Vlas

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:03

Aan huis, per vrachtauto. Routes door het hele land, ze komen vast ook eens per 14 dagen bij jou in de buurt

*ik moest maar eens commissie gaan regelen Knipoog*

Twinkelbell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:47

Lavor komt ook bij mij aan huis, ik heb daarvoor ook Equilin, Ecolit en Linabox gebruikt. In principe heb ik het gevoel allemaal hetzelfde... In het begin bij de Ecolit zaten wat troep in, maar kreeg het van de leverancier vergoedt. Dus maakte ik me daar niet zo druk om. Het werkte allemaal hetzelfde... Geen voorkeur voor merk, wel de prijs.

Zelf heb ik een graver en een zeikerd. Bij de zeikerd moet ik vaker de pisplek eruit halen dan bij de graver. Geen last van stank, wel als je er een keer geen zin in hebt

Alleen in de winter gooi ik ook mest over mijn land, het probleem dan is dat het niet goed verteert. Iets waar 6-8 weken voor staat.

Equilin was best prijzig en ik kreeg er hoofdpijn van, want er zat eculyptusolie in. Dus dat gebruik ik niet meer...

Wat voor aanbieding heb jij van Linabox?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 13:03

Staat op hun site. Zomeraanbieding tot augustus. 4,95 per baal.

Twinkelbell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:18

Niet goed gelezen... Scheve mond

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 14:13

kan gebeuren Haha!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 14:53

eerst altijd aubiose gewent en nu dan op vlas: nou dat valt tegen hoor.

het absorbeert niet goed, de natte plek is veel groter dan bij aubiose
en je moet veel meer gebruiken om de stal schoon te kunnen houden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:30

Ik ben helemaal gelukkig met m'n vlas heb er de grootste viespeuk allertijden opstaan en het bevalt heel erg goed.

-is niet stoffig.
-vult de box goed (wij hebben grote stallen en ik red het met 4 balen)
-het is schoon.
-blijft een mooi bedje ook als hij erin rondloopt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:25

Fasel, hier wordt je ook niet echt veel wijzer van he? De één is tegen, de ander vóór...

Ik ben er iig erg gelukkig mee (typ maar eens "vlas" en "imker" in bij de zoekmachine Haha! ), mocht je foto's willen van een lekker vlasbedje, dan kan ik die wel eens even maken achter.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:45

Ik heb de paarden nu ook sinds maart op Vlas staan, na zaagsel, hennep en stro gebruikt te hebben ben ik nu in de 7e hemel! Ik vind het heerlijk spul! Inderdaad erste dag wat stoffig, gooi er alleen nieuw bij wanneer de paarden buiten staan, maar bij lange na niet zo stoffig als zaagsel.

Ik ben nu ook bezig het te "potten", heb eindelijk een beetje door wat ik er wel en niet uit moet halen om het zo mooi en droog mogelijk te houden en het bevalt echt super! Voor mij en de paarden (ook eentje met Bronchitis) niks anders meer! Ik ruik haast niets, alleen wanneer je gaat spitten stinkt het wel, maar nu ik "door" heb hoe het het beste werkt heb ik daar geen last mee van.

Enige nadeel is met de jonge paarden, die lopen bij mij alles naar de kanten toe en daar krijg ik geen "onderlaag" bij, ook omdat Senna alleen aan de kant plast en poept.

Heeft iemand websites van vlas leveranciers die aan huis bezorgen?

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:48

Sjors heeft 2 maand op VLas gestaan...en nu nooit meer ik kijk wel uit!!
mijn hoefsmid waarschuwde me nog zo..

Namelijk het volgende Vlas vinden bacterieen en schimmels erg lekker om zig daar in te gaan nestelen (vraag me niet waarom)

Gevolg was dat sjors na 1 maand de White line disease op liep (schimmel in samenwerking met ene bacterie die de hoef weg vreet).

Godzijdank is het nu na 1 jaar helemaal weg en kan ik weer rustig rijden...

Neej voor mij en andere paarden liefhebbers bij ons op stal absoluut geen vlas.. Zelfs de Smid en Da raden me het af.

Dat is mijn ervaring...maar goed misschien heeft jouw'n paard er natuurlijk geen last van. maar vlas verhoogt de kans hierop met 60% !!!

Patriesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:34

Dees schreef:
Lavor vlas komt van de firma Langwerden uit Hengelo Gelderland. Zeer nette firma, jammer dat het vlas op statiegeld pallet komt, maar dat is verder bijzaak.

Ja! Die komen ook bij mij! En zij hebben van te voren heel goed uitgelegd hoe het systeem werkt. Lizzy stond op krullen en is een behoorlijke smeerpoets! Die stal moest ik minstens 1 keer per maand helemaal leeghalen en daar kwam dan net zoveel uit - zoniet meer - dan die ene keer in de 10-12 weken dat ik nu haar stal groot doe. Ik haal enkel dagelijks de drollen eruit. Natte plekken laat ik zitten en strooi ik alleen maar op. Mijn ervaring is dat dat de bodem ten goede komt.
Volgens mij is het qua kosten niet duurder dan bijv. stro en zelfs goedkoper dan krullen. En dan heb ik het nog niet eens over het gebruiksgemak. De mestvaalt vaart er ook wel bij.

Mijn paardenvrienden en -vriendinnen zeggen me telkens weer dat mijn stal zo lekker fris ruikt. Ook al is-ie bijna aan zijn grote beurt toe. En die stof die er vrijkomt bij het opstrooien is zo weer gezakt. Staat heel niet in verhouding met de stof die vrijkomt bij het opstrooien van stro...
Je zou haast denken dat ik hiervoor betaald word, maar ik ben heel blij dat ik met vlas in aanraking ben gekomen. Lizzy's hoeven zijn er alleen maar op vooruit gegaan. Het is alleen niet fijn als je het spul in je schoenen krijgt. Dat is zo het enige nadeel dat ik nu kan bedenken...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:55

claudia23 schreef:
Sjors heeft 2 maand op VLas gestaan...en nu nooit meer ik kijk wel uit!!..
Gevolg was dat sjors na 1 maand de White line disease op liep (schimmel in samenwerking met ene bacterie die de hoef weg vreet).
..... Zelfs de Smid en Da raden me het af.
... maar vlas verhoogt de kans hierop met 60% !!!

De symptomen die jij beschijft passen helemaal bij een zaagselbodem. Vergis je je niet?

Mijn Smid en DA zeggen juist dat vlasbodem ideaal is Haha!
En mijn paarden tonen hun gelijk.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 09:00

Het overgrote deel van de paardenmensen roepen dat het ideaal is. Dat maakt je dan een uitzondering Claudia. Vraag ik me ook af of je de vlas niet met iets anders verward.

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:03

Ik heb eerst een tijdje Aubiose (hennep) gebruikt en gebruik nu sinds een jaartje ongeveer vlas. Superspul!!

Bij een lege stal van 3 bij 3 1/2 gaan er de eerste keer 5 balen van 21 kilo in, dan heb je dus een beginbed van ong. 25 à 30 cm. Elke dag haal ik de mestballen eruit en 's winters 2x per 1 1/2 week de natte plek eruit, mijn paard staat 's winters helaas niet buiten . In die 1 à 1 1/2 week gaat er 1 pak bij. 's Zomers staat ze wel buiten overdag en dan haal ik 1x per 3 weken de natte plek eruit en gaat er weer een nieuw pak in. Soms strooi ik dan tussendoor ook nog een beetje bij. Het gebeurt zeer zelden dat ik iets van urine/amoniak geur bespeur, als dat al gebeurt komt dat doordat ze heel af en toe een onbedwingbare zin in graven krijgt (heel soms dus Cool ).

De hoeven van mijn paard zijn altijd prachtig droog, ik hoef eigenlijk nooit te teren oid. De stof dìe in vlas zit is niet schadelijk/irriterend voor een paard met bronchitus. Die van mij heeft dat nl en met stro is het zo dat ze al snot heeft en de longen uit het lijf hoest bij 1 plakje, met het vlas"stof" heeft ze geen enkel probleem.

Door de afmeting van de pakken zijn ze ook nog zeer handteerbaar. Beter dan bv bij zaagsel, die zijn zowat niet beet te pakken omdat ze zo groot zijn.

Nou je hoort het, ik ben ook een groot fan van vlas...

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:43

Nog een groot voordeel is dat je ze gewoon buiten op kunt slaan, bij mij worden ze afgeleverd op een pallet gewikkeld in plastic, met een plastic 'muts' ; scheelt weer opslagruimte!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 11:09

Mijn vlas wordt vandaag geleverd Haha!. *is blij*. Nu had ik vanochtend bedacht wat ik met de rest van mijn stalinhoud zou gaan doen maar ik ben het vergeten Verward. Mijn geheugen laat me in de steek Boos!.

En als het meezit wordt vandaag ook mijn vliegendeken gebracht Lachen. Ik is weer helemaal blij (en een paar centen armer)

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:39

De fokker waar ik gewerkt heb (en mijn paard gekocht) gebruikte ook vlas. De lol is je moet er niet aankomen!!!
Dus niet even de natte plek eruithalen, alleen de drollen. Niet even omspitten ofzo. Want dan verpest je de laag.
Je moet dus slechts de drollen eruit halen en een heel klein beetje schoon erover strooien voor de mooi, dan staan de paarden kurkdroog, want alle vocht trekt naar beneden.
Als je het op deze manier doet dan is het super spul! Zodra je erin gaat wroeten, even een beetje omgooien dan kun je je hele stal leeghalen...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 12:15

Had ik inderdada begrepen ja. Zal even wennen worden want ik maak het liefst iedere dag een nieuwe stal Haha!. Maar het gaat me vast wel lukken. Ik hou jullie op de hoogte. Als het maar fijn en fris is dan ben ik al heel blij:D Alleen waar ik nou toch dat zaagsel zoulaten??? Verward

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:25

Dat was voor mij inderdaad ook echt wennen!! Ik ben gewens dagelijks een schone, droge stal te hebben, en met Vlas wou ik dat ook. Nu heb ik door dat ik mijn ogen dicht moet doen tegen natte plekken, alleen drollen eruit, zoals joelledsr als schrijft en mijn stallen blijven erg droog! De paarden staan op een mooi dik bed en hebben droge voeten!

Heb je nog veel zaagsel Fasel? Ik had dat in het begin ook, heb ik de eerste keer het vlas met zaagsel gemengd en er gewoon wat minder ingedaan en eerder leeg gehaald, ik vond het anders ook zo zonde... Knipoog

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:07

Kent iemand ook Euro-lin van Imro-Hippics?

Hebben jullie ook sites van andere dealers? Ik ben me nl. ook aan het orienteren.

Ik lees dus ook maar mee Fasel Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 13:16

Ja zeg. Niet mijn topic pikken he Haha!.

Ik heb nog wel veel zaagsel maar teveel omdat te gaan vermengen. Ik zet het tzt wel tekoop als het goed bevalt. Of ga heeeeeeeeeeeeeel veel konijntjes nemen Haha!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:41

MeiaLuna schreef:
Wat ik er PERSOONLIJK slecht aan vind:
-de enorme hoeveelheid stof die erin zit(en het zou zogezegt stofvrij zijn)

Dan hebben ze daar waarschijnlijk het zgn. "schapenvlas" = stukken goedkoper, maar inderdaad, niet ontstoft...

Alfie heeft ooit eens 1 baal met eucalyptus olie in z'n box erbij gehad, maar dat komt er voor mij nooooit meer in. Ik kreeg er zelf traanogen van toen ik er even bij in stond. Laat staan dat arme dier. Alsof je in een pak waspoeder stond. Bàh! Maar verder, de niet geparfumeerde, super spul.

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:50

Ik gebruik Euro-Lin. Vreselijk duur, want ik moet ze van een kleine tuinshop afnemen à 5,90€/per baal (ca. 20 kg).

In ieder geval ben ik er heel tevreden over : 4 x ontstoft (!!), de paarden eten er niet van (dus prima om onder controle te houden wie wat eet) en eveneens prima om ademhalingsproblemen onder controle te houden. Bovendien minder vochtig dan stro (slorpt veel meer op) zodat ook rotstraal wordt voorkomen. Daarnaast (ook belangrijk !) heb je veel minder mest dan bij een strostal.

Hoe werk ik ? In een nieuwe stal zo'n 3-tal zakken.. en per week/10 dagen een halve nieuwe zak bij in één stal. In de andere stal is de pony zo proper (mest altijd in dezelfde hoek en haalt haar stal niet doorheen) dat ik op 5 weken tijd nog maar 1/2 zak heb moeten bijvoegen. M'n arabier doorwoelt haar stal graag, en daar gaat de natte plek 1/week uit, en verpreid ik de rest van het droge vlas en voeg ik wat bij. Elke dag de balen er uit met een aardappelriek. De stal riekt niet, geen vliegen (een verademing voor de paarden) en ze houden ervan er in te liggen.
Qua prijs is het iets duurder dan stro, maar zoveel makkelijker.. je kan de bodem eigenlijk laten liggen zo lang je wil... als je maar de echt doornatte plekken (die dan inderdaad orangje/rood worden) er uit haalt. Ik ben er echt tevreden mee... véél minder stof, véél minder mest (omdat je de mestballen gewoon zuiver schud en het vlas er uit valt), en véél gezonder. Alleen jammer van de prijs. Iemand die een goedkopere dealer weet in Vlaams Brabant ?

Patriesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:16

Hoi Sigrid72!

Maar het is toch niet zo duur? Je gebruikt er toch veeeeeeeeel minder van dan wanneer je stro zou gebruiken? En volgens mij is 5 euro 90 helemaal niet zo gek hoor!

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:31

Gosh, ik kocht m'n stro aan 1 €/baal (want zit hier midden in de boeren) en ik moest maar een keer per week uitmesten.. Ik verbruikte ongeveer 12 balen op een maand voor 2 stallenl (ik heb het geluk zuinige paarden te hebben, want het stro lag wel 30 cm hoog).. dus 12 €/maand aan stro tegen een begin van 35 €/beginstal en 15 €/maand qua bijvullen. Dus vlas is wat duurder.... zeker in de beginaankoop.
5,90 € niet duur ? In (Belgisch) Limburg verkopen ze het in de groothandel aan 4,50 €, alleen is dat een uur rijden...