daas of horzel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:28

Ik dacht altijd dat de beesten die hier ongeloofelijk veel zitten dazen waren, blijkbaar toch horzels. Dazen heb ik hier nog nooit gezien, weet wel dat die horzels inderdaad flink steken Scheve mond

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:30

Dazen leggen die vieze gele eitjes.
Paarden zijn ook vaak bang voor ze!

Horzels die zijn die grijze beesten die er heel erg veel zitten op het moment.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:34

Mensen lees eens goed:

een daas bijt en zuigt bloed op en daar krijg je bulten van en een horzel legt eitjes op de benen van je paard...... een horzel steekt niet, zoemt alleen irritant

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:41

Die horzels steken zeker wel hoor en niet zo zachtjes ook. Dazen heb ik hier nog niet gezien, dat weet ik dus niet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:58

ik geef het op....... horzels leggen eitjes.....zoemen om het paard heen....

en zo zijn er nog wel 100.000 insecten die steken, zoemen enz.

Ik maak wel ff een account aan voor een vriend van me die afgestudeerd is in dit soort beestjes en het me tot vervelds toe heeft uitgelegd, met plaatjes en opgezette exemplaren erbij. Kan hij het allemaal precies uitleggen

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:13

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:15

ja klopt, die plaatjes die hier staan zijn niet de beestjes die het in het echt zijn, dat had ik meteen al gezien..... maar ik heb geen tijdom de goede op te zoeken

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:16

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:44

Ik noem die dazen en horzels gewoon steekmuggen Haha! ,en dan heb je nog die irritante neefjes,die vaak s'nachts op je komen te zitten,en dan prikken,waar je meestal niks van merkt,maar de volgende dag wel jeukbulen van hebt...meestal ga ik voordat ik ga slapen,de slaapkamer nog ff controleren of d'r nog neefjes zitten Schijnheilig

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:51

Ik heb zo'n lekkere bult gekregen van zo'n daas aan de binnenkant van mijn been bij m'n knie. Erg fijn met paard rijden en bovenbenen aanknijpen Boos!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:19

smurf schreef:
Mensen lees eens goed:

een daas bijt en zuigt bloed op en daar krijg je bulten van en een horzel legt eitjes op de benen van je paard...... een horzel steekt niet, zoemt alleen irritant

Zo heb ik het ook geleerd Lachen

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:22

smurf schreef:

Ik maak wel ff een account aan voor een vriend van me die afgestudeerd is in dit soort beestjes en het me tot vervelds toe heeft uitgelegd, met plaatjes en opgezette exemplaren erbij. Kan hij het allemaal precies uitleggen

Ik ga mee met smurf.

De dazen (zijn ECHT dazen) die hier zitten zijn van die lelijke lange grijzaards die hard bijten en pijn doen... Lijken niet op de daas van de foto in het 1ste bericht. Is imo ook geen daas Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:22

Tegen die bulten kun je bij de huisarts wat vragen.

Ik heb een tijdje een zalfje gehad en dat werkt vrij goed en snel.
Ik krijg ook altijd gigantische bulten ervan Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 20:11

zoals ik het altijd geleerd heb,zijn dazen die lelijke grijze beesten,die vaak op de nek of buik van een paard zitten en daar steken/bijten.

Horzels zijn dan toch die bij achtige grote zoembeesten die je rond paardenbenen aantreft.....
althans......volgens mij:)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:21

Yep, volgens mij ook
Ik ga ook helemaal met smurf mee, ik wist alleen niet dat horzels niet kunnen steken, wel dat ze heel iri eitjes leggen en ik maar aan de gang met een poetsblokje Boos!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:23

Citaat:
ik maar aan de gang met een poetsblokje

daarmee kreeg ik ze vroeger nooit weg, ik heb een horzelmesje in mijn poetskist, mar waar ik nu sta zijn geen horzels en maar af en toe een daas OK dan! alleen wel veel wespen op dit moment Scheve mond

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 23:21

Oef, mag je echt blij om zijn.
Horzels heb ik tot nu toe ook nog niet gehad hier (even afkloppen)
Op de pensionstal waar ik vroeger stond in Aalsmeer had mijn paard er wel altijd heel veel, of eigenlijk waren het de pony's die er het meest last van hadden, zag je altijd heel goed tussen de zwarte haren op de benen die eitjes en idd. met een poetsblokje is het gewoon etteren want echt makkelijk gaan ze er niet uit.
Maar wat is zo'n horzelmesje dan? Volgens mij ken ik die nog niet.

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 08:20

Wij hebben hier eigenlijk alleen maar dazen. En dan ook nog eens heel weinig, ik twijfelde eerst ook altijd wat wat was. Maar wij hebben echt dazen, van die grijze beesten.
Een keer waren we ergens op wedstrijd waar we gewoon in een zwerm dazen reden Scheve mond De paarden waren ingespoten, maar alsnog zaten al die beesten eromheen en erop Scheve mond

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 08:38

een horzelmesje:
Afbeelding

ik heb 4 jaar in Brabant op een stal gewerkt daarsterft het van de dazen èn de horzels.

er is bij mij wel eens een 2-span met huifkar op de loop gegaan van de dazen, terwijl we op de passagiers stonden te wachten.

De paarden hadden gehaakte netten over hun tuigen en we spoten bussen veerust, maar de dazen bleven in zwermen komen.
Gewoon onder het zadel rijden in je vrije tijd liet je wel uit je hoofd!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 08:54

He getver zeg, die beesten zijn echt nauwelijks weg te krijgen!
Ik heb gehoord dat dazen zich vooral ophouden in en om eiken.
Ik dacht eigenlijk altijd dat het onzin was maar sinds een paar weken ben ik erachter...bij ons langs de weg staan aan beide kanten alleen eiken en ik kan gewoon over de weg lopen, geen probleem, geen daas te zien.
Een tijdje geleden met een van de paarden de weg op en er kwam direkt een volledige zwerm naar beneden zetten, paard zat helemaal vol en ik liep ook niet veilig meer en dat was een paar meter van ons huis vandaan, ik ben meteen weer terug gegaan want dat was gewoon eng!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 08:58

Citaat:
Ik heb gehoord dat dazen zich vooral ophouden in en om eiken.

klopt en dan bij een bepaalde soort eik, je hebt 2 verschillende soorten, ik ben de namen ff kwijt en maar bij 1 soort huist de daas....

dat mesje is overigens in iedere ruitersportzaak verkrijgbaar, het plaatje komt van Divoza

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 09:08

Haha! ik kon hem nog niet maar ga er denk ik maar 1 aanschaffen voor het geval de horzels hier ook ineens komen opdagen

Ik denk dat wij hier dan dus precies de juiste soort eik hebben voor dazen want ze zitten er massaal in (en erger, komer er massaal uit Boos! )

djamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 09:10

udinae schreef:
[image] dit is een Daas

NIET DUS, een horzel

djamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 09:14

smurf schreef:

Ik snap je frustratie.

Dazen zijn grijze steekvliegen (ook wel 'blinden' genoemd).
Ze kunnen ons mensen ook gemeen steken.
Een horzel legt alleen eitjes (die gele) en zoemen om het paard heen, een paard kan of wordt er gek van, en begint te rennen om hem af te schudden (tevergeefs).
Dit is het, meer is het niet......... Verward

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 09:24

ja dat probeerde ik meteen al duidelijk te maken......
maar ja, als zelfs Google de foute plaatjes tevoorschijn tovert, schiet het niet erg op...

overigens zijn dazen niet alleen blind, maar ze kunnen ook niet ruiken, ze komen op de warmte af, dus vieze luchtjes op je paard spuiten mag wel helpen tegen vliegen, maar weerhoudt dazen niet om je paard eens even lekker leeg te zuigen (of jezelf)

Zorg dus altijd dat jij het minder warm hebt dan je paard