Paard aan huis: klopt dit lijstje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:15

Mocht je een spoeiinstallatie nodig hebben is het volgende een idee.

Leg een ringleiding rondom de bak in de grond, diep genoeg dat het niet kan bevriezen. Laat op drie plaatsen langs de lange zijde en eentje aan de korte zijde een leiding omhoog gaan langs de bakrand aan de buitenkant. Zorg voor een afsluiter boven de grond (moet dicht bij vorst en zorg ervoor dat je de leiding erboven af kan schroeven met een koppeling zodat die leiding droog komt te staan). Net boven de bakrand een sproeikop instaleren met een bereik van 180° (te koop bij elke grote tuinzaak of welkoop). Goedkoopst is een waterput te slaan met een pomp en die te gebruiken voor het sproeien van je bak, of als je een diepe sloot in de buurt hebt, die gebruiken. Kraanwater wordt wel een hele dure grap voor het nathouden van je bak. Controleer eerst welke sproeikop je gaat kopen ivm de bereik (moet je wel de waterdruk weten), misschien kan je met minder sproeikoppen af.

Verder, droog hooi en stro opslag is toch wel heeeel handig. Hou rekening met vocht van onderen af (dus bij zwaar regenval of optrekkend vocht). Heb je wel een opslag in de vorm van een dak, zorg voor twee of drie lagen pallets voor je stro of hooi gaat opslaan.

Genoeg katten adopteren, je zult versteld staan van de hoeveelheid muizen die je gaat krijgen (gratis en voor niets). Ze vreten niet alleen je paarden voer op, ook deken en tuigage gaat eraan.

Voor een sleep, weet ook wel iemand die met een welsh die de bak sleept met een weidesleep!! Heb je gelijk een weidemaatje voor je paard. Goed aanharken van de hoefslag en eens in de zoveel tijd een bevriende buurboer vragen kom je ook een eind. Hangt ervan af hoeveel paarden er per dag de bak betreden.

Hou voor het onderhoud van je weiland niet alleen rekening met bemesten. Goed onkruidbestrijding hoort er ook bij. Anders overwoekert de onkruid het gras. Dan lijkt je weide wel groen, alleen van de onkruid. Zeker als het grasmat nieuw is, goed zorgen voor onkruidverwijderen, anders kan de grasmat niet zo vol worden dat de kans voor onkruid steeds kleiner wordt. Geldt ook voor bemesten. Wel doen, anders wordt het gras te zwak en neemt de onkruid het over. En als je dat dan weer dood spuit, zit je met een kale weide.
Laat het gras niet te hoog worden. Liever een keer maaien dan te hoog en vet gras. Boeren in de buurt van mijn zusje maaien en halen het gras eraf, met de afspraak dat zij de helft van de opbrengst mogen houden, en er dus verder geen kosten aan komen. Hangt dus af van de grote van je weide, maar dat zijn best wel leuke afspraken. Zo kan je ook wel eens wat afspreken met bemesten, ken iemand die weide bemest en twee keer maait. Je betaald de kosten voor meststof en houdt de helft van de hooi opbrengst.

Huisje gevonden met stukje groen???

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:20

Wij sleepten vroeger de bak met een sleep achter de auto.
Tegenwoordig hebben we een trekkertje die mijn vader ook voor het weiland gebruikt.

Spoei-instalatie zou ik wel regelen. Grondwater is ideaal en ook vaak geschikt om verder bij de stal te gebruiken.
Een te droge bak is erg vervelend aan huis als je een raampje open hebt staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:53

Fitzroy schreef:
Met de diensthonden van Ilindra durf ik niet eens mijn eigen terrein meer op Knipoog

Dan ga je maar samen in training. Honden zijn wel fijn om je spul en jullie zelf te bewaken.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:50

Wat je kan gebruiken als voeropslag zijn kliko's. Ik heb daar altijd mijn voer in zitten. Zijn afgesloten van muizen en makkelijk verplaatsbaar als het moet.
Op de bak hebben we 4 sproeiers laten zetten aangesloten op een pomp in sloot en als de bak erg droog wordt zet ik de sproeier aan, ideaal.
Wat betreft de mest 'hoopt'mijn broertje altijd de mesthoop op en daardoor verteerd er ook super veel. Want is al lang geleden dat alle mest bij ons is opgehaald.

romantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:52

ik woon op een boerderij en mn paardje staat bij ons achter, alles bijdehand van tractor tot mest afvoer Haha! OK dan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:27

Een puls is een grondwaterbron. Maar als die net als bij ons 70 meter diep zit dan kan dat wel eens kostbaar boren worden Haha!

Maak het hek van de bak/wei zo breed dat er makkelijk een tractor+sleep door kan. Lijkt logisch, maar ik ken er die daar niet over hebben nagedacht.
Kijk ook naar de meest praktische plaats voor die ingangen. Een persoon/paard-doorgang is handig dichtbij de stallen, een tractor+ heeft een ruimere draai/ingang nodig en kan dus op een andere plaats moeten komen.

Check de omheining op bereikbare giftige planten/struiken en verwijderd deze. In principe zullen paarden er uit zichzelf niet van eten, maar honger/verveling maakt rauwe bonen zoet Haha!

Verlichting voor de bak is handig, maar ook het terrein moet verlicht kunnen worden. Dat hoeven geen sterke lampen te zijn om de krant te lezen, maar wel zodat je makkelijk je weg kunt vinden.

Dit geldt ook voor de stallen. Buiten dat de elektriciteit buiten bereik van de paarden moet blijven zijn ook onafhankelijk van elkaar aan/uit-gaande lampen handig voor wanneer je meer of minder licht nodig hebt.

Als je 's nachts even op stal wilt kijken is een klein lichtje vaak genoeg en rustiger voor paarden als wanneer ze ineens in de volle tl komen te staan.

Vochtdoorlatende rubber matten (met put) scheelt in stro(aan- en afvoer) en is warmer voor het paard, beter voor de hoeven.

Verwarmde watervoorziening is een stuk handiger dan 's winters tig keer daags met emmers slepen.

Het zijn veel 'luxe'dingen, maar die kun je beter bij de aanbouw meenemen als dat je ze ooit nog achteraf wilt gaan aanleggen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:55

Moet je paard geen brokken / musli? Verder ook denken aan kleine dingen zoals (2) kruiwagens, een mestafvalplaats, wat bezems, riek, enz....
Een trekker is wel erg luxe, maar absoluut niet nodig.

Als je veel land hebt, dan is het ook niet nodig om al te veel aan je weidebeheer te doen. Als je weinig land hebt, moet je wel het weidebeheer heel optimaal doen, wil je er nog een beetje gras op hebben.
En de bak: sommige bodems hebben vrijwel geen behandeling nodig, en dus ook geen (dure!) sproeiinstallatie.

Zorg voor een flinke hoeveelheid reserve materialen voor de omheining, zodat je het snel kan repareren als het nodig mocht zijn. Die prikpaaltjes voor schrikdraad zijn ook echt ideaal om een stukje mee af te zetten oid.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 11:51

Voer was voor mij zo vanzelfsprekend dat ik die er niet bijgezet heb. Knipoog

Sugarmiss: het grondwater zit idd op 70 m diepte dus dat zou een duur putje worden. Heb jij wel een grondwaterbron?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:00

Nee ik heb er ook geen een. Het nadeel van een bron op een redelijk groot terrein (3000 m2 hier ) is waar plaats je hem ??

Want bij de paarden is leuk, maar de rest van de tuin kan het water ook goed gebruiken en dus zul je óf met ondergrondse leidingen moeten gaan werken óf je hebt overal slangen lopen.
Bij en nieuwe situatie is ondergronds aanleggen te overwegen, bij een grotendeels bestaande situatie is dit vaak geen optie meer.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:08

Bij ons zit de bron ook zo diep. Voordeel is dat je heel erg schoon water hebt waar wij bv ook de drinkbakken op aangesloten hebben.

Was een dure grap in aanleg maar verdient zichzelf absoluut terug.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:09

In hoeveel jaar Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:11

Begint na een jaar of 15 wel te komen. Haha!
Wij hebben ook een bak die veel water nodig heeft de eerste paar jaar hadden we echt rekeningen van het waterleidingbedrijf waar je steil van achterover sloeg.

Wij gebruiken het water ook voor de hele tuin, weiland, om af te spuiten en in de winter laat mijn vader de boel doorstromen waardoor we nooit meer bevroren waterbakken hebben. OK dan!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:38

Mies2 schreef:
Sproeien kan je ook doen met een brandslang...
Brandslang dus, stro/hooi is nou eenmaal goed brandbaar, en voor de extra veiligheid kun je ook nog rookmelders ophangen in stal, zodat je gealarmeerd wordt als het in de fik staat, en je er optijd bij kan zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:39

Als er enigszins de mogelijheid is moet je de opslag van hooi/stro altijd gescheiden houden van de stallen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:51

De sproeiinstallatie die Eleonoor noemt werkt perfect!! Die hadden we in Italie ook, daar is t hartstikke droog, dus ding werd veel gebruikt, maar t werkt dus echt super. Die was trouwens met een pomp aangesloten op een beek die langs de stallen liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:04

Bij ons zit de put op 60 meter diepte.
Die van ons is ongeveer 15 jaar geleden geslagen, voor die tijd kwam de brandweer ons 1x week van water voorzien.
Sinds een jaar of 3 zitten we op waterleiding maar voor de schapen en de paarden gebruiken we nog steeds het grondwater.

Als je geen zin hebt om zelf met een herder aan de slag te gaan kun je beter een Rottweiler nemen.
Vrij makkelijke honden (wat minder neurotisch dan de meeste herders), die erg afschrikkend overkomen en makkelijk buiten te houden zijn.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:12

Svdh"]
Wat je kan gebruiken als voeropslag zijn kliko's.
[/quote]
Of (goed) afsluitbare regentonnen zijn een stuk goedkoper dan die speciale voertonnen.

[quote="Sugarmiss schreef:
Maak het hek van de bak/wei zo breed dat er makkelijk een tractor+sleep door kan. Lijkt logisch, maar ik ken er die daar niet over hebben nagedacht.
Kijk ook naar de meest praktische plaats voor die ingangen. Een persoon/paard-doorgang is handig dichtbij de stallen, een tractor+ heeft een ruimere draai/ingang nodig en kan dus op een andere plaats moeten komen.

je hebt minimaal een doorgang van 5 meter nodig wil er een tractor+aanhang er door heen kunnen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 14:13

Ik dacht idd ook aan een Rottweiler maar M. wil liever een zeehond *LOL*
Ik vind een hond toch wel noodzakelijk als je in het buitengebied woont.

Ik vroeg me alleen af of de combinatie Rottweiler/paard klikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:19

Rottweilers waren gisteren nog op TV omdat ze kans maken op de lijst van Verboden Honden (of zoiets) te komen. Gaus zat er wat over te wauwelen in ieder geval.
De meest geweldige, vriendelijke, trouwe, waakse, beschermende en dapperste honden die ik ooit heb meegemaakt waren Rottweilers gekruisd met Mechelaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:24

Is per hond verschillend, een die een tijdje 3 hoog achter in de Bijlmer heeft gezeten zal anders op een paard reageren dan een die van en boerenerf afkomt.
Ik ken er aardig wat die gewoon los op het erf lopen en niet omkijken naar paarden.
Van nature zijn het ook geen jachthonden maar kuddebewakers, ze hebben dus weinig jachtinstinct en zullen minder snel achter paarden aan gaan jagen dan bijv. terriers.
Een goede opvoeding doet ook wonderen maar instinct moet je niet onderschatten.
Genki weet dat ze op haar donder krijgt als ze met de paarden loopt te kloten als deze op het erf staan, maar af en toe kan ze zich echt niet beheersen Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 14:27

Hihi, ik las Genki als de afkorting van Gijsenkim *LOL*

Maar we gaan nu wel goed offtopic, eerst maar afwachten of het wat wordt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:46

Als ie maar leert reageren op Kill 'n attack Wodan!!! En als ie de boefjes maar weet te onderscheiden.

noekie_smile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:56

EHBO Koffer voor mens en paard (maar daar had je vast wel aan gedacht Tong uitsteken en hond mischien een Duitse Dog lekker groot!! Schijnheilig

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:57

Bij de familie in drenthe hebben we een grondwaterput. We hebben er echter een handpomp op gezet, omdat we op het land ook geen stroom (prik) hebben. Sinds vorig jaar zijn we aangesloten op het waterleidingnetwerk. Maar, we hebben daar geen eigen bak om in te rijden, dus hebben we niet het grondwater voor dat nodig gehad.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:08

Wij hebben een zitgrasmaaier die ook in staat is een sleepje door de bak te trekken. Een prijsgunstig alternatief voor een tractor met toebehoren, en bovendien een stuk makkelijker te bergen want stuk kleiner.
En met een zitgrasmaaier kun je de mestplakken in het weiland ook heel snel 'maaien. Gaaf ding, voor ons werkt het prima. Wel 18,5 pk, die hele lichte motortjes kunnen het niet.

Belangrijk bij voeropslag van hooi en stro, is dat je het VAN DE GROND AF bewaart. Geen zolder? Dan een pallet eronder, voorkomt broei en schimmelvorming.

Kwa mestafvoer; overweeg ander strooisel dan stro. Stro-mest is echt heel volumineus, het afvoeren gaat je een bult euri's kosten die je beter zou willen/kunnen besteden. Ik heb ze mede daarom op vlas staan; uiteindelijk een heel voordelige keuze die voor het paard kwa gezondheid en netheid ook verrassend positief uitpakt.

Mooie Voertonnen kan je kopen bij Overtoom bijvoorbeeld, wellicht via je werk te bestellen. Die maat net iets groter dan de meest grote maat die Divoza verkoopt, daar passen 2 zakken 25kg brok in. Een ton met 1,5kg brok is onhandig, dan zit je altijd met een halve zak die er niet in past, of het oudste voer onderin als je tussendoor bijvult.

Het is belangrijk dat je de boel kunt afsluiten, maar het is ook belangrijk dat je buurman in geval van nood je paarden wel uit de stal kan halen. Brand kan gebeuren, en staan je paarden dan echt achter slot en grendel... brrrr. Dus; houdt de buren in ere, en geef ze indien nodig de sleutel. (ik heb een hangslot met een cijfercombinatie).

Succes met het achter eigen huis halen van je paarden! Daar ga je echt van genieten