jaarlinger laat zich niet vangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:53

Lekker laten staan............. waarom zou je m moeten pakken..... En dat opsluiten dat is wellicht het stomste wat je kan doen.

Gewoon laten staan, elke dag even het land inlopen even kijken........ komt ie niet, komt ie niet........... komt ie wel, komt ie wel... maar ga nou in hemelsnaam nooit meer jonge paarden in het land opjagen, opsluiten en wat nog meer voor een onzin omdat JIJ het paard wil vastpakken.

Gewoon lekker laten staan, komt vanzelf wel goed

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:11

gijsenkim schreef:
Gewoon laten staan, elke dag even het land inlopen even kijken........ komt ie niet, komt ie niet........... komt ie wel, komt ie wel... maar ga nou in hemelsnaam nooit meer jonge paarden in het land opjagen, opsluiten en wat nog meer voor een onzin omdat JIJ het paard wil vastpakken.

Omdat het erg makkelijk is als de hoefsmid of de DA komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:12

Ja maar dan MOET het, nu wil alleen het baasje het .........

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:18

gijsenkim schreef:

Ja, je moet het niet te vaak doen, maar ik vind wel dat je af en toe eens moet oefenen, om het dier duidelijk te maken dat je hem echt niet mee de afgrond insleurt, maar dat ie gewoon even moet luisteren en dat hij dan weer vrij mag.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:20

gewoon afentoe in het land zitten, en lopen door het land. en steeds voor zichtiger. en voer mee he Tong uitsteken

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:19

gijsenkim schreef:

Ik vind niet dat je gelijk hebt.
Her dier moet het NU leren, daar het misschien straks echt lastig is dat het het nog niet geleerd heeft.

Idd met een hoefsmid of een enting. Beest kan het maar beter leren.
Straks zit ie in een stuk draad vast, hoe wil je een schuw dier daar in vredesnaam uit halen? Of heeft ie mok tot aan zijn spronggewricht, hoe wil je dat behandelen als het dier bang is voor mensen...

Nee, het paard is er absoluut wel mee gediend dat het niet bang is. En een paard kan het heel lang volhouden om je te ontlopen in een groter stuk land; hij zal gewoon nooit bij je komen.

Misschien vind je mij nu wat merkwaardig; maar ik ben ook van mening dat je je paard een levenslang plezier doet als je het ook verkeersmak maakt voordat het 5 jaar oud is, en ook vind ik dat je een jong dier makkelijk moet kunnen trailerladen. Ze moeten wat dat aangaat gewoon mak worden en zijn.

Dikke kans dat het jonge dier zijn lessen nooit echt nodig zal hebben, maar o wee als je het niet doet en het blijkt toch nodig te zijn geweest.
Doen. Niet laten lopen en hopen dat ie op zijn derde niet meer bang voor mensen is, dat is vanuit mijn optiek het domste wat je kunt doen met bange dieren. En geen jaarling die minder wordt van een seizoen op stal, echt niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:22

Ik ben het wel met je eens.............. maar niet op de manier waarop de dames dit nu hebben opgelost......... daaar maak je het alleen maar erger mee.

Ga gewoon dagelijks het land in, probeer het elke dag weer opnieuw. Komt best goed, maar niet als je het boeltje gaat insluiten, das nou net niet handig.......

Die van henk gaan als 5 maanden oude dieren het land op, komen van oktober tot maart thuis en blijven daar de rest van de tijd........ komen dus eigenlijk niet tot nauwelijks in handen.......... en nog nooit problemen gehad

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:35

gijsenkim schreef:
Ga gewoon dagelijks het land in, probeer het elke dag weer opnieuw. Komt best goed, maar niet als je het boeltje gaat insluiten, das nou net niet handig.......

Maar bij Xara is het nu wel over. Bij haar heb ik alles geprobeerd. Al was ik dag en nacht op het land gaan bivakeren, ze was echt niet gekomen.

Roxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 17:50

Mijn advies is idd vertrouwen winnen, rustig blijven ook al word je gek van de situatie!
Als je genoeg tijd hebt kun je je jaarling het best eerst observeren, wat maakt hem nieuwsgierig? is het een bakje rammelende biks? Nee, blijkbaar niet want hij heeft genoeg te eten in het land en je zij zelf al dat je dit geprobeerd hebt..
Probeer zijn aandacht voor jou te vangen en bouw dit langzaam op.. probeer dicht bij hem in de buurt te komen stapje voor stapje, probeer hem te aaien/ kriebelen laat hem weten dat je geen kwaad doet...
Doe het rustig aan het is een leerproces!
Dat over manegepaarden vind ik echt onzin (sorry) zij zijn gewend aan eten een stal/ beschutting... dit is hun aangeleerd! een jaarling moet dit proces nog aanleren...

succes ermee!!!! als je meer tips wilt over het stapje voor stapje proces let me know! Lachen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:27

gijsenkim schreef:
Die van henk gaan als 5 maanden oude dieren het land op, komen van oktober tot maart thuis en blijven daar de rest van de tijd........ komen dus eigenlijk niet tot nauwelijks in handen.......... en nog nooit problemen gehad
Maar het detail hier is dus, dat het paard die eerste vijf maanden nog geen opvoeding heeft gehad. Dat hebben "die van Henk" zeer waarschijnlijk al wel.

Ik vrees dat je toch "geweld" zal moeten gebruiken om hem te pakken te krijgen. Mijn tactiek zou niet een longeerlijn zijn, maar een halstertouw:
Je gaat het land in (probeer het land zo klein mogelijk te krijgen), loopt rustig naar hem toe, maar gaat zodra hij aanstalten maakt "te vluchten" stilstaan. Dan rustig wachten, tot het paard rustig wordt. Gaat hij lopen (dit werkt dus alleen in stap, dus hou hem rustig) loop dan met hem mee, parallel, dus niet dichterbij komen. Geef hem geen reden aan te draven.
Dit een tijdje volhouden, en dan heel sneaky, als hij gaat lopen, iets minder parallel gaan lopen. Dus steeds iets dichterbij komen. Nog altijd geen reden geven om te gaan draven...

Uiteindelijk zal je hem aan kunnen raken... Dit zal zeker langer dan 'n week gaan duren, maar het is een "peaceful" oplossing. Je kan er ook achteraan jagen totdat hij door zijn benen zakt van vermoeidheid, een cowboy uit de VS over laten komen met lasso en al, of helemaal afsluiten van voer en water... Minder peaceful, misschien wel sneller...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:10

Waarom al die cowboy-methodes in het land, terwijl het aan huis in een box en een paddock gewoon veel makkelijker en sneller gaat?

Geen schuw paard komt bij je in het land hoor, vergeet dat maar. En daar komt nog eens bij, ik weet niet wat voor omheining jullie om het land heen hebben, maar een echt schuw paard vliegt eerder door de draden en over de planken dan aan jou 'geknuffel' toe te geven.
Get real, sluit het op en werk van uit die positie. halster omdoen en omlaten totdat het makkelijk te pakken is, pas dan gaan proberen halster ook om en af te doen.

Er is niets wreeds aan benaderen als het opgesloten is, het is hooguit gevaarlijk. Maar het is een stuk gevaarlijker als het dier volwassen is, dus eigenlijk is het nu de beste tijd. Werk wel vanuit respect; dring jezelf niet overbodig op... je hoeft je jaarling zeker niet een half uur per keer te aaien voor je eigen gerief, dat is onzinnig.

Het mooiste is als je een heel klein dingetje kan doen, zoals een brokje voeren, en er dan bij weg te gaan voordat het dier zich gaat vervelen. als je dan omkijkt zie je ze je nastaren zo van "was dat alles?". Dan ben je op de goede weg.
Veiligheid boven alles, doe het vanuit een box.

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:39

Ik kan alleen maar Dees ondersteunen : als het eens echt nodig is, moet je niet op dat moment beginnen met 3 dagen achter een paard te jagen omdat hij zich niet laat vangen. Een jaarling moet buiten. Punt. Maar wel pas nadat hij geleerd heeft zich te laten vangen, en vooral : nadat hij geleerd heeft om dat GRAAG te doen. Vertrouwen winnen, dus. De andere paarden in de wei kennen het blijkbaar al, maar met deze jaarling moet nog gewerkt worden. Hoe ga jij z'n jaarlijkse entingen of womenkuren geven ? Leuk hoor, als het paardje vangen gaat associeren met nare handelingen, dan komt hij helemaal niet meer. Een weekje op stal (en dat is echt geen opsluiting, je gaat er ook mee grazen aan de hand, wat wandelen op de weg) kan echt al een hele verbetering inhouden, als je er maar veel mee bezig bent. Dus : eerst vangen, dan vertrouwen winnen, en nadien heb je een droompaardje in de wei Lachen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 22:03

Ik ben het met bovenstaande reacties eens. Alleen heeft niet iedereen de beschikking over zo'n stal. Ik dank iig god op m'n blote knietjes dat ik m'n jaarling nu weer gewoon te pakken krijg, want je kan er behoorlijk moedeloos van worden. Ze loopt trouwens nog wel met halster, ook voor als er wat is. Ik vind het een eng idee als de opfokker haar niet te pakken kan krijgen, omdat ze geen halster om heeft.