Wat is het doel van de daas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:44

jamaar kievits eten vast en zeker niet alleen dazenlarven, dus ze zullen er niet van dood gaan als er geen dazen mee zijn.
aan wiens kant sta jij eigenlijk >;) . Ik begin bijna te geloven dat jij 's zomers graag die dazen rond je paard ziet vligen Clown

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:47

Katleen: nee tuurlijk niet.. 'k Vind dazen zelfs eng, ben in staat om gillend weg te rennen Clown
Er zijn vast ook nog andere vogels die dazenlarven een.. Helemaal in de lente etc. met de jonge vogeltjes enzo gaan er erg veel insecten aan (waarom merken we daar dan zo weinig van? Clown )

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:48

ja welke soorten vogels allemaal? Dan ga ik die extra vertroetelen Clown

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:50

Uhm.. tja.. insectenetende vogels. Van groot naar klein... Dus vertroetel alle vogels maar, kan nooit kwaad Clown

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:51

Amethyst is een natuurliefhebber!
OK dan!
Weinig mensen denken zo, maar zij denkt echt na.

Ander voorbeeld:
Ik heb een prachtige berkenboom staan.
Alle buren klagen erover, dat ik maar eens een kapvergunning moet gaan aanvragen, omdat ze zo veel last hebben van de blaadjes etc die van de boom afkomen.

Maar ik vertik t voor eeuwig!
Bomen zijn echt nodig, en misschien dazen ook wel.......

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:53

oke het nut van dazen... geen idee..waarschijnlijk als voer dienen voor ander ongedierte...

wel weer een nieuw middel uitgetest....Bremsebremsen van Zedan... en moet zeggen het werkt heel redelijk... ben vandaag wezen buitenrijden met iemand anders... mijn paard dus ingezpoten met het bovengenoemde spul en het andere paard met LPC van espace.. en ik vond eigenlijk dat dat al wel wat hielp...vervolgens een zeer4 uitgebreide buitenrit gemaakt... mijn paard had bijzonder veel minder last van de dazen als het andere paard.. er vlogen er genoeg om ons heen maar slechts een enkele ging zitten en die was of al vlug weer weg of had hem dood gemept.. echt goed spul dit..zit ook hertshoornolie in maar dit is wit spul en geeft niet af..dus geen vlekken..ook zitten er nog wat olien in en aloe vera en rotzooi hij krijgt er een heerlijk zacht velletje van.... het meurt wel echt verschrikkelijk..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:54

Hier barst het van de eiken langs de weg........heb mij laten vertellen dat deze mooie bomen dazen aantrekken........ik hou van eiken niet van dazen spuiten dan maar want de eiken gaan niet weg! Maar HET middel heb ik ook nog niet kunnen vinden

Doel van een daas is mij en mijn paarden het leven zo zuur mogelijk te maken volgens mij Schijnheilig

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 00:01

Wat ben ik nu ongelooflijk blij dat mijn paard aan de kust staat Haha!.

Heb eigenlijk nooit last van dazen. Paard heeft nu wel wat muggebulten, maar dat zijn 'gewone steekmuggen'.

Verder, met wat warmer weer, red ik het met een mengsel van 1/3 azijn, 2/3 water, kruidnagel en citronella. Even op knollie sponzen en ik kan rustig 2 uur met hem bezig zijn zonder vliegen Haha!.

Ik heb medelijden met jullie Ach gut.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 00:02

Klopt, ben inderdaad een natuurliefhebber Lachen

Dat voorbeeld van die berkenboom herken ik. Wij hebben ook een berk in de tuin. En daar wordt ook zo over geklaagd.. Dat je d'r zo'n troep van krijgt etc. Ach, één keer vegen en je bent er vanaf Lachen
Die boom zorgt voor schaduw en veel meer. Tis eigenlijk best een klein ecosysteem als je de moeite neemt om het te bestuderen.
Bomen worden ook niet voor niets de longen van de aarde genoemd Lachen

Alle organismen op aarde hebben nut!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 00:07

Die boom van mij zorgt dat 6 mensen kunnen ademen!

AnoeskaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 00:17

udinae schreef:
Vrouwtjesdazen echter hebben een paar vlijmscherpe kaken. Hiermee snijden ze een klein stukje huid en het daaronder liggende vlees kapot. Het bloed dat dan naar buiten komt zuigen ze op met een zuigtong.

OK, dit zie ik dus nu in gedachten 10 x uitvergroot voor me... Ik ben zelf ook wel eens gebeten door die beesten, krijg je dus bulten van 5 - 10 cm doorsnede. *kotssmiley*

Het doel van die beesten:
* Het vergroten van de leningheid van de ruiter. Je zit geen moment stil, als je aan het stappen bent en die beesten vliegen op je paard af.

Of ze zijn gewoon aangesteld door natuurbeschermers om natuurgebieden als de Drentsche Aa paard- en ruitervrij te houden Tong uitsteken

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 00:27

Zo zie je maar, dazen hebben nut! Tong uitsteken

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:56

Ook dazen houden niet van lichtgekleurde kledij OK dan!
Dus laat je paard er van top tot teen in het rose bij lopen Haha!

En De mannetjesdazen eten honing , waarom kunnen ze daar niet van leven Scheve mond
Mijn paard zit er ieder jaar weer onder.
Zo erg dat ik haar wel eens nachten binnen hou zo erg is het dan.
De bulten kunnen wel zo groot worden als een tennisbal!

Een ramp

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:19

ik heb 4 jaar in Brabant gewerkt op een paardenbedrijf en we werden gek van de dazen, nu zit ik in het Gooi, in een polder met mijn eigen knollie en als je 5 dazen tegenkomt op een dag, roept iedereen: het stikt van de dazen Haha!
Maar in de polder stikt het van de weidevogels, die vreten dus die larven op en vandaar dat we geen dazen hebben

In het bos barstte het van de week wel van de vliegen, Morrie werd er gestoord van..... en ik werd aangevallen door een bramenstruik Boos! : hele ophaal in m'n rijbroek Huilen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:42

AnoeskaB schreef:
OK, dit zie ik dus nu in gedachten 10 x uitvergroot voor me... Ik ben zelf ook wel eens gebeten door die beesten, krijg je dus bulten van 5 - 10 cm doorsnede. *kotssmiley*

Ik ben dus een paar dagen geleden op een onmogelijke plek op mijn rug dus gebeten door die kleine krengetjes (sorry, Amethist).

Het idee dat ie een gaatje in mijn huid heeft gegeten... Nagelbijten / Gniffelen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:44

Hahaha Haha!
Ik hou echt niet van dazen, alleen ik ben er wel van overtuigd dat ze meer nut hebben dan paard en ruiter pesten Lachen Ben gelukkig nog nooit door één gestoken Nagelbijten / Gniffelen

Citaat:
En De mannetjesdazen eten honing , waarom kunnen ze daar niet van leven

De vrouwtjes zijn bloed nodig voor hun eieren. Ze zullen buiten het voortplantingsseizoen (wat waarschijnlijk hun hele leven betrekt van volwassen dier tot doodgaan, ik weet hun levensverwachting niet..) wel honing en plantaardig voedsel eten. De mannetjes eten alleen honing, die zuigen geen bloed Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:51

Als ze ergens nut hebben mogen ze blijven; Pas op ik ben ook een natuurliefhebber eerlijk waar, maar dazen zijn mjn uitzondering Haha!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:51

Hier krijg je trouwens mee te maken als een daas je steekt/bijt:
Afbeelding
Lekker bekkie Haha! Ik moet trouwens toegeven dat de ogen qua kleur best mooi zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:52

gatver
zo vind ik hem nog enger dan in het echt

ik ben ook een natuurliefhebber
maar genoeg te eten voor andere dieren, zonder de daas

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:56

RK: da's niet waar
Het zal altijd gevolgen hebben voor de natuur als je één dier uitroeit. Van het ene dier zullen er hierdoor te veel komen (lees: de prooidieren van de daas), waardoor WIJ daar weer over last van hebben.
Van het amdere dier zullen er hierdoor te weinig komen. (lees: de roofdieren die een daas (of de larven) op hun menu hebben)
Dus, de daas is van essentieel belang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:59

te weinig insecten?
nee kan ik me niet voorstellen

verder denk ik dat er de laaste jaren juist veel meer insecten bij zijn gekomen.
En of dat nu nodig is?
15 jaar geleden leefde de vogels ook hoor Lachen

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:02

Ik vroeg me deze ochtend net hetzelfde af toen ik ze weer vol stond te spuiten met anti-vlieg ...
Vooral mijn merrie heeft er last van, blijkbaar hebben de dazen hier een voorkeur voor bruin want mijn schimmel en palomino blijven vrijwel gevrijwaard van dazen steken. (en die spuit ik niet vol anti-vlieg)
Ik gebruik neo-vet deo (ofzoiets) je komt dat spul in elke ruiterwinkel tegen en het is tot hiertoe veruit het beste spul dat ik al heb gehad. Het aantal dazensteken is echt terug gebracht tot een minimum.

Ze is gisteren trouwens op haar oog gestoken en nou is dat een beetje dik ...
Vliegennetje is geen optie want die sleuren ze er hier zo af ... (zelfs met plakband)

Je paarden in de wind zetten wil overigens ook nog wel is helpen, dazen houden niet van trek.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:04

dazen? wij noemen ze volgens mij hier gewoon horzels of zijn dat weer andere beesten?? Verward iig, ze zijn knap irritant !!!!!! Boos!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:08

Ja maar RK, door de daas uit te roeien zullen de prooidieren sterk toenemen, dus andere insecten waar wij nu nog geen last van hebben, maar dan wel.
En dan zul je weer te horen krijgen: Was die goeie ouwe daas er nog maar Rolleyes Haha!

m00nlight: een horzel is wat anders dan een daas.
Veel mensen weten het verschil ook niet tussen een horzel en een daas Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:09

wat zijn de prooi dieren dan van de daas?
Als ze niet steken vind ik het allang best Haha! Tong uitsteken