Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eleonoor schreef:Goede regel Marco voor de 1 en 1,5 paards trailer. Echter, voor de twee paard zal ik het toch laten verhogen tot 2200 kg. Veel nieuwe trailers wegen zelf al zo'n slordig 900 tot 1000 kilogram, en dan nog twee paarden op van 600 kg en dan niet de zadelkamer volhangen..... kom je al snel op 2200 kg. Vervelende is hierbij dat de trailermakers dit ook over het hoofd zien. Ik heb dure trailer gezien met papieren waardoor er met een luxe 2-prds trailer eigenlijk maar een paard geladen mag worden , of twee ponies. Vele hebben uiteindelijk maar een laadvermogen van 800 tot 1000 kilogram, en dat lukt dus niet met twee paarden!!! Heeft iemand dat wel ooit gezien???
Er is nog zoveel onduidelijkheid in de trailer wereld, wie mag wat en hoeveel trekken? Papieren zijn onduidelijk, advies van zowel politie, RDW, verzekeringen en trailerverkopers spreken elkaar vaak tegen. Zorg er dus altijd voor dat je aan de 'safe' side zit, het gaat tenslotte ook om de veiligheid van het paard wat je aan het vervoeren bent!!
MadDonna schreef:<knip>
In het algemeen kan vrijwel elke moderne auto-motor veel meer trekken dan geschreven in het kenteken, maar een auto moet gewoon zwaarder zijn dan een volle trailer, dit om te voorkomen dat een trailer de auto wil inhalen.
Marco
Mies2 schreef:Wel eens die pergeot gezien met open dak die kleine...?
Daar worden ook trailers door getrokken hoor dan kan dit denk ook wel!
Grotejs
ikke schreef:Hmmm, hoe wil jij dit rijmen aan een auto die 1700kg weegt en 6000kg mag en kan trekken?
Er bestaat ook nog zoiets als stabiliteit. Ik heb ooit met een Opel Kadett Diesel een Ifor getrokken met Fjord, die Ifor woog leeg meer dan de Kadett mocht hebben, maar die trailer lag als een blok achter de auto. Zelfs de zuiging van een inhalende vrachtwagen had geen invloed. Punt is dat de meeste paardentrailers in NL helemaal niet stabiel zijn en dus konstant rukken en sjorren aan de auto.
Spirit schreef:Een Opel Zafira mag 1500 kg trekken toch?
Er heeft bij ons iig een 1.5 paards trailer met paard (ong. 550 kg) achter gehangen..
Had dat dan eigenlijk niet gemogen?
MadDonna schreef:Grapje, in de meeste gevallen kijken ze naar wat de auto zelf weegt + zijn laadvermogen. Mijn auto + laadvermogen komt ongeveer op 2000 kilo uit en ik mag 2000 kilo trekken. Dezelfde auto met een benzine motor mag maar 1500 kilo trekken. Ik ken de auto in kwestie dus niet, maar heeft blijkbaar een behoorlijk laadvermogen en is van een dusdanige stevigheid dat hij 6000 kilo mag trekken. Dat moet bijna wel een klein vrachtwagentje zijn.
ikke schreef:Een Land Rover Defender 110 HCPU mag 6000kg trekken van de fabriek, mits er een actief remsysteem op zit (heeft ie) De auto weegt 1700kg en mag 3050kg wegen.
gijsenkim schreef:Ik denk dat er een verschil zit tussen wat de MOTOR aankan en wat de STABIELE WEGLIGGING nodig heeft in deze kilo´s.
Iedere jan boerenfluit kan zich toch wel een voorstelling maken van wat er gebeurt als 2000 kilo aanhanger aan de haal gaat met een auto van 1000 kilo............ of ben ik de enige die daaraan denkt????
vannie schreef:je moet ook naar het totaal laatvermogen kijken wat er in de trailer mag
stel je auto mag 1300 kg trekken
en de trailer heeft een totaal laatvermogen van 2000kg
de trailer zelf weegt 700 kg en je paard 500kg
nou dan is dat al zamen 1200 kg
Babsie_Flash schreef:Als er op het kenteken van de trailer staat dat het max. laadvermogen 2 ton is, moet je er een auto voor zetten die 2 ton mag trekken.(zie kenteken)
Ookal is deze trailer leeg 700 kg en wil je deze achter de auto hangen zonder een paard er in.
Mazda 626 mag maar 1300 of 1400 kg trekken. Bar weinig dus.
(heb bij Mazda bedrijf gewerkt)
sflj schreef:Hangt van zoveel dingen af. Bijvoorbeeld ,zoals Ikke al opmerkte, het remsysteem van de auto en aanhanger. Vergelijk jouw voorbeeld eens met het volgende: Mijn vrachtwagen weegt leeg 8000kg. en mag een oplegger trekken tot 36000kg! Dat verschil is in verhouding veel groter!
sflj schreef:Volgens mij klopt dit niet. Al heb je een minicooper die -iknoem maar wat- 800kg. mag trekken en je gooit er een trailer achter met een leeggewicht van 700kg. Is volgens mij geen probleem.
Babsie_Flash schreef:Nee, je hebt het fout.
Heb net E gehaald en al diverse discussies achter de rug.
Verder mag je met alleen B en een auto die 1700 kg weegt ook 1700 kg maximaal trekken, dus een 1-paards trailer met 1 paard mag je dan trekken zonder E rijbewijs.
Citaat:er stond 1 paardje in van 1.50