hoe je paard "vet mesten"?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:44

Toen sayla net uit Engeland kwam was ze ook erg mager. In het begin dus goed ontwormd, vitaminestoot en voldoende hooi/brok en weidegang. Dit hielp niet voldoende, na ca 1a 2 maanden slechts beetje vooruitgang. Toen nog een keer een vitaminestoot en gestart met PAVO SLOBBER met brok en een paar wortels erin en ben daar zeer tevreden over OK dan! zat mooi alles wat ze nodig had in 1 zak(granen e.d.), je hoeft niet overdreven véél voer te geven en wat water erbij en "klaar is kees" --> zag haar zichtbaar en mooi groeien (niet vet/maar juist mooi gezond e.d. *LOL* ).
Heb 2 zakken op gemaakt toen de 2e zak bijna leeg was gingen we verhuizen en had ze ineens veel meer gras e.d. toen heb ik het weer afgebouwd en nu doet ze het op brok, gras en hooi erg goed --> ze groeit nog steeds erg alle kanten op (heeft ook te maken met haar leeftijd nu 5 --> tijd om uit te zwaren Bloos )

Hooi kan je naar mijn mening nooit te veel geven dat mogen ze echt onbeperkt krijgen. Bij kuil is het zaak dat het van goede (droge) kwaliteit is en zeer belangrijk om te controleren of er geen diarree ontstaat, want van diarree kunnen ze ook erg van vermageren/uitdrogen...

kale slobber/zemelen is alleen maar maagvulling en kan bij teveel voeren ook nog botontkalking veroorzaken dus daar krijg je ze ook niet dikker mee...

SUCCES met je nieuwe voerschema Knipoog

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:02

Kijk goed uit met (bieten)pulp, want er kleven toch wel een hoop risico's aan.
Pulp moet zo wie zo 24 uur weken, omdat dit enorm uitzet en verstopping en scheuren van maag/darmen kan geven.
Pulp bevat een hoge concentratie suiker, waardoor een grote kans bestaat op hoef- en/of spierbevangenheid.
Doordat pulp alleen geweekt mag worden gevoerd, kan door de hoeveelheid suiker, gisting ontstaan in de darmen, met als mogelijk gevolg: diaree en (gas)koliek.
Pulp is een goedkoop bijproduckt, maar voornamelijk bedoelt als bijvoer voor koeien met een hoge melkgift en die hebben toch een heel andere voeder conversie en spijsveterings traject dan een paard. Dus kijk goed uit, waar je mee bezig bent.

Marjan_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:25

lowara schreef:
Juist WEL hooi! veel ruwvoer is goed voor de werking van de darmen, er zit niet teveel aan eiwit in etc. Mijn Tinker krijgt in de winter altijd Pulp, werk ook goed, ze krijgt er geen mega energie stoot van, is goed eetbaar, voedzaam, dikmakertje en laag in de eiwitten.

Waarom mag een paard dan alleen maar hooi eten als hij hoefbevangen is? Want dan moet ie juist afvallen!

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:37

Pas op met oud brood. Heb gehoord dat dit kan gisten in de maag en dat ze hier koliek van kunnen krijgen. Ik geef dit nooit aan de paarden.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:43

Marjan_85 schreef:
lowara schreef:
Juist WEL hooi! veel ruwvoer is goed voor de werking van de darmen, er zit niet teveel aan eiwit in etc. Mijn Tinker krijgt in de winter altijd Pulp, werk ook goed, ze krijgt er geen mega energie stoot van, is goed eetbaar, voedzaam, dikmakertje en laag in de eiwitten.

Waarom mag een paard dan alleen maar hooi eten als hij hoefbevangen is? Want dan moet ie juist afvallen!

Dat schrijft ze eigenlijk al OMDAT ER WEINIG EIWIT IN ZIT!!!--> goed voor een paard met hoefbevangenheid, die meestal overvoerd is met eiwitten/gras en zo nog iets te knabbelen heeft en het "eiwitoverschot" weer teruggedrongen kan worden.
.. en het is dus ook erg goed voor darmwerking (en dat kan bij een paard dat mager blijft ook verstoort zijn)

Daarom is juist ook hooi heel goed, naast natuurlijk andere "dikmakers" zoals gras/brok/maismeel enz....

Ruwvoer is namelijk ook altijd de basis!!

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:28

heej, srry ik kan je niej helpen want mijn pony is juist te dik!!!!! maar ik heb wel een heel goed dieet als je ppaard moet afvallen, gewoon in een kale wei zetten heb sóchtends en s'avonds wat hooi en een beetje brokjes
helpt bij mijn dikke pony heel goed
xx jara

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 13:09

dankjullie wel Lachen