veulen fokken uit mijn merrie: wat zou jij doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:01

Niet doen
Als het nou om een fokmerrie zou gaan welke je anders een jaar leeg zou laten staan was het een ander verhaal geweest.
Nu zou het gaan om een eerste veulen, dat is altijd al afwachten en het risico is dan al iets groter. Verder weet je helemaal nog niet of Tiffany wel een goede en leuke moeder is. Ook weet je niet of ze wel makkelijk drachtig wordt, daarbij ben je een hele poos uit de running.
Nee, ik zou het niet doen voor een ander. De lusten wegen niet op tegen de lasten en ik neem aan dat je het voor het geld ook niet hoeft te doen?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:03

Niet doen! Fokken brengt een risico met je mee....! Denk er goed over na!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:12

Wel doen, is gewoon leuk Haha!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:17

Niet doen ! Fokken is een groot risico, het veulen is niet eens voor jou
en wat als het INDD fout gaat ? jeetje daar moet je toch niet aan denken ! zeker omdat je de sport in wilt Bloos!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:32

Hmmm, Jazz bij een merrie van Crack, dat lijkt me niet de slechtste keuze, als je het in die hoek zoekt. Daar heb je een aardige kans op een goed veulen mee, zeker als er in de moederlijn van de merrie goed bloed zit. Het is mij nu ook een stuk duidelijker waar die vraag vandaan komt *LOL* OK dan!
Als je goede afspraken kunt maken, op papier, dan zie ik geen reden om het niet te doen. Fokken blijft natuurlijk gokken, maar als je uitgaat van topmateriaal, dan kun je jezelf nooit verwijten dat de basis niet goed was.
Ik zou het doen, mits goede afspraken.

Succes met je beslissing.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 08:43

Ik heb net even met de DA gebeld en die vertelde mij dat er zeker wel risico's aan vast zitten, maar hij noemde meer risico's voor het veulen dan voor de merrie zelf. En aangezien de merrie nog jong is en een goede conditie heeft, worden die risico's voor haar wel kleiner.
Hij raadde mij aan om dan sowieso een goede verzekering af te sluiten en alles vast te zetten op papier. Overigens raadde hij mij af om nu nog te beginnen met dekken, aangezien het dekseizoen al gesloten is. Maar dat staat verder los van de risico's van de merrie. (die kennis van mij weet overigens genoeg dekstations waar het nog wel kan, anders lijkt mij niet dat hij dit voorgesteld had )

Ik ga vanmiddag nog even bellen met die kennis om even een afspraak te maken om elkaar te spreken. Dan kan ik kijken of hij eventueel akkoord zou gaan met mijn voorwaarden. Gaat hij akkoord, dan maak ik nog steeds niet de definitieve beslissing. Dat doe ik dan denk ik pas op het moment dat ze dan hengstig word (hoewel ik denk dat ze dat eerdaags weer word Scheve mond )

Ik vind dit echt een moeilijke situatie, omdat het wel over het leven van mijn paard gaat. heel erg bedankt voor de reacties en alle nieuwe reacties zijn nog welkom OK dan!

SuuSkeBaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:11

jarrah zei::
Overigens raadde hij mij af om nu nog te beginnen met dekken, aangezien het dekseizoen al gesloten is. Maar dat staat verder los van de risico's van de merrie. (die kennis van mij weet overigens genoeg dekstations waar het nog wel kan, anders lijkt mij niet dat hij dit voorgesteld had )

ik snap het laatste niet wat dik gedrukt is... Blond

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:09

ik zou het dus niet doen ook omdat zee nog zo jong is en dat kan de groei ook nog beinvloedden
daarom zou ik er zeker nog een paar jaar mee wachten tot ze uitgegroeit is..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 13:38

So wie so nu niet meer laten dekken tegen de tijd dat het veulen er dan volgend jaar af kan zit je in DECEMBER!!!!!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:10

Ik zou het absoluut niet doen. Wat schiet je ermee op? Het veulen is niet voor jou en er is altijd een klein risico dat het fout gaat.
Daarbij, heb je er al aan gedacht waar je merrie staat als het veulen geboren is? Staat ze dan een half jaar bij die kennissen? Lijkt me ook niet erg handig als je de sport in wilt met haar.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 07:32

@magic_lover: Daar zal het niet aan liggen hoor, ze is al dik 1.70 en al vrij bespierd voor haar leeftijd. Ook is ze niet meer overbouwd, dus veel zal ze niet meer groeien denk ik. Kwa leeftijd is dit wel geschikt om haar eerste veulen te krijgen OK dan!

@taaclover: wat maakt het uit als het veulen pas in december afgespeend kan worden dan? die kennis heeft zelf ook nog twee merrie's die van de week pas drachtig geworden zijn. En zij hebben daar iig ruimte genoeg zodat ze gewoon de hele dag buiten kan lopen.

@SuuSkeBaB: wat snap je daar niet aan dan? De DA zegt dat het dekseizoen al afgelopen is, maar mijn kennis weet dekstations waar het nog wel kan, maar dat heeft verder voor de merrie geen gevolgen.

@ellenlouise: ze zou idd bij die kennissen komen te staan, maar dat is niet zo ontzettend ver van mijn huis en ze hebben gewoon een goede rijbak, dus ik kan haar wel vrij snel weer oppakken Knipoog

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:12

sherwood schreef:
doen. Stel een contract op waarin staat dat hij alle kosten betaald aangaande de dekking en het veulen. Inclusief dus als jou merrie overlijd, dan betaald hij jou merrie. Dat heb ik ook zo gedaan. Dan weet je zeker dat je niet zonder geld en zonder paard eindigd.

Dat zou de enige methode zijn, waarbij ik dat zou doen. Zonder vergoeding zou ik het trouwens ook niet doen. Jij moet je merrie extra voeren, in de gaten houden etc., dat is niet voor niets.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 08:19

imker schreef:
Dat zou de enige methode zijn, waarbij ik dat zou doen. Zonder vergoeding zou ik het trouwens ook niet doen. Jij moet je merrie extra voeren, in de gaten houden etc., dat is niet voor niets.

Dat is ook de manier waarop ik het dan zou doen
Maar dat extra voeren en in de gaten houden e.d. dat zou het probleem niet zijn, aangezien Tiffany dan bij hem aan huis zou komen te staan en hij heeft allerlei videoapparatuur om het in de gaten te houden OK dan! .

Ik ben er overigens bijna over uit dat ik het wel ga doen, maar eerst moet ik nog even met die kennis gaan praten of we er sowieso wel helemaal uitkomen, is dat niet het geval dan gaat het hele feest gewoon niet door

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:45

Ik begrijp dus dat ze dan bij je kennis op het land gaat Verward
Dan maakt het inderdaad niet zo heel veel uit.
Ik dacht dat je haar op stal liet staan bij ons, dan zou ik het zielig vinden.

SuuSkeBaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 18:21

ooo oke sorrie!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 07:58

Gister heb ik die kennis gesproken en we zij het op alle punten eens geworden. Ik ben er bijna uit, dat ik het wel ga doen.
Mijn kennis heeft voor de zekerheid alvast met de hengstenboer gesproken en hij kan gewoon nog sperma krijgen van Jazz.
Ik ga Tif nu dus erg goed in de gaten houden wanneer ze hengstig word en dan gaat het gebeuren.
Ik ben wel erg benieuwd hoe het veulen word

@taaclover: ik zou het veulen sowieso niet bij ons op stal geboren willen laten worden, daarvoor heb je gewoon veel te weinig ruimte en moet je gewoon met TE veel mensen rekening houden. Bij mijn kennissen krijgt ze een stal van 6x3 meter (met camera-beveiliging) en ze hebben lekker veel weiland. Tiffany komt dan nog bij 5 andere merrie's met veulens te staan en ze hebben gewoon een goede rijbak, zodat ik Tif in die tijd gewoon weer op kan pakken. En in de tijd dat ik Tif niet kan rijden mag ik de paarden van die kennis rijden, dus dat vind ik ook wel erg leuk, aangezien hij best een aantal mooie paarden heeft staan (die er alleen op dit moment niet uitzien omdat ze dag en nacht met de veulens op de wei lopen Tong uitsteken )

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties, jullie hebben me heel erg geholpen OK dan!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 07:28

Mies2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:14

Je kan makkelijk een paar maanden er tussen uit en daarna weer verder gaan met de sport dat is het probleem niet...Maar waarom zou je zo'n groot risico lopen voor een veulen voor een ander.
Het kost jou energie en je mist je paard een paar maanden...
Ik zou het als ik jou was niet doen, je vergeeft het je zelf nooit als het fout gaat en jij zonder paard komt te zitten je vind nooit meer de zelfde Tif.Denk daar goed aan....

Groetjes en laat ons weten wat je doen...

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 11:34

@Mies2: zoals ik hierboven al heb gezegd ga ik het (dit jaar iig) niet doen.
Ik ben trouwens niet een paar maanden mijn paard kwijt, want ik kan er gewoon heen wanneer ik maar wil Knipoog

Nu heb ik gewoon nog een paar maanden om erover na te denken, zodat ik veel bewuster die keuze kan maken. Je weet gewoon niet wat de toekomst je brengt, voor het zelfde geldt krijg ik volgend jaar wel weer een ander ontzettend leuk aanbod Knipoog
Maar eerst ga ik lekker een paar weken bij Rien en Inge van der Schaft werken Lachen

Groetjes Lisette

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:39

Ik zou dit jaar zeker niet meer gaan dekken, inderdaad te laat in het seizoen, en wat als het niet de eerste keer zou lukken...
Waar ik rijd komen de eerste veulens zo rond februari/maart. in mei/juni de eerste wedstrijden weer (dus geen problemen met veulens enzo, kwestie van opvoeden).
Maar het lijkt me een super combinatie hoor! zou je niet voor 50% eigenaar kunnen blijven van het veulen? (als je het volgend jaar nog zou overwegen), lijkt me een leuke start voor je....

veel succes!