Gemiddelde snelheid van paard in alle gangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:57

was laatst rustig aan het draven en toen vertelde een meneer met snelheidsmetertje in het bos me dat ik 16 km/uur draafde! Dus een relaxt drafje heeft die snelheid hier...

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:01

Heb voor ruiterbewijs geleerd:

Stap 7 km p/u
Draf 14 km p/u
Galop 21 km p/u (arbeidsgalop dan wel...)

Gewoon de tafel van 7 dus, maar denk dat het per paard nogal verschilt.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:14

De stap weet ik niet, maar als ik mijn pony op haar eigen tempo laat draven en gallopperen dan kom ik op ± 20 km/h voor de draf en ± 40 km/h voor de galop. Dit is met de auto gemeten, dus niet 100% betrouwbaar door de afwijking in bijna alle km tellers.

Haar eigen tempo is dus nogal hard Haha! , het is ook absoluut geen arbeidstempo op dat moment. Ik heb een Ned. Appaloosa × Draver merrie van 8 jaar.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:07

mijn vader heeft het ook ooit eens gemeten met de fiets er naast Lachen
stap was rond de 10 km/uur, Evita heeft een flink staptempo.. is best lastig als ik met anderen naar buiten ga, ik moet in stap altijd inhouden.

de draf weet ik eerlijk gezegd niet meer, wel dat een handgalopje even hard ging als een vlotte draf.

rengalop was rond de 40 km/uur

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:13

Ireentjuh schreef:
rengalop was rond de 40 km/uur

Moest je vader wel hard fietsen!!!!! Bloos!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:13

Mijn paard heeft in de bak altijd haast, als ze de kans krijgt. En buiten lijkt ze moeite te hebben de andere bij te houden in stap. In draf gaat ze in het bos het liefst voor een uitgestrekte draf en dan flinke vaart.
Alleen nooit gemeten. Niemand zo gek om mee door het bos te gaan fietsen.
Mijn haflinger draafde er altijd iedereen uit. Was het altijd:"zullen we gaan draven, denk je dat dat lukt met die haf, het bijhouden"
En dan binnen no time zat ik voorop, en gingen de achterste over in galop om het bij te houden Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:34

Van Ret weet ik het alleen in stap precies: dat is 6-7 km/u (daarna hield de GPS ermee op Haha!). Hoogst gemeten snelheid was die dag 7.6 km/u, toen stapte hij ook flink door. Haha!

Op wedstrijden rijden we momenteel met zo'n 15 km/u gemiddeld het lekkerst. Deze gemiddelde snelheid is overigens afhankelijk van terrein en weersomstandigheden. Dit seizoen is dat goed te zien aan onze snelheden: in Austerlitz (ideale bodem & temperatuur) reden we 16+, in Ommen (kronkelpaadjes, regenachtig) 15 en in Zelhem (lange zandpaden, maar warm weer) nog geen 14.5 km/u. We galopperen vooral in een lekker arbeidstempo, met tussendoor wat stukken draf en stap waar dat nodig of gewenst is. Echt hard draven of galopperen doen we nooit in een wedstrijd, het komt in de endurance toch aan op je krachten verdelen en niet op je paard leegrijden.

Ret is in draf eens op 30 km/u gemeten, maar dat was al niet meer uit te zitten. Sneller heb ik nooit echt geprobeerd. In een flinke galop is-ie ooit gemeten op 34 km/u, maar dat zal vast wel sneller geweest zijn aangezien mijn vriendje op de mountainbike op dat punt in een stofwolk achterbleef. Haha!

Ik ben benieuwd welke hartslagwaarden Maddox bij die verschillende snelheden heeft, Manon! Doe je daar t.z.t. ook verslag van? Lachen

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 22:21

Ja dat ben ik zeker van plan! Ik heb echt veel zin in het trainen met die hartslag meter en ben nu eigenlijk al aan het kijken voor zo'n GPS ding. Oh oh, ik ben echt zo iemand die alle spullen koopt voordat ze echt begonnen is....

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:32

Roskur schreef:
Moest je vader wel hard fietsen!!!!! Bloos!

dat kan die wel hoor *LOL*
maar ik weet het niet 100% zeker, het is wel een jaartje of 4/5 geleden.. inmiddels is Evita denk ik ook niet zo snel meer Knipoog

Debbieremi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:03

Ireentjuh schreef:
mijn vader heeft het ook ooit eens gemeten met de fiets er naast Lachen
stap was rond de 10 km/uur, Evita heeft een flink staptempo.. is best lastig als ik met anderen naar buiten ga, ik moet in stap altijd inhouden.

Vooral als je met mij naar buiten gaat Tong uitsteken

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:47

Ethelate schreef:
Mijn paard heeft in de bak altijd haast, als ze de kans krijgt. En buiten lijkt ze moeite te hebben de andere bij te houden in stap. In draf gaat ze in het bos het liefst voor een uitgestrekte draf en dan flinke vaart.
Alleen nooit gemeten. Niemand zo gek om mee door het bos te gaan fietsen.
Mijn haflinger draafde er altijd iedereen uit. Was het altijd:"zullen we gaan draven, denk je dat dat lukt met die haf, het bijhouden"
En dan binnen no time zat ik voorop, en gingen de achterste over in galop om het bij te houden Haha!

Ja, dat is echt vervelend, mensen onderschatten pony-achtigen altijd zo! Tong uitsteken IJslanders worden ook vaak onderschat. Mijn ijslander moet ik wel bijdrijven als ik met anderen rij, maar op het einde kan hij het prima bijbenen zonder dat ik hem moet aandrijven! OK dan! Ik had ooit een prestatierit van 40 km van de ponyclub, en aan 't einde van de rit liep ik elke keer voorop, terwijl ik in het begin elke keer moest aandrijven om harder te gaan Haha!.

Hmm, ik zou ook eens de snelheden moeten meten. Alleen is er thuis niemand die een km teller heeft... Scheve mond