kunt boeken.

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:37

Ik rij mijn jonge paard gemiddeld zo'n 20 minuten per keer. Na elke 2 dagen training een dag rust (weidegang). Dat gaat prima zo. Ik denk dat het per paard wel wat verschilt....

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:04

Ik rijd Tiffany (ook 4 jaar) twee dagen achter elkaar en dan heeft ze een dag rust, ik rijd haar meestal een half uurtje Lachen

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:14

Samsam schreef:
IK vind 6 x per week wel erg veel, dat doe ik met samsam nog niet. Mijn instructrice is nog veel voorzichtiger, ze rijdt de 4-jarigen om de dag een half uurtje!

Mijn instructrice ook en het vreemde is dat ze ook nog in de L de punten binnen weet te krijgen! Sinds kort maakt ze de paarden tot hun 5de klaar voor de M. Maar zij traint meestal kort en krachtig.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 21:18

Ik doe nu enkel de basisoefeningen, we beginnen nu in de les met stelling te rijden niet enkel naar binnen, maar ook stelling naar buiten.
Op de tijd dat ik had ingestapt en begon te draven was er iemand die later was begonnen dan ik al aan het galoperen.
Hij heeft nog nooit aangegeven dat hij iets niet aankan.

Een wandeling duurt bij mij ook al gauw een uur, maar we draven maar even, galoperen 2 keer en voor de rest stappen we veel.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:36

Ik rijdt mijn 5 jarige ook al een tijd bijna elke dag. Ze kan het prima aan.

drOppiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:59

eeej...! ik reed een jaar geleden een 4-jarige hengst ook zo goed als iedere dag duzz ik denk niet dat je je paardje overvraagt... ze kunnen het best aan cker als je zo veel met hem stapt.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:02

smurf schreef:
ach sommige mensen vinden een 8 jarige nog te jong om ingereden te worden en in andere landen rijden ze met anderhalf al in.

Het is maar net hoe volgroeid (fysiek en psychisch) je paard is en dit is ook een beetje afhankelijk van het ras.

Mijn overstalburen hebben Ijslanders die laten ze tot hun 11e staan......en gaan er dan 1 x per week mee wandelen.

Das wel het toppunt van overdrijven Verward Oke, rij ze zelf ook en ze zijn laat volwassen, maar om je paard nou bijna de helft van zn leven te laten staan vind ik beetje overdreven Lachen .

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:03

Citaat:
maar om je paard nou bijna de helft van zn leven te laten staan vind ik beetje overdreven .

zeg dat niet te hard tegen echte Ijslandermensen, want dan heb je meteen ruzie,.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:06

smurf schreef:
zeg dat niet te hard tegen echte Ijslandermensen, want dan heb je meteen ruzie,.........

Haha, ik weet het, ik riep zoiets een keer te hard op een ijslanderwedstrijd en toen had ik meteen ruzie Scheve mond Haha! , ook toen heb ik gewoon gezegd dat ik het overdreven vond, vielk niet goed, maar ieder zn mening. Kijk, tot 5/6 laten staan is prima hoor, maar dan kan het tocxh makkelijk. Maar ieder zn ding he, als zij het zo willen doen, slecht is het niet Knipoog Lachen .

Trouwens valt het ook niet geod om te zeggen dat een paard een paard is en alles vier ebnen en een staart heeft (haha, lijtk altijd wel een aparte diersoort zoals erover gepraat wordt)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:08

IJslander mensens en Noriker mensen kunnen niet door 1 deur: Norikers worden namelijk met anderhalf al beleerd in het tuig...

Ik rijd Morrie ongeveer 3 x per week en hij is 4 1/2, maar dat komt omdat ik hem van de ijzers af heb laten halen en ik niet wil dat de hoeven harder slijten dan ze groeien

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:11

Ik probeer zo'n 4 keer per week te rijden. Dat is voldoende om een paard goed getraind te krijgen. Maar goed getraind is natuurlijk was anders dan "topsport"

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:41

Ik vind het niet te veel. Paarden lopen als veulen toch ook al, vooral in het wild? Ik weet wel dat onze paarden anders zijn, maar toch zit er wat vergelijking in. Dat betekend dus niet dat je elke keer een uur moet gaan springen ofzo, maar gewoon beetje lekker rijden, half uurtje, 5 x per week, zoiets. Mijn mening Lachen

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:24

Een paard bij mij op stal is spierbevangen, omdat ze op een te vroege leeftijd, te vaak en te zwaar werk leverde in een te zware bak. Het paardje is (geloof ik) 5 jaar en werd ongeveer 4 keer in de week gereden in de bak.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:48

horselover23 schreef:
Ik ben altijd te "lief" voor jonge paarden. Ik ben meestal al blij als ze stap, draf, gallop kunnen en als ik ze kan sturen. Ik heb echt een instructie nodig die mij vertelt welke dingen ik kan vragen van het dier, anders rij ik over 10 jaar nog steeds alleen stap, draf en gallop.

Ik ook Haha! en dat werkt niet

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 00:29

Het verschilt niet alleen per paard, maar ook per ruiter - een goede ruiter zal waarschijnlijk in korte tijd hetzelfde voor elkaar krijgen als een minder getalenteerd iemand in meer tijd. Ik denk dat dit ook de reden is dat veel goede ruiters erg voorzichtig zijn, ze zijn bang dat ze te snel teveel van de paarden vragen. Het heeft voor hun dan ook helemaal geen zin om vaker te rijden.
Ik moet met mijn beperkt talent toch wel iets vaker rijden dan 4 x 20 minuten om een fatsoenlijke B-proef er uit te kunnen persen - maar zal vanzelfsprekend nooit zo vaak/lang rijden dat het ten koste gaat van het paard.