paard in de tuin..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:50

Ik zou het toch echt maar even navragen bij de gemeente. Als er geen agrarische bestemming op jullie tuin zit heb je kans dat je pony binnen een week weer wegmoet.
Het is gewoon niet toegestaan om een pony (of ander vee, want daar vallen paarden toch echt onder) in je tuin te houden.
Het kan lang goed gaan als je buren niet klagen maar uiteindelijk zul je toch een ander stekkie moeten vinden voor hem.

Overigens vind ik ook dat een paard beter af is bij soortgenootjes en zou bij mij het paard voorang krijgen op mijn eigen gevoelens.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:51

In onze gemeente is het niet verboden om een paard in een woonwijk te houden, zolang er maar geen overlast is. Je wordt geacht de rotzooi van je paard netjes weg te werken, net zoals je dat zou doen met een kippenhok of konijnenhok (bijv. in de kliko, zoals iemand hierboven al zegt). Maar goed, dat kan per gemeente verschillen. Het is dus alleen niet per definitie zo dat je geen paarden in een woonwijk mag houden.

Wat alleen staan betreft: mijn oude pony had er nooit problemen mee om alleen te staan. Die was zelfs nogal aan zijn privacy gehecht Haha!. Het paard dat we nu hebben ging zich op een gegeven moment echt vervelen. Aan mijn oude pony (waar hij 's zomers een wei mee deelde) had hij weinig vanwege dat 'privacy'-verhaal. Nu staat hij op een pensionstal en dat bevalt ons allemaal prima.

Ik weet niet hoe erg jouw Shet gehecht is aan gezelschap. Je zou het een tijdje kunnen proberen. Gaat het goed, dan gaat het goed. Gaat het niet, dan zou ik toch snel een andere oplossing zoeken. Succes! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:54

mocht het echt nietgaan, kan mexxje naarmijn schoonouders tijdelijk dan zal hij tussen 2 fjorden moeten rondhuppelen.. maar hun zitten ook niet te wachten op een shethengstje.. dus zou dat alleen een tijdelijke oplossing zijn.. ik ga het gewoon proberen.. lukt hget niet.. helaas dan moet ik wat anders zoeken.. maar wie niet waagd wie niet wint...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:04

kan je zoiets van de gemeente ook opzoeken op internet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:23

Het lijkt me niet verstandig ongeacht of je er de ruimte voor hebt. Wanneer je buren gaan klagen trek jij aan het kortste eind en zien we je misschien nog eens op TV bij de rijdende rechter.

Waarom wil je zo graag een shet hengst in je achtertuin? Castreren en inscharen is toch veel praktischer en ik denk ook een stuk voordeliger....

k_loves_p_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:25

ik dacht dat je een vergunning nodig had om je paard/pony bij stal neer te zetten Verward of heb ik het nu fout..

k_loves_p_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:26

stal=huis

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:32

k_loves_p_c schreef:
ik dacht dat je een vergunning nodig had om je paard/pony bij stal neer te zetten Verward of heb ik het nu fout..

Officieel heb je zelfs toestemming nodig om een stal in je tuin te bouwen.
Dit wordt wel vaak gedoogd als er geen klachten over binnenkomen.
Maar het is allemaal illegaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:41

hmmm een "bepaald oud vriendinnetje van mij" die jullei allemaal wel zullen kennen... heeft een fjord in de achtertuin, haar tuin is 2x zo klein als die van ons en hebben de buuren elke dag op hun dak.. daarbij komt de politie vaak aan de deur maar t beesje staat er nog steeds ...
en ze woont midden in een woonwijk in een grote stad..

Ik heb gevraagd bij de mensen die hier verderop paarden hebben staan (in de tuin) en het mag hier dus van de gemeente..

het stalletje word gemaakt in onze bestaande schuur dus we zetten er geen nieuw gebouw voor neer

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:54

Asterix is ook een hengstje .ik heb m op de manege staan swinters en ik merk vaak aan hem dat hij het heerlijk vind om uren alleen in de paddock te banjeren.. Hij kan zn eigen goed vermaken dus daar ligt het niet aan..Zomers gaat hij naar Naiade hier op bokt..Puur uit het feit dat hij hier niet op het land kan tussen de kleine merrietjes in... En omdat ik het voor hem gezellig vind dat hij toch wat contact heeft met zn vriendjes.. Knipoog En dat hij weer wat leert op het land Tong uitsteken

Je moet het zelf weten of je hem thuis neer zet..Kijk gewoon of het gaat en dan zie je het vanzelf wel..

Miss een optie om m zomers ook in te scharen? En dan swinters bij huis te hebben? Veel succes ermee iig

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:55

Ik geloof niet dat je de overlast kunt beperken eerlijk gezegt. Alleen al de mest en daarmee de vliegen die zo'n paard aantrekt/produceert... Hoe gemakkelijk een buurman ook is, dat veranderd wel... Vooral over die school zou ik me heel wat zorgen maken, er hoeft maar 1 ouder te gaan klagen over overlast... En toch... Hij staat nu samen met Rydar, ineens word hij uit zijn vertrouwde omgeving gehaald, en bij zijn maatje vandaan. Dat zal tzt wel bijtrekken, maar de kans is toch zeer zeker aanwezig dat er geluidsoverlast zal gaan komen.

Hier is het ook niet verboden om paarden binnen de bebouwde kom te houden, in het centrum is het een ander verhaal. Een tuin is echter wél verboden... Een tuin heeft een woonbestemming. Zodra er een paard opstaat, is het agrarische bestemming. Zoals Renske al zegt zul je vergunningen aan moeten vragen voor een stalletje ed; maar je zult wsn ook toestemming moeten hebben om Mexx in je tuin te plaatsen.

En sja, ik ben en blijf een boer... Een paard hoort niet alleen en niet in een tuintje...

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:59

Pervinco schreef:
en bij zijn maatje vandaan. Dat zal tzt wel bijtrekken, maar de kans is toch zeer zeker aanwezig dat er geluidsoverlast zal gaan komen.

Miss dus een optie om hem eerst nog even daar te laten staan waar hij nu staat?Zodat hij kan wennen aan het idee dat Rydar er niet meer bij staat? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:02

Kun je de wei niet aanhouden en er een ander shetje bij doen?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:03

Of castreren en bij de Fjorden in de wei...

Overigens ook niet rot bedoeld, maar heb je in dit geval ook aan Noa gedacht? Er staat dadelijk een hengst bij jullie in de tuin... Een vriendin van mijn ouders heeft een hengstveulen van ons gekocht, enorm lief beest, zat niets kwaads in. Totdat zij, na 9 jaar die hengst gehad te hebben, zwanger werd en het beest haar ineens aan ging vallen. Om maar te zwijgen over ontzettend lieve honden die ineens kinderen/baby's beginnen te bijten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:05

runningkawa schreef:
Kun je de wei niet aanhouden en er een ander shetje bij doen?

de wei raak ik volgend jaar kwijt omdat er een weg doorheen word gebouwd.. mexx zou naar huis komen omdat ik hem dan kan verzorgen als ik hem daarneer zet met nog een shet kan ik net zo goed rydar erbij laten lopen..

wat betreft castereren en bij de fjorden daar heb ik al op geandwoord... mijn schoonouders hebben geen zin en geen plek voor nog een paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:07

obelix schreef:
Miss dus een optie om hem eerst nog even daar te laten staan waar hij nu staat?Zodat hij kan wennen aan het idee dat Rydar er niet meer bij staat? Verward

was ind ook de bedoeling ze zullen het allebij toch wel moeilijk hebben om uit elkaar te gaan.. maar daar kan ik helaas niets aan doen hoe erg ik het ook vind..

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:09

Ik ben het overigens niet eens met die opmerking dat als je nog een shet erbij zou zetten, je dan net zo goed Rydar kunt houden. Het gaat er toch om dat hij de baas over je wordt en je geen tijd voor hem hebt? Bij een shet is dat (minder) het geval...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:09

Ik heb helaas geen tips voor je, althans geen echte tips, ander had ik ook al een leuke geit of shet in mn tuin gehad, haha. Lijkt me zo leuk, alleen onze tuin vind ik wat te klein daarvoor(33 meter lang en 10 meter breed)..hoewel er wel een stalletje stond toen we hier kwamen wonen.
Moeten jullie de mest in de groene bak doen, of komt er speciaal iemand voor langs of wegbrengen met een aanhangwagen?
Hoop voor je dat het allemaal lukt, zou erg leuk zijn.
Veel succes!

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:10

Debo,

Allereerst veel succes en sterkte met de keuze/beslissing waar je nu voor staat. Ben het in een aantal dingen niet helemaal met je eens, maar jij zult zelf het beste weten en kunnen oordelen over je eigen situatie.

Daarom een paar puntjes uit mijn eigen ervaring waar je wellicht wat aan hebt, misschien ook niet, maar doe er je voordeel mee. Je mag me ook PB-en mocht je nog vragen hebben.

- een paard/pony is volgens de wet nog altijd een huisdier! Dit gaat wellicht veranderen maar is nu nog wel zo. Per gemeente is het afhankelijk en verschillend wanneer je over vee spreekt en een agrarische bestemming nodig hebt op je perceel. Gewoon even bellen en uitleggen wat je van plan bent.

- zelf heb ik twee paarden en mijn buren een shet in onze niet al te kleine "achtertuin" binnen de bebouwde kom, voor de gemeente, wet en verzekering zijn dit toch echt HUISdieren! Overigens geldt wel dat je geen overlast mag veroorzaken dus overleg eerst met je buren voor je kosten gaat maken voor huisvesting van het dier! Overlast is moeilijk aantoonbaar, maar wat voor jou of de ene buur acceptabel is hoeft dat nog niet te zijn voor de andere buur!

- een stal in je achtertuin is mogelijk vergunningsvrij 30 vierkante meter maximaal oppervlakte (sinds januari 2003) mits je aan bepaalde criteria voldoet, zie vrom.nl en informeer altijd bij de gemeente.

- een shet alleen is mogelijk, maar afhankelijk van het dier, ik heb er één gehad die absoluut niet met andere pony's kon, maar dan denk ik toch dat zij een uitzondering was. Aangezien je pony gewend is aan een kameraadje zal het moeilijk worden vrees ik.

- ik las ergens dat je hem zo nu en dan bij andere pony's wilt zetten voor sociaal contact.... één advies niet doen!!! het is het één of het ander. Ik kwam voor mijn andere shet gras te kort (nog zoiets ook een shet heeft behoorlijk wat metertjes gras nodig hoor) en ging haar af en toe verderop in het dorp brengen bij een boer met wat extra grasland. Ging allemaal leuk tot die boer zelf twee pony's bijkocht en ik een doodzieke pony van heimwee thuis had als ik haar alleen naar haar eigen weitje haalde.

- jouw dochtertje gaat een keer aan het kruipen en lopen en je kunt echt niet elke seconde op haar passen. Ik zou de pony dus altijd laten ruinen als je hem achter het huis zet.

- mijn paarden staan in de zomermaanden een paar kilometer verder in de wei. Beter voor hun en in de zomermaanden als wijzelf en buren buiten willen zitten geen last van vliegen.

- mest breng ik eens in de maand met een aanhanger naar de groenrecycling, even werk maar vindt zo'n grote hoop sh*t ook niet fraai. Van de shet deed ik de drollen in de groene kliko, bij onze gemeente kon je een grote groene kliko krijgen die elke 14 dagen werd geleegd. Prima te doen.

- ik weet niet wat voor tuin je hebt, maar zorg voor stroomdraad om eventuele erfafscheiding tussen je buren veilig te stellen voor knagende ponytandjes, kijk ook goed uit of hij niet bij giftige planten en struiken kan en zorg voor een goed en stevig hek waardoor uitbreken (zeker als hij alleen is zal hij dat denk ik wel proberen) tot een minimum wordt beperkt.

Groeten,

Marijke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:13

thanks marijke daar heb ik wat aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:15

Pervinco schreef:
Ik ben het overigens niet eens met die opmerking dat als je nog een shet erbij zou zetten, je dan net zo goed Rydar kunt houden. Het gaat er toch om dat hij de baas over je wordt en je geen tijd voor hem hebt? Bij een shet is dat (minder) het geval...

dat is waar maar dan verwaarloos ik nog steeds 2 pony's....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:17

Debo schreef:
dat is waar maar dan verwaarloos ik nog steeds 2 pony's....

Verward dan moet je die even uitleggen hoor.
1 pony verwaarlozen is minder erg of zo?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:20

Ik snap er idd ook niets meer van... Rydar gaat (volgens je andere topic) in hoofdzaak weg omdat hij de baas over je wordt en omdat je geen tijd hebt om meer te doen dan poetsen en zo. Mexx komt in zijn uppie bij je in de tuin te staan, want daar heb je meer tijd voor hem om hem te vertroetelen. Je wilt er tzt marathon mee gaan rijden, maar nu doen je er verder geloof ik niet veel mee? Ik zie dan zo wie zo niet zo'n onoverkomelijk probleem in het enorm vertroetelen van 2 shetlanders in je achtertuin... Maar aangezien jij vind dat je dan 2 paarden verwaarloost, waarom hou je Mexx dan?

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:23

Debo is niet in staat om naar de wei toe te gaan waar Rydar en Mexx nu staan en Rydar kan niet in de achtertuin.. geloof ik.. als ik het goed begrepen heb... Verward

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:23

Als ik jou was zou ik hem lekker castreren en bij je schoonouders zetten.