Rare Westfriese gewoonte ??!?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:31

Ik doe het ook gewoon, maar zo`n groot stuk land zou ik het niet doen

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:37

Ik ben een Zuid-Hollandse die woont in West-Friesland.
Wij halen zoveel mogelijk mest weg vanaf dag 1 dat de paarden in het land staan. Ik vind dat eigenlijk heel normaal. Je krijgt anders van die bossen die ze niet vreten en natuurlijk om een wormbesmetting tegen te gaan.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:41

En dan stappen ze ook niet in de drollen wat maden in de hoef ook voorkomt!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:19

ik vind het ook heel gewoon hoor, dus ook in friesland kan het Lachen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 11:07

hmmz ligt dus niet aan ons (dacht ik al, maar ja, zij heeft zowel in Brabant (omg. Eindhoven) gewoond én in Friesland, dus ja als ze het dan een rare Westfriese gewoonte noemt ga ik toch wel denken dat het aan ons ligt, niet dus Lachen
Overigens mesten wij dus ook gewoon het land uit, we hebben een halve hectare voor mini's.

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:09

Ik doe het ook gewoon om de dag het land mesten.
Ik weet ook niet beter dan dat.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:15

Ik woon in Heerhugowaard ( Vlakbij Alkmaar in N-h )
Ik doe het ook, en het ziet er vies uit en het is goed voor de wormen.
Als ik mest ben vergeten, dan eet Arie daar gewoon niet.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:17

Mijn moeder woonde vroeger ook in West-Friesland en deed het ook gewoon hoor, is niet raar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:18

Ze stonden hier in het begin ook gek te kijken dat ik het deed. Ondertussen zijn ze wel gewend aan het beeld maar zelf doen ze het niet.
De meesten laten het gewoon liggen of slepen de wei af en toe.
Ik blijf gewoon stug verder scheppen. Zullen mijn West-Friese roots wel zijn Haha!

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:40

Bij ons gebeurt het allebij. We mesten het nu uit en aan het eind van het seizoen wordt het gesleept.
Laatst bijgewerkt door _Charlotte op 08-08-04 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:45

wij doen het niet, eerst staan de koeien in de wei, dan de paarden en dan sleept de boer het land.
We scheppen de mest er niet uit dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:05

Als ze in het kleine landje staan doe ik het wel, maar in de grote weilanden niet.
Ben ik een halve dag bezig om het op te zoeken Tong uitsteken

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 13:32

Bij ons op stal (wassenaar, zh) wordt dat dus ook gewoon gedaan hoor. Iedereen die zijn paard op het land heeft staan moet ook met regelmaat de drollen eruit halen. Wij hebben daar op stal wel een hele handige "auto" voor. Een cushman, dan kan je dus lekker van drol naar drol rijden en hoef je niet met een kruiwagen het hele land door, want dat is echt onbegonnen werk!

Senja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 13:43

Wij scheppen geen mest uit het weiland, het is groot zat.
Bij mijn oude verzorgpony haalden we wel altijd de mest uit het weiland.
Tenminste, dat was de bedoeling.
Maar met deze hitte, ga ik geen mest uit het weiland halen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:00

Om de dag schep ik zowel het padock als de weide leeg.
(de meeste) stalgenoten doen het ook hoor Haha!
En ik woon in brabant Knipoog

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:43

Wij laten bij ons op stal de mest gewoon liggen. We hebben kipjes in de wei die alles uit elkaar pikken. Dat scheelt weer wat werk voor mij Tong uitsteken. Maar Rob, die sleept de wei gewoon, en verdeelt zo de mest een beetje door de wei. Maar eerst deed ik dat altijd wel hoor . Vind het niet vreemd, en woon in Noord-Brabant Tong uitsteken

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:48

Ik doe dat niet meer,
alleen de paddocks maak ik schoon. Het weiland van ons is niet zo heel groot maar voor je het weet ben je zo een uur aan het scheppen. Wel haal ik er af en toe de weidesleep doorheen.
Onze paarden worden allemaal regelmatig tegelijkertijd ontwormd dat scheelt natuurlijk al een stuk met de wormbesmetting.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:30

Wij doen het ook, maar we zijn soms alleen maar bezig met scheppen (9 stuks die alles laten vallen). Ben op zoek naar een makkelijkere manier om de mest naar de boerderij te rijden want met die kruiwagen door het gras en dan nog een stuk weg schiet ook niet op.

Gelukkig doet m'n man het een paar keer in de week helemaal en hoef ik alleen maar 1 of 2 kruiwagens per dag te doen, maar toch het is best wel zwaar en tijdrovend.

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:46

ik ben geen echte westfries, onze polder is daar geloof ik te nieuw voor Haha!, maar woon wel in dat gebied, en mest ook mijn land uit Tong uitsteken

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:03

ik mest ook de weitjes uit....

maar even een vraagje,ik doe het nu met zo'n mest boy,maar dat is best wel zwaar,heeft er iemand een goede tip om het sneller te doen?????ook als ik evt een andere mestschepper ervoor moet kopen...

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:18

Wij doen het niet Cool , maar onze weilanden zijn ook zoooooooooooooooooo groot... (zeer lastig als je moppie helemaal achterin staat en niet van plan is uit zichzelf te komen Bloos )! Maar ik kan me voorstellen dat als je paarden op een kleiner stukkie land staan, dat je het dan wel doet!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:02

kimmie261 schreef:
ik mest ook de weitjes uit....

maar even een vraagje,ik doe het nu met zo'n mest boy,maar dat is best wel zwaar,heeft er iemand een goede tip om het sneller te doen?????ook als ik evt een andere mestschepper ervoor moet kopen...

ik ging eens rond kijken op internet en moeten jullie eens opletten wat ik gevonden heb:
Afbeelding
dit is dan wel voor hondenpoep, maar zou er niet zoiets bestaan voor paardenpoep? en anders misschien zijn er handige bokkers onder ons? dit word een gat in de markt!!!
toch heel handig? je rijd met je karretje naar de drol, even de zuiger in je hand pakken, en zuig! hup naar binnen.. en weer gassen naar de volgende drol.. jaa dit lijkt me wel wat!! *LOL*

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:33

Hahaha Haha! , ik zie al de paardenliefhebbers al rijden... Tong uitsteken (en dan dus niet op hun paard!) Wat een idee! Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:54

Oh ik ken een westfries die de stront 'uiteenslaat' en juist verdeeld over het land... dus.... ('dus'.... is wel westfries Lachen )