Wanneer een rode strik in staart? (nav topic)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:17

graciaxxx schreef:
het rode strikje is in de endurance ervoor dat je daarmee aan kunt geven dat je paard slaatnaar anderen. ik heb er nog nooit iemand mee zien rijden,

heb ik nooit last van gehad. Toch niet hier in België. En ik reed met een gigantische grote rode strik in haar staart.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:57

Een vriendin van mij reed ook met een rode strik in de staart, dit was omdat hij kon trappen naar andere paarden.

En volgens mij is dat ook de bedoeling, een rode strik in de staart voor paarden die slaan. De strik zit niet voor niks aan de achterkant, niet te dicht bij de rode strik, oftwel staart, dus achterbenen komen.

Met een jong paard op wedstrijd gaan, en een beetje ruimte vragen d.m.v. een rode strik vind ik niet helemaal de bedoeling. Iedereen wil het liefste wat meer ruimte, en als je de eerste keer op wedstrijd gaat is dat gewoon een probleem, meer ruimte is er gewoon niet.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:18

Als je met wedstrijden de ruimte wil hebben met losrijden, is het wel een oplossing Haha!
Ik kan er beter een in haar voorpluk doen. Ze maait soms nogal graag met haar voorbenen Knipoog

Nynke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:06

petraaken schreef:
Dus bij twijfel zou ik toch met de rode strik in rijden. Veiligheid voor alles.

Hier ben ik het mee eens, mijn verzorgpony wil ook nog wel eens
van zich af slaan en heb toen bij een wedstrijd wel een rode strik
in haar staart gedaan.
Niet dat het veel hielp aangezien niemand scheen te weten wat
het betekende, maar dan is het iig duidelijk voor mensen die het
wel weten. Schijnheilig

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:24

petraaken schreef:
Als jij met een rode strik rijdt in de staart kunnen ze naderhand niet zeggen dat ze niet gewaarschuwt waren. de schuld ligt dan wel bij hen omdat zij niet hebben opgelet.

Ik denk niet dat een rode strik je vrij pleit van aansprakelijkheid voor je paard. Mocht er echt schade uit een trap voortvloeien vraag ik me af in hoeverre er rekening wordt gehouden met een rood strikje waarvan niet iedereen de betekenis kent.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 13:51

Dat ben ik met je eens Fitzroy, het lijkt mij puur een kleine waarschuwing.
Als er toch schade uit voortvloeid is het toch echt je eigen probleem omdat je echt zelf hebt gekozen om met een wat minder betrouwbaar paard te gaan rijden tussen wildvreemde.
Maar goed dat kan altijd gebeuren.

Wat ik me wel afvraag is, heeft dat strikje echt zoveel nut?
Niet iedereen weet de betekenis ervan en andere letten alsnog niet op ondanks het strikje in de staart.
Dus in feite wil het niet eens altijd werken.

Welke optie zou je dan hebben om mensen te waarschuwen een klein beetje voorzichtig te paseren?
Een groot bord op zijn kont " Pas op ik zwenk uit" is nu ook weer niet erg florisant.
Toch ben ik van mening dat het strikje niet altijd begrepen word.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:15

Nee, het is niet meer algemeen bekend de betekenis van een rode strik waarom? Omdat de ruiters het niet meer geleerd worden op de maneges. Nu kom je het ook wel niet vaak meer tegen maar toch duikt dat af en toe op bij ruiters die het gebruik wel kennen. Als het nodig is rij ik met een rode strik en waarschuw de ruiters ook maar als zij met een bord voor hun kop en blind willen rond rijden dan kan ik er ook niets aan doen. Persoonlijk ervaren. Om die reden ook rij ik geen wedstrijden meer met Roxette. Anderen hielden geen rekening met mij (ik wel met hen). Een presteerde het zelfs eens om vlak naast mijn ring (terwijl ik aan al bezig was met mijn proef) te gaan halthouden en dan stomverbaasd reageert als mijn paard uitslaat naar hem. Hij was vooraf al diverse keren door mij verwittigd en ik reed met een gigantische grote rode strik in. Wat kan een mens nog meer doen. Nu, die mensen stonden ook wel bekend om anderen gewoon voor de lol te gaan pesten terwijl ze bezig waren met hun proefjes.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 16:45

Idd petraaken, ik heb een aantal jaren geleden een hele lieve merrie gereden op concoursen. Heb helemaal geen moeite met het paardje gehad en dus ook geen strik nodig gehad.
Een springruiter heeft haar een paar keer uitgebracht zodat ze ook daarin geklasseerd zou zijn en deed op een gegeven moment een strik in.
Toch werd hij 3 keer bewust afgesneden en sloeg deze merrie ook nog eens. Dit was de eerste keer dat ik haar zag slaan, en vroeg me tevens af waarom de andere ruiter gewoon afsneed terwijl hij die strik heel goed had zien zitten.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:58

Ik ken eigenlijk niemand die de betekenis niet kent. Dat is toch eigenlijk iets wat je in de basis al leert.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 18:03

Nope, ik wist het ook niet totdat ik het perongeluk via via hoorde.
Heb toch echt niet op een gezelligheids manege leren paardrijden hoor.
Hier was het toch echt altijd met het oog op het winnen, maar nooit is mij het strikverhaal verteld.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:07

Ik wist de betekenis wel, maar ik heb hem niet nodig, dus gebruik ik hem niet. Op concour ontwijk ik de paarden met de befaamde rode strik wel enigszins. (trouwens een handig idee als je plaats wilt hebben op een druk losrij terrein }> )

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:26

Tja, daar begin je eigenlijk ook niet over, lijkt me... Verward Ik kwam er dus toevallig achter, na 5.5 jaar recreatief rijden, ik heb nog nooit een wedstrijd gereden en in september is pas mijn eerste. Maar anders had ik het ook niet geweten hoor, als ik er niet toevallig achter was gekomen!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:32

Ik heb een hengst die nog nooit heeft geslagen naar andere paarden.
Toch heb ik een moment gehad dat ik wel met een rode strik ben gaan rijden.
Doe het niet meer maar het was toen voor lijfbehoud.
De rede was dat dat we 3 wedstrijden achterelkaar werden gebruikt als stop voor een paard wat op de loop was.
Mijn hengst deed niks maar het idee dat ze je paard als rem gebruiken vind ik niet echt leuk.
Ik deed het dus om ruimte om me heen te maken.

Maar de betekenis van een rode strik niet bij iedereen bekent en dat geldt ook voor de regels van het inrijden.

Gr Em

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:49

Sjuimpje schreef:
Ik vind dat je een rood lintje alleen moet gebruiken bij een paard wat snel van zich afslaat,
niet bij een paard wat op anderen springt. Zo'n paard is gevaarlijk en moet gewoon helemaal niet op wedstrijdterreinen komen. Je kan niet verwachten dat mensen een straal van 15 meter van je af blijven, wel dat mensen niet al te vlak achter je langsrijden.

Ik gebruik geen rode strikken omdat mijn paarden eigenlijk niet slaan, die slaan alleen als er eentje echt op de ballen trapt of met de neus tegen de staart zit. Het lijkt me vrij normaal om iets meer afstand te houden.

Nee, maar het punt is dat het dus wel veiliger is om mensen te waarschuwen dat je een hengst rijdt (voor zover ze dat nog niet merken als je het terrein op komt Schijnheilig ) en natuurlijk moet je geen paard gaan starten dat niet in de hand te houden is.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:47

Ik kreeg ook vaak de opmerking van mensen: oh dat staat leuk die haflinger heeft een roodstrikje in dr staart!!!
Halllooo zeg, dat doe ik niet voor de sier!! maarja mijn haf laat wel zien als er een paard naar haar toe komt dat ze omdraaid en mept, op zich zie je het wel aan haar gedrag, maarja.. sommige mensen snappen er idd niets van.. ik moet er eigenlijk een bordje ophangen! Paard mept!! *LOL*

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:42

Ik hoef geen strik te gebruiken, ze vind gelukkig alles best.

Ik zou hem wel gebruiken bij een zenuwachtig, stresserig, losse pootjes paard Haha!

Dit omdat een stresserig of zenuwachtig paard in alle stress ook weleens uit kan halen, maar alleen de eigenaar kan beoordelen of dat nodig is of niet.
We hebben een paard op stal die al uithaalt als je je hand iets te hard op haar kont legt, en mijn paard die op de keuring van voor naar achteren gedouwt werd en zich braaf liet gek maken Haha!

Bij de eerste zou ik voor alle zekerheid ene strik om doen, tijdens evenementen met andere paarden en paardenmensen is de kans altijd aanwezig.
Bij de mijne doe ik het dus niet.

Bij hengsten vind ik het ook verschillend, de 1 is heftiger dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:21

mijn haf merrie slaat naar andere paarden (uit hengstigheid)
dus ik zou het wel doen..

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:52

graciaxxx schreef:
Citaat:
het rode strikje is in de endurance ervoor dat je daarmee aan kunt geven dat je paard slaatnaar anderen. ik heb er nog nooit iemand mee zien rijden,

Volgend seizoen wel als ik weer mee doe Haha!

Ik doe dus een rode strik in de staart omdat ik er achterkwam dat mijn pony erg agressief kan reageren als ze onderweg ingehaald wordt. Ze slaat in andere situaties niet, maar onder het rijden kom je er niet zomaar langs. ~~}>

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:02

Mijn paard slaat niet, maar die bijt, moet ie dan een rood strikje in z'n voorpluk Verward

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:19

smurf schreef:
Mijn paard slaat niet, maar die bijt, moet ie dan een rood strikje in z'n voorpluk Verward

Nee een muilkorf Knipoog

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:25

had er nog nooit van gehoort, Verward pfftttt ik had vaak van die rode strikjes in de knotjes Bloos ,mmmmm wat zou dat betekenen Tong uitsteken maar ja je bent nooit te oud om wat te leren Haha!