) Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)
, dat zachte schuren. 
Merens schreef:Ligt er een beetje aan. Als ze wil schuren en ik vind het op dat moment goed, vind ik het wat vriendjesachtig hebben. Ze schuurt ook niet zo hard en volgens mij is ze me dan erg dankbaar, zeker als ik haar dan even erbij ga krabben.
Als ik er geen zin in heb dan mag ze het niet en dan doet ze het ook niet. Mij 'ons' is het dus niet respectloos omdat ze het niet doet als het niet mag.
Danea schreef:het is respectloos, ze zien jou dan als ondergeschikt, ze gaan in de kudde ook nooit zomaar tegen een paard aanschuren toch waarom wel bij jou dan? ze mogen van mij alleen schuren aan hun been dus ook niet aan palen of bomen of zo, als ze het hoofdstel omhebben gaat dat helemaal kapot en aan hun been kan het wel.
) dus ik houd er niet van...en bij mij is het ook out of the question.. Pellie schreef:een nog betere vraag: waarom maakt de mens toch zoveel tot een probleem??
het is gewoon het streven naar perfectie, iets wat gewoon nooit bereikt kan worden.... 

Pellie schreef:oh nee spoekie, ik beperk me nu alleen ff tot het schuren.
waarom moeten wij zonodig 'hoger' in rang zijn?
Ik hoef dat niet met mijn paard. Ik zie het nut er niet van in, hij sleept me niet rond als we aan het halstertje lopen oid.
ik vind het een vorm van respect afdwingen ipv verdienen en imo totaal nutteloos.
Locanda schreef:Schuren is een teken van dominantie. Je kan deze uiting wel afstraffen, maar schiet je hier iets mee op? Je zal je in je hele gedrag als leider moeten opstellen. Dan zullen rangorde uitings 'problemen' zoals schuren ook niet meer voorkomen.
Je kan de tekenen wel afstraffen, maar zal toch echt aan de oorzaak moeten werken.
Citaat:dana schreef:
kom op zeg, bven geen schuurpaal, schuren doet ie maar in zijn vrije tijd. Daarbij willen ze dan ook na het rijden hun vieze kwijlmond aan je afvegen.
Als je niet vies wil worden moet je een andere hobby zoeken