Wat in andere landen veel gebruikt wordt is het zgn. 'parking-out'. Hierbij wordt het paard geleerd om de voorbenen naar voren te verplaatsen en de achterbenen naar achteren. Hierdoor zakt het paard als het ware iets naar beneden en wordt dus lager. Dus is het makkelijker opstappen
Het probleem van een hoop mensen is dat ze hun lichaam te ver van het paard vandaan houden en daarom is het moeilijk het lichaamsgewicht op de stijgbeugel te plaatsen.
Om dit te verbeteren kun je zelf gymnastiek-oefeningen gaan doen. Ga met je lichaam dicht tegen een opject (begin met een stevig krukje) en plaats je voet hierop, breng nu je gewicht over op deze voet en kom omhoog. Je kunt altijd ergens tegenaan steunen in het begin.
Oefen dit regelmatig en zoek steeds een hoger object om te oefenen. Op het laatst kun je je voet op de eettafel plaatsen en je gewicht hierop verplaatsen en omhoog krijgen.
Als dit eenmaal lukt kun je op een behoorlijk groot paard opstijgen zonder problemen.

Ik ben zo stijf als een deur, heb het laaste jaar nauwelijks gereden en heb nu een reus van 1.80 tot mijn beschikking. De beugels moeten zo lang om op te stijgen, dat ik nauwelijks nog mijn been er overheen kan slaan.
Ach, oefening baart kunst. Ik ben nu al aan het uitvogelen hoe ik er de volgende keer op moet komen. Met hulp lukt het me nog wel. Maar wat als ik alleen ben