Wat moet je minimaal kunnen voor ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:52

Ik heb mijn ruiterbewijs in 1996 gehaald. De theorie vond ik makkelijk het was ook maar een dun boekje waaruit we moesten leren. Maar zelfs dat heb ik niet gedaan, gewoon goed opgelet bij de theorielessen. Verder moesten we op en af stijgen, stukje stappen, draven en galopperen en een babyhuppeltje springen, een steiltje van nog geen 50 cm. Was toen dus heel simpel, maar ik heb dus gehoord dat het nou veel moeilijker is en dat je nou ook langs de weg moet en dat hoefde ik dus niet. Ik heb toen wel meegedaan op een pony van iemand anders.
Maar in elk geval veel succes.
(Ik weet eigenlijks niet waarom ik hem heb want ik heb hem nog nooit gebruikt ofzo en ik heb hem ook nog nooit hoeven laten zien)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:55

tsja maar ik woon in de veluwe en hier is het verplicht, en een week tussen de paarden is natuurlijk ook helemaal geweldig, tis ook meer voor mezelf dat ik er trots op kan zijn als ik het haal

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:13

Je moet het ruiterbewijs wel serieus nemen, maar je moet je er niet zenuwachtig om gaan zitten maken... Dan maak je het jezelf heel moeilijk... Wat er allemaal gevraagd wordt is hierboven al gezegd, dus daar ga ik niet meer op in.

En of de theorie zwaar is, iedereen ervaart het weer anders... Ik heb er zelf ook niet veel voor hoeven leren, alleen vond ik de ziektes en beenstanden wat ingewikkeld, maar uiteindelijk heb ik het wel gehaald. Lachen

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:36

runningkawa"]
en veel mensen kukelen er bijna vanaf als het paard plots over een waterplas springt, of over een takje waar hij van denkt dat het bijt en er onverwacht een meter hoog springt.
Denk dat het daarvoor is.
[/quote]

Dan zal er ook wel iets mis zijn met hun houding op het paard en zou dat kunnen gezien worden in de piste. Als je netjes ontspannen zit, zal je er niet snel afvallen. Ik hoop ook dat daar goed op gelet wordt tijdens de 'dressuurproef', want als je niet juist op je paard zit, dan is dat niet alleen pijnlijk voor jou, maar ook heel oncomfortabel voor je paard.

[quote="runningkawa schreef:
En elk paard kan toch 60 cm springen?
Dus daarvoor hoef je toch geen ander te nemen?

Hmmm, in principe wel. Maar veel mensen zitten (net als ik) in de situatie dat ze eigenlijk niet geïnteresseerd zijn in springen en daarom ook geen paard hebben met springtalent en nooit springen met dat paard. Mijn paardje (1m52) springt heel slecht (stopt altijd vlak voor de hindernis en springt dan daarna omhoog), en doet dat ook helemaal niet graag (weigert als je heel eventjes niet super-alert bent). Ik spring zelf ook niet graag. Ik word er ook altijd verschrikkelijk misselijk van (vraag me niet waarom). Kortom: om een simpele hindernis van 60cm te nemen, moet ik al reuzeveel oefenen en hard werken aan de techniek. Eigenlijk veel meer dan iemand die wél graag springt en een talentvol (en dus hopelijk spring-graag) paard heeft.

Ik heb een klein jaar springlessen genomen en we konden op het einde wel iets van een 70 cm springen, maar dat is al een tijd terug en ik zou zeker niet zonder terug lessen te nemen dit examen kunnen afleggen.

Maar ik vind van mezelf dat ik zeker goed genoeg rij om recht te hebben op dit brevet. Ik rij heel veilig in het verkeer en ik rij vrij deftig dressuur en ben ook paardvriendelijk. Op die drie zaken zou moeten gelet worden tijdens zo'n praktisch examen, en dat kan volgens mij ook zonder springproef.

Zolang ik het niet nodig heb, ben ik dus ook niet van plan dit bevret te halen. Maar ik zou het wel sneu vinden, moest het nu plots verplicht worden bij ons.