Rijtechnische ondersteuning via sms

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:33

Aqua8horse schreef:

Natuurlijk alleen als het niet anders kan.
Voorwaarde ivoor een goed advies s wel dat ik zelf het paard gevoeld moet hebben en de ruiter moet hebben zien rijden met het paard.

Hoe denken jullie hierover?

Bij mij komt het hier over dat iedereen die je ooit een keer hebt zien rijden en het paard gevoeld heb, dat je passend advies kan geven. Lijkt me erg stug.

en verder, kan beter de betreffende ruiter met zo'n headset beter naar je toebellen. Zo hoeft hij niet te wachten op een smsje.

tja, je vroeg wat we ervan vonden en hoe we er over denken, dus mijn antwoord: ik vind het niks Haha! Maar als mensen er baat bij hebben...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 19:34

Nee, dat ben ik niet helemaal met je eens RK want de paarden op bokt ken je meestal niet de ruiters ook niet. Bovendien heb ik zelf meerdere malen op dit paard gereden. Ik ken de knelpunten van het paard. Ook de ruiter ken ik. Je kan dus wel degelijk meer dan wat globale tips geven.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 19:37

Dat het je erg stug lijkt mag hoor, maar de praktijk heeft onlangs uitgewezen dat het wel werkt. |Het was een uit nood geboeren oplossing maar gelukkig toch zeer waardevol voor het paard en de ruiter.

Ik kan natuurlijk niet voorkomen dat iest anders overkomt dan het bedoeld is. Persoonlijk vind ik niet dat er staan dat ik iemand een keer heb moeten zien rijden.

Zo is het maar net, deze ruiter heeft er baat bij OK dan!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 19:39

RanouK schreef:
Ik krijg maar 1 keer in de week les, maar ik als iets niet goed gaat stuur ik ook altijd een sms om te vragen wat ik het beste kan doen.

En werkt dat bij jou ook? Jouw instructeur kan dus ook een goed advies geven waarmee het weer beter gaat en je verder kan. Leuk om te horen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:40

Ook al ken jij de ruiters en het paard, jij ziet niet wat ze nu doen.
Misschien wel zonder te weten dat ze scheef zitten, door iets simpels als een stijve nek van de ruiter. Die dat vergeet te melden.
Zomaar ff een voorbeeldje, wat jij dan niet weet.

Verder krijg ik de indruk dat je het hier hebt over iemand een paar keer gezien hebben.
Nou dat is veel te kort.
Als je ziet dat paarden soms dit doen en later dat, dat kun jij dan niet inschatten.

nee vind het globaal advies.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:40

Ik vind telefonisch advies iets prettiger. Kan ik meer in details treden en het probleem kan ook beter uitgelegd worden.

Bv: het klantje kan zeggen dat haar paard vastzit. Dat kan natuurlijk op meerdere manieren, dus dan kan ik verder vragen hoe en waarom.

Mijn lesklanten mogen mij wat dat betreft dag en nacht bellen Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 19:46

Ja, precies Tyrza die van mij ook. Ik heb liever dat ze bellen als dat ze gaan modderen. Je bent nou eenmaal sneller wat stapjes achteruit dan voorruit.

Nee RK, ik heb dat paard meerdere malen zelf gereden en gerevalideerd. Ook heb ik de combinatie meerdere malen zien rijden en van advies voorzien. Natuurlijk heb je gelijk dat je de ruiter niet kan zien. Maar de problemen die de ruiter beschrijft moeten op een nadere manier opgelost worden. Natuurlijk is daarbij rechtzitten een zeer gunstige bijkomstigheid. Maar zoals ik al zei dit was een noodoplossing en dan is een goed advies(wat ook nog blijkt te werken!!) beter dan niets. Ik zou dat wat ik als advies heb gegeven niet globaal noemen. Het is een specifiek advies voor dit paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:47

Voor een noodoplossing kun je het proberen, maar ik begreep dat je er zo ongeveer een nieuwe hype van wilde maken.

maar waarom niet gewoon bellen?
Dat werkt toch veel beter dan sms-en?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:49

runningkawa schreef:
Voor een noodoplossing kun je het proberen, maar ik begreep dat je er zo ongeveer een nieuwe hype van wilde maken.

maar waarom niet gewoon bellen?
Dat werkt toch veel beter dan sms-en?

ja dat lijtk me ook,maar toch lijkt het me gewoon het beste als je je eigen instructeur gewoon de dingen vraagt....

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 19:52

Volgens mij denken veel bokkers dat zo'n beetje standaard Haha! Nee, hoor ik ben niet uit op hypes of iets dergelijks.

Per telefoon kan natuurlijk net zo goed. Maar in dit geval sms de ruiter mij achteraf. Aan de hand wat zei dan beschrijft, geef ik haar advies met in mijn achterhoofd het paard en de knelpunten. Voor als nog is dit tijdelijk een oplossing. Want het resultaat wat de ruiter wil, lukt nog niet helemaal. Gelukkig geeft ze toe dat dat aan haar ligt en niet aan het paard of mij OK dan! Petje af, daarvoor Lachen Het voordeel van sms is dat je het nog eens kan nalezen. Het voordeel van telefoon is dat je op het momnet advies kan geven.
Op dit moment is mijn advies kennelijk voldoende want bellen is (nog) niet nodig. Want ze mag mij natuurlijk ook bellen.

Ik ben haar instructeur.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:56

hahha,oke.ik snap een beetje wat je bedoelt!!! Haha!
tja als je het op die manier bedoelt vind ik het wel kunne opsich!!maar dan vind ik wel de voorwaarde,dat het dan sms moet zijn met eigen istrucrice/teur,aangezien die het beste weet van heo of wat Haha! net als wat Tyrza zei

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 19:59

Ok, fijn dat je het begrijpt...het is ook echt een rijtechnische ondersteuning geboren uit nood!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:08

Aqua8horse schreef:
En werkt dat bij jou ook? Jouw instructeur kan dus ook een goed advies geven waarmee het weer beter gaat en je verder kan. Leuk om te horen!

Ja, de laatste keer longeerde ik Ranouk, maar ze wou helemaal niet vooruit, omdat ze een hulpteugel aanhad om haar binnenstelling op de rechthand te verbeteren. Instructrice gebeld, heeft gezegt wat ik kon probeeren en wat ik moest laten, en na het telefoontje ging het lekker. Lachen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:12

Ik denk niet dat mijn problemen in 160 tekens passen... Bovendien, als ik tijdens het rijden tegen een probleem aanloop heb ik echt geen zin om een smsje te gaan typen. Kan ik net zo goed zelf een oplossing verzinnen, die is dan misschien wel niet correct, maar alsof de oplossing van iemand op afstand dat wel is...

Ik denk dat als je iemand wil helpen, je verschillende dingen over de situatie moet weten. Voor je al die vragen hebt gesteld ben je toch heel wat smsjes verder.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:36

Ik ga echt niet wanneer ik aan het rijden ben, stoppen om te smsén... Ik vind dat nogal raar. Het kost tijd en kan nooit het gewenste resultaat hebben. Headset op en bellen lijkt mij een stuk effectiever. Je kan gelijk reageren op het advies of dat het gewenste resultaat bereikt is of niet. Je hebt gelijk je feedback...en kan zonodig aanvullen en tijdens het advies ook doorrijden.
Nee, sms lijkt me erg onhandig en niet voldoende.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:05

als de nood echt aan de man zou zijn zou het wel handig zijn, maar ik heb het gelukkig niet nodig aangezien ik bij mijn instructrice op stal sta.
Als er dan op een probleem stuit kan ze direct wat tips geven.
Maar als noodoplossing zou het wel kunnen.
Mits je de combinatie goed kent?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:41

Ik kan me er werkelijk waar niks bij voorstellen........ Haha! Haha! Haha!

peerd pakt rechts vast......... peerd in de hoek, telefoon..... smssen naar juf, even wachten.........O antwoord terug......... ooooo zit dat zo, peerd weer uit de hoek om verder te kachelen Haha! Haha! Haha! Haha!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:45

Aqua8horse"]

Maar in dit geval sms de ruiter mij achteraf
.

.
[/quote]

[quote="Aqua8horse schreef:
Het voordeel van telefoon is dat je op het momnet advies kan geven.
.

Wat is het nou? Moet je jou achter af smsen of op het moment smsen? 160 tekens heb je echt niet genoeg! Ik geloof er niks van dat dit werkt. Vind het tegenstrijdig allemaal...

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:40

Ik zou de voorkeur geven aan achteraf smsen of gelijk bellen. Achteraf kan je zelf eerst eens alles op een rijtje zetten, en met gelijk bellen heb je gelijk antwoord(eventueel uitgebreid met details en verschillende opties ofzo)
Nadeel van vragen onder het rijden is dat je daarna eigenlijk weer opnieuw moet beginnen met je paard alle concentratie is weg omdat je niet tegelijkertijd kan bellen en (goed) kan blijven rijden.
Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.
Die van de headset vind ik eigenlijk wel een goede Haha! , maar dan in combinatie met de webcam. Heb je wel les alleen staat je instructeur/instructrice niet in de bak.

Al met al ga ik ook voor de een op een les, veel directer en effectiever, maar als aanvulling of noodoplossing is iets toch beter dan niets lijkt me.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:49

Heb ook een keer gebruik gemaakt van aqua haar sms methode toen ik een leerling les moest geven en niet wist wat ik er mee aan moest! En k moet zeggen dat t me aardig beviel! OK dan! voor al voor zo'n vergeetachtig type als ik! Haha!

Maar idd! a-la minuut, kan je gewoon beter ff bellen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:57

Nee, ik denk niet dat het iets is, maar daar kan ik mis mee zitten natuurlijk.

Iedere situatie vraagt om zijn eigen aanpak denk ik, je kunt geen standaard antwoord geven op een probleem imo, want de oplossing kan iedere keer anders zijn.

Directe hulp van een persoon die op dat moment aanwezig is is natuurlijk ideaal, maar niet altijd voorhanden. Ik kies er dan zelf persoonlijk liever voor om (na het rijden) telefonisch contact te hebben met mijn instructeur, of om het probleem in een volgende les voor te leggen.

Dus: nee, ik denk niet dat zoiets werkt, alle goede bedoelingen ten spijt overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:23

Miffie schreef:
Heb ook een keer gebruik gemaakt van aqua haar sms methode toen ik een leerling les moest geven en niet wist wat ik er mee aan moest! En k moet zeggen dat t me aardig beviel! OK dan! voor al voor zo'n vergeetachtig type als ik! Haha!

Maar idd! a-la minuut, kan je gewoon beter ff bellen.

sorry, ga ff lomp antwoorden

Dat is waarom ik altijd zeg, neem goede les!
instructrices die zelf moeten gaan sms-en omdat ze het niet weten wat ze met hun leerling aanmoeten....
geen wonder dat er zoveel paarden de prut in geholpen worden en dat mensen die een beetje les kunnen geven zoals aqua denken het wiel uitgevonden te hebben en hun klanten ook

Maar goede instructrices zijn er wel meer en die van mij heeft nooit haar lesgever hoeven sms-en hoor...verschrikkelijk gewoon...

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 00:06

hohohoho ff rustig rk!
ik heb t misschien nie goed vertaald!

Ik ben leerling van Carole en dat meisje dat ik 'les' moest geven ook! Zij had een probleem en ik was toevallig in de buurt en was de enige die haar kon helpen. En aangezien ik het duo niet erg ken heb ik Carole om advies gevraagd via sms! En dat beviel mij erg goed! want zo vertelde ze mij waar ik op moest letten! En dat heeft mij goed geholpen bij het 'les' geven. (of corrigeren van t een en ander tis maar net hoe je t noemen wil)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 07:35

Ik denk dat RK je heel goed begrepen heeft en dat jij het ook heel goed vertaald heb.............. Je kan gewoon geen mensen "les" geven als je niet weet hoe je een bepaald probleem oplost zonder eerst naslag te moeten doen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 08:08

G&K ik ben het niet met jou en RK eens. Volgens mij hebben jullie het ook niet goed gelezen. Want het werkt namelijk gewoon!!! Dat je er niets bij voor kan stellen ok, maar daarom kan iets nog wel werken!!! Weer hetzelfde: een aantal bokkers denken dat zoiets niet niet kan om verschillende redenen. Dat is hun goedrecht. Maar om voor het gemak er dan maar weer even vanuit gaan dat het ook niet werkt, lijkt mij zoals gewoonlijk een onjuiste conclusie.

DPB: Je hebt helemaal gelijk er zijn geen standaard regels. Maar mijn advies id dus ook niet standaard. De ruiter vertelt mij de problemen, die problemen herken ik want die had het paard ook toen hij hier kwam. Vier weken heb ik het paard gezien. Ook heb ik hem de eerste keer zelf gecorrigeerd en daarna nog een paar keer. Nu is het paard weer naar huis, maar kennelijk blijkt onze manier van rijden toch net even anders dan de huidige instructie( Bloos! ) want de problemen hadden wij zo goed als opgelost en na een les weer thuis waren die problemen terug. En ja mensen instructrice had WEL niveau (ZZ). Omdat de ruiter niet naast de deur woont belde ze mij op, ongerust. Toen heb ik haar gezegd waar ze op moet letten en wat ze doen moet. Via sms vertelde ze het resultaat. Daarop sms te ik terug met nog meer gedetailleerde aanvullingen. Miffie was daar toevallig in de buurt. OP MIJN VERZOEK is Miffie daar gaan kijken. Ik heb haar toen gezegd waar ze op moet letten. Het resultaat was weer beter. DUs het werkt wel, ook al kunnen jullie je er niets bij voorstellen.

Miffie vraag ik niet omdat ze niet weet waar het overgaat RK. Jouw reactie vind ik dus inderdaad wat overtrokken lomp. In theorie weet deze jonge dame heel goed hoe het werkt en ze kan het ook al aardig zien. Zelfs de uitvoering mag je bij Miffie niet onderschatten. Datzelfde geldt voor de ruiter op het paard.

Mijn aanwijzingen gaan dieper dan wat oppervlakkige aanvullibgen. Veel dieper zelfs maar dat zullen jullie tzt op een clinic zelf wel ervaren. Misschien dat jullie dan ook kunnen begrijpen dat als noodoplosiing, hulp via sms een welkome aanvulling kan zijn.

Maar als er bewijs is dat iets werkt, lijkt ontkennen daarvan een beetje vreemd.
Dat iemand het niet begrijpen kan of wil ok, maar om het dan zo maar te veroordelen staat niet erg netjes Haha!