2 paarden: gevaar voor kleven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 21:38

Nu gooi ik de knuppel in het hoenderhok, ik weet het maar zou dan toch de enige oplossing zijn om je paard alleen te houden? 3 paarden is daar niet mogelijk.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:52

Een shet of een geit (wil ook wel eens helpen) erbij is geen optie?

Misschien gaat het wel goed met z'n tweeën, als je ze vanaf dag 1 veel uit elkaar haalt en ze eraan went. Maar het moeilijke is dat dat volgens mij heel erg afhangt van het karakter van de paarden en het dus moeilijk te voorspellen zal zijn.
En tja, alleen is ook maar zo alleen hè, en ook daar reageerd het ene paard heel anders op dan de ander.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:05

Gammon, van Pellie, en Ewald zijn ook de beste maatjes geworden. Als de een uit de wei is staat de ander bij het hek te wachten tot ie terug is....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:12

Tja, paard alleen is soms wel de beste oplossing. Mijn zusje heeft dus stallen op land van haar huis af staan (woont dus niet op het zelfde terrein). Eerst had ze een veulen die een flinke merrie werd en werd verkocht, dus stond hij alleen. Omdat dat zielig was, werd een pony geleend van de buren. Wat een ramp was dat, de pony zijn leven werd helemaal zuur gemaakt, het paard jaagde hem steeds op. Uiteindelijk toch de pony verkocht (we dachten dat het aan de pony lag, teveel pit). Toen heb ik een shetlander gekocht, zeer braaf rustig ding (voor de kinderen van mijn zusjes). Maar, zelfde verhaal, paard jaagde de shetlander ook op, viel hem echt aan. Dus, beide in eigen land en dat ging goed. Tot mijn zusje het weer zielig voor de shetlander vond dat dit alleen stond, kwam er een merrie bij, nou, je raad het al. Die merrie is uiteindelijk een ramp geworden. Ik kan mijn eigen shetlander niet uit het land halen, die merrie rent gewoon dwars door het lint heen om bij mijn shetlander te komen. Gevolg, als ik daar ben kan ik dus niet met mijn eigen shetlander doen, omdat dan die merrie losbreekt. Het hele verhaal begon om haar eigen paard, die alleen zou zijn, uiteindelijk blijkt dus dat hij degene is die nergens moeite meer heeft of hij nou alleen of met meerdere staat, zolang ze maar niet in zijn land staan.

Probeer het dus eerst alleen, wie weet gaat dat goed? Of houdt een shetlander of andere pony voor op het land. Dan went hij eraan dat hij niet continue die shetlander ziet.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 03:52

Ligt maar precies aan je paard, of het een klever is of wordt of niet.
Net zoals de een doodongelukkig wordt alleen, kan de ander er juist heel goed tegen.

Ik heb ook geen mogelijkheden voor een weidemaatje voor mijn paard (staat af en toe bij kalfjes in het land, kalfjes aan de ene kant van de wei, zij aan de andere kant) maar ze staat er blij bij hoor.
Ze staat overdag altijd op de wei en savonds op stal.
Nu ligt het ook erg aan in wat voor stal zij staat.

Op een gegeven moment stond ik op een stal met stallen helemaal dicht (van oa tralies en hout), hier werd ze erg chago van op stal.
In de wei stond ze vaak met andere paarden.
Het maakte haar niet uit wie er weg ging of bij kwam, maar als ze eerst met een groep stond en alleen over bleef, dat vond ze wel wat minder.
Thuis heeft ze een open stal en je kan echt merken dat ze dat fijner vind.
Lekker er overheen kijken, wat er allemaal gebeurt (en vooral wanneer iemand haar eten komt brengen... Cool ).

Dan vraag je je ook af, wat is nou beter?
Een sjago paard, maar andere paarden erbij (oftewel, in de wei blij, maar op stal een zuurpruim), of een blij paard (op stal en in de wei), maar wel alleen?

Nougoed, het zijn niet de enige redenen om een stalling uit te zoeken, maar ze bepalen wel mee.
Die van mij staat dus thuis alleen, maar niet zo sjagie iig.

Misschien eerst alleen proberen en als je een negatieve gedragsverandering bij hem merkt, dan een shetje oid erbij kopen?
Of een geitje of iets in die richting?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 07:40

Ik wil eigenlijk wel 2 paarden maar ben juist zo bang voor dat kleven.
Wat een optie zou kunnen zijn, is om ze in 2 aparte stallen te zetten die iets bij elkaar vandaan staan.
In eerste instantie vond ik dat een beetje sneu maar gezien de verhalen hier is het misschien toch handiger om het zo te doen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:53

Die van mij kleven iig wel. Als ik 1 van de 2 even meeneem binnen gehoorsafstand van de andere, wordt er heen en weer gehinikt en gedribbeld.
Ben ik met Imker en de trailer weg, is er niets aan de hand. De pony hinikt maar heel even dan en Imker geeft er niets om.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:23

Fitzroy schreef:
Wat een optie zou kunnen zijn, is om ze in 2 aparte stallen te zetten die iets bij elkaar vandaan staan.
In eerste instantie vond ik dat een beetje sneu maar gezien de verhalen hier is het misschien toch handiger om het zo te doen.

Fitz het is ze af te leren, dat kleven. Maar je moet wel alert zijn en heen consequent. Ik heb het Lanna ook kunnen afleren en die was heeeeel erg!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:35

Fitzroy schreef:

Maar in aparte stallen heeft imo alleen zin, als ze dan niet in elkaars zicht staan. Dus dan ook echt apart.

@Anya, het is ze zeker af te leren... maar dat kan wel heel veel stress, moeite en tijd kosten. Daarbij werd die van mij toen het nog op z'n ergst was en echt een gevaar voor zichzelf Scheve mond

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:38

Mijn paard had dat ook heel erg. Hij ging altijd met zijn maatje op de wei maar dat paard gaat verhuizen. We zijn toen gaan oefenen hem alleen op de wei te zetten. In het begin sprong hij bijna de wei uit. Maar dan bleef ik erbij staan en werd hij wel weer rustig. Nu kan hij alleen en ook nog steeds met dat paard. Dat is toch wel ideaal moet ik zeggen hoor!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:10

toen mijn paaren nog samen stonden en als de ander dan weg ging liep de ander wel te roepen en te doen,
5 minuutjes ofzo,en dan is het over..

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:11

Mijn Tim heeft ook een huisdier Haha! , een shet dus. Hij vindt het ding helemaal niet interessant. Plakt er niet aan. Shet ook niet aan hem.

Ze doen elkaar niks, hollen samen eens een lekker rondje in de wei maar daar blijft t bij.

Als ik m bij soortgenoten gooi (met name merries) gaat de pritstift meteen werken. Tong uitsteken Haha!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 23:17

Ik heb liever een paard wat kleeft en wat druk doet als de een weg is, dan een paard alleen. In zo'n extreem geval als genoemd kan dat het beste zijn voor een paard, maar persoonlijk vindt ik een paard alleen helemaal niets.

Als het niet anders kan omdat het paard in stukjes wordt getrapt of het paard zelf iedereen in mootjes trapt: tja, dan niet. Maar alleen zetten omdat dat gemakkelijker is zodat je minder moeite hoeft te doen om je paard bij de les te houden vindt ik echt een reden van niets. Het zijn nu eenmaal kuddedieren.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:45

je moet proberen te zorgen dat je ze regelmatig uit elkaar haalt en dan wennen ze daarvanzelf aan...als ze aparte boxen hebben scheelt dat al een boel en apart gaan rijden enzovoort...het is puur gewenning van het bij mekaar zijn dat kleven.......dus moet je ze ook wel van mekaar af kunnen wennen!!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:53

Het vervelende van kleven is dat het erin sluipt. Wat Livo adviseert deden wij eigenlijk allemaal wel. Ik ging rustig met Lanna op buitenrit terwijl Seven in de wei achterbleef. Zonder problemen. Ze hebben aparte stallen, mijn vriendin rijdt op andere tijden dan ik vaak...

Ze zijn alleen wel al een jaar of 5 bij elkaar. En samen van stalling veranderd.

Ik kwam er pas achter dat sprake was van plakgedrag toen mijn vriendin voor het eerst wedstrijd ging rijden. Ik moest eerst starten en de pony van mijn vriendin bleef achter op de trailer. Lanna veranderde in een stampvoetend, bokkend, hinnikend en onbestuurbaar paard (terwijl ze normaal zeer cool is op wedstrijden).

Op zo'n moment weet je niet wat je overkomt, want je verwacht het ook helemaal niet.

Naar aanleiding daarvan zijn we gericht gaan oefenen. Eerst uitzoeken wanneer het plakgedrag voorkwam en daar wat op verzinnen.

We zijn toen steeds naar een manege in de buurt gereden en hebben de paarden beurtelings in de trailer achtergelaten.

Tijdens een westernbijeenkomst hebben 8 hele lieve ruiters voor mij in een line up gestaan, zodat ik het stampvoetgedrag van mijn paard kon aanpakken Lachen Heel erg tof!

Het is langzamerhand hanteerbaar geworden.
Het kost wel wat bloed, zweet en tranen, maar het is gelukt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 11:11

Mijn paard is ook een klever. Blijft hij achter op de wei, schopt hij heel zijn benen kapot, gaat dan zo achterlijk tekeer, dat je bang wordt dat het helemaal fout gaat.

Hij heeft een jaar alleen gestaan en hij werd na een paar maanden echt heel erg zielig.

Mijn ervaring is, dat hij als ruin met een merrie staat, zich heel erg druk maakt om die merrie. De merrie moet trouwens niets van hem hebben, slaat hem helemaal kapot als ze de kans krijgt, ze staan ook apart naast elkaar op de wei. Staat mijn ruin met een andere ruin, is hij heel relaxed en is dit gewoon zijn maat, dat mannetjes-vrouwtjes gedoe is er dan gewoon niet. Die merrie moet beschermd worden, als ze uit het oog raakt, is hij doodsbang dat er een concurrent komt en zijn merrie steelt.

Als ik het voor het kiezen heb, een ruin samen met mijn ruin en geen merrie meer.