Paard trapt fietser, wie aansprakelijk?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:50

Sharlyn schreef:
Zij was in dit geval aansprakelijk want ze was in overtreding.
Je mag nl niet met een paard (bereden, aan de hand of voor de kar) in een bebouwde kom komen mits dat staat aangegeven of er een bijzondere reden voor is zoals optocht met feestdagen enz.

Nou ja, jij zit dus fout en zou dus verantwoordlijk gehouden worden.


Is dit echt zo van die bebouwde kom, vind dit namelijk best wel raar. Aangezien ik zelf binnen de bebouwde kom woon en de paarden aan huis heb staan en dus als ik naar buiten wil altijd wel een stuk door de bebouwde kom moet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:50

Sharlyn schreef:
Zij was in dit geval aansprakelijk overtreding want ze was in overtreding.
Je mag nl niet met een paard (bereden, aan de hand of voor de kar) in een bebouwde kom komen mits dat staat aangegeven of er een bijzondere reden voor is zoals optocht met feestdagen enz.



Dit is klinklare nonsens Haha!
Je mag gewoon met je paard op de openbare weg komen, alleen als hij schade aanricht ben je verantwoordelijk.
Dit geldt voor alle huisdieren, als je kat onder een auto komt ben jij verantwoordelijk voor de schade aan de auto, bijt jouw hond iemand (ook al is hij aangelijnd) ben jij verantwoordelijk, slaat je paard dan ben jij verantwoordelijk, enz.....

Percy

Berichten: 12091
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:51

Je mag wel degelijk binnen de bebouwde kom komen, je bent dan gewoon verkeersdeelnemer alleen behoor je officieel over de openbare weg te rijden en dus niet over het fiets- of voetpad. Gelukkig wordt het op sommige plaatsen wel oogluikend toegestaan dat het fietspad gebruikt wordt bij hele drukke wegen.

Toen de fiets beschadigd raakte van het verzorgmeisje vanwege botsing pony/fiets keerde mijn wa-verzekering overigens niet uit omdat ze er zelf voor gekozen had om naast de pony mee te fietsen. Ik had beter kunnen zeggen dat ik haar nog noooooit gezien had maar ik ben altijd te eerlijk met dat soort dingen Scheve mond

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:54

Sharlyn schreef:
Zij was in dit geval aansprakelijk want ze was in overtreding.
Je mag nl niet met een paard (bereden, aan de hand of voor de kar) in een bebouwde kom komen mits dat staat aangegeven of er een bijzondere reden voor is zoals optocht met feestdagen enz.

H?!? Sinds wanneer mag dat ook al niet meer....?!?!? Wat mag er nog wel Verdrietig
Ik heb geleerd dat je met een paard (erop, ernaast of erachter) als bestuurder gezien wordt van een ongemotoriseerd voertuig. Dus dan lijkt het mij logisch dat je overal mag komen waar, laten we zeggen een fietser, ook mag komen, tenzij is aangegeven dat het niet mag!
Hoe moet je zoiets weten dan...
Overigens vind ik dat de wetgeving soms behoorlijk scheef is...

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:56

Percy schreef:
Je mag wel degelijk binnen de bebouwde kom komen, je bent dan gewoon verkeersdeelnemer alleen behoor je officieel over de openbare weg te rijden en dus niet over het fiets- of voetpad. Gelukkig wordt het op sommige plaatsen wel oogluikend toegestaan dat het fietspad gebruikt wordt bij hele drukke wegen.


Zo heb ik het inderdaad ook altijd geleerd, leek me ook al heel stug dat je met je paard niet binnen de bebouwde kom mocht komen...

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:57

Sharlyn schreef:
Mijn stalgenootje had een dikke schadeclaim aan haar broek hangen omdat haar paard een jongen van de brommer had gemept toen ze met het paard in het dorp (dus ook bebouwde kom)liep.
Haar paard was kreupel en ze moest er dus veel mee stappen, en daarom was ze nu onderweg naar haar ouder met paard om daar een appeltje te halen en wat te drinken.
Die jongen was ook aan het uitdagen, dus veel gasgeven, afremmen krap langs rijden enz.
Ze heeft er meerdere keren wat van gezegt maar die jongen ging door toen haar paard het na ong 5 minuten zat was en een mep naar achter gaf .
Die jongen flikkerde van zn brommer, uitlaat op zn (blote been) dus dokterskosten en de brommer was door de klap ook kapot.
Zij was in dit geval aansprakelijk want ze was in overtreding.
Je mag nl niet met een paard (bereden, aan de hand of voor de kar) in een bebouwde kom komen mits dat staat aangegeven of er een bijzondere reden voor is zoals optocht met feestdagen enz.

Nou ja, jij zit dus fout en zou dus verantwoordlijk gehouden worden.



Lijkt me sterk dat je niet met een paard in de bebouwde kom mag komen! Ik woon er notabene (en mijn paarden ook)!

Tis idd een civiele kwestie.
Maar wie nou daadwerkelijk aansprakelijk is, is moeilijk te zeggen.
Kids zijn ook irritant Bloos Schijnheilig !
Bij mij in de buurt woont een geestelijk gehandicapt kind.. heel lollig jongetje, maar snapt niet dat ie afstand moet houden van m'n paards-achterkant! Ik hou m'n hart vaak vast, hij komt dan aangescheurd met z'n driewieler met zo'n oranje vlaggetje en ben dan ook bang dat ie tegen m'n paard opknald.. hij ziet gewoonweg et gevaar niet!
Hoe vaak ik het hem ook zeg!

En wat betreft die knul van 16 jaar..... hij zal z'n les wel geleerd hebben door het zien van een hoef zo dichtbij!!

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:59

Percy schreef:
Toen de fiets beschadigd raakte van het verzorgmeisje vanwege botsing pony/fiets keerde mijn wa-verzekering overigens niet uit omdat ze er zelf voor gekozen had om naast de pony mee te fietsen. Ik had beter kunnen zeggen dat ik haar nog noooooit gezien had maar ik ben altijd te eerlijk met dat soort dingen Scheve mond

Als dat zo is, dan vind ik dat de de jongen van de brommer (of waren het er meerdere?) ook zelf aansprakelijk moet worden gesteld. Hij heeft er immers ZELF voor gekozen om het paard uit te dagen??? Bovendien heeft hij ook nog meerdere waarschuwingen gehad! Grrr... ik begin gewoon te koken van zulke scheve dingen... Boos!

Sharlyn
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:15

Ilindra schreef:
Dit is klinklare nonsens Haha!
Je mag gewoon met je paard op de openbare weg komen, alleen als hij schade aanricht ben je verantwoordelijk.
, slaat je paard dan ben jij verantwoordelijk, enz.....



Heb je door hoe tegenstrijdig je bezig bent?
Wat ik zeg praat je tegen maar daarna kom je met (bijna) precies hetzelfde verhaal.
Nou en voor de mensen die het niet geloven, dan niet joh.
Dit verhaal is tot een rechtzaak gekomen en daar heeft de rechter bepaald dat stalgenoot moest opdraaien voor de kosten.
Ze had nl geen noodzakelijke reden om met haat paard in de bebouwde kom te komen en ik denk dat die rechter echt wel weet wanneer iets strafbaar is of niet.
Maar goed, als jullie het beter weten dan ga je lekker door zo, offuh, ga met je paard in het dorp staan en wacht tot ome agent je ziet.
10 tegen 1 dat die je vriendelijk toch dringend verzoekt om je met je paard buiten de bebouwde kom te gaan.
Het zou vast wel anders zijn als je je paard aan huis hebt staan maar verder toch echt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:18

Sharlyn schreef:
Heb je door hoe tegenstrijdig je bezig bent?
Wat ik zeg praat je tegen maar daarna kom je met (bijna) precies hetzelfde verhaal.


Beter lezen!!!
Volgens jouw verhaal mag je niet op de openbare weg komen met een paard, dat mag dus wel!
Je bent alleen verantwoordelijk als je schade veroorzaakt.
Dit geldt voor elke verkeersdeelnemer, je mag gewoon de weg op maar veroorzaak je schade moet je deze vergoeden.

Hoop dat je het zo snapt, misschien kan iemand anders het nog meer Jip & Janneke uitleggen voor je Knipoog

Percy

Berichten: 12091
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:18

Ben je bij de rechtszaak geweest of heb je de klepel horen luiden? Als je het niet wilt geloven ga dan maar eens naar de bibliotheek en sla het burgerlijk wetboek er op na.

*edit* Jip en Janneke taal zou ik moeten spreken met twee kleine kinderen.
Wanneer iemand een paard meeneemt aan de hand, onder het zadel of voor de wagen binnen de bebouwde kom is hij/zij verkeersdeelnemer net als ieder ander, de meneer met de hond, de mevrouw met het kind op de driewieler, de fietser etc. etc. Allemaal mogen ze binnen de bebouwde kom komen.

Alleen: zodra het driewielertje van het kind een oma ondersteboven rijdt is de mama van het kind aansprakelijk en kan de kosten van de ziekenhuisopname vanwege gebroken heup vergoeden. Gelukkig zal de WA-verzekering deze kosten vergoeden.
Als de hond het kind op de driewieler bijt is de baas van de hond aansprakelijk, etc. etc.
Als het paard de baas van de hond trapt is de eigenaar van het paard aansprakelijk.
Je mag er wel lopen maar je paard mag niet iemand trappen want dan moet je betalen.
Zo duidelijk?

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:25

Volgens mij ben je in beide gevallen aansprakelijk als er iets gebeurd zou zijn(ook al waren die 16jarige aan het klieren Boos! ).
Binnenkort komt mijn verzekeringsadviseur en ik ga hem toch eens vragen hoe en wat met je paard in het verkeer(ook hoe/wat met tuigage op stal hebben).

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:29

Als eigenaar van een paard ben je altijd aansprakelijk voor de schade die het paard veroorzaakt.

Ineke2

Berichten: 33180
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:33

KarinvdM schreef:
Als eigenaar van een paard ben je altijd aansprakelijk voor de schade die het paard veroorzaakt.

Al ben je als eigenaar niet eens in de buurt (bijvb als het paard ergens losloopt en hij veroorzaakt schade) ben je als eigenaar verantwoordelijk voor de schade die het paard veroorzaakt (heeft)

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:35

Wil je precies weten hoe het zit, PB me dan maar!

Sharlyn
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:41

Ilindra schreef:

Hoop dat je het zo snapt, misschien kan iemand anders het nog meer Jip & Janneke uitleggen voor je Knipoog


tssss zeker heel vaak tegen jou gezegt, kan ik me nl heeel goed voorstellen

Nou ja, sommige mensen.....
Laatst bijgewerkt door Sharlyn op 19-07-04 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:45

LDRD schreef:
Wil je precies weten hoe het zit, PB me dan maar!

Als je het hier plaatst, dan heeft iedereen er wat aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:50

Sharlyn schreef:
tssss wat zijn er toch vage mensen (helaas)
lompe koe!!


De enige die hier vage berichten plaatst ben je toch echt zelf.
Jij bent degene die beweert dat paarden niet in de bebouwde kom mogen komen Haha!

Dees

Berichten: 18975
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:57

KarinvdM schreef:
Als eigenaar van een paard ben je altijd aansprakelijk voor de schade die het paard veroorzaakt.


Is dat niet TENZIJ er sprake is van uitlokking? Dus zoals in geval van case 2, dat die 16 jarige puber dusdanig heeft lopen testen hoe ver hij met het paard kon gaan alvorens het zou gaan schoppen?

Mijn gevoel zegt me dat de eigenaar van het paard hier nog wel eens onder de aansprakelijkheid voor de ontstane schade kan uitkomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:07

Uitlokking (art 47 lid 2 Strafrecht) kan alleen tegen personen dmv:
Giften, beloften, misbruik van gezag, geweld, bedreiging, misleiding of door het verschaffen van gelegenheid, middelen of inlichtingen Haha!
Een paard is dus niet uit te lokken Tong uitsteken

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:09

Okee, dit hebben we een keer echt meegemaakt en de eigenaar van het paard mocht de schade vergoeden...

Mews

Berichten: 5507
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:19

Volgens mij mag je inderdaad gewoon op de openbare weg komen. Er was ook een man op de veluwse markt die beweerde dat je 'waar hij woonde' niet in het centrum mocht komen zonder ruiterbewijs. Dit betwijfelde ik ook al, want voor zover ik weet mag je overal komen behalve als er bij binnenkomst een bordje staat dat je er niet in mag te paard of dat je een ruiterbewijs nodig hebt. Ik neem niet aan dat ze 500 bordjes rondom het centrum neerzetten dat je een ruiterbewijs nodig hebt. Verward

Ik heb iig altijd geleerd dat je gewoon verkeersdeelnemer bent in de bebouwde kom, en dat blijf je totdat er allemaal bordjes staan wat je wel en niet mag als ruiter (= als je het bos ingaat).

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:23

Dees schreef:
Mijn gevoel zegt me dat de eigenaar van het paard hier nog wel eens onder de aansprakelijkheid voor de ontstane schade kan uitkomen...

Zekerweten, als je dit voor de politierechter uit laat komen icl de getuigen, dan heb je een goede kans, het ligt wel een beetje aan de rechter. Een paard valt zeker wel uit te lokken, misschien niet bij wet, maar dat is iets wat een goede/ervaren rechter ook wel snapt.

Een auto is in bijna alle gevallen aansprakelijk, niet omdat het een auto is, maar omdat een fietser veel kwetsbaarder is en daarom als automobilist alijtd op je hoede moet zijn voor fietsers en voetgangers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:27

met een paard mag je zeker weten in de kom komen, je bent dan gewoon bestuurder.

En eigenlijk maar raar dat als mensen pesten, je er nog voor opdraait
Maar het is dan naturlijk ook woord tegen woord, want die 16 jarige zal echt niet zeggen dat hij getreiterd heeft.

Percy

Berichten: 12091
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:28

Roskur schreef:
Ik heb iig altijd geleerd dat je gewoon verkeersdeelnemer bent in de bebouwde kom, en dat blijf je totdat er allemaal bordjes staan wat je wel en niet mag als ruiter (= als je het bos ingaat).


Dat heeft iedereen geleerd omdat het ook zo is alleen willen sommige mensen graag hun gelijk halen ook al wordt het tegendeel bewezen.
Het doet me denken aan die reclame waar mensen met stelligheid allemaal onzin beweren omdat ze dat eens "gehoord" hebben Knipoog

Enige jammere is dat er nu mensen aan het twijfelen slaan. Straks zie je allemaal ruiters schichtig om zich heen kijkend de bordjes van de bebouwde kom passeren Haha!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:31

Sharlyn schreef:
Maar goed, als jullie het beter weten dan ga je lekker door zo, offuh, ga met je paard in het dorp staan en wacht tot ome agent je ziet.


Werk zelf bij de politie!!