Respectloos of een goede band???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:50

chinouk doet dat alleen af en toe als ze op stal staat, niet echt schuren maar gewoon een duwtje. als ik haar naar binnenhaal of na het rijden ofzow mag ze het dus niet nee en dat doet ze ook niet meer! na het buitenrijden is het wel lekker inderdaad om ff een borstel of met een natte spons achter haar oren langs te gaan, er zit nogal wat haar en het hoofdstel zweet natuurlijk wel dus kan me voorstellen dat dat kriebelt! (ze kan er zelf zo moeilijk bij met haar hoeffies Lachen )

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:59

schuren doen ze maar lekker tegen een paal of tegen de box.
maar niet tegen mij.
soms heeft ie kriebel en als ik dan met hem aan t teuten ben wil ik hem nog wel es kriebelen.
maar dat gebeurt eigenlijk maar zelden.
het is meestal kim(gijsenkim Haha! ) die hem loopt te kriebelen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:16

De mijne hoeven het niet te proberen aan mij te schuren. Ze schuren maar aan het hek of de bomen, ik ben toch geen schuurpaal? En bij hun leider van de kudde mag het ook niet, en aangezien ik hun leider ben mogen ze het bij mij ook niet Lachen

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:42

Je hebt zachtjes schuren, en hard van je plek knallen. Dat laatste mag niet. Mij van mijn plek werken (op wat voor manier dan ook) is VERBODEN.
Maar verder, de paarden werken hard genoeg voor mij, en ze tonen verder het volledige respect. Dus ik kan hier niet zo mee zitten Clown , dat zachte schuren.
Verwarrend zal het niet zijn, want ze snappen het allemaal. Ik zit toch ook aan hen, terwijl zij daar het nut niet van inzien. En dat laten ze ook allemaal toe. Overigens, krab ik vaak uit mezelf wel even over de zweetplekken heen, ach ja..

En trouwens, als schuren zo'n teken van dominantie is, waarom proberen jullie paarden het dan? Gaat er verder toch iets mis.
Want de beesten die ik train hebben er niet eens behoefte aan om tegen mij aan te schuren, dat zegt dan ook wel weer wat..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:49

Mochten ze tegen mij aan schuren dan krijgen ze een mep of elleboogje,
als ze schuren aan hun been of aan de wand bijv. dan corrigeer ik wel wat milder door bijv. mijn stem te verheffen en het paard weer op de plaats te zetten waar ik hem wil hebben.
Laatst bijgewerkt door ibikus op 27-07-04 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:49

Merens schreef:
Ligt er een beetje aan. Als ze wil schuren en ik vind het op dat moment goed, vind ik het wat vriendjesachtig hebben. Ze schuurt ook niet zo hard en volgens mij is ze me dan erg dankbaar, zeker als ik haar dan even erbij ga krabben.
Als ik er geen zin in heb dan mag ze het niet en dan doet ze het ook niet. Mij 'ons' is het dus niet respectloos omdat ze het niet doet als het niet mag.

dat word ze dus afgestraft voor iets dat jij daarvoor goed vind??

Arzu mag het niet, maar ze doert het wel, super iritant

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:53

maar je moet inderdaad beslissen wat wel en niet kan. En je daar goed aan houden.
Niet van: ,Ik had vandaag een slechte dag, dus nu mocht het niet. Maar als ik in een goede bui ben, ach waarom ook niet.' Consequent blijven, paarden zijn gewoonte dieren, en als je zo van regels verandert raken ze helemaal in de war!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:56

Ze mag het gewoonlijk van mij niet, doet het helaas nog wel..maar daar wordt aan gewerkt. Nu ze erg last heeft van de dikke bulten (droes) en ze helaas op een plaats staat waar niets te schuren valt, ben ik helaas haar grote schuurpaal. En dat vindt ze heerlijk, wanneer ze weer beter is zal ik dit wel weer moeten afleren.

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:56

Zazou schuurt nooit tegen mij aan. Niet omdat het niet mag, maar ze doet het gewoon niet. Ze wacht netjes tot ze in stal staat en dan gaat ze tegen dr voerbak staan schuren.
Want.. als je jeuk heb, moet je krabben Tong uitsteken Maar dan niet tijdens het werk.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:24

Schuren is een teken van dominantie. Je kan deze uiting wel afstraffen, maar schiet je hier iets mee op? Je zal je in je hele gedrag als leider moeten opstellen. Dan zullen rangorde uitings 'problemen' zoals schuren ook niet meer voorkomen.
Je kan de tekenen wel afstraffen, maar zal toch echt aan de oorzaak moeten werken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:28

Danea schreef:
het is respectloos, ze zien jou dan als ondergeschikt, ze gaan in de kudde ook nooit zomaar tegen een paard aanschuren toch waarom wel bij jou dan? ze mogen van mij alleen schuren aan hun been dus ook niet aan palen of bomen of zo, als ze het hoofdstel omhebben gaat dat helemaal kapot en aan hun been kan het wel.

Mijn Gam schuurt alleen met zijn grote vriend Ewald en met mij, waarom respectloos? Ik noem het een evenwichtige, gelijkwaardige relatie. Gam is niet ondergeschikt aan Ewald en Ewald ook niet aan hem. En zo zijn Gam en ik ook niet ondergeschikt aan elkaar. Die paarden waar hij boven zou staan gaat hij heus niet schuren hoor, en andersom ook niet. Paarden waar hij onder staat schuren ook niet met hem. Dus wat je daar verteld klopt absoluut niet.

edit: zelfde verhaal geld ook voor locanda, dominant??? je ziet de leading merrie bij ons uit de wei nóóit schuren met een in rang lager paard.

hoe komen jullie daar toch bij?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:34

een nog betere vraag: waarom maakt de mens toch zoveel tot een probleem?? Verward

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:46

als een paard in een kudde staat, zal hij het echt niet in zijn hoofd halen om tegen een paard met een hogere rang aan te gaan schuren dus...moet ie dat niet bij mij proberen...daarna vind ik het zelf ook nog verschrikkelijk irritant en dan voornamelijk in de winter (denk aan koude handen waar tegenaan wordt geschuurd Knipoog ) dus ik houd er niet van...en bij mij is het ook out of the question..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:50

Pellie schreef:
een nog betere vraag: waarom maakt de mens toch zoveel tot een probleem?? Verward

de mens wil alles goed doen en gaan daardoor vragen stellen...maar doordat iedereen het alles anders ziet, worden ze het oneens en dan heb je er een probleem bij Knipoog het is gewoon het streven naar perfectie, iets wat gewoon nooit bereikt kan worden....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:54

oh nee spoekie, ik beperk me nu alleen ff tot het schuren. Lachen

waarom moeten wij zonodig 'hoger' in rang zijn?
Ik hoef dat niet met mijn paard. Ik zie het nut er niet van in, hij sleept me niet rond als we aan het halstertje lopen oid. Lachen
ik vind het een vorm van respect afdwingen ipv verdienen en imo totaal nutteloos.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:56

Mijn paard mag ook niet aan mij schuuren. Het is inderdaad zo dat je dan onder geschikt bent aan je paard. Laat ze maar lekker aan hun soort genoten schuuren. Die wijzen ze ook af als het een hogere in rang is.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:58

wij verzorgen (naast onze eigen paarden) nog gedeeltelijk een paard van iemand anders.....scheet van een beest.
Laatst stond ze even op stal en ze ging plotseling schuren en ze bleef maar doorgaan. Ik heb haar haar gang laten gaan omdat ik wist dat ze toch echt vreselijke jeuk moest hebben en mij niet als ondergeschikte zag. Twee dagen later werd de reden duidelijk.....ze had dus inderdaad verschrikkelijke jeuk want ze had daar eczeem gekregen die op het moment van schuren nog niet zichtbaar was. Moet ik haar dan gaan straffen als ze gek wordt van de jeuk?.....dacht het niet. Dit is ook een paard die echt alles voor je doet, geen hoef verkeerd zet en uiterst voorzichtig met je omspringt......dus in haar geval geen dominantie hoor.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:10

Pellie schreef:
oh nee spoekie, ik beperk me nu alleen ff tot het schuren. Lachen

waarom moeten wij zonodig 'hoger' in rang zijn?
Ik hoef dat niet met mijn paard. Ik zie het nut er niet van in, hij sleept me niet rond als we aan het halstertje lopen oid. Lachen
ik vind het een vorm van respect afdwingen ipv verdienen en imo totaal nutteloos.

Nou, misschien dat jouw paard dan nog lief is..maar mijn verzorgpaard bijvoorbeeld die heeft het dus al weleens gedaan dat hij te weinig respect had en toen gewoon ineens is weggegaloppeerd en een bok na heeft gegeven (bij mij niet..maar bij een vriendin) en dat is toch niet zo handig maar dat heeft hij verscheidene keren gedaan en 1 keer ook raak gemept....dus bij hem is dat heel belangrijk om die respect te hebben en tja..soms moet je het idd een beetje afdwingen bij hem maar anders is er niks meer met hem te beginnen... dáárom wordt er zo'n probleem van gemaakt...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:33

Ik ben waarschijnlijk dan de enige die het zijnpaard weltoestaat.
niet methoofstel om dat heeft ze inmiddels geleerd.
Ik heb ooit van een man in Zuid Afrika geleerd dat als eenpaard zijnhoofd wilschuren bij je dat het genegenheid zoekt en zijn geur wil afgeven. Een paard schuurt dus niet alleen als hij perse jeuk heeft (vaak natuurlijk wel) bij soortgenoten zie je ook dat er veel lijfelijk contact is ook van een ondergeschikt dier naar een dier hoger in rang.
mijn paard weet inmiddels dat het met hoofdstel aan verboden is, helemaal als ze het aan de stal ofzo doet. Ze wacht dan ook keurig tot alles af is en haalt dan even gezellig haar hoofd langs mijn schouder. niet geheel respectloos want ze wacht tot ik het toesta en daarmee vind ik mezelf hoger in rang.

Buiten dat een paard heeft vaak jeuk van het zweet onder het hoofstel om hem dan een mep te verkopen vind ik zelfs respectloos naar je paard, zeker als ze goed haar best heeft gedaan. Ik grijp wel in in de zin dat ik de teugels pak en haar hoofd de andere kant op draai maar ik ga er een paard niet om slaan.

er zal wel wat commentaar komen maar ik vind het goed, mits het hoofdstel af is.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:40

Locanda schreef:
Schuren is een teken van dominantie. Je kan deze uiting wel afstraffen, maar schiet je hier iets mee op? Je zal je in je hele gedrag als leider moeten opstellen. Dan zullen rangorde uitings 'problemen' zoals schuren ook niet meer voorkomen.
Je kan de tekenen wel afstraffen, maar zal toch echt aan de oorzaak moeten werken.

Ben ik het helemaal mee eens. Ik heb een ouder paard en een jong paard. Bij het oude paard zijn de rollen helemaal duidelijk, die schuurt dus nooit. Het jonge paard daarentegen probeert het iedere keer weer, en dan een goeie douw erachteraan. De oorzaak: gebrek aan respect. Hij vindt me echt wel aardig enzo, maar echt respect heeft ie niet voor me. Dat uit zich in dit soort gedrag. Ik ben hard bezig om mijn gedrag te veranderen.

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:48

kom op zeg, bven geen schuurpaal, schuren doet ie maar in zijn vrije tijd. Daarbij willen ze dan ook na het rijden hun vieze kwijlmond aan je afvegen.

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:54

In ons kudde(tje) zie ik ze elkaar schuren.. hoog laag... maakt niet uit... jeuk is jeuk.... tegen mij schuren wil ik niet want dat doet mij pijn want ik ben ok maar een mens... been schuren mag daarin tegen wel... jeuk is niet fijn.. probeer zelf maar eens niet te jeuken als je ergens jeuk hebt... hou je echt niet lang vol hoor

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:06

dana schreef:
kom op zeg, bven geen schuurpaal, schuren doet ie maar in zijn vrije tijd. Daarbij willen ze dan ook na het rijden hun vieze kwijlmond aan je afvegen.

Als je niet vies wil worden moet je een andere hobby zoeken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:12

Ik vind
óf je paard mag wel aan je schuren,
óf niet.
Hoe moet dat paard nou weten of jij het op dat moment erg vind of niet.
Duidelijkheid is heel veel bij paarden!

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:48

Citaat:
dana schreef:

Als je niet vies wil worden moet je een andere hobby zoeken

dus jij houdt wel van een kilo groen slijm (net uit de wei) aan je trui?? Scheve mond Knipoog