Paard alleen zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:32

Cassidy schreef:
Nee is niet te doen.

En ja het is zielig.

Ben ik het helemaal mee eens. Zet er een shet bij ofzo.. of een wat ouder paardje als gezelschapspaard. Een paard is een kuddedier en die kun je het niet aan doen om alleen te zetten. Er zijn paarden die de tent afbreken als ze alleen staan zelfs al is het maar voor een paar min.

Niet doen dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:33

Bij ons op stal staat ook een paard altijd "alleen" in de wei.
Hij zoekt zelden de rest op, heeft liever rust.
Maar met binnenzetten en hij de rest niet meer ziet, is hij er toch ineens erg snel.

Het niet opzoeken van anderen, vind ik niet meteen, geen anderen om zich heen willen hebben.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:36

Fedde is nu wel zielig.
Hij had altijd een weidemaatje, maar dat is in onze vakantie opeens weggehaald.
Hij kan niet bij de pony's, want die jaagt hij helemaal in de stress.
Dus nu staat hij alleen in de wei (naast de pony's), maar is ernstig gefrustreerd.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:37

Haffielover schreef:
Mensen, dat is echt niet zielig hoor.. Die van mij staat al een paar jaar alleen. Ik kom er swinters als ik naar school moet 2x op een dag. Nou en hij heeft het harstikke naar zijn zin. Speeltjes in de stal. Radio aan. Genoeg te doen. Komen de hele dag mensen voorbij de stal enzo. Nou zielig vind ik het niet hoor..Met andere paarden naast haar ging ze juist ruzie maken, dus vind het best zo! Lachen

Dream on.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:38

Pharaon staat nou ook alleen, de andere paarden zijn naar een andere weide, daar mag pharaon niet meer heen omdat ie daar met stenen bekogeld is enzo, en hij werd daar helemaal wild Scheve mond (lees: hij viel aan als je in zíjn weide gaat, hij bijt op stal alstie daar staat) en hij valt Booster ook aan, hij doet dat bij alle nieuwe paarden Scheve mond waarom weet ik niet.
Maar ook al staat Pharaon alleen, hij heeft t prima naar zijn zin. Hij ziet er echt niet ongelukkig uit, integendeel zelfs Lachen
dus het kán wel, natuurlijk hangt dit wel van paard tot paard af denk ik. we hebben ook een paard dat je niet alleen kan laten zonder dat ie de hele boel bij elkaar hinnikt.

*leest even de discussie*
hoe moet ik dat bij Pharaon klaar krijgen dan Verward
die kan alleen met Lies opschieten, andere paarden worden zonder medelijden gebeten en geschopt, als ze niet van zich afbijten (dus van die brave knollies gelijk Boos en Holly) worden ze over al weg gejaagd (bij het eten, drinken)
hij is zelfs zo rottig dat ie ze weg jaagd, op het hooi pist en dan weer naar zijn eigen hoopje gaat Scheve mond
Pharaon laten we dus niet meer bij andere paarden,

ohje nou mishandel ik mijn pony! Schijnheilig Haha!

noukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:57

Hoi,
Ik zou je paardje niet helemaal alleen laten staan.
Misschien moet je kijken voor een leuk gezeldschapspaard, die zijn niet zo heel duur en zo kan je een oudje ook nog een goeie oude dag bezorgen OK dan! .

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:13

het feit dat een paard er niet ongelukkig uit ziet wil niet zeggen dat hij niet ongelukkig is. Een paard is een kuddedier, klaar uit. Die hoort met soortgenoten samen te zijn. Of hij vervolgens verkiest alleen te gaan staan is wat anders. Sociaal contact is een van de allerbelangrijkste voorwaarden voor welzijn van een paard. Je hebt als eigenaar de verantwoordelijkheid voor zijn welzijn te zorgen.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:20

Ik zou mijn paar dus absoluut GEEN plezier doen met een weidemaatje. Hij is het liefst alleen en wil dat zelf ook graag zo houden. Maar goed, ervanuit gaand dat jij een "normaal" paard hebt, zou ik er toch voor kiezen om er een shet bij te zetten.

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:21

paard alleen zou ik nooit doen, is echt niet goed voor je paard.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:25

Ik vind een paard alleen zielig ja. Het zijn kudde-dieren, en ookal zijn er uitzonderingen, die zijn er niet veel. Mijn pony flipte em toen haar weidemaatjes ineens weg waren en ze dus tijdelijk alleen stond. Ze zal nu dus ook echt nooit maar dan ook nooit meer alleen komen te staan.
Evt. een shetlander voor de gezelligheid?

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:29

Een paard alleen = wél zielig.

Mijn pony is redelijk op zichzelf in de kudde en ze heeft anderhalf jaar van haar leven vrijwel alleen gestaan (wel een veulen gehad, maar dat duurt ook maar een half jaartje). Toen ik haar van die plek weghaalde, heeft ze de eerste week tussen de andere paarden onafgebroken staan hinnikken en weigerde mee te gaan naar bijvoorbeeld de losgooi-bak, omdat ze dan weer alleen vreesde te zijn.

Nu is dat inmiddels jaren geleden. En ze blijkt in principe redelijk op zichzelf te zijn, in de kudde staat ze niet snel met anderen te krauwen of iets dergelijks. En als ze als eerste in de wei wordt gezet of als laatste eruit wordt gehaald, dan loopt ze zichzelf niet in het zweet te rennen omdat ze zo alleen is. Ze rent wel een paar rondjes en hinnikt wat, maar legt zich ook weer snel bij het alleen-zijn neer.
Haar gedrag maakt voor mij echter wel erg duidelijk dat een paard hoe dan ook contact met soortgenoten nodig heeft. Hoe oppervlakkig of hoe onaardig dit soms ook is: sociaal contact is voor paarden van levensbelang!!

Dus ik zou zeggen: zoek een shet of paard-op-leeftijd die je paard gezelschap kan houden! Kost weinig en levert je paard een hoop meer levensvreugde op...

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:49

Gail schreef:
Dream on.

Hoezo nou Dream On? Niet iedereen heeft de gelegenheid om een ander paard erbij te kopen hoor..En ik merk niuet aan haar dat ze gezelschap mist. Ze is het gewend, staat al 3 jaar alleen dus. En zomers staat ze met anderen in de wei, en dat vind ze wel leuk, maar het is niet zo, dat ze weg kwijnt als ze alleen staat in de stal. Merk er nix anders aan.. Verward .

Dus geef niet van die rare reacties..zonder ff te zeggen waar het op slaat...

skaayJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:52

geen van mijn paardjes staat alleen, dat vind ik zielig.
maarja iedereen zijn mening..

boerinnetje

Mijn paard staat ook 'alleen'. Ze heeft geen soortgenoten om haar heen, maar wel kalveren en geiten.
Ik kan eigelijk niet aan haar merken dat ze een soortgenootje mist. Ze is graag op zichzelf.
Als we rijden bij een handelsstal kijkt ze niet op of om naar de andere paarden (behalve als ze hengstig is Clown ).
Tuurlijk zou ik haar (en mezelf Bloos ) wel een stalgenootje gunnen. Maar het lijkt mij heel moeilijk om zo'n beestje uit te kiezen. Wat nou als het niet klikt? Of als ze geen andere paarden om zich heen duld?
Dat laatste gaan we testen, tijdens mijn vakantie gaat ze naar vrienden van mij, en daar krijgt ze 4 stalgenootjes. *LOL* Ben benieuwd hoe dat gaat.
Als blijkt dat ze er gelukkiger door word, komt er direct een knuffel voor haar er bij.

Amanda_T

Gail schreef:
het feit dat een paard er niet ongelukkig uit ziet wil niet zeggen dat hij niet ongelukkig is. Een paard is een kuddedier, klaar uit. Die hoort met soortgenoten samen te zijn. Of hij vervolgens verkiest alleen te gaan staan is wat anders. Sociaal contact is een van de allerbelangrijkste voorwaarden voor welzijn van een paard. Je hebt als eigenaar de verantwoordelijkheid voor zijn welzijn te zorgen.

Als jij je paard goed kent, dan kun je dus wel aan je paard merken of hij of zij gelukkig is. Maarja, dan moet je wel genoeg tijd in je paard steken. Ik ben heel veel bij mijn paardje, en als zij zich slecht voelt..merk ik dat meteen..
En dat je paard alleen staat wil niet zeggen dat je niet goed voor je paard zorgt. Vind het best een ander paard erbij..oudje mij best. Maar betaal jij de kosten va nde stal, voer, spullen, en eventueel dierenarts, hoefsmid enz. En kom jij m rijden als ik in mijn laatste jaar zit van school, en als mijn vrije tijd besteed aan paardje wat ik nu heb? We zijn niet allemaal finacieel in staat om een extra paard te kopen hoor. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:54

je hoeft er toch niet gelijk nog een heel goed paard bij te kopen die aan al je eisen voldoen? neem een stalmaatje: shetlandpony, ezel, kat, wat dan ook, zodat die niet alleen is

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:03

Als je geen geld hebt om het welzijn van je paard te garanderen moet je misschien eens nadenken hoe realistisch het is dat je een paard hebt.

En inderdaad kan je m altijd ergens anders stallen waar ze paarden hebben. En een paard kan nog steeds niet praten dus hoe goed je je paard ook kent, als je denkt dat hij helemaal niet te lijden heeft onder het feit dattie alleen staat, zeg ik dat je het mis hebt. Dream on dus.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:09

Ik zou mijn paard ook niet alleen willen hebben staan, hij heeft gewoon gezeldschap nodig.

Grappig vind ik wel dat bijna iedereen het er hier over eens is dat een paard niet alleen hoort te staan, maar dat bijna 90 % van de honden wel alleen wordt gehouden, honden zijn roedeldieren.

Ik wet het, off-topic, maar het viel me gewoon op Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:11

daarom hebben we bewust 2 jackrussels genomen, ipv 1 hond Lachen
idd om die rede.
Ze hebben ook nooit gejankt als we weg waren, ook niet de eerste nacht, typisch hè Schijnheilig

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:13

Craignethan schreef:
Grappig vind ik wel dat bijna iedereen het er hier over eens is dat een paard niet alleen hoort te staan, maar dat bijna 90 % van de honden wel alleen wordt gehouden, honden zijn roedeldieren.

Ik heb twee honden, precies om DIE reden! Haha!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:19

Carlaa schreef:
Ik heb twee honden, precies om DIE reden! Haha!

En ik 2 katten om die reden Knipoog

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:21

Een ezel kan ook een goede weide genoot zijn....
of een paardje van iemand die hem om ..... redenen weg moet doen, maar onverkoopbaar is door ouderdom.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:24

Gail schreef:
Als je geen geld hebt om het welzijn van je paard te garanderen moet je misschien eens nadenken hoe realistisch het is dat je een paard hebt.

En inderdaad kan je m altijd ergens anders stallen waar ze paarden hebben. En een paard kan nog steeds niet praten dus hoe goed je je paard ook kent, als je denkt dat hij helemaal niet te lijden heeft onder het feit dattie alleen staat, zeg ik dat je het mis hebt. Dream on dus.

Ik heb wel geld om mijn paard te onderhouden. Maar als ik er een 2e bij moet kopen moet ik alles opgeven, en als ik er 2 heb? dan? Dan kan ik ze geen van beiden rijden, omdat ik zo druk ben verzorging, uitmesten e.d. Dan heeft mijn paardje het nu nog beter hoor. Ze krijgt aandacht genoeg, en ze is niet eenzaam, ze heeft het gezellig Lachen. En hjet lijkt me niet dat jij kunt oordelen over het welzijn van mijn paardje,. Er werd een vraag gesteld, ik geef mijn mening erover, en dan zit ik er niet op wachten dat iemand tegen mij gaat zeggen, dat de welzijn van mijn paardje niet goed is.. Als ze echt ongelukkig zou zijn, dan zou ik echt niet steeds horen dat ze zo lief is, een leuk gedrag heeft, en er goed uitziet..
En ergens anders stallen? Hiojk staat nu hier aan de overkant van de weg, daarom krijgt ze zoveel aandacht, ik kan wel verhuizen, maar wie betaald er dan de 300 euro die ik betaal voor de stalling..Waar ik nu maar een heel klein deel van betaal. Denk niet dat je zo snel moet oordelen..
Laatst bijgewerkt door Amanda_T op 02-08-04 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:26

ja het is altijd zielig om een paard alleen te houden. een paard is een kuddedier en moet altijd gezelschap hebben. Een geit of schaap kan ook wel voldoen, maar een ander paard is altijd het beste.
Als je geen geld/tijd hebt voor een 2e paardje dan zou ik er eentje in pension nemen of je paard op een pensionstal zetten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:31

nou om nog even in te gaan op kudde dieren:
ik laat mijn pony liever alleen staan
dan dat hij twee andere paarden hun leven volledig verkl**t omdat deze niets terug durven doen.

dan kiest ie er toch zelf voor? of zit ik nou zo mis Verward
Pharaon moet op zijn nr gezet worden, Lies heeft hem een trap verkocht omdat Pharaon haar wou dekken (als ruin zijnde) dat ie 1 week mank heeft gestaan, zij zijn de beste maatjes, holly en boos durde niets terug doen, holly is nu ergens in de eeuwige jachtvelden Booster heeft schrik van Pharaon,
dan ga ik Pharaon niet bij Booster zetten, en aangezien Booster niet alleen kan en pharaon daar geen problemen van maakt gooien we lies en boos bij elkaar in de wij, en moet Phara maar alleen blijven.

hangt van paard tot paard af of je hem alleen kan laten of niet