waarom een neusriem???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:07

Een mexicaanse neusriem werkt scherper in omdat de banden die er doorheen zitten 'bewegen', dus als een paard z'n mond open doet trekt zowel de 'sperriem'als de 'neusriem' zich aan en dat is natuurlijk vervelend. Deze trekking of druk heb je bij een gewone gecombineerde niet.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:16

Door een neusriem kan een paard zich niet onttrekken aan hulpen van het bit. Dat is iets anders dan verzet. Als een paard zich met neusriem verzet, dan is dat ook duidelijk te zien (typ voor de gein maar eens "guusje" in bij de zoekfunctie"). Een aansnoerneusriem is een beetje vervelende naam, je kunt er idd flink mee aansnoeren, maar een beetje ruiter met verstand doet dat niet en weet dat er nog een bepaalde ruimte over moet zijn.

Ik zie trouwens dat de TS er een stang in heeft hangen, waarom is dat?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:40

Duncan schreef:
Ja da's vervelend, maar kan je dan niet achterhalen waarom die dat doet??? Ik ben nog steeds benieuwd naar het andwoord hoe een neusriem het bit stabiliseerd, zoals jullie misschien al 'hoorden' geloof ik er geen flikker van...
Volgens mij ligt de neusriem tegen 't bit aan (een engelse iig wel, de sperriem van 'n gecombineerde ook). Hierdoor ontstaat een soort wrijving als er druk komt op 1 kant van 't bit (wat geen goed teken is, maar goed). Door die wrijving wordt het bit minder snel door de mond getrokken, en werkt dus minder scherp in.

Daarnaast krijgt het paard minder kans z'n mond open te doen (teken van verzet/te hard inwerken van ruiterhand). Aan de reactie van het paard te merken (mond open bij te veel druk) zorgt dat voor een minder pijnlijke inwerking. Zo zorgt de neusriem er ook voor dat het paard niet onder een normale druk uitkomt.

(Dit is allemaal logisch nadenken, geen vaststaande kennis... Kan best zijn dat 't niet klopt)

Met een stang zou ik zeker niet zonder neusriem rijden, omdat een stang van zichzelf al scherp inkomt. Zorg er dan in ieder geval voor (bijvoorbeeld met kinketting/kinriempje) dat het bit wel goed stil blijft liggen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:32

Afbeelding

Ik rij altijd zonder neusriem (western), heb er zelfs geen, en nog nooit problemen gehad. Volgens mij is het zelfs niet toegestaan in de wedstrijden. Bovendien vind ik het mooier staan, 't liefst zo weinig mogelijk! Less is more!

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:34

dat vind ik ook.... Ik vind het zelf heel prettig om zonder te rijden, aangezie ik dan steeds mijzelf kan controlereen. Als ik teveel druk op de teugels heb loopt midwinter niet lekker en merk je dat gelijk. Als ik een neusriem gebruik loopt ze net zo lekker door (terwijl ik dus teveel druk op de teugels heb)

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:21

Ik rij zelf ook altijd zonder neusriem. 'k heb er wel een. Voor het ruiterbewijs hebben we moeten rijden met neusriem. Van te voren wel een paar keer geoefend, maar op de terugweg, toen ik mijn papiertje had heb ik er snel weer afgehaald.
Gewoon proberen of het bevalt. Mij bevalt het super. Voor foto's moet je even op mijn site kijken.

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:37

Bij ons op de manege wordt er bijna altijd zonder neusriem gereden om dat het wat fijner voor de ponies is maar ook een stuk mooier, we hebben geen speciale hoofdstellen, in principe moet je het er gewoon af kunnen halen met gespen...
Op het rijdgedrag maakt het niets uit, voor zover ik weet ...