mmouse schreef:En dan de volgende discussie... heb je een E- rijbewijs?
Je mag namelijk maximaal 750 kg trekken met een B rijbewijs (overige eisen ff buiten beschouwing gelaten)
Dit klopt niet, met een B rijbewijs mag je een combinatie besturen van maximaal 3500 kilo. dat zijn:echt er er zit een voorwaarde aan:
het gewicht van je auto moet zwaarder zijn, dan je ledig gewicht van de trailer + het laadvermogen
dus stel jij hebt een auto van 1500 kilo. (jeep ofzo)
en een trailer van 700 kilo met een laadvermogen van 700 kilo. Mag jij daar gewoon mee rijden!
is jou auto bijvoorbeeld 1200 kilo, en je trailer 800 kilo met een laadvermogen van 800 mag het dus niet.
Het gaat er om dat je auto zwaarder is dan het totale gewicht van de aanhanger. ook al zou je auto het volgens het boekje mogen trekken, in combinatie met een B rijbewijs mag dit dan dus niet
Of het aan te raden is is een 2e, ik ben van mening dat je door het e rijbewijs leert rijden in een trailer, wat ik een belangrijk punt vind aangezien je met levende dieren te maken hebt.
ik ga dus volgend jaar lekker mijn E halen
) en die dealer vertelde dat er zat kleine veetrailertjes bestaan, hij had ze zelf van Humbauer en zelfs met de mogelijkheid van een voorlader. Hij had ze niet 2e hands helaas, hij had wel enkele kleine 1,5 paardstrailers staan maar die kun je overal wel vinden denk ik.