verzorgers betalen of wij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:01

het hangt van de situatie af
en van de kwaliteiten van de ruiter !
ik heb vroeger veel verzorgpaarden gehad, betaalde ik niets voor,en zij mij ook niet,ik kreeg af en toe wat lekkers ofzo Lachen
ik had een leuke hobby en hun pony's werden lekker geborsteld, mooi geregeld dus
ik heb ook een tijd op een manege gestaan waar ik alle jonge paarden mee deed inrijden
ik reed ze in en mocht er , als ze er klaar voor waren, mee in de lessen rijden
ook kreeg ik 1x id week op mijn eigenste les ( gratis )
mooi geregeld dus !
daarna heb ik bij een springstal gereden, en reed daar voor de staleigenaar, voor een handelaar die daar stond, en later ook voor een springruiter die daar stond
in ruil voor de paarden van de staleigenaar , kreeg ik 1x id week goed springles van hem
en de rest kreeg ik geld voor ...
maar goed, dit is dus een ander geval, de staleigenaar was er bij gebaat als ik ze reed, en ik reed ze toen al netjes
de springruiter ook, als hij niet kon, kregen zijn paarden toch beweging, en ook van hem kreeg ik weleens les
de handelaar was er helemaal bij gebaat, want ik kreeg de meest misselijke bokken onder mijn kont, die hij daarna weer goed kon verkopen!
kijk dus in dit verhaal vind ik het anders
maar komt er iemand bij mij aan de deur vragen of ze alsjeblieft mijn paard mag verzorgen en rijden ( zou ik zowiezo nee zeggen overigens )
dan zou ik daar dus wel geld voor willen hebben
want ik heb ze niet nodig!

BenI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:10

Ik heb een verzorgpaard voor 7 dagen per week, zijn verzorging is geheel mijn verantwoording. Kan ik niet, dan moet ik iemand regelen die heb doet. Ik betaal er NIET voor. Enigste voorwaarden is dat ik 7 dagen per week verantwoordelijk ben voor de verzorging en dat ik moet lessen bij een door hun aangewezen instructeur a 25 euro voor een half uur les per week en veplicht wedstrijdrijden (maar dat wou ik toch al). Ik heb dus een eigen paard in ruil voor de verzorging. Daarbij is er land, een bak met all weater bodem, longeerbak, stapmolen, weidegang, 2 paards zeer luxe veewagentje, luxe 2 paards trailer.

Super dus. Ik wordt er niet voor betaald en ik betaal er ook niet voor.

kimmie_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:17

maxime schreef:
een vriendin van mij moest zo'n 200/300€ per maand betalen!!

datr vind ik dan net weer niet normaal hoor

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:35

maxime schreef:
een vriendin van mij moest zo'n 200/300€ per maand betalen!!

jemig!
Dan had ze net zo goed een eige paard/pony kunnen kopen en onderhouden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:42

Ik vind dat je een verschil moet maken tussen verzorgers en bijrijders.
Een verzorger hoeft namelijk niet per definitie op je paard te rijden. En een bijrijder hoeft niet per definitie je paard te verzorgen (en daar bedoel ik dan mesten, voeren e.d. mee), natuurlijk ga ik er dan van uit dat ze voor het rijden d'r paard poetst, en na het rijden je paard goed verzorgd, zweetdeken op, hoefjes uitgekrabd, enz.

Vanwege problemen met een slijmbeursontsteking heb ik de afgelopen tijd meerdere mensen gehad die het rijden voor mij mee hebben overgenomen. Ze hadden allemaal een eigen paard, dat jong was of geblesseerd en konden niet de extra kosten dragen die het bijrijden van mijn paard met zich mee zou brengen. Ik was blij met de beweging van mijn paard en zij waren blij dat ze konden rijden.

Daarentegen: als ik normaal zou willen rijden, ga ik naar een manege toe en dan moet ik geld betalen om te mogen rijden, want geen enkele manegehouder zal me daar zonder tegenprestatie (lichamelijk door te mesten of anderzins te helpen, of betalen) laten rijden. Paarden kosten nu eenmaal geld. Dus een verzorger die denkt wel te kunnen profiteren van de lusten maar niet mee te delen in de lasten is niet realistisch bezig.

Het is aan iedereen die zijn paard aanbiedt en ter beschikking stelt aan een bijrijder om wat voor reden ook, om daar wel of geen geld voor te vragen. Ik vind het alleen niet kunnen dat er haast van iemand geeist wordt dat hij zijn paard gratis ter beschikking stelt.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:49

Ik heb 3 verzorgpony's, waar ik niet voor hoef te betalen, en waar ik ook niks voor betaald krijg, maar die mensen zochten zelf een verzorster. Die mensen zijn blij dat ik 1 pony daarvan wil rijden,omdat ie anders te dik werd. en ik ben blij dat ik op die pony mag rijden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:08

Cassidy schreef:
Ik vind dat je een verschil moet maken tussen verzorgers en bijrijders.
Een verzorger hoeft namelijk niet per definitie op je paard te rijden. En een bijrijder hoeft niet per definitie je paard te verzorgen (en daar bedoel ik dan mesten, voeren e.d. mee), natuurlijk ga ik er dan van uit dat ze voor het rijden d'r paard poetst, en na het rijden je paard goed verzorgd, zweetdeken op, hoefjes uitgekrabd, enz.

Dat was bijna letterlijk de tekst die ik in mijn hoofd had.

Als je bijrijder dezelfde rechten heeft als jij verwacht ik ook redelijk dezelfde plichten met als enig verschil dat jij als eigenaar altijd verantwoordelijk bent voor onverwachte uitgaven.

Als het domweg verzorgen is of rijden maar met zeer beperkte mogelijkheden dan vind ik een bijdrage overbodig.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:08

Ik ben het met Cassidy eens. En er zit ook nog een verschil of de eigenaar tot doel heeft het paard weer te verkopen of dat het een paard is wat voor de rest van zijn of haar leven bij deze eigenaar blijft.

Ik vind het normaal dat je geld krijgt op het moment dat het om verkoop van paarden gaat en ik vind het normaal dat je geen bijdrage krijgt (of zelfs een kleine bijdrage moet geven) op het moment dat het om een paard gaat wat van de eigenaar blijft..

Hoe dan ook, de beslissing ligt altijd bij de eigenaar en al vraagt hij €4000,- per dag om het paard te mogen rijden.......je bent er altijd zelf bij! Het is jouw beslissing om hier mee akkoord te gaan of niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:05

maxime schreef:
mijn vriendin moest ALLE kosten betalen(hoefsmid,dierenarts,eten,huur van de wei,water)en ze moest alle andere paarden die daar stonden eten geven enzo!!echt oneerlijk
wat nog erger is: ze moest ineens meer betalen omdat de eigenaar haar paard geopereerd moest worden en ze niet genoeg geld had!!
ik vind dat dit gratis moet zijn OK dan!

ehm sorry hoor maar je vriendin heeft hier dan toch zelf voor gekozen? ze kon ook een kiezen waarbij je niet alles hoeft te betalen Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:06

@ Lame, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Op het moment dat ik mijn paard een paar dagen in de week aan een bijrijder ter beschikking stel die normaal op manegepaarden rijdt en daar geld voor zou betalen, verwacht ik daar wel een aandeel in de kosten voor terug. De enige reden waarom ik zou uitkijken naar een betalende bijrijder (afgezien van de situatie waar ik nu in zit) zou financiele problemen zijn.
Voordat ik mijn paard ga verkopen zal ik dan toch echt alles proberen om haar te kunnen houden. En in dat geval ga ik voor een betalende bijrijder.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:06

Hier zijn echt al zoooooooooo veel topics overgeweest...

Edit: voor mijn mening, zie een van die andere topics.

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:08

Ik heb verzorgpony's.
Hoef er niet voor te betalen en mag er alles mee doen.