Dazen/vliegen..wanneer het beste te rijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:49

Ik heb nu al een paar keer s'ochtends vroeg gereden, en ik moet zeggen dat dat me erg goed bevallen is met de vliegen en dazen.

mawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:52

Vorig weekend drie uur het bos in geweest, anti-daas erop en werkelijk geen daas gezien OK dan!
Degene waarmee ik buiten reed had andere vliegenspray, ze had een laat ik zeggen tamelijk grijze aura, maar waar dat nou van kwam Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:25

Atex fly gel werkt wel langer vind ik, want die gel blijft ook tijdens het zweten aan de haren plakken.

Voor de rest± om 3 uur snachts rijden wil nog weleens helpen

Zitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:48

Het wisselt bij ons nogal. Maar omdat het redelijk warm is ga ik s avonds na 20.30 pas rijden. Dan valt het mee. Behalve als je langs een boerderij komt. Daar moet je ff vlot voorbij Haha!

En inderdaad als je draaft of nog sneller heb je er minder last van, maar met deze hitte houd m'n paardje dat niet zo lang vol Ach gut

Het wordt tijd dat ze echt een goed middel gaan uitvinden tegen die dazen Boos! , ze zijn om op te schieten. Met hertshoornolie is het oppassen dat je geen vlekken krijgt en het schijnt ongans te stinken.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:40

Yuna schreef:
Om vijf uur 's ochtends, dan heb je nooit last Cool

Dat is ook precies de tijd waarop ik op het moment rij Gaaaap !

Ook ik heb veel anti-steekbeesten middeltjes uitgeprobeerd. De Bremsen bremse helpt wel, maar niet lang Scheve mond .
Nu kreeg ik van de staleigenaresse waar mijn veulen staat de tip, om "Bremsenschutz" te kopen (kan je bij de apotheek bestellen en kost voor een liter ong. € 14,-). Het is speciaal voor paarden en op de fles staat dat je het er met een (wolle) lap op moet smeren.
Daar op stal, vermengen ze 2/3 Bremsenschutz, met 1/3 Zedan/Phaser oid, om het goedje minder "taai" te maken zodat je het beter met een plantenspuit kan sproeien. Ik heb er voor de zekerheid een scheutje heet water bij gedaan, om het beter te laten mengen. Ik gebruik het nu 2 dagen en ik moet zeggen: het werkt echt de hele dag OK dan! ! `s Avonds hadden ze nog steeds geen last van die krengen!!
Wat me wel is opgevallen, is dat vooral de zwarte (of d.bruine) paarden absoluut de lül zijn wbt de steekvliegen! Laat ik nu toch net 3 zwarte paarden hebben Scheve mond ....

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:44

NienkeMulder schreef:
De beste oplossing is gewoon een beetje doorrijden. De dazen komen pas als je gaat stappen, in draf en galop heb je nergens last van, dusssss... Lachen

Dat bestrijdt ik ten zeerste. Eigen ervaring. In draf en galop worden wij net zo hard belaagd.

*denkt terug aan de keer dat ze met Karin en Suzan ging rijden in Meppen en door een flinke zwerm achtervolgd werd*

Nee hoor. Maakt geen reet uit. En ze prikken netzo hard door.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:58

Lol inderdaad Sterre, maar na wat cafeine valt het wel mee...
Maar ik vind dat DPB echt alle records breekt, drie uur zeg petje af Haha!

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:11

1/4 deel citronella olie (bij drogist 'puur' verkrijgbaar in mini flesje) 2/4 azijn (blanke natuurazijn) 1/4 deel water .. Helpt bij mijn paard Tolstoi erg goed, dit terwijl we ALTIJD belaagd worden door steekbeesten en Toi er ook nog eens allergisch voor is Boos! ... Het helpt voor een paar uurtjes , dus bij een buitenrit neem ik altijd een extra spuitbusje mee. Misschien helpt 't???

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:19

Ik bennet terug van een vakantie met mijn paard.
Wij hebben of 's ochtends gereden of 's avonds.

Nu ik weer thuis ben ga ik waarschijnlijk 's avonds rijden. En eventueel als er erg veel steekbeesten zitten rijd ik in de warme binnenbak.

Wanneer er overdag een windje staat, zie je ook weinig beesten, dus dan maakt het niet veel uit.

Verder spuit ik mijn paard wel vol met antidazen spul. En eventueel een deken op.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:37

Die beesten vliegen harder dan jij kunt galopperen, dus dat heeft weinig zin. Op die manier jaag je je paard alleen maar meer in zweet, waardoor er nog meer vliegen op af komen.
Wel draaf ik soms stukken waar veel prikkers zitten om er maar zo snel mogelijk voorbij te zijn. Eenmaal op de vlakte met een windje weer rustig temp rijden en vliegen kwijtraken door de hertshoornolie.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:41

Met zo'n weer zou ik liefst aan de kust wonen, daar zitten minder van die stekers...plus het is er meteen toch wat frisser

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 19:33

Wij gaan meestal heel vroeg of laat.
Ik ga zo de paarden uit het bos halen en gaan we denk over een half uurtje rijden.
We hebben wel gemerkt dat het na 9 uur [s'avonds] minder word

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 19:40

Heel vroeg werkt het beste, maar ik ben zelf dan vaak te gaar om te gaan paardrijden Knipoog Ik ga altijd na 8 uur, uur of half 9 en dan naar het bos waar de minste beesten zitten.

Als het te erg word stukkie draven of galoperen en verder ben je redelijk beest vrij (starlight is dan ook wel extreem goed ingespoten/overgoten Tong uitsteken ) Als ik hier achter in het bos ga, houd je het echt niet uit van de beesten, het soort bos maakt dus wel degelijk verschil, als ik een stukje over de harde weg ga, ben ik in 10 minuten bij een bos waar je ze amper ziet. Nadeel daar is dat er tegen het donkere wel muggen komen, maar goed, die prikken minder hard en pijnlijk dan dazen Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 19:46

ik heb ook gemerkt dat het op open vlaktes met een lekker windje erbij beter te doen is... Bos is in de zomer en crime, muggen, dazen... Andrew is niet te hanteren dan...