hoefsmid of ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:23

Hoefsmid
Het gaat niet alleen om ff snel er wat af te halen, maar om beenstanden die goed moeten blijven.
Dat voorkomt kreupele paarden in de toekomst.

geen gedoe om een paar euro te besparen, kun je het niet missen, paar verkopen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:35

Mist schreef:
Een cursusje volgen bij iemand die zelf ook geen hoefsmid is Verward

?

bubbelbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:12

waarom zou je zelf aan de hoeven van je paard kaan klooien.....heb je geen geld om de hoefsmid te laten komen ofzo???
moet je het vooral zelf doen, dan kan een vakman later de ellende weer corrigeren, met alle zeer hoge kosten van dien!!!!!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:40

bubbelbee schreef:
waarom zou je zelf aan de hoeven van je paard kaan klooien.....heb je geen geld om de hoefsmid te laten komen ofzo???
moet je het vooral zelf doen, dan kan een vakman later de ellende weer corrigeren, met alle zeer hoge kosten van dien!!!!!

Het spijt me maar heb je het tegen mij? Rolleyes

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:00

Ik neem aan dat je het tegen mij hebt dus ik klets maar fijn...

Fijn dat je het forum zo op komt denderen en gelijk conclusies gaat trekken... Maar denk je nou echt niet dat ik hier over heb nagedacht? Als ik een paard heb met goede hoeven komt er echt geen "gewone" hoefsmid aan, geen ijzers, en niet op die manier bekapt...

hillary6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:13

bekappen doe ik zelf en ijzer kom de smid omdat ik het zelf oook leer

skaayJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 22:19

bubbelbee schreef:

nou ik vijl ze gewoon als ze te lang worden en de hoefsmid controleerd regelmatig ( denk je dat dat niks kost Verward )

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:25

bubbelbee schreef:

Trouwens, wil je voortaan normaal praten, ik voel me net een crimineel, sorry hoor... Een beetje normaal je mening geven kan ook wel...

En daarbij vind ik nog steeds dat je dit niet zomaar kan zeggen, je weet niet hoe lang ik erover heb na zitten denken... En ijzers komen er bij mij echt niet onder.... En dan wil ik ze graag niet bekapt hebben alsof die er wel onder komen want dan kan ik er net zo goed ijzers onder gooien...

En ik neem geen paard als ik geen geld heb... Natuurlijk kan ik de hoefsmid wel laten komen, maar ik heb een hekel aan ijzers, zie jij nog wel eens een ijzere rand om de wielen van koetsen?

bubbelbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:18

dag dames....( Ik praat tegen niemand in het bijzonder hoor, beetje aangebrande typjes blijkbaar)
Ik ben zelf hoefsmid en zie regelmatig van die zelf afgeveilde/gekapte hoefjes die weer door ons hersteld moeten worden.
Tja, het vak van hoefsmid lijkt zo simpel, daar kunnen de paarden liefhebbers zelf wel wat op besparen, het is tenslotte ook zo duur allemaal......
Dat weet je echter van te voren, koop dan geen paard, de benen van een paard zijn nogal belangrijk toch??

Natuurlijk zijn er ook mensen die daar een cursus voor gevolgt hebben en het wel zelf kunnen zonder echt smid te zijn. Alleen kan het merendeel het duidelijk niet en zitten wij weer met de ellende.
Daar baal ik af en toe stevig van ,vooral als daar weer een paard aan komt strompelen die door baasjelief onder hande is genomen met een zelf aangeschaft kapmes......
(een beetje bijsnijden met een hoefmesje gaat meestal wel goed)
Het is dus iets wat wij in de praktijd heel vaak tegen komen!!

geen ijzers dus geen hoefsmid.........help!!! arm paard, de zandweggetjes zijn al een tijdje verruild voor asfalt.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:20

Nou als je 1x in de week 2 minuten mijn paard natuurlijk wilt bekappen voor een redelijke prijs, kom maar...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:25

bubbelbee schreef:
geen ijzers dus geen hoefsmid.........help!!! arm paard, de zandweggetjes zijn al een tijdje verruild voor asfalt.

Ehmmm.... *rent naar de manege en kijkt naar de bak*

...

*Rent dan naar het bos en gaat de ruiterpaden bestuderen*

...

Ehmmm.... Zand... Schijnheilig

bubbelbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:36

wij hanteren alleen maar redelijke prijzen
waar woon je?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:38

Zhivago schreef:
Nou als je 1x in de week 2 minuten mijn paard natuurlijk wilt bekappen voor een redelijke prijs, kom maar...

elk 2 weken? eens per 4 weken lijkt me wel genoeg Verward

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:38

Sorry, moet eerst nog een paard kopen Bloos

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:39

MoonChloe schreef:
elk 2 weken? eens per 4 weken lijkt me wel genoeg Verward

Ach, ik zaag niet zijn halve hoef er in 1x af hoor Knipoog

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:39

Zhivago schreef:
Ach, ik zaag niet zijn halve hoef er in 1x af hoor Knipoog

Nee, maar ik heb eigenlijk nooit gemerkt dat de paard elk 2 weken naar hoefsmid moet/ hoefsmid nodig heeft.

bubbelbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:47

elke vier tot 6 weken bekappen
afhankelijk van hoe vaak het paard op de weg bereden wordt zonder ijzers en hoe snel de hoeven groeien.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:57

Zhivago, wie heeft je verteld dat de paarden elk 2 weken moeten worden bekapt?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 00:12

MoonChloe schreef:
Nee, maar ik heb eigenlijk nooit gemerkt dat de paard elk 2 weken naar hoefsmid moet/ hoefsmid nodig heeft.

Hoeft ook niet, mijn paardje krijgt alleen een smid te zien als ik het zo weet te verprutsen (sta je daar "hoe komt dat zo?" "Eh... Eh... Bloos Tja... Natuurlijk bekapt" maar ik neem aan dat na praktijkgedeelte wel lukt... Neem aan dat ik een kadaverhoef wel goed krijg, dan moet ik toch wel een normale hoef bij kunnen houden? Bloos ), of als het beessie een verschrikkelijke beenstand heeft en niet normaal kan lopen... Maar de meeste paarden kunnen wel zonder ijzers rondlopen, je moet het erg verprutsen wil je paard niet zonder ijzers kunnen... Knipoog

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 00:15

MoonChloe schreef:
Zhivago, wie heeft je verteld dat de paarden elk 2 weken moeten worden bekapt?

Nou als je je paardjes natuurlijk bekapt moet het wel regelmatig bijgehouden worden... Verward

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 00:18

Zhivago schreef:
Nou als je je paardjes natuurlijk bekapt moet het wel regelmatig bijgehouden worden... Verward

Elk 4-6 weken is genoeg zoals de echte smid het zegt Knipoog

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 00:19

MoonChloe schreef:
Elk 4-6 weken is genoeg zoals de echte smid het zegt Knipoog

Een smid heet een smid omdat die met ijzer bezig is Knipoog .

Met natuurlijk bekappen heeft het weinig zin om er alsnog een ijzer onder te plakken...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 00:20

Zhivago"]
Een smid heet een smid omdat die met ijzer bezig is Knipoog .

Met natuurlijk bekappen heeft het weinig zin om er alsnog een ijzer onder te plakken...
[/quote]

[quote="bubbelbee schreef:
elke vier tot 6 weken bekappen
afhankelijk van hoe vaak het paard op de weg bereden wordt zonder ijzers en hoe snel de hoeven groeien.

en bubbelbee is een smid, en die bekappen ook paarden hoor (ze plakken dus niet alleen maar hoefijzers onder)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 00:22

MoonChloe schreef:
en bubbelbee is een smid, en die bekappen ook paarden hoor (ze plakken dus niet alleen maar hoefijzers onder)

Mjah maar de meeste bekappen niet zoals ik het wil Knipoog, heb alsnog geen zin in een hoefwand die uitsteekt Knipoog

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 00:23

Zhivago schreef:
Mjah maar de meeste bekappen niet zoals ik het wil Knipoog, heb alsnog geen zin in een hoefwand die uitsteekt Knipoog

Je had toch geen eigen paard Verward