Hoe stijgen julie op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:58

Pfff ik heb al moeite om er op te komen, nu ben ik bezig voor mijn ruiterbewijs en word het nog moeilijker voor mij gemaakt! Nouja ik ga het maar proberen grinnik.

Overigens stap ik ook met mijn hoofd richting neus van het paard op, zo kun je je paard beter in de gaten houden lijkt mij?

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 12:43

[quote]
Op 2001-11-07 22:22, schreef Jura:
Ik stijg ook 'verkeerd' op, ik heb het eerlijk gezegd nooit gekund op de goede manier, volgens mij ben ik daar gewoon te onhandig voor! Haha!

Ik denk het idd ook, dat ik er te onhandig voor ben... Ik doe het ook lekker onofficieel. Kan mij het schelen, kom ik er tenminste op als stijve hark haha. Haha!

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 12:43

Helemaal fout maar vriendelijker voor mij en paard.

Gezicht richting neus, teugels aangenomen maar vrij los. (want teugels strak is werken dus voorwaarts) Geen hupjes ofzo (ik heb een ijslander dan zijn die hupjes helemaal belachelijk),steun zoeken aan de wrong van het zadel aan de rechterkant (geleerd van mijn instructrice zo houd ik het zadel mooi in evenwicht tijdens het opstijgen), rustig been erover, zitten.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dimmelim op 2001-11-09 13:58 ]</font>

Mar2lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 12:46

ik stijg op als volgt!
met rug naar hoofd toe staan en z'n hoofd iets naar mij toebuigen dus linkerteugel iets korter nemen, voet in de beugel, hand op de kamer en recterhand op achterboom dus dan sta je buik aan buik met paard en dan opstijgen maar en zo prik ik ook niet in z'nm buik zo heb ik het geleerd en zo doe ik het ook!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 12:53

en westernruiters horen dus 'fout 'op te stijgen Haha!
Ik stijg dus 'fout 'op.
Op ijsland stegen we ook zo op als dimmelin zegt. De eerste keer is het wat onhandig maar daarna very simpel.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 15:05

Het is voor mensen die zwaarder zijn, meestal veel lastiger om op te stijgen. Niet alleen speelt het gewicht mee, maar ik kom er gewoon af en toe niet op. Ik vraag ook altijd of iemand wilt tegenhangen, want anders vind ik het zielig voor het paard. Het zadel gaat schuiven en ik sta voor banketstaaf. Als je ergens nieuw binnenkort sta je ff voor lol, maar zodra iedereen eraan gewend is, weten ze niet beter. Een voetenbankje is idd beter voor je paard, minder belastend. Ja, niet iedereen kan zoals Emiel Voest op zijn paard jumpen. Ik ben trouwens verder wel redelijk lenig, dus daar schijnt het ook niet aan te liggen. Heeft iemand misschien wel een idee waar aan het kan liggen? Ik stijg trouwens op op men mijn hoofd naar het paard. Linkerhand op de boom of zadel aan linkerkant vastpakken, rechterhand aan de andere kant van het zadel vastpakken en voorzichtig omhoog en over het zadel heen je been neerleggen, zetten.

Alle advies is trouwens welkom..... ik heb al jarenlang problemen met opstijgen. HELLUP ME!

Bedankt

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 15:50

Eigenlijk stap ik altid op via een bankje (opstapje) ja zelfs bij een fjord van 1.36
Best wel triest eigenlijk Frusty
Maar het bevalt me wel zo, het zadel bvlijft goed liggen en ach wat maakt het eigenlijk uit zolang je het paard maar niet hindert toch??????

LUNA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 17:43

Ik stap ook altijd op met m'n gezicht richting hoofd naar mijn gevoel prik ik op die manier niet in z'n ribben en kan ik zachtjes gaan zitten....

Het is maar net wat je gewend bent Lachen

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 22:55

Haha, Dimmelin, bij een echt groot paard is het al wat moeilijker om je arm zo te strekken dat je tijdens het opstijgen de wrong kunt vasthouden, denk ik.

Ik stap ook op met mijn gezicht naar voren. Hoe hou je anders contact met het die? Ik ben tegen dat met de rug er naartoe, je paard kan naar voren springen zonder dat je hebt kunnen zien wat de reden ervoor was *LOL* .

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 23:03

Als ik opstijg, sta ik met mijn gezicht naar Laiser toe (kon ik zien wat hij doet, wat het is een boef soms hoor!)
Meestal moet ik de beugels ook een paar gaatjes langer maken. Ik kan wel opstijgen zonder ze langer te maken, maar als Laiser dan weg loopt hang ik aan mijn paard. En ik wil zo snel en vlot mogelijk opstijgen.
De officiële manier gaat bij mij alleen goed als ik mijn gewicht op mijn linkerknie kan zetten, en dat gaat niet echt als je zelf meer 1.70 bent en een reus hebt van 1.77 Haha!

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 14:57

Haha visje, ik zeg ook niet dat jullie met die belachelijk grote paarden het zo moeten doen. Ik doe het zo bij mijn ijslander en dat is erg handig. Knipoog

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dimmelim op 2001-11-09 13:57 ]</font>

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:46

Ha Susan, zo doet ik het ook: met opstapje! Ik heb voor een Engelse gereden en daar doen ze het allemaal zo! Dus ik doe ook de oma-way: opstappie zoeken en daaaaar gaat ik!! Haha!

Felice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 22:19

met m'n hoofd naar de buik
gewoon
die andere gevallen kan toch helemaal niet?

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 10:02

Haha, Dimmelin, als ik op een ijslander stap heb ik altijd de neiging om gewoon vanaf de grond mijn been erover te gooien Knipoog , maar ik bedenk me meestal wel, kwestie van de eigenaars niet te beledigen Knipoog .
Nee hoor, ik hou ook absoluut niet van 'grote' 'grote' paarden, geef mij mijn Rocky maar, die is 1m 50 en er kunnen ook volwassenen op *LOL* . Alleen zei een rviendin met een ijslander me eens: "jij hebt ook wel een reus van een paard" Clown . Ik vond Rocky toen ik hem pas had ook ongelooflijk groot, maar mensen die op, paarden rijden zeggend an weer dat hij echt klein is *LOL* .
Ai, twijfelgeval Knipoog
In elk geval: veel sympathie voor de dappere IJslanders die de bierproef wel beter afleggen dan wij met onze 'lompe' paarden *LOL* Clown

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 10:44

Weleens geprobeerrt om aan de rechterkant op te stappen?

Ik wilde gister eens rechts opstappen. Zodat mijn paard niet alleen gewend is dat er links van haar vanalles gebeurt en als ze eens van de rechterkant af benaderd wordt ze compleet in de stress schiet.

Eh ik moest er bijna over nadenken welk been ik in de stijgbeugel moest zetten. Bloos

Vanaf de linker kant gaat alles zo automatisch dat heb je pas door als je het eens op een andere manier probeert.

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 10:42

Ja vanaf rechts, dat zou je eigenlijk af moeten wisselen maar ik durf het alleen te proberen als er niemand bij is want het ziet er best belachelijk uit... (kun je nagaan en dan heb ik nog een ijslander van net iets meer dan een meter... he visje..)