Erbij blijven in de trailer gevaarlijk?(noodgeval)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:41

Het is verboden en bovendien best gevaarlijk (een paard in het nauw kan rare sprongen maken Knipoog) maar soms is er geen andere oplossing voorhanden.
Waarschijnlijk zou ik het zelf ook gedaan hebben, je moet tenslotte wat.

Hopelijk heb je het nooit meer aan de hand, maar toch een tip:
Zorg ervoor dat je altijd in contact kunt blijven met de bestuurder van de auto.
2 mobiele telefoons kunnen uitkomst bieden, of desnoods een strotouwtje door het raam van de trailer naar het raam van de auto zodat je er aan kunt trekken in geval van nood.

Veel beterschap voor de pony Ach gut

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:48

Ik heb het ook wel eens moeten doen. Dar paard had zijn been gebroken en had ondersteuning nodig in de trailer. Achteraf ook best wel gevaarlijk geweest maarja op zo´n moment denk je daar niet bij na.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:48

wij hadden idd ook mobiele telefoons bij. 1 keer overlaten gaan was al STOPPEN!!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 23:16

We hebben eigenlijk standaard onze mobiel bij ons, voor het geval dat er iets met het paard is. Maar hadden eigenlijk niet echt een nood-scenario bedacht. Het was gewoon zo; hij moet nu naar de kliniek, kan niet vast maar eigenlijk ook niet los. Nou ik blijf er wel bij staan en rijden maar, het was natuurlijk wel spoed, dus dan denk je daar niet echt bij na.
Iedere keer als we stilstonden riepen ze wat vanuit de auto, en ik ga natuurlijk niet vlak bij een paard staan schreeuwen, helemaal niet in zo'n situatie. Dus dan stak ik mijn duim door het raampje omhoog. En op een gegeven moment heeft hij een minuut of 2 á 3 staan stampen. Dan wilde hij gaan liggen, nou dat mocht niet van mij. Dan dacht hij wel even om te draaien, en dat mocht ook al niet.. En dan ging hij maar een beetje stampen en heen en weer waggelen. Toen ik dat negeerde stond hij weer stil en kwam er toch wel een bezorgd telefoontje uit de auto: ,Leven jullie nog, gaat alles goed?' Toen ging er pas een belletje rinkelen over de risico's van deze situatie, maar ja, wat moet je anders.
En een uurtje of 5 na het weggaan kwam ik terug, en iedereen nieuwsgierig hoe het ging. Toen kwam de vraag: ,Hebben jullie hem nou vast gezet of niet?' Nou eh... Niet echt..
De eerste reactie was: ,Ben je nou echt gek geworden, we willen graag dat je nog langer onze paarden doet.' En toen zei ik: ,Ja wat moet je anders?' Dit alles gevolgd door een stilte.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 23:30

In dit geval had ik het ook gedaan, je moet toch wat....

Hoe gaat het nu met het paard?

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 23:34

Het mag niet, het is erg gevaarlijk, maar als het mijn eigen paard was geweest had ik het ook gedaan. Nood breekt nu eenmaal wet, en ik ben in zo'n geval graag bereid om risico's te nemen als het om mijn paardebeest gaat.

Als het andermans paard was geweest denk ik niet dat ik er aan was begonnen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 02:36

Locanda schreef:
De pony in kwestie staat op de uithof in de kliniek, zodat ze hem goed in de gaten kunnen houden. Hij krijgt nu niks te eten, en maar hopen dat de koliek zo vermindert. Wanneer het nodig is wordt hij meteen geopereerd. De oorzaak en soort van de koliek is heel moeilijk te bepalen, dus behalve pijnstillers geven en afwachten kan niemand verder wat doen.
We worden telefonisch op de hoogte gehouden van evt. complicaties, en gaan morgenochtend meteen naar het eerste bezoek uur. (behalve als er gebeld wordt, dan staan we meteen voor de deur, al is het 3 uur 's nachts)

Zo gaat het met hem.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 06:46

Elles schreef:
Daar hebben ze van die cameraatjes voor uitgevonden Knipoog

met een camera zie je het wel, maar je 'voelt' het niet. ik had ook nooit verwacht dat het zo zou wiebelen enz.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:02

laurae schreef:
Het mag niet, het is erg gevaarlijk, maar als het mijn eigen paard was geweest had ik het ook gedaan. Nood breekt nu eenmaal wet, en ik ben in zo'n geval graag bereid om risico's te nemen als het om mijn paardebeest gaat.

Als het andermans paard was geweest denk ik niet dat ik er aan was begonnen.

Wat is het verschil tussen jou paard en je stalgenoots paard? Beetje sociaal gedrag kan geen kwaad.

Het mag inderdaad niet, om de simpele reden dat een trailer niet gemaakt is om mensen te vervoeren. Ik wil echter de agent meemaken die je op de bon slingert in een dergelijk geval.
Ik was afgelopen winter in een soortgelijke situatie en heb dat op dezelfde manier opgelost. Ik heb voor dit soort gevallen (en andere situaties *LOL* ) portofoonsets liggen, zodat contact tussen auto en trailer mogelijk is.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:23

Ik heb het vroeger weleens voor de gein gedaan bij mijn pony in naar de manege..

Maar ik was harstikke kwaad op mijn vader toen ik er was.. want voor m'n gevoel reed hij kei en keihard.. En zoveel lawaai.. Mijn vader reed helemaal niet te hard hoor, maar zo leek het wel..

Vast heel onverstandig om te doen, maar toen dacht ik daar geeneens over na...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 17:22

We zijn trouwens vandaag bij hem langs geweest, hij maakt het goed. Hij is wel onwijs ingevallen. Niet afgevallen echt ingezakt, maarja wat wil je als je 1,5 etmaal niks te eten krijgt. (en we hadden het opgeblazen beeld van gisteren natuurlijk nog in ons hoofd) De pijnstillers zijn halverwege de nacht uitgewerkt, en hij heeft de hele nacht rustig gestaan. Hij had vanochtend ook een keer gemest. Het is vandaag Dinsdag, hij mag de hele dag niks eten. Hij moet af en toe kleine stukjes wandelen in de stapmolen. Zijn mest wordt meteen uit zijn stal verwijdert en bewaard. Hij krijgt drinken met speciaal spul erdoor (om alles op gang te krijgen) hij wordt heel vaak getemperatuurd, en er wordt bijgehouden hoeveel hij drinkt. Hij wordt ook regelmatig opgevoeld.
Als alles volgens plan gaat krijgt hij Woensdag half voer, en Donderdag vol voer. Dus het is opbouwen. Wanneer alles goed blijft mag hij Donderdagavond weer naar huis.
Hij zat echt op het randje van opereren/niet opereren, dus je kan je voorstellen in welke staat hij verkeerde toen hij de trailer op moest. Ik twijfelde toen echt niet om erbij te blijven, achteraf begon ik daaraan te denken. Ik heb er geen moment spijt van dat ik erbij ben gebleven, en in geval van nood zal ik het zo weer doen.
(Mooie manier om te sterven of niet Knipoog ? Even een passende tekst voor in de krant verzinnen.)

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:30

Ik heb het ook een aantal keren gedaan. Achteraf vind ik mezelf echt oerstom, en mijn ouders eigenlijk ook, maar wisten wij veel. Wij hadden er eentje die altijd de trailer in elkaar schopte. 't Was wel een tweepaards met een hengstenschot, maar dan nog. Ik stond er dan naast en probeerde hem te kalmeren. Dit was alleen op kleine stukjes. Het engste vond ik achteraf dat de chauffeur geen idee had van wat er gebeurde, voor hetzelfde geld werd ik geraakt, dat heb je dan echt niet door. Het paard was wel een stuk rustiger met mij ernaast. Toen ik me realiseerde dat ik stapelgek was heb ik het ook geweigerd, maar bij een ander paard heb ik er wel bijgestaan. Die was doodzenuwachtig in z'n eentje, dat was mijn maatje en toen ik er naast stond vrat hij alleen maar hooi. Als hij echt alleen was trapte ook hij de boel in elkaar.
Ik heb wel meer stommigheid in een trailer uitgehaald trouwens, lévensgevaarlijk, kids, don't try this at home. Een keer met twee paarden in de trailer, ging helemaal goed. Op de plaats van bestemming aangekomen bleek dat mijn sufhoofd het deurtje van binnenuit op slot had gedaan en uitgerekend die keer hadden we t sleuteltje niet mee (nu ligt het standaard in de auto). Wat dan? Naja, ik ben dus onder mijn eigen paard door gekropen naar voren om het deurtje open te doen. Nu stond hij op de trailer altijd met 4 benen aan de grond en verroerde zich pas als je tegen 'm aanduwde of aan m trok. Op 't laatst werd hij wat onrustiger en bewoog hij als de trailer stilstond (schrapen), maar destijds stond hij aan de grond genageld. Hij was ook supervoorzichtig met alles wat onder hem doorkroop (in de stal deed ik dat ook). Zoiets zou ik ook echt NOOIT meer doen, al was het maar omdat ik inmiddels een stukje dikker ben Knipoog
Laatst bijgewerkt door Laui! op 10-08-04 17:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 17:30

En ik had overigens geen problemen met het rijgedrag van de chauffeur. Ik had meer problemen met het rustig houden van die pony. Het was dat ik kon zien of we reden of stilstonden. Maar hij stond zo te shaken in de trailer dat ik het anders amper door had gehad, ik was meer bezig om hem op 4 benen te houden, en mezelf op 2.
Het was trouwens wel zweten zeg, de stres alleen al, en dat met 31 graden Ziek .

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 17:34

Laui! Dat had ik niet gedaan, vervoeren wennen ze vanzelf wel aan (meestal). En bij echte trailer-slopers wil een beetje remmen ook nog wel eens helpen. Maar deze pony was echt ziek.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:41

Ik had het zowiezo gedaan. Of het nou voor mijn eigen paard was, of voor het paard van iemand anders die ik ken. Zo een dier kun je niet zomaar laten staan. Maar als je een 2 paards trailer hebt is dat veel makkelijker. Kun je aan de andere kant van het schot staan, en aangezien wij een 1,5 paards hebben. Maar dan zou ik gewoon voor de buis gaan staan of zitten. Die van mij zal heel voorszichtig zijn mee zijn beetjes dan . Maar heel vee; beterschap met je paardje, en ik vind dat je goed gehandeld hebt~~ OK dan!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:43

Meisje die ik kan heeft er een boete voor gehad, ze stond er in voor nog niet eens 5 minuutjes, ze stond er namelijk altijd in, omdat ze het zielig vond voor de paarden. Ze werden aan de kant gezet, en ze kregen ene boete geloof ik, hoeveel weet ik niet. Ze staat nu nog steeds gewoon in de trailer, maar dan wel een beetje gebukt Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:52

Ik heb een keertje in de trailer gestaan dat mijn jaarling er voor het eerst inging. Gewoon een rondje over het terrein. Mijn hemel, dat was eens en nooit weer.

Ik heb wel een keertje in een trailer gestaan met inladen, met een andere jaarling die een beetje begon te flippen, jaarling nummer twee wilde namelijk de trailer niet in. Dierenarts gebeld, die kwam na een half uur. Dat hij net kwam aanrijden begon de eerste jaarling te springen, kwam met zijn voorbeen over de voorbalk heen en met een kogel tegen mijn voorhoofd. Ik had een gat in mijn hoofd, bloedde als een rund, zag er spectaculair uit. Eerste hulp gehad van de DA (hij zei dat hij nog nooit een mens had verbonden Haha!) Naar het ziekenhuis, en het moest worden geplakt. Sindsdien heb ik een probleem met het laden van paarden....Lips are sealed

Dus nee, met een koliekerig paard zou ik niet in de trailer blijven staan. Er zijn paarden die het zo erg hebben dat ze halverwege gaan liggen en rollen. En dan sta je dus echt met je rug tegen de muur, als je hebt gezien hoe een paard tekeer kan gaan dat vastligt of in paniek raakt, dan wil je daar niet precies naast staan. Je kunt geen kant uit als een paard schrikt, omhoog komt en achterover klapt, en op zijn rug in de trailer ligt. Als jij dan aan de voorkant staat, sta je wel bij zijn achterbenen.

In de trailer blijven staan tijdens de rit is echt LEVENSGEVAARLIJK.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:19

ikke schreef:
Wat is het verschil tussen jou paard en je stalgenoots paard? Beetje sociaal gedrag kan geen kwaad.

Simpel:ik ga niet mijn leven wagen voor andersmans paard. Dat heeft niets met sociaal gedrag te maken.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 18:26

laurae schreef:
Simpel:ik ga niet mijn leven wagen voor andersmans paard. Dat heeft niets met sociaal gedrag te maken.

Dat kan me dus niks schelen. Een paard is een paard, een dier is een dier. En wanneer een dier hulp nodig heeft ben ik altijd bereid om te helpen!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:12

En ik vindt mijn eigen leven belangrijker dan dat van een willekeurig dier. Is denk ik ook wel een gezonde instelling.

MadDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:51

Ben even aan het zoeken, maar volgens mij mag je nooit in een caravan/ trailer zijn terwijl deze getrokken wordt.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:02

Ik heb nu al een paar keer een ongeluk meegemaakt met een paard dat een mens in de trailer had.
Het is hartstikke waanzin, een vriend van mij ging bij een jaarling van mij erin om haar touw te pakken, het beest sloeg omhoog en sloeg met een hoef midden in zijn gezicht, het bloed spatte alle kanten op en ik ben onder het paard gedoken en heb mijn vriend aan een arm (gelukkig is het een klein mannetje ) eruit getrokken.
De tweede keer was met een tweejarige die hartstikke mak in de hand was, stond rustig op de trailer, flipte toen uit zijn dak, sprong over de balk (hij stond kort vast) maakte een koprol en kwam op zijn rug aan de andere kant gillend eronderuit.

Conclusie, ze zijn niet te vertrouwen, ook al heb je nog zoveel ermee gefreestyled. Boos!

MissMarjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:27

`nou wijfie gelukkig is alles goed gegaan en heeft hij het overleeft.
Ik ben trots op je reder in nood.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 11:12

MadDonna schreef:
Ben even aan het zoeken, maar volgens mij mag je nooit in een caravan/ trailer zijn terwijl deze getrokken wordt.

Een vriendin van mij heeft haar papiertje gehaald, zodat ze legaal met de trailer kan rijden. Het eerste wat die instructeur zei: ,Ga achterin de trailer staan zonder je vast te houden, dan rijd ik een stukje. Je mag ook niet kijken waar je heen gaat.'
Nou bij de eerste flauwe bocht viel ze dus om, zegt die instructeur heel droog: ,Zo voelt je paard zich dus ook.' Ze heeft wel geleerd hoe het voelt in een rijdende trailer te staan (ik door deze omstandigheden dus ook) en dat vond ze toch wel wat waard. Ze rijdt gelijk een steriotype oma.
Dus het is een beetje vaag allemaal.. die regeltjes.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:26

Ik ben met merrie en doodziek veulen onderweg naar de kliniek in de trailer gebleven om het veulen overeind te houden. Gestopt door de politie, uitgelegd dat het noodzakelijk was door ziekte en ik geen enkele andere optie had. Mijn vriendin die voorin zat is op een bedrijventerrein gedumpt (grijs kenteken) en ik moest naast de bestuurder zitten. We mochten na veel gebakkelei wel eerst naar de kliniek, maar daarna METEEN naar het bureau (met paard en veulen) om alles te wegen en na te kijken enz.
Het was maar een ritje van 15 mins, maar ze hebben het ons flink moeilijk gemaakt. Ik zou het risico ook niet meer nemen, maar dan meer om de kostbare tijd die je kwijt raakt als je gestopt wordt door de politie.