Wie heeft er nu al 2 dekens op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 08:27

Ik heb mijn paarden geschoren en 1 ervan heeft een luik naar buiten toe die open staat dus ik denk dat ik die een extra deken eronder doe. Ze hebben al een hele tijd een dek op hoor. Voor het scheren hadden ze al een zomerdek op en nu een goede winterdeken. Merkte gisteravond pas hoe koud het 's avonds is.

toontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 08:37

hoi, mijn paard is voor de helft geschoren en heeft een dikke winterdeken op. ze komt overdag nog op de wei vandaar een dikke deken. als je scheren al onnatuurlijk vindt, wat vind je dan van op je paard zitten? ik krijg mijn paard niet droog na een dressuur of springles ook niet na een half uur uitstappen en een uur een twee zweetdekens op
(na een half uur wisselen).

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 08:44

Die van mij heeft nu zijn dikke Rambo op. Ik zit er nog over te denken om hem te scheren, maar als ik buiten rij krijg ik hem redelijk droog. Maar ik rij minimaal twee maal in de week binnen en dan krijg ik hem niet meer droog.
Als die geschoren is dan gaat de dekbed erop met daarover Rambo Wug van 200 grams. Als het licht vriest de Wug vervangen door dikke rambo. En bij zwaardere vorst nog een fleeze deken over de dekbed en eventueel stalbandages.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 09:37

Ik scheer mijn paarden niet, wel ben ik enkele weken geleden al begonnen met de winterdekens. Eerst 's nachts en nu ook overdag. Ze staan overdag binnen, dus erg dik in de haren komen ze niet. De paarden worden wel 4 tot 5 keer in de week gewerkt maar ik krijg ze makkelijk weer droog.
Zolang ik ze zo een beetje kort in de haren kan houden vind ik het prima en hoeven ze van mij niet geschoren te worden. Mijn hengstje en de ruin zijn nog net zo kort in de haren als van de zomer. Party!!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 15:32

mijn verzorgpaard heeft er nu al 2 op, hij is ook geschoren..
maar wij mensen denken altijd dat paarden het zo snel koud hebben(omdat wij mensen het snel koud hebben!)maar een paard heeft het echt niet zo snel koud hoor!!!

sparklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 15:36

bij ons op school hebben al die paarden twee dekens op. mijn verzorg paard is van een van de leraren en had er met een wintervacht eerst 3 op maar nu die geschoren is maar 2

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 18:09

Bolivia is niet geschoren want die blijft redelijk dun in haar haar zitten. Ze zweet wel na een uur rijden, maar dat is wel redelijk snel droog te krijgen.

Ze staat sinds 2 weken onder een dunne Rhino deken gewoon van dat plastic-achtige spul aan de buitenkant met een stoffen voering. Ik twijfel nu wel of ik mijn winterdeken op moet doen. Ik weet niet hoeveel grams die is, maar dat ga ik even aan orri vragen want ik heb die dekens van haar overgenomen.

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 18:30

hoi,

Ik heb sins een weekje of 2 de winterdeken op, zodat ze toch lekker de wei in kan. Ik heb haar niet geschoren, maar ze heeft ook niet zo'n dikke vacht. In de wei heeft ze een winterdeken op en op stal nu nog niks alleen na het rijden een wollen zweetdeken. Maar als het gaat vriezenkrijgt ze ook 's nachts haar winterdeken op en pas als het echt koud is een 2e deken.

-x- daphne

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 21:29

Wat een dekens zie ik Verward
Een paard kan beter tegen de kou dan tegen de warmte!!!
Hebben jullie paarden wel weerstand? Een paard dat slecht in zijn vel zit maakt een dikkere vacht aan.
Al mijn paarden die ik nu heb of heb gehad, hebben nooit meer dan 1 deken opgehad. Ze werden 5/6 x per week gewerkt en bleven mooi dun in hun vacht. Ze krijgen ook niet van die mega dikke dekens op. Ze lopen overdag buiten bij weer en wind. Als het regent krijgen ze een regenjas aan. In mijn stallen is het misschien 1 a 2 graden warmer dan buiten. Ik snap het niet Verward , al die dekens is wel goed voor de economie *LOL*

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 22:23

De mijne staat nu nog met haar weather beeta op, ik vond eigenlijk gister dat ze 's nachts onder de rambo moest maar dat vond ze nog te warm. Ohkee, dan wachten we daar nog even mee....ze is niet geschoren, maar wel mooi glad onder de deken. Op haar hals heeft ze een donsvachtje, ben ik het niet zo mee eens, maar dat krijg je met een buitenstal. En dat kan ik haar gewoon niet afnemen, dat open luik!
Als ik gereden heb en ze gaan op de trailer heeft ze btw wel halsstuk, wollenzweetdeken met halve hals en de weather beeta op.

Imposante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 22:34

Ik heb nu en winterdeken op, en me paard is niet geschoren. Is ook niet nodig want het is een volbloedje en heeft dus een dunne vacht.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 22:36

Toen ik nog geen eigen stal had, stonden mijn paardjes ook in een buiten stal en met maar 1 deken op. Ze hadden een normale vacht en de meeste vroegen of ik ze had geschorren. Nee dus!!

kaspa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 10:07

Het lijkt mij een beetje veel om nu al twee dekens op te doen, maar ja, ik heb eigenlijk geen ervaring met geschoren paarden dus ik kan dat niet echt inschatten. Ik vraag me alleen af of je paard in de winter als het bv. gaat vriezen nog wel voldoende bescherming heeft. groetjes kaspa

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 10:48

Jurita staat met een tussen/winterdeken en daarover heen een ongevoerde regendeken, ook 2 dekens al dus. Ik scheer haar niet.

Razinda heeft nu een ongevoerde zomerdeken op, en krijgt volgende week een regendeken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-11-07 10:49 ]</font>

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 10:51

Leys staat op dit moment met een tussendeken op. Maar omdat hij de laatste keer toch wel erg gekrompen is (of Leys breder Verward ). Heb ik de zomer deken er onderliggen zodat hij wat beter blijft liggen. Maar ik denk dat ik een nieuwe tussen deken moet kopen Verward.

Ik heb nog een dikkere deken thuis liggen maar daar wacht ik nog even mee totdat het ECHT koud begint te worden.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 13:36

Toon wordt binnenkort geschoren, want zijn vacht is heel dicht, niet zozeer dik of lang, maar heel dicht opelkaar staande haren. Soort onderwol, heel apart! Na twee rondjes draven staat het zweet al in zijn hals. Ik kan echt merken dat hij er last van heeft en ik krijg hem echt niet 1 2 3 droog na het rijden. Scheren dus maar. Nu heeft hij nog een tussendek op, dan komt zijn dikke winterdeken er aan te pas, of ik doe een staldeken onder zijn tussendeken.

Kaminka is nog net zo glad als in de zomer, die hoeft dus niet geschoren te worden. Zij heeft nu nog een tussendek op, maar vanavond doe ik haar een dunne staldeken op met die tussendeken erover heen. Ze staan allebei de hele dag buiten en (JIPPIE!!!) dit blijft de hele winter zo!! (Stalhouder heeft extra paddocks gemaakt zodat alle paarden de hele dag buiten kunnen blijven!!)

Bij ons waait het altijd en kan het flink guur zijn, open vlakte vlakbij de kust, dus is het wel zaak je paard goed in te pakken als hij dun in zijn haar blijft.

Je kan er ook voor kiezen om in de winter minder te vragen van je paard, maar als je dat niet wilt en hij krijgt echt een flinke vacht, kun je hem beter scheren.

Per paard is het echt verschillend wat voor vacht ze krijgen, daar ben ik nu wel achter!

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 19:51

maar als je nu al 2 dekens op hebt en het wordt straks echt koude doe je er dan nog maar 1 of 2 eronder dfat kan toch niet,mijn merrie's hebben nog geen dek op die krijgen eerst een goede vacht en als het echt koud word krijgen ze een goede dikke wointerdeken op.

pal wordt volgende week geschoren die staat nu zonder dek en dan krijgt hij een winterdeken op en pas als het heel kouid is nog een onderdeken.

bert heeft nu een tussendeken op,het is een regendeken met lichte voering,en krijgt als het wat kouder wordt een winterdeken op.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 21:35

jezus mina.... wat een dekens allemaal idd!!

inbandageren met vrieskou???¿¿¿ lekker goed voor de bloedsomloop!!! Verward

mn paardje heeft alleen een goede waterdichte (dunne) deken op en krijgt een lekker vachtje en wordt ook netjes weer droog onder haar zweetdekentje Haha!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 21:35

Door al die lagen dekens, komt er veel te weinig zuurstof bij de huid. Ik heb al zo vaak paarden gezien, waarvan de huid verstikt was onder 2 lagen dekens. Kijk a.j.b. uit, je doet meer kwaad dan goed voor je paard.