Doorgezakte rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 00:10

We hebben hier een 23 jarige boef op stal staan. Hij houdt van scheuren, racen, crossen en springen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 00:49

Mithrandir schreef:
en tegen die tijd dat hij die buik kwijt is leeft ie al niet meer Tong uitsteken

Kijk een eigen mening is prima maar moet zo'n opmerking nou echt?
Dat jij vind dat die pony niet meer bereden kan worden is jou mening en daar mag iedereen van denken wat die wilt, maar zou jij dit leuk vinden om horen te krijgen dat je pony toch over een jaar dood neer gaat vallen van een vreemde op bokt?

Mijn mening over het rijden, lekker rustig stappen lijkt me nog goed te doen, gewoon lekker ritjes naar buiten zonder zadel en lekker ontspannen, ook afwisselen met longeren en wandelen.
Ze is misschien wat ouder, maar om haar nu op pensioen te gooien vind ik persoonlijk vrij vroeg, zeker als ze er zelf nog lol in heeft, duurt zeker nog een paar jaar voordat ze echt met pensioen moet.
Merk je dat haar lol minder word of dat ze aangeeft moeite te hebben, dan wordt het wel tijd om aan een echt pensioen te denken.

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 01:06

geen verstand van beesten dus. ook goed. Haha!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 02:13

wat geen verstand van beesteb dus.. jij vind het dus human om een pony van 23 weg te stoppen, niet meer te gebruiken, en ze nutteloos achter te laten op hun land? wist je dat de meeste paarden doodgaan, of wegkwijnen door hun, niets doende, pensioen?
als het paard er plezeir in heeft, dan het het paardje er plezier in, dat geven ze duidelijk genoeg aan. het is goed om hun nog even belangrijk te laten voelen als de rest. waarschijnlijk durf je gewoon nu niet toe te geven dat je toch maar terug komt op je mening.
vind het erg slap van je dat je zo bot doet.

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 02:21

bot? denk je dat hij het leuk vind ? en mij gaat het om het rijden, natuurlijk hoef je dat beesie niet weg te stoppen op een weiland. Er zijn zat genoeg dingen die je met een oud paard kunt doen. Lekker wandelen en poetsen. Maar dat is niet goed genoeg he? Nee want het gaat natuurlijk om het rijden, om jou plezier.. Laat een mens eens gaan denken hoe het paard zich voelt. Bij ons staat er een -met-doorgezakte-rug d pony merrie op pensioen, ze is 19 jaar en geniet van haar vrijheid. En het rijden mist ze heus niet hoor ze is super fit en rent nog lekker door de bak. Er word gewoon niet meer op haar gereden, en dat vind ze echt wel fijn. Maar ja je snapt er gewoon niks van.. En ik kom niet terug op mijn mening, ik bevestig het alleen. Maar je kat het meteen af. Eigenlijk heb ik geen eens een mening liggen maar een feit.
Weet je wat dat is?

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 08:55

Helaas bestaan er geen mensen die in het koppie van een paard kunnen kijken, echter de kundige mens zal aan het paard zijn non-verbale signalen kunnen merken of die nog plezier ervaart in het werk. Paarden zonder lichamelijke pijnen vinden (licht) werk en de afleiding juist erg leuk en het houdt ze lichamelijk en geestelijk gezond! Paarden zijn inmiddels gedomesticeerde dieren die je niet helemaal kunt vergelijken met hun (wilde) voorouders. Ik ben daarom ook niet voor volledige rust, lekker met haar stappen, dat houdt haar soepel en gezond!

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 09:24

Mithrandir schreef:
Nou dan moet je toch lekker gaan rijden als je daar behoefte aan hebt Scheve mond
Lekker blijven rijden joh.. als jij maar lol hebt tog?

Ja eerlijk is eerlijk tuurlijk vindt ik het leuker als ik ook ken rijden, het is voor mij een half uur fietsen en dat voor elke dag wandelen en longeren is best wel saai, maar ik blijf het wel doen omdat er anders niks meer met haar gedaan wordt, dus ga nou niet zeggen dat ik alleen maar wil rijden. En als het me niks uitmaakte of ze er last van had, dan had ik dit topic niet geplaatst.

Voor de rest ben ik het natuurlijk met de rest eens, en deze foto's zijn best oud, haar buik is al een stukkie minder en die opmerking van dat die buik er toch niet afgaat voordat ze dood is slaat helemaal nergens op, hoe bedoel je l*llig Frusty

Dat jouw mening is dat je er niet meer op zou kunnen rijden moet jij weten, dat ken maar misschien ken je ff normaal reageren Rolleyes

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:41

ja maar ik word meteen afgezeken, en dat kan ik ook hoor Haha!, maar goed ik heb nooit gezegd dat je haar aan de kant moet zetten en haar aan haar lot over moet laten, je kan toch ook lekker met haar wandelen aan longeerlijn, en lekker poetsen etc..

En dat over der buikje, dat was niet zo bedoeld, het was meer zo iets van: waarom zou je wat kilo's eraf willen bij haar, daar heeft ze toch niet zoveel aan!

Grtzzz

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:46

Sjonge jonge.. wat een triest gedoe van sommige mensen hier zeg Boos!

Meid , als je paardje er geen last van heeft ,en je haar niet te intensief gaat rijden dan is er niks aan de hand !

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:54

is niet tries hoor Verward ..

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:56

natuurlijk zijn er zat dingen die je nog kunt doen buiten rijden (moet je vooral niet tegen mij zeggen trouwens). het feit dat ze doorgezakt rug heeft, maakt naar mijn mening niet uit voor het rijden. het feit dat ze 23 is, en (waarschijnlijk) nog fit, maakt voor mij wel uit: ik vind dat je dan nog best kan rijden, als zij dat wilt. als die pony het nog aankan, en zelf aangeeft dat ze het nog leuk vind, waarom niet? dan doe je die pony ook nog eens een plezier. ik moet zeggen dat je snel genoeg merkt wanneer een pony rijden niet nodig heeft, het vervelend gaat vinden, er moeite mee heeft.
die pony van 27 is een rot in het vak. heeft veel (best hoog) dressuur gelopen. we vragen geen oefeningen meer van haar, maar doen veel buitenritjes. Ze HOUD haar mond voor hetbit al open, oortjes naarvoren EN stappen maar. soms geeft ze zelf aan dat ze meer kan, ze wil dan echt heeel graag even draven. ze geeft ook zelf aan wanneer ze dat niet meer wilt. je doet haar echt een plezuer hoor, met het rijden.
als deze pony van 23 duidelijk laat merken dat ze onder de man nog fijn vind, en van dat soort aandacht houd, en graag nog voor je wilt werken, waarom niet?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:08

muiszje schreef:
natuurlijk zijn er zat dingen die je nog kunt doen buiten rijden (moet je vooral niet tegen mij zeggen trouwens). het feit dat ze doorgezakt rug heeft, maakt naar mijn mening niet uit voor het rijden. het feit dat ze 23 is, en (waarschijnlijk) nog fit, maakt voor mij wel uit: ik vind dat je dan nog best kan rijden, als zij dat wilt. als die pony het nog aankan, en zelf aangeeft dat ze het nog leuk vind, waarom niet? dan doe je die pony ook nog eens een plezier. ik moet zeggen dat je snel genoeg merkt wanneer een pony rijden niet nodig heeft, het vervelend gaat vinden, er moeite mee heeft.
die pony van 27 is een rot in het vak. heeft veel (best hoog) dressuur gelopen. we vragen geen oefeningen meer van haar, maar doen veel buitenritjes. Ze HOUD haar mond voor hetbit al open, oortjes naarvoren EN stappen maar. soms geeft ze zelf aan dat ze meer kan, ze wil dan echt heeel graag even draven. ze geeft ook zelf aan wanneer ze dat niet meer wilt. je doet haar echt een plezuer hoor, met het rijden.
als deze pony van 23 duidelijk laat merken dat ze onder de man nog fijn vind, en van dat soort aandacht houd, en graag nog voor je wilt werken, waarom niet?

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:43

Mithrandir, ik denk dat het ene "oude" paardje het andere niet is.... Nou ken ik het paard van de TS ook niet maar ik weet wel dat ik een pony heb gehad die 33!!! jaar is geworden en tot bijna aan het einde toe gereden is! Als je met deze pony ging wandelen enzo zag je gewoon dat hij het niet naar zijn zin had. Hij sjokte dan als een oudje achter je aan. Zodra ik dan op zijn rug klom gingen die oortjes naar voren en begon hij te dribbelen en wilde hij het liefst alleen nog maar rennen! Hij had hier echt plezier in! Ik heb hem zelfs met hem gesprongen toen hij al ruim 32 jaar was. Niet heel erg hoog, maar wel een 50 tot 60 cm met een ponytje van 127 cm. Ook dit vond hij gewoon leuk.

Ik vind dus gewoon dat je naar je pony moet kijken, als hij het leuk lijkt te vinden dan kunnen dit soort ritjes helemaal geen kwaad!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:47

indd.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:25

Mithrandir schreef:
hahaha een pony op een manege heeft nooit lol maar goed dat begrijp jij niet ...... Lachen en tegen die tijd dat hij die buik kwijt is leeft ie al niet meer Tong uitsteken

en dat weet jij?
ga eens kijken of dat beestje er lol in heeft.

wat je nu zegt is behoorlijk dom.

dat is net zoiets als alle nederlanders lusten kaas.
en dat is ook niet zo.

en hoe weet jij wanneer die pony van charmotte doodgaat?

dat buikje heb je er binnen 2 maandjes er wel af hoor.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:02

PB flettie eens. Die heeft het paard dat ik nu verzorg, jaren verzorgt. (Zie vorige pagina voor foto) Ik weet niet precies wat zij er toen nog mee heeft gedaan, maar er wel op gereden...

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:04

iemand hier op bokt had een oud z - paard. die is ongeveer 37 geworden, toch heeft ze tot zn 35ste op hem gereden. en een plezier dat hij had.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:17

Als je pony er plezier in heeft gewoon lekker door rijden Lachen

Mijn vorige haf is op 19 jarige leeftijd gestorven aan ernstige koliekaanvaal. Had ook best doorgezakte rug en was niet de fitste meer. Chronische bronchitis enzo, maar heb haar nog altijd rustig gereden en ze genoot er van

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 19:47

Faniek schreef:
Als je pony er plezier in heeft gewoon lekker door rijden Lachen

Mijn vorige haf is op 19 jarige leeftijd gestorven aan ernstige koliekaanvaal. Had ook best doorgezakte rug en was niet de fitste meer. Chronische bronchitis enzo, maar heb haar nog altijd rustig gereden en ze genoot er van

jeps idd Lachen

Charlot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 19:52

Mijn pony is 24, en daar ga ik zelfs nog mee naar het strand! Zolang je paardje er plezier in houdt kan het best.

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:43

beetje rare vraag misschien maar hoe ontstaat zo een doorgezakte rug bij een paard? ouderdom??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:53

lekker stappen en draven kan geen kwaad. figuurtjes rijden ook niet.
Als je zelf kan voelen of ze los of vast zit..dan ben je al een eind verder denk ik.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:30

Rust roest, en verandering van spijs doet eten Haha!

Dus natuurlijk kan je de roest tegengaan door elke keer te longeren en wat te wandelen, maar een heleboel paarden vinden het gewoon geweldig om iemand op hun rug te hebben en een lekker stapritje te maken.
Sommige paarden hebben daar gewoon behoefte aan, en of jouw vzpaard dat wel of niet heeft kan jij als beste beoordelen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:54

falabellatje schreef:
beetje rare vraag misschien maar hoe ontstaat zo een doorgezakte rug bij een paard? ouderdom??

Kan verschillende redenen hebben:
- Te vroeg ingereden
- Overbouwd
- Te zwaar persoon op een rankere pony voor langere tijd

En misschien nog meer redenen dat weet ik niet

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 09:56

Ik heb gister de eigenaar gesproken en die zegt dat ik haar gewoon kan rijden, zolang ze er plezier in heeft blijf ik dat dus ook gewoon doen Lachen