wat voor soort pony moet ik nemen???

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
adnil
Berichten: 915
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:59

ik vind persoonlijk dat je erg krap zit met je budget.. Er kunnen toch altijd onverwachte kosten enz. erbij komen.. Ik zou doorsparen zodat je genoeg geld hebt om zelf te leven en er ook nog een pony bij te houden inclusief genoeg geld voor onverwachte kosten, zoals dierenarts.

Lous

Berichten: 24257
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 18:00

Voor onverwachte kosten maken we nog een extra potje als de pony eenmaal in zijn weiland/stal staat Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:06

Dat potje moet je hebben vóórdat je pony er staat.
En maak het potje maar net zo groot of groter dan dat jij aan je pony uit wilt geven.
1000 euro is niks als hij bv naar Utrecht moet.

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:54

ik zou idd dan gewoon nog even doorsparen, ik neem aan dat als jij 20 bent wel een baantje hebt, spaar gewoon nog even door tot 2000euro, wand als je een paard koopt is echt het aan koop bedrag niet het enige wat je uitgeeft, een zadel hoofstel, en zo zijn ook nodig, en niet goedkoop (altans licht aan de eisen natuurlijk)
Ik weet niet waar je je paardje wilt laten stallen, maar behalve de stalling heb je zeker nog meer onkosten.Dierenarts,verzekering (wel aan te raden!! zeker als je weinig geld hebt) hoefsmid enzo.

kwa ras zou ik toch voor een sober paardje gaan, fjord haflinger ofzo, hier word je niet gouw te groot voor, en zeker niet te zwaar, en ze hebben een supper leuk karakter!

Ik zou zeker voor het door sparen gaan, koop niet hals over kop een te klein paard, kijk goed rond en laat het paard ook keuren door een dierenarts, dit is wel zo verstandig, zo koop je geen ziek of zwak paard, en heb je later minder onkosten.

Ik ben per maand zo'n 150 euro kwijt, en dat is zeeer wijnig wand mijn paardje staat op een stalling van 70euro in de maand, dus houd daar zeker rekening mee.Zo dat je niet na 2 jaar afscheid moet nemen, dat is nog veeel erger als langer wachten tot je het geld hebt!!

pimmetje7

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:11

Ik zou zelf ook goed gaan sparen zodat je net iets meer hebt om uit te geven. Beter nu even wat langer wachten en een fijne, gezonde pony kopen dan met een minimum aan geld proberen een goede pony te vinden, dan kun je ook net iets meer eisen stellen.

ben ik het helemaal mee eens.. !!!

Lous

Berichten: 24257
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 22:59

Heb net nog mijn moeder gesproken en die duizend euro die we in gedachten hadden zou alleen voor de aanschaf zijn daar zou het zadel en hoofdstel nog bijkomen.Daarnaast vertelde ze me dat de kans groot is dat ze binnenkort nog een leuk bedragje kan komen en dat we dus een haflinger gaan aanschaffen. OK dan!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:10

Ik wil me nergens mee bemoeien, maar heb je nu al nagedacht over hoe het moet als je pony plotseling ernstig ziek word en een weekje naar Utrecht moet voor een flinke operatie?

Dat kan wel eventjes iets meer centjes gaan kosten...

Lous

Berichten: 24257
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 23:19

Myra je moet niet meteen van het negatieve uitgaan.We gebruiken hem alleen voor recreatieve ritjes en niet voor wedstrijden of aangespannen rijden.Dus is de kans veel kleiner dat er ook iets misgaat.Daarnaast zijn er hier ook genoeg mensen die het ook zelf moeten betalen en ook geen geld hebben voor een onverwachte operatie van 1000 euro in Utrecht,je moet gewoon niet zo zeuren.Als je een kat aanschaft kan je ook ineens hebben dat ie een dure operatie moet ondergaan.Maar de kans is daar ook heel klein bij dat het ook echt zal gebeuren.Dat is denk ik bij alle dieren. We zoeken natuurlijk wel een goede haflinger uit.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 00:50

Idd een haflinger of fjord, lekker veelzijdig Haha!
Laat hem/haar iig keuren, kost wel iets meer maar sluit de de kans dat je toch met huizenhoge rekeningen komt te zitten wel iets meer uit.

Verder ben ik het toch met de rest eens, ook tijdens een rit door het bos kan er wat gebeuren, ook een paard dat op gras leeft kan een koliek OID krijgen, elk paard is anders en er zijn wel degelijk haflingers en fjorden die wel ijzers nodig hebben omdat ze zachteren hoeven hebben *die van mijn haf slijten gewoon weg en werd aangeraden door de hoefsmid ze te nemen* en ook sobere rassen die iets meer voer nodig hebben dan de ander.

En anders gooi je bij de keuring gelijk een verzerkering erbij, die zijn niet zo duur en als er eens iets mag gebeuren hoef je zelf niet voor *alle* kosten op te draaien.

En van het negative uitgaan betekent iig dat het altijd mee valt.
Mensen hier proberen alleen maar behulpzama te zijn omdat de extra kosten vaak onderschat worden.
Een paard kopen kan iedereen, onderhouden is een tweede.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:30

Lous schreef:
Myra je moet niet meteen van het negatieve uitgaan.We gebruiken hem alleen voor recreatieve ritjes en niet voor wedstrijden of aangespannen rijden.Dus is de kans veel kleiner dat er ook iets misgaat.Daarnaast zijn er hier ook genoeg mensen die het ook zelf moeten betalen en ook geen geld hebben voor een onverwachte operatie van 1000 euro in Utrecht,je moet gewoon niet zo zeuren.Als je een kat aanschaft kan je ook ineens hebben dat ie een dure operatie moet ondergaan.Maar de kans is daar ook heel klein bij dat het ook echt zal gebeuren.Dat is denk ik bij alle dieren. We zoeken natuurlijk wel een goede haflinger uit.

Waarom is de kans kleiner dat er wat gebeurt als je recreatief rijdt?
En ook bij een kat moet je dus iets meer reserves hebben dan hem alleen maar net te kunnen onderhouden, daarbij zijn operatiekosten voor een kat over het algemeen toch een stuk lager dan voor een paard.
Verder ga ik helemaal met Sily mee Lachen

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:40

Lous schreef:
Myra je moet niet meteen van het negatieve uitgaan.We gebruiken hem alleen voor recreatieve ritjes en niet voor wedstrijden of aangespannen rijden.Dus is de kans veel kleiner dat er ook iets misgaat.Daarnaast zijn er hier ook genoeg mensen die het ook zelf moeten betalen en ook geen geld hebben voor een onverwachte operatie van 1000 euro in Utrecht,je moet gewoon niet zo zeuren.Als je een kat aanschaft kan je ook ineens hebben dat ie een dure operatie moet ondergaan.Maar de kans is daar ook heel klein bij dat het ook echt zal gebeuren.Dat is denk ik bij alle dieren. We zoeken natuurlijk wel een goede haflinger uit.


Een echt goede haflinger heb je naar mijn idee niet voor € 1000,-, maar dat terzijde. Dat een paard minder risico loopt om iets te krijgen wanneer hij alleen recreatief gehouden wordt is je reinste onzin, een paard kan op stal of in de wei ook iets krijgen, koliek, vastliggen, slokdarmverstopping, trap van een ander paard, verzin het maar.

Als je het zo simpel inziet, dan zou ik iig een heeeeeeele goede verzekering nemen voor het beestje....

Ik wil je niet ontmoedigen, maar aan de manier hoe je het geheel beschrijft, komt er bij mij alleen maar omhoog 'Doe het niet en spaar nog door'