Is dit nou normaal? Respect?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 10:03

Ik ben persoonlijk niet zo voor de tik tegen de neus. Ze kunnen hier kopschuw van worden, en vergeet niet dat een roofdier in het wild ook de neus zal willen bemachtigen bij een aanval om het ademen te stoppen, en eigenlijk zijn wij ook roofdieren. Even de neus vastpakken en houden doe ik nog wel eens, een beetje het effect van een praam.
Maar bij bijten of happen wel corrigeren hoor! alleen liever ergens anders een tik geven.

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:06

Locanda schreef:
Nou zie ik dus ook mensen die hun paard straffen als ze bij de kont staan en het paard jaagt met zijn staart een vlieg weg. Ik bedoel, dit is toch een natuurlijke reactie op een vlieg, ze gooien heus niet opzettelijk die staart tegen je aan Verward

Ben het helemaal met je eens. Mijn paard heeft me afgelopen weekend in een paniekreactie ondersteboven gelopen. Gelukkig niets gebroken, maar ik zie eruit alsof ik een zwaar gevecht heb gehad. En toch neem ik het mijn paard niet kwalijk. Hij stond daarna in een hoekje van de wei te trillen en ik ben eerst hem (terwijl het bloed uit mijn kin gutste) gaan geruststellen (alvorens ik in ambulance werd afgevoerd). Je moet je altijd eerst afvragen waarom een paard iets doet en met wat voor reden. Het zijn nu eenmaal vluchtdieren en in geval van paniek nemen ze de kortste vluchtroute ook al staat het baasje daar. Tja, risico van het vak zeg ik dan en wee diegene die mijn paard een rotknol durft te noemen (zoals schoonpa Boos! ). Vooral mijn goedzak die in de 8,5 jaar dat wij hem hebben nog nooit iemand heeft geschopt of gebeten heeft (behalve die ene keer dat hij mijn vinger voor wortel aanzag, hij schrok zich een hoedje en liet meteen weer los).

Een vroegere instructrice van mij had ook de gewoonte een paard af te straffen als er iemand van af was gevallen door hem zodra ze hem gevangen had het betreffende dier onder de buik te schoppen en aan de teugels te rukken, ook al gebeurde het door een fout van de ruiter of doordat het dier schrok. Ik word alweer misselijk als ik eraan terugdenk. Mijn stelling is dat je eerst een paard zelf met respect moet behandelen alvorens je respect van een paard kunt winnen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:18

Hoe dat mens, zoals de TS beschrijft, met haar paard(en) omgaat is niet normaal. Dat zal indd een heel angstig paard moeten zijn geworden.

Ben het ook helemaal met Karin eens, respect moet je verdienen, dat kun je niet afdwingen.

Mijn paard heeft respect voor mij en ik voor haar. Tuurlijk is er wel eens een klap gevallen, want als zij mij bijt dan kan ze een klap terugverwachten, simpel.
Als zij mij trapt hetzelfde.

Als zij mij voorbij wil lopen als we van de wei naar de stal lopen geef ik een ruk aan het halster en dan is het klaar. Dan gaan we weer gewoon verder waar we mee bezig waren en als ze het dan goed doet dan beloon ik haar alsof ze het beste paard van de wereld is.

Voor natuurlijke reacties als vluchten, vliegen wegjagen met haar staart of als er vliegen op haar been zitten en ze 'schopt' (weet even niet hoe anders te zeggen) ze weg, dan straf ik haar niet. Dat negeer ik simpelweg, want straffen heeft geen zin, en dat snapt zo'n dier niet eens.
Ik negeer zo'n reactie gewoon, klaar. Als je toevallig in de buurt stond had je je moeten bedenken dat zo'n reactie kon volgen.

Doe je dat niet, blijf dan bij paarden uit de buurt. Doe jezelf een plezier en dat van het paard, maar blijf d'r bij weg. Dan was al een hoop leed voorkomen denk ik.

Een paard moet respect voor jou hebben, en jij voor je paard!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 19:00

Nou, als een paard echt duidelijk in paniek raakt en geen andere kant opkan dan dwars door mij heen zal ik het nog wel vergeven.
Maar als er verder alle ruimte is en het paard springt (schrikreactie of niet) tegen mij op neem ik dat toch echt niet. Een paard dat in het wild schrikt (of niet) rent ook niet tegen de kuddeleider aan wanneer het een andere kant op kan. Als er verder echt geen uitweg is ben ik het er nog niet helemaal mee eens, maar vind ik het niet zo'n ramp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:03

Citaat:
Nou zie ik dus ook mensen die hun paard straffen als ze bij de kont staan en het paard jaagt met zijn staart een vlieg weg. Ik bedoel, dit is toch een natuurlijke reactie op een vlieg, ze gooien heus niet opzettelijk die staart tegen je aan

dat zie ik nou nooit Verward

met wat voor mensen ga jij om Tong uitsteken

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 21:49

Nou okee. 1 persoon op de 300 andere, die het er allemaal ook niet mee eens zijn.

Maar het is een fabriek geworden daar, zo groot. Dus het is allemaal niet meer goed te overzien, een boertje of kleiner bedrijfje had haar vast allang op straat gezet.