vraag: waarom huurpaard goedkoper dan eigen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:34

Freggel schreef:
Over het algemeen betaal je dan het "eigen" paarden tarief, wat over het algemeen toch een stukje lager is .

Pardon? Ik denk dat dat zwaar tegenvalt.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:35

Misschien heb ik dan geluk gehad Haha! .

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:35

Freggel schreef:
Als een manege zo zou werken waren ze allemaal binnen no-time failliet Knipoog .

Bovendien op de maneges waar ik tot nu toe gereden heb werd er toch wel verlangd dat je op z'n minst een borstel over je paard/pony haalde Knipoog .

Ik bedoel dat als je mee rijd in een manege les ben je niet verplicht je paard of pony te poetsen en zeker niet te mesten. Ik nooit meegemaakt iig!
En ik heb op wat maneges gereden hoor Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:37

ik heb 4 jaar een huurpaard gehad en ja er zitten echt wel voordelen aan..je maakt je altijd iets minder druk om t paard als ie bijvoorbeeld iets is want de eigenaar zorgt in (mijn geval toen wel) de meeste gevallen dan voor een dierenarts..ook zorg hij voor de hoefsmit inentingen ontwormen, verzekering enz.. dus je bespaard zeker een hoop geld (en zorgen)terwijl je (meestal) met het paard kan doen wat je wil *LOL* ..dus van dat geld dat je bespaard kun je makkelijk lessen. en het is ook een goede voorbereiding op een eigen paard... een nadeel is dat het paard al misschien veel eigenaren heeft "gehad" en dat hij misschien wat moeilijker is en dat het krijgen van een band wat langer duurt...maar dat is ook weer een uitdaging.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:39

randie schreef:
ook zorg hij voor de hoefsmit inentingen ontwormen, verzekering enz.. dus je bespaard zeker een hoop geld (en zorgen)terwijl je (meestal) met het paard kan doen wat je wil *LOL* ..dus van dat geld dat je bespaard kun je makkelijk lessen.

Ja, maar in jouw geval hoefde je dus niet voor hoefsmid, inentingen, ontwormen en verzekering te betalen en dat wil de TS dus wel doorberekenen.

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:41

randie schreef:
ik heb 4 jaar een huurpaard gehad en ja er zitten echt wel voordelen aan..je maakt je altijd iets minder druk om t paard als ie bijvoorbeeld iets is want de eigenaar zorgt in (mijn geval toen wel) de meeste gevallen dan voor een dierenarts..ook zorg hij voor de hoefsmit inentingen ontwormen, verzekering enz.. dus je bespaard zeker een hoop geld (en zorgen)terwijl je (meestal) met het paard kan doen wat je wil *LOL* ..dus van dat geld dat je bespaard kun je makkelijk lessen. en het is ook een goede voorbereiding op een eigen paard... een nadeel is dat het paard al misschien veel eigenaren heeft "gehad" en dat hij misschien wat moeilijker is en dat het krijgen van een band wat langer duurt...maar dat is ook weer een uitdaging.

Dat noem ik geen huren hoor, als je een auto huurt gaan ze toch ook niet je benzine betalen? Haha!

grtzz

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:41

dan ligt het anders jah Knipoog

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:43

Mithrandir schreef:
Ik bedoel dat als je mee rijd in een manege les ben je niet verplicht je paard of pony te poetsen en zeker niet te mesten. Ik nooit meegemaakt iig!
En ik heb op wat maneges gereden hoor Knipoog

Ik snapte je wel vandaar de Knipoog . Misschien dat ik het ook wel vrij nuchter bekijk.

Bij de bijrijdpaarden die ik tot nu toe heb gehad (ik heb alleen voor de laatste betaald) had ik eigenlijk altijd alleen de lusten en niet de lasten. Dus wel rijden, poetsen e.d., maar mesten e.d hoefde ik nooit te doen. Ook de zorgen qua dierenarts, hoefsmid heb je niet. En je kunt er in principe ook zo weer mee stoppen als je er geen zin meer in hebt. De eigenaar blijft altijd de eindverantwoordelijke.

Vroeger als "manege-meisje" vond ik het altijd al leuk om te helpen met voeren, mesten e.d. En soms mocht je dan gratis rijden. Maar daar deed ik het niet voor. Ik vond (en vind Knipoog ) het gewoon leuk om op stal bezig te zijn.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:44

misschien had ik gewoon geluk!! maar was btw wel een fokmerrie dus de eigenaar fokte der wel mee en ik "verzorgde" haar en het veulen. allebei de partijen happy

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:48

nou oke mensjes ik ga eten maken Haha! geen zin meer in discussies.. over half uurtje weer Tong uitsteken
grtzzz

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:34

Mithrandir schreef:
Dat noem ik geen huren hoor, als je een auto huurt gaan ze toch ook niet je benzine betalen? Haha!

grtzz

Er is ook een aardig verschil tussen leasen en bijrijden.

Leasen= je hebt het paard volledig tot je beschikking, vaak (maar zeker niet altijd) zijn alle voorkomende kosten voor jou. Met uitzondering van bv de verzekering.

Bijrijden= je hebt het paard gedeeltelijk tot je beschikking, een paar dagen per week. Bedrag wat je betaalt is daar ook weer van afhankelijk. Maar verder geen kosten als dierenarts, hoefsmid e.d.

Dit zijn grofweg de grootste verschillen, alleen geen enkele situatie is gelijk en soms is het verschil tussen leasen en bijrijden heel erg klein.

En dan heb je nog van die bofkonten die een paard/pony mogen verzorgen/rijden daar niets voor hoeven te betalen maar wel volledig de beschikking hebben over het beestje Knipoog .

Doe mij toch maar mijn eigen paardje Haha! .

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:37

ja mij ook Haha! betaal jij Tong uitsteken?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:25

ik heb net sinds vandaag een paard van mij verleased,zij gaat hem 7 dagen per week beschouwen als eigen paard en betaald de stalkosten incl. voer daarvoor.ik zorg voor een zadel en hoofdstel...en
hoefsmid,veearts is voor mij.

het paard blijft wel op mijn stal staan..ik ben een backup voor de leaser mocht die niet kunnen of op vakantie zijn.
spullen en lessen en eventueel wedstrijdkosten zijn voor de leaser..

wil ze met de trailer weg of met paard op vakantie,clinic of cursus?
dan mag ze dat....

er is een maand proef afgesproken..

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:25

casanova schreef:
ik heb net sinds vandaag een paard van mij verleased,zij gaat hem 7 dagen per week beschouwen als eigen paard en betaald de stalkosten incl. voer daarvoor.ik zorg voor een zadel en hoofdstel...en

het paard blijft wel op mijn stal staan..ik ben een backup voor de leaser mocht die niet kunnen of op vakantie zijn.

dan mag ze dat....

Dat vind ik een hele goede afspraak, zo is het paardje ook een beetje van haar. Maar toch liggen de rechten nog steeds bij jouw. Jij beslist erover wat er met hem gebeurd.
Maar toch lijkt het me leuk !
(doe je zelf niks meer met hem dan, omdat ze 7 dagen komt??? Verward )

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:09

ik doe zelf niks met haar,misschien eens laten dekken.
ik heb het druk met mijn haflinger en shet en ezel.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:16

Mithrandir schreef:
ja mij ook Haha! betaal jij Tong uitsteken?

Helaas, als ik er 2 kon betalen, had ik er ook al 2 gehad Haha! .

Maar je mag altijd op bezoek komen , kun je even meegenieten van mijn kanjer.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 00:15

Dan gooi ik er ook nog even een stelling bij:

Als ik een paard leas, dan beschouw ik hem als eigen paard, ga hard trainen en breng hem uit op wedstrijden, ik zorg dat hij steeds beter wordt en dus in waarde stijgt en daar betaal ik voor.... Verward

Dubbele winst voor de eigenaar...?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 09:22

Mithrandir schreef:

grtzz

Ehm, nou, dat doen ze dus wel
Bij gewoon huren is het anders, krijg je een volle tank benzine mee en moet je hem afgetankt terug brengen maar we hebben het over leasen en voor onze lease auto wordt toch echt alle benzine betaald hoor Zit nl. in het lease bedrag verwerkt, je geeft vooruit aan hoeveel je rijdt per jaar en daar wordt het verbruik op gebaseerd, zit je er een maand overheen moet je wat bijbetalen, zit je eronder krijg je terug, je betaald het dus wel zelf maar het is met tanken wel fijn om niet te hoeven betalen Haha! (eigenlijk schieten ze het dus voor Haha! )

Maar weer even terug naar de paarden Haha!

Ik denk dat het er ook aan ligt waar je een paard leased, bij een particulier of bij een manege.
Ik heb wel meegemaakt dat een paard op de manege 2 volledige lease contracten op zijn rug had, dan zijn er dus 2 mensen die een vol lease contract hebben voor 7 dagen per week, de ene smorgens en de andere savonds, lijkt mij niet echt handig maar levert voor de manege weer meer op.

Bij een particulier is het meestal wat duurder (wat ik heb meegemaakt dan) maar dan heb je het meestal over een heel ander paard.
In een lease contract moeten alle punten/afspraken goed beschreven zijn, eigenlijk net als het leasen van een auto.
De leaser betaald een x bedrag waar alle kosten in zijn verwerkt en dat kan zo maar €250.- per maand zijn (voor een gemiddelde stalling in de randstad betaal je dit alleen al aan stalling per maand) vind ik geen vreemd bedrag.
In dit bedrag moet dan alles inbegrepen zijn, dus wordt het paard ziek moeten ook de VA kosten hiermee gedekt zijn. Dan heb je als leaser weer het voordeel dat de VA kosten zeer hoog op kunnen lopen en jij hoeft dat dus niet te betalen want dat zit in de totaalprijs.

Even weer de vergelijking met een lease auto, bij een auto betaal je als leaser alles wat het extra kost (bijv. de benzine) dus wel zelf maar bij een paard vind ik dat niet kunnen, lopen de VA kosten zo hoog op dat het lease bedrag het niet meer dekt vind ik dat de leaser daar niet voor moet opdraaien en normaal is dat dus ook niet zo.

Over het verkopen, als leaser hoort er ook iets in het contract te staan over een opzegtermijn, voor zowel de leaser als de eigenaar, vaak is het ook zo dat de leaser het paard zelf kan overkopen maar ja, dat is voor de eigenaar dan big buisiness want is het paard goed doorgereden en presteerd het beter dan voor het leasen, heeft hij/zij wel een paard wat veel meer waard is.
De leaser heeft dan iedere maand een bijdrage gestort en kan dan nog eens het hele paard gaan overkopen (als hij/zij dat wil natuurlijk) dus das niet slim.

Maar hoe dan ook, bijrijden is goedkoper dan leasen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:27

Klinkt als een goede deal Casanova.

@Tanja; Wat bedoel je nou te zeggen met dat verhaal over de leaseauto? Benzine betaal je toch ook, maar dan achteraf. Verward

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 14:41

casanova schreef:

dan mag ze dat....

Dit vind ik ook een goede deal. Maar dit is toch ook wat er min of meer gezegd wordt door TS? Want de leaser betaalt de stalkosten en in de randstad kan dat idd oplopen tot 300 euro en hoger.

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 14:47

ik zou geen geld willen steken in een paard dat niet van mij is. Als het even duur is als het hebben van een eigen paard, zou ik er zelf wel een kopen. ik zou dus nooit een deal sluiten waarbij ik alles moet betalen, want daar heeft naar mijn mening de eigenaar voordeel bij en ik niet.

dit is dus vanuit eventuale leaseklant geredeneerd. Zou wel makkelijk zijn voor paardeneigenaren om het zo op te lossen, maar zo werkt het niet, je moet wel betalen voor je paard, dat kun je niet naar iemand anders afschuiven imo

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:17

Tessebes schreef:
@Tanja; Wat bedoel je nou te zeggen met dat verhaal over de leaseauto? Benzine betaal je toch ook, maar dan achteraf. Verward

Ja, dat staat er toch ook, was dus een grapje, zie smiley.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:52

Mithrandir schreef:
Ja okey daar kan ik nog bij, dan snap ik dat je hem wilt verleasen.. Maar als iemand hem least, heeft hij/zij de aankoopkosten niet, maar wel de verdere kosten! (dat is leasen).. MAAR de rechten zitten toch echt bij de eigenares. Als zij hem uiteindelijk kwijt wil (om dergelijke redenen) dan kan zij hem zo verkopen! En die leaser dan? Die is hem dan gewoon kwijt. Die heeft daar niets over te zeggen! DAAROM zou ik niet gaan leasen!. Ze zeggen wel je kan het als je eigen paardje beschouwen, maar het is echt NIET je eigen paard!
Grtzzzzzzzz

Ik ben het hier niet mee een in een goed leasecontract staat precies wat je wel of niet met een paard mag doen, dat het paard niet tussentijds verkocht mag worden en dat jij verder alle rechten hebt.

De pony die ik waarschijnlijk ga leasen heb ik alle rechten van mag alles als ik het maar doorgeef aan de eigenaar nachtje in een andere stal in de buurt geen probleem, wedstrijden buitenritten geen probleem het enige wat de eigenaar regelt is de hoefsmid en de veearts.

Leasen kan je ook met een auto doen dan is het in die tijd jou auto hetzelfde geld voor een paard als jij hem least is het in die tijd die afgesproken is jou paard.
Dit geld trouwens alleen als je goede afspraken hebt gemaakt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 11:54

Daar ben ik weer!
wat een reacties, thanks!

Die verzekering werd ergens geopperd dat dat een voordeel voor de eigenaar zou zijn. Daar ben ik het niet mee eens! Ik hoop daar nooit gebruik van hoeven te maken want dat zou betekenen dat of mijn paard dood is gegaan of dermate ziek is dat ze naar de uithof zou moeten en dan kunnen de kosten leuk oplopen! Noem dat maar voordeel!

Ik ken ook maneges die paarden verleasen en er dan doodleuk ook nog lessen mee geven en waar je dan in totaal 300,- voor moet betalen elke maand. Vaak heb je dan dus een 'manege' paard onder je kont wat toch anders is dan een goed doorgereden paard, de uitzonderingen daar gelaten...
Ok je hoeft dan niet te mesten, maar hoe zit dat met wedstrijden rijden, mag dat dan ook? en als je een keer op ponykamp of vakantie wilt met je paard? hoe uit zich dat dan in de kosten? dan kunnen ze nl een week je paard niet in de les gebruiken...

Ik heb het hier ook niet over een recreatiepaard maar een goed doorgereden wedstrijdpaard en het voordeel voor de eigenaar dat de leaser het paard beter zou maken gaat dus echt niet op in dit geval....
Het enige voordeel voor de eigenaar is dat die geen kosten meer voor dit paard heeft maar er ook niks op verdient.
Het voordeel voor de leaser is dat hij/zij een goed paard heeft waar ze gelijk mee aan de slag kunnen en er een hele hoop van kunnen leren. Ga zo'n paard eens aanschaffen? dan mag je een hele flinke portemonnee meebrengen! De meeste mensen hebben dat geld voor de aanschaf niet maar zouden wel heel graag zo'n paard hebben en op deze manier kan dat, maar kennelijk willen ze daar niet voor betalen...

Als ik een poosje Bonfire mag rijden omdat Anky even geen geld heeft voor zn onderhoud dan mag ie wel een poosje bij mij op stal hoor! hahaha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:11

cissy schreef:
Die verzekering werd ergens geopperd dat dat een voordeel voor de eigenaar zou zijn. Daar ben ik het niet mee eens! Ik hoop daar nooit gebruik van hoeven te maken want dat zou betekenen dat of mijn paard dood is gegaan of dermate ziek is dat ze naar de uithof zou moeten en dan kunnen de kosten leuk oplopen! Noem dat maar voordeel!

Waarom is het niet in jouw voordeel dan? Je hebt die verzekering afgesloten om te voorkomen dat je dan opeens veel geld moet ophoesten voor een operatie of dat je geld krijgt als je paard ongeschikt wordt voor de sport. Dat is toch niet in het voordeel van de leaser of wel?