Ik hou automatisch de teugels beet. Als het paard er echt vandoor gaat, kan ik het nooit vasthouden natuurlijk. Ik heb ook een keer de teugels kapot getrokken (lag ook wel aan de kwaliteit van het leer, was op de manege).
Mereltje
Geplaatst: 13-07-04 22:53
Ik heb dat 1 keer onbewust gedaan, maar dat was ook een hele rare val Ik weet eigenlijk nog steeds niet hoe het kwam dat ik viel Normaal hou ik ze nooit vast, denk er eigenlijk niet bij na
Zonnebloem
Geplaatst: 13-07-04 23:12
Ik hou ze altijd onbewust vast als ik val. ik moet er dus aan denken dat ik ze los moet laten maar vaak denk je daar niet aan. gelukkig staat mijn paard altijd gelijk stil als ik eraf vlieg, ik ben wel eens meegesleurd door paarden die dat niet deden. (liep wel goed af meestal) maar was echt niet fijn.
Yessy
Geplaatst: 13-07-04 23:23
Op een buitenrit is het enige wat ik denk tijdens een val "vasthouden"
De laatste keer dat ik er aflag (binnenbak) heb ik een meter of 3 vastgehouden, toen dreigde ik onder haar te komen (tussen haar en het schot klem) en heb ik losgelaten, maar ik hield vast uit boosheid dat ik erafviel
Nienke
Geplaatst: 13-07-04 23:26
Ik hou ze ook, maar niet bewust. Overigens is het waarschijnlijk niet nodig want ze staat me daarna altijd heel schaapachtig aan te kijken zonder enige drang om weg te rennen
HorseyLover
Geplaatst: 13-07-04 23:27
ik hou ze eigenlijk altijd vast.. tenzij mn paard echt gaat flippen.. maar dna kan je ook weinig anders doen dan los laten als je daar op de grond zit/ligt
Kusia
Geplaatst: 13-07-04 23:30
Ik ben nog nooit van mijn verzorgpony af gevallen, maar als ik buiten val, zal ik meer mijn best doen om de teugels vast te houden, dan dat ik in de bak hobbel. Ik denk dat ik uit automatisme de teugels wel zal vast houden. Het is natuurlijk vervelender dat je je paard buiten kwijt bent, dan in de bak
Margreet
Geplaatst: 13-07-04 23:33
Ik hou ze vast. Denk er niet bij na, dat gebeurt gewoon. Ben wel eens ongelukkig een heel eind mee gesleurd terwijl er vanaf de kant gebruld werd dat ik los moest laten, dat drong gewoon echt niet tot me door en zelf kwam ik ook niet op het idee
Edit: die constructies waarmee je je teugels met een clipje vastmaakt aan het zadel, zodat ze bij een val niet over het hoofd kunnen gaan vind ik dan ook beroerd: dan kan ik ze niet goed vast houden en gaat m'n arm half uit de kom...
SplashIsLief
Geplaatst: 13-07-04 23:35
ik doe er geen moeite voor om ze vast te houden, maar meestal heb ik ze nog vast
moowsy
Geplaatst: 13-07-04 23:55
Ik houdt ze eigenlijk maar liever niet vast, nouja iig niet met mijn paard. Ik weet dat ze of gaat rennen of ze bij me blijft. Als ze gaat rennen kan ik het wel vergeten, en als ze bij me blijft hoef ik ook geen moeite te doen. Op een buitenrit zal ik denk ik meer mijn best doen. Maar wij gaan zoiezo nooit alleen de weg op, bijna altijd nog met een ander paard, daar zou ze nooit van weg rennen, tenzij dat paard zelf ook gaat rennen.
Dreamy
Geplaatst: 14-07-04 00:08
Ineke2 schreef:
Soms vast, soms los...ik denk daar niet echt bij na...
\idd heb ik ook
Sily
Geplaatst: 14-07-04 01:29
Zowel op de manege als in de lessen emt mijn eigen paard werd er in geprent, teugels niet loslaten. Op de manege omdat zo alle paardne gek werden, ik hield dus altijd vast totdat er iemand bij stond die het paard over kon nemen. Ben er weleens over de kop afgevlogen, kwam voor het dier terecht wat nog aan alle kanten gek ana het doen was en zag wat hoeven voorbij komen, teugels knapten en toen was de instructeur er gelukkig die het paard overnam.
Van daaruit laat ik dus nooit los, de laatste keer vloog ik over de omheining heen, lag in de wei te spartelen met mijn benen omhoog over het stroomdraadje heen *wat gelukkig uit stond* de wei ligt een meter lager en daar lag ik dus, met mijn hand in de lucht zodat ik nergens aan zou trekken Paard stond ook meteen verbaasd stil te kijken wat ik daar lag te doen
Maar zoals gezegt er zitten wel nadelen aan het vasthouden, je houdt het dier toch bij je en als die in paniek is kan dat behoorlijke gevolgen hebben, zelfs met cap op.
Janski
Geplaatst: 14-07-04 09:15
Buiten doe ik er zeker eenhoop aan om vast te houden, in de bak niet eigenlijk. Meestal probeer ik er in de bak ook af te springen als mijn paard al te gek doet en buiten probeer ik te blijven zitten. Ik de bak voel ik het meestal ook veel beter aankomen buiten kan het aardig snel gaan!! Ik denk dat het voor je eigen veiligheid beter is om je paard los te laten touwens maar bij de meeste ruiters is het zo dat als ze zijn gevallen ze eerst op zoek gaan naar het paard, voor ze zichzelf afvragen of ze ergens pijn hebben.. Ja tenzij je niet meer op kan staan.. Maar ik heb altijd en zeker buiten zoiets van ik wil eerst weten dat mijn paard veilig is.
Sorro
Geplaatst: 14-07-04 10:16
In een automatisme hou ik ze vast, ook iets wat er vroeger bij mij ingeprent is.
rona
Geplaatst: 14-07-04 10:29
Ik hou ze altijd vast als ik val. Alleen is dit niet altijd even verstandig maar ik doe het automatisch
Dennis
Geplaatst: 14-07-04 10:46
Meestal houd ik ze onbewust vast. Dennis staat ook altijd(ook als ze niet vastgehouden worden) meestal meteen stil. Ik heb hem nog nooit verderop op hoeven halen.
Iris82
Geplaatst: 14-07-04 10:54
Ik laat ze altijd los omdat ik in een reflex probeer om zo goed mogelijk te vallen. (lees: zonder al te veel schade)
KiWiKo
Geplaatst: 14-07-04 10:56
Het ligt eraan, ik houd ze niet bewust vast en ik laat ze niet bewust los......... soms dan heb ik het paard nog vast en andere keren niet......... ben eigenlijk meer bezig met mezelf dan met het paard op het moment dat ik airborn ben
Roosch
Geplaatst: 14-07-04 10:59
Ik ben pas 2 keer gevallen, de eerste keer bleef knollie lekker staan en de tweede keer bleef knollie ook lekker staan, maar toen die zag dat ik niet op kon staan, zette hij het op een rennen (in de wei )
Celvin
Geplaatst: 14-07-04 11:02
Ligt er aan hoe ik val, probeer het wel altijd is misschien niet goed maar is denk een onderbewuste reactie ofzoow ?
happyjoyce
Geplaatst: 14-07-04 11:02
Ik hou meestal de teugels automatisch vast als ik val. Maar volgens mij is het niet altijd even verstandig
_Priscill_
Geplaatst: 14-07-04 11:03
eigelijk let ik daar nooit op als ik val. meestal probeer ik op een buitenrit er toch wel aan te denken maarja. meestal laat ik toch wel los
Anoeska
Geplaatst: 14-07-04 11:03
Ik laat altijd los. Mijn vorige paard wilde nog wel eens natrappen , dus het was zaak om zo snel mogelijk op te staan en weg te zijn. En erg ver weg rennen deed hij nooit, niet verder dan de dichtbijzijnde graspol in ieder geval.
_10_
Geplaatst: 14-07-04 11:05
Meestal hou ik ze wel vast.... opzich heeft dat me dan ook best vaak geholpen met twee benen op de grond terecht te komen Paarden die ik niet goed ken laat ik vaak wel los.... stel dat ze in paniek raken omdat hij in je val vast blijft houden, je weet nooit wat zo'n paard dan doet.
GB_SP
Geplaatst: 14-07-04 11:36
ik laat altijd los in de bak of wei of iets dergelijke waar hij niet weg kan.. maar buiten houdt ik lekker vast..geen zin dat me paard tegen een vrachtwagen of iets botst..of dat ik hem kwijt ben dan maar een hoef tegen me cap aan of hoofd of rug ofso Maar net zoals Cinzano kom ik vaak met 2 benen op de grond