Zijn deze kosten redelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:32

Ik vind die 50 euro per maand best meevallen.
Kijk eens wat een goede instructeur kost, van een goed paard kun je minstens zoveel leren
Ik zou zo iets voor een jaar best zien zitten als mijn eigen paarden uit de running zouden zijn.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:39

Fellor schreef:
INderdaad. Is er dan niemand die het ermee eens is dat je als je een paard zeg maar least het lofgisch is dat je er wat voor betaald? Jij moet eerlijk egzegd blij zijn dat je voor zo wienig geld de kans krijgt z\o'n paard een jaar te hebben.

Ik vind het wel een buitenkans, maar ik vind dat de eigenaar gewoon niet reëel bezig is.
Hij wordt er ook beter van!
Anders staat zijn paard een jaar stil en zijn alle kosten volledig voor hem.
Het paard blijft hoe dan ook van de eigenaar, dus ik vind dat dierenartskosten ed in ieder geval voor een deel door de eigenaar betaald moeten worden.
Verzekering net zo.
Dat paard blijft van hem, dus de kosten blijven ook gewoon voor een deel voor hem.
Als hij niks meer wil betalen moet hij dat paard verkopen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:39

Mithrandir schreef:
dan kan je echt beter een eigen paardje nemen...

Wat ik al zei: een dergelijk paard heb je niet voor 600 euro, nog niet eens voor het tienvoudige en als het echt een goede is kan er maar zo nog een factor X overheen gaan qua prijs.

Als die 50 euro voor de verzekeringspremie is, dan heb je de DA-kosten waarschijnlijk al "afgekocht" (je vertelt niet wat voor soort verzekering), 600 euro kosten heb je maar zo hoor, hoef je niks echt geks voor te doen. Wel goede afspraken maken over het eigen risico.
Als het echt een goed paard is waar je een boel van kunt leren, dan vind ik het een buitenkans!

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:40

ik geloof dat menigeen het niet begrijpt, of ik begrijp het niet goed natuurlijk...

De persoon in kwestie betaald volgens mij]ALLE KOSTEN[size=18] + 50 euro

Nu staat de persoon al voor het paard klaar en zorgt dat het paard in conditie blijft, en dan moet hij alles betalen + 50 euro

Vind ik een beetje overdreven, maar als je het kan betalen en het echt wilt, waarom niet?

Die 50 euro is een beetje jammer...

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:41

sorry bericht een beetje naar de poedersuiker

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:46

Als ik een auto huur, dan kan ik (tijdelijk) in een duurdere auto rijden dan ik zelf zou kunnen aanschaffen. Brandstofkosten + kilometerkosten zijn voor mij en als ik schade rij moet ik het ook betalen, toch betaal ik er wel een huurprijs voor die hoger ligt dan de werkelijk kosten. Idem met dit paard. Snap je het zo?

Tuurlijk kun je het niet helemaal vergelijken, het is een beetje een krom voorbeeld, maar het gaat even om het idee.
(Afschrijving heb ik voor het gemak maar even buiten beschouwing gelaten, afschrijving op een paard wordt wel erg ingewikkeld Haha! )

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:49

HAhaha.Haha!
Kom op Margreet, ik wil graag berekeningen inclusief afschrijving, en dan ook graag met interest erbij.Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:52

is het paard trouwens nog wel op dat nivo?
Want dat scheelt ook een hoop.
Jij wilt sneller naar de Z, maar als hij 10 jaar geleden zz-zwaar heeft gelopen en u alleen mee gehobbeld is, krijg je hem in dat jaar misschien niet eens Z klaar omdat je daar geen ervaring mee hebt.

Persoonlijk (ondanks zijn nivo) vind ik het vrij duur.
Waarom kan die man helemaal niks meer betalen?
Zijn paard blijft wel in conditie en krijgt beweging en aandacht en een goed oplettend oog wat dagelijks met het paard bezig is, dat zou me als eigenaar ook wat waard zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-07-04 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:54

Precies Kawa!

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:55

helaas, margreetje is dit geen auto nee Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:56

Margreet is de naam.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:56

Doen! Als je het geld hebt. Maar als je je eigen paard zou hebben ben je dat geld ook kwijt. Ik denk dat je veel kan leren en erg veel vrijheid krijgt.
Maar maak wel goed afspraken, zodat je niet voor onverwachte/onwelkome kosten komt. Zo heeft elke verzekering bv een eigen risico, denk aan de WA-verzekering, en wat als jou iets overkomt....
Zet alles goed op papier en geniet van het jaar dat je kan rijden. Geluk er mee zou ik zeggen.

kellymoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:57

ik zou het echt niet doen, na een jaar moet je al afscheid van het paard nemen. dat zou IK echt niet kunnen hoor. spaar dan eventjes door zodat je een eigen paardje kan kopen

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:00

Margreet schreef:
Margreet is de naam.

excuses

Mirko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 16:06

Ik ben blij dat ik het topic heb gestart. Er zijn al enkele dingen genoemd waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Het is inderdaad niet logisch om de verzekering te betalen, terwijl de eigenaar krijgt uitgekeerd (zodra aan de orde). Verder weet ik te weinig van het soort verzekering. Als de dierenarts moet komen, wordt dat dan ook vergoed.

rk: Het paard is redelijk nog op niveau, maar ik ben het met je eens. Ik hou het paard op niveau en op conditie. Als alles goed gaat, kan hij over een jaar gewoon weer opstappen en wegrijden.

Dat is dus ook mijn probleem. Ik vind die 50 euro denk ik niet reeel , maar zie het ook wel weer als een kans die ik niet graag misloop...

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:07

Als je het kan en wilt betalen én je kan er een hoop van leren, moet je het zeker doen.
Maak inderdaad goede afspraken en zoals al zojuist gezegd: zet het zwart op wit, dat kan een hoop narigheid voorkomen.

Mirko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 16:12

kellymoppie, dit is wat ik eerder schreef:

Mirko schreef:
Ik heb al een eigen paard, maar die kan voorlopig om medische redenen niet in de sport ingezet worden. Twee paarden kan ik niet betalen, maar tijdelijk wel. Vandaar dat dit mij een goede oplossing leek.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:24

Ik zou het nog even navragen over die 50 euro per maand, als dit namelijk voor de verzekering is vind ik het een aardig bedrag, dus zou ik er zeker bij vragen tot hoever jij de DA rekeningen vergoed worden.

Het is idd wel zo dat het een goede kans is als jij hogerop wilt en afscheid kan nemen na een jaar.
Maar zoals al eerder gevraagt is het dier nog in conditie?
Als je eerst een half jaar of langer moet gaan trainen omdat er alleen mee gehobbeld is schiet je er nog niet veel mee op.

Moeilijke beslissing, maar denk er goed over na en vraag anders desnoods of je de verzekeringspolis na mag lezen.
Daar zal wel in staan wat wel en niet vergoed wordt.

kellymoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:25

Mirko schreef:
kellymoppie, dit is wat ik eerder schreef:

owja, maar als jij makkelijk weer afstand kan doen van dat paard

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:29

AnoeskaB schreef:
Als de kosten voor stalling heel hoog zijn, vind ik het redelijk dat de eigenaar daar ook aan bijdraagt. Hij heeft er immers ook voordeel bij dat zijn paard een jaar lang doorgetraind wordt, ipv dat hij hem moet verkopen.

Welk voordeel dan? Dat paard is al ZZ-Zwaar en het moet wel heel mooi lopen als ze hem hoger krijgt (geen kritiek op TS dit!).

Ik vind het wel normaal om stal en onderhoudskosten te betalen, maar die 50 euro per maand zou ik over na moeten denken. Het is natuurlijk wel een heel goed paard, maar wie weet wordt t helemaal niks... Kan je hem niet een maandje op proef nemen en dan bedenken of hij het geld waard is?

AnoeskaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:33

Niet om hem op een hoger niveau te krijgen, maar omdat hij een jaar lang doorgetraind wordt, ipv een jaar lang stil zetten. Het paard verliest dan wat van zijn spieropbouw. Als hij over een jaar dan weer zou beginnen, moet hij dat eerst weer opbouwen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:34

AnoeskaB schreef:
Niet om hem op een hoger niveau te krijgen, maar omdat hij een jaar lang doorgetraind wordt, ipv een jaar lang stil zetten. Het paard verliest dan wat van zijn spieropbouw. Als hij over een jaar dan weer zou beginnen, moet hij dat eerst weer opbouwen.

Ja dat is waar, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat hij hem anders nu al zou verkopen.

Mirko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 22:12

Misser schreef:
Welk voordeel dan? Dat paard is al ZZ-Zwaar en het moet wel heel mooi lopen als ze hem hoger krijgt (geen kritiek op TS dit!).

Haha! Ik snap wat je bedoelt. Inderdaad, ik zal hem niet snel op hoger niveau krijgen. Het gaat inderdaad om het op conditie houden. Het is niet zo dat hij anders verkocht wordt. maar dan gaat degene op zoek naar iemand anders (lijkt mij).

Een maand op proef is ook wel een idee. Kan ik in ieder geval misschien wat beter inschatten of ik er wat mee kan... Scheve mond

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 02:12

Ik vind het heel redelijk dat je alle kosten dan op je zou nemen, het is dan ook min of meer je 'eigen' paard, je betaald alleen de aanschaf niet en na een jaar doe je hem (of haar?) weer weg.
Zeg maar 'kopen' en 'verkopen', alleen is er geen bedrag gemoeid bij het kopen, logischerwijs dus ook niet bij het verkopen.

Ik vraag me alleen af waar die 50 euro dan naar toe gaat, ja, naar de verzekering, maar dat kan nog alle kanten opgaan.
Dat zou ik dus nog even uitzoeken als ik jou was.
Als dat oa voor dierenartskosten is, mag je dus logischerwijs aannemen dat de eigenaar de da kosten betaald, uitgezonderd het enten en de dingen die niet vergoed worden, omdat de rest de eigenaar weer op zijn rekening gestort krijgt.
Tenminste, als het zo'n verzekering is.
Als het voor een verzekering is bij uitkeren bij dood of voor bestemde doeleinden onbruikbaar (uh, beetje krom gezegd Haha! ) dan lijkt het mij logisch dat de eigenaar betaald, aangezien hij dan uitgekeerd krijgt en jij niet.
Maar misschien ziet hij die 50 euro dan als tegemoetkoming van jou naar hem toe, omdat hij jou zijn paardje ter beschikking stelt.

Daar zou ik dus nog even achteraan gaan als ik jou was.
En verder bespreken over dingen zoals, wat als....
Wat als het paard koliek krijgt, een ander ongeluk, dood gaat?
Wie betaald de dierenarts (verzekering, hij, jij?) en dus wat als het paard dood gaat (als je het geld niet hebt voor de aanschaf en bij het doodgaan jij het aanschaf bedrag zou moeten betalen?) of ongeschikt gaat worden voor een bepaald iets (fokken, springen, wat dan ook).
Wat als het paardje wat krijgt waardoor jij de dingen niet meer kan doen wat jij ermee wilt, zit je er dan aan vast dat jaar of wat dan ook?
Wat als het niet klikt, je hem/haar eerder weg wil doen of hij eerder zijn paardje weer terug wil, en die dingen.
Stel een contractje op, met zijn en jouw voorwaarden.

Buiten die 50 euro om (omdat jij dus nog niet weet waarvoor die nou precies is), vind ik het een goede deal.
Nu alleen nog even weten hoe het dus met die 50 euro zit en wat andere dingetjes bespreken om het een en ander uit te sluiten.
Succes!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 03:05

Voor een simpel rijpaardje zou ik alleen de vaste kosten willen betalen, maar zo'n leerpaard is de meerprijs denk ik wel waard.
Ik zou idd wel heel goed de afspraken op papier zetten.. hoe werkt de verzekering, wie is wettelijk verantwoordelijk, wat bij chronische ziekte, wat als jij of hij eerder willen stoppen enz enz