Wever, kopen of laten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:43

Ik zou er vanaf blijven.... Waarom een paard kopen met een bekend probleem?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:44

tsja ik weet niet, ik ken een pony die heel de dag stond de weven en tot zn 26e dagelijks in de manegelessen meeliep, en zelden kreupel was

maar ken ook een paard dat een schouderblessure heeft gekregen door het weven, en die was pas 3/4 jaar aan het weven

maar aan de andere kant, als hij nu op de foto's goed is, en je mag hem bv een paar daagjes op proef hebben, kijk dan ff aan wat hij doet
lekker zo lang mogelijk buiten laten staan, op stal een speelbal en altijd hooi/kuil in zn stal dan heeft hij afleiding
weeft hij dan bij jou op stal niet, dan zou ik het doen.

en luchtzuiger vind ik trouwenns minder erg dan een wever, maar dat hangt dan weer af van de mate van het luchtzuigen en van het weven
een wever heeft sneller blijvende gebreken dor het weven, da dat een luchtzuiger er wat aan overhoudt(dat is mijn ervaring hoor, maar dat kan per persoon verschillen)

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:46

Mijn paard weefde in zijn vorige stal ook heel erg. (Trouwens nooit overgenomen door een van de anderen). Dat is toen heel simpel opgelost door een emmer met wat steentjes midden in de deuropening te hangen.
Maar sinds hij verhuisd is doet hij het vrijwel nooit! (Behalve als ik niet opschiet met t voer).

Dus ja, misschien is het beter als je hem laat staan, maar als je er echt weg van bent...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:50

CGJ12 schreef:
Tegen het luchtzuigen helpt het verwijderen van de voerbak echt niet.
Een luchtzuiger is een "gevorderde kribbenbijter" en kan het zonder de "kribbe".....

ben ik het niet mee eens
veel luchtzuigers kun je verbeteren door de plekken weg te halen die ze kunnen pakken, door ze wat meer en wat vaker hooi te geven voorkom je ook verveling verder
mijn merrie staat in een stal hier thuis waar ze echt totaal nergens op vast kan pakken, en dan doet ze het ook niet
en met zo'n leren zuigband doet ze het ook niet
dit is dan ook wel een lichte zuiger Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:50

Ligt eraan hoe en wanneer hij het doet.
Heb je er één die constant heen en weer vliegt dan NIET kopen zelfs als hij gezond is wordt er vroeg of laat helemaal gestoord van.
Is het daarentegen een paard dat alleen weeft met voeren oid dan zou ik er mee kunnen leven. Voor sommige paarden is een weefrek ook een prima oplossing.

Weidegang is voor een die-hard wever niet noodzakelijk de oplossing want sommige staan vrolijk in het land te weven.

Misschien kun je een proefperiode afspreken met deze mensen zodat je rustig kunt kijken wanneer en hoe er hij weeft.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:53

De vastgeroeste luchtziuger leert op zo'n moment om z'n nek op een bepaalde manier de houden dat 'ie zo 'los' lucht kan zuigen... dat is het probleem.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:56

Je hebt wevers die weven tegen de deur/hek enz... dat is weer op te lossen met een weefrek en/of schrikdraadje
Dan heb je die weven midden in de stal. Die kijken tussen de spijlen door, dan linker oog dan rechter oog... die laatste stoppen er meestal mee als ze een andere box krijgen zonder spijlen.
Die die het doen uit verveling zijn meestal de wat moeilijker..die vinden wel weer wat anders om uit te spoken/aan te leren.
Weidegang en anti verveling helpt dan het beste..

Witvenhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:27

Ik zou geen van beide kopen. Je hebt al zoveel verdriet gehad van imker dat ie ziek was enz. Hoe moet dat dan als er slijtage enz optreed. Dat kun je niet allemaal verdragen. Denk er maar goed overna.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:27

wij hebben ook een paard dat weeft, ze staat nou dag en nacht op het land en doet het nog
word er soms helemaal gek van! maarja ze is van mijn moeder..
maar had er zelf geen gekocht met wefen.
ook heeft ze speeltjes in de stal( in de winter staat ze snachts binen)
maarja helpt alemaal niet

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:05

CGJ12 schreef:
Nooit doen.
Je wordt er trouwens knettergek van en andere paarden nemen het zo over.........

dat is onzin, ik heb ook een wever en ze heeft naast/tegenover verschillende paarden gestaan.. nog nooit heeft er eentje het overgenomen! van luchtzuigen zeggen ze ook dat andere paarden het overnemen, maar dat is helemaal nooit bewezen.

Bij mijn pony is het weven al bij een vorige eigenaar ontstaan waar ze in haar eentje op stal stond met een luik naar buiten. Haar omgeving is nu veel verbeterd (grote stal, veel te zien, paarden om haar heen, weidegang, speeltjes/wilgentak in haar stal, genoeg beweging en voldoende stro/hooi/kuil zodat ze zich niet snel verveelt).
Ze weeft nog weinig, maar een wever blijft een wever en het gaat nooit over. in stress-situaties, bijvoorbeeld met een nieuw paard op stal of veel drukte/lawaai zie ik haar nog wel eens weven. ook wanneer ze hengstig is zie ik dat ze het vaker doet. In het land/in de paddock weeft ze trouwens nooit, ze doet het echt alleen op stal.

Er zijn natuurlijk wel erge wevers en minder erge wevers.. een extreme wever (dus de hele dag door of een die het ook in het land doet) zou ik niet kopen! Een lichte wever liever ook niet.. maar als je heel erg gek bent van het paard kan je misschien eens proberen of hij op proef kan, misschien valt het allemaal mee als hij overdag op het land kan, of misschien kan het paard niet tegen drukte (is bij mijn pony het geval).
Hoe erg weeft het paard? gaat hij alleen wat heen en weer of slingert hij z'n hele hals van links naar rechts en echt van het ene op het andere been?
als hij al lang weeft zou ik ook zeker even rontgenologisch laten keuren.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:48

Moeilijk, ik zou 'm laten staan er zijn zoveel leuke paarden tekoop waarom 1 met een probleem opzoeken terwijl er ook paarden zijn waar geen probleem aan vast zit?Weven leverd veel slijtage op aan de gewrichten en zeker als ze afwisselend ook nog de voorbenen optillen(sommige verplaatsen het gewicht alleen van links naar rechts) slijten de hoeven ook nog harder.Ik zou er zelf hardstikke gek van worden en als het andere paard het ook overneemt is het helemaal balen.

AAn de andere kant heb ik via inet al een keertje een logeetje gehadop mijn vorige stal.
die weefde ook zo vreselijk maar na 3 dagen bij ons op stal werd het al minder (veeeeeeel meer weidegang en op stal contact met andere paarden)en uiteindelijk deed ze het niet meer. Toen ze weer terug naar de eigenaar ging begon ze daar wel weer wat met weven maar lang niet zo erg als ze altijd had gedaan.
het ligt dus ook erg aan de omgeving.

snepje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:58

Ik zou het niet doen. Neem de tijd voor het kopen van een paard. Natuurlijk is het heel moeilijk als je verliefd bent op een paardje maar dat een probleem heeft, om hem dan niet te nemen.
Maar kijk gewoon eens verder, er zijn zoveel paarden, daar moet toch nog een dier bijzitten die je aanspreekt en die geen problemen heeft.

Het kan dat het weven minder wordt. Ik zou in ieder geval eens navragen hoe lang de verkoper het paard in zijn bezit heeft, en of het dier het altijd al heeft gedaan. Als paarden dit op jonge leeftijd al hebben aangeleerd is het echt heeeel moeilijk om dat gedrag weer geheel kwijt te raken.

Het dier is verlaafd aan endorfine dat in zijn lichaam vrijkomt door het weven. Het werkt hetzelfde als met mensen die moeten stoppen met roken. Kom je weer in een stressvolle situatie dan beginnen veel mensen weer met roken. Dit geldt ook voor paarden en weven. Vaak zie je ook dat wevers weer beginnen als de stess toeslaat, denk dan aan, voeren, alleen zijn, op concours gaan enz.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:21

Cassidy schreef:
Samsam was me alweer voor. Een luchtzuigband of het verwijderen van dingen uit de box waar hij zijn tanden op kan zetten is een oplossing bij een luchtzuiger. .

daar ben ik het niet mee eens. Er zijn paarden die door een luchtzuigband heen kunnen zuigen en daar maak je meer kapot mee dan dat het goed doet, verwijderen van dingen hoeft ook niet te helpen een echte luchtzuiger kan het ook zonder zijn tanden ergens op te zetten.

snepje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:12

Charos schreef:
daar ben ik het niet mee eens. Er zijn paarden die door een luchtzuigband heen kunnen zuigen en daar maak je meer kapot mee dan dat het goed doet, verwijderen van dingen hoeft ook niet te helpen een echte luchtzuiger kan het ook zonder zijn tanden ergens op te zetten.

Ook heb je dan kans dat het paard dan andere stalgebreken gaat ontwikkelen, omdat hij zijn stress niet kwijt kan en dat op een andere manier gaat uiten.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:16

Splash heeft het ook even gedaan , later kreeg hij elke dag weidegang en sindsdien heeft hij het nooit meer gedaan ! En idd , voorwerpen in stal willen ook heel erg goed helpen Lachen

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:58

ik heb er bij m,ijn 1ste paard in UK mijn hoofd mee gestoten, t verhaal was dat ie t in een nieuwe omgeving niet meer zou doen, ik naief genoeg ging er in mee, maar jezus wat n drama, hij weefde zo heftig dat ie gewoon n geultje in de betonnen vloer had gesleten, was n drama.
andere paarden namen t gelukkig niet over maar t werd van kwaad tot erger en dat terwijl er van alles met m werd gedaan, inclusief weidegang dagelijks, nee ik zou t niet doen

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:48

Ik zou het paard lekker laten staan,en verder kijken er zijn vast nog meer paarden die je leuk zal vinden!
Wat andere al zeggen stel dat het niet zal klikken,zie een wever maar weer eens te verkopen!
Daarbij nog eens de problemen die door het weven kunnen ontstaan!
Meid kijk lekker verder,wie weet wat voor leuk paard je tegen het lijf loopt!
Groetjes Lundi

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:36

Waarom laten staan als het verder een goed paard is?
Tenzij je hem voor de verkoop koopt want zoals je ziet zijn de reacties hier niet bepaald gunstig.En helaas zijn er heel mensen die zo denken.
Wij hebben ook een wever op stal staan. Ze heeft nergens last van en er zijn geen paarden die het overnemen en ze staat er geloof ik al ruim 10 jaar. Ik vraag alleen mezelf weleens af: Wordt dat beest er nou zelf nooit gestoord van??? In de wei doet ze het niet, alleen als ze swinters op stal staat. Dus ik denk dat weidegang er wel aan meehelpt het verminderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:52

Ik heb ook een wever .Ik denk wel dat er nog te weinig bekent is over weven ,het word een stalondeugd genoemd .Het zou komen door verveling Verward .Toen ik de mijne kocht stond ze 24/24 op de wei met 8 andere paarden weven deed ze toen al maar alleen in stressituatie's als het te lang duurde als ik haar van de wei haalde .Ze staat nu sinds 3 jaar op stal s'nacht ik heb er lang over getwijfeld i.v.m het weven .Maar ze had een ver gevorderde mok en moest die wei af.Maar tot mijn opluchting is het weven op stal geen probleem geworden ze doet het nog alleen in stressituatie's.Dus inderdaad als ze haar eten niet snel genoeg krijgt ,of als ik met een ander paard bezig ben of voor haar box met iemand praat en geen aandacht aan haar besteedt dus echt als ze in de stress schiet.haar buurvrouw staat al negen jaar in haar buurt eerst als wei genoot nu als stal genoot en weeft nog altijd niet.Verleden jaar zijn er röntgen foto's gemaakt (ze is nu 11) en die waren verder goed.De foto's zijn toen gemaakt i.vm een plotse onverklaarbare kreupelheid.Dus als het paard echt niet erg weeft zou ik het doen,maar als ze erg weeft word je zelf knetter gek.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 08:48

Gisteren heb ik de eigenaresse aan de lijn gehad. Zij heeft hem van jongs af aan en zei dat het meer was dat hij rondjes liep door de stal, als dat hij echt van been naar been zijn gewicht verplaatste.
Verder is het een goed paard, naar wat zij zegt (maar goed, ik zou ook mijn paard de hemel inprijzen).

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 08:53

Als je er echt gek van bent kun je ook vragen of je hem op proef mag hebben. Dan kun je kijken wat hij doet. Anders zou ik denk ik toch nog even verder zoeken. Succes.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 08:58

Dat leek me idd ook geen slecht idee. Ik wil eigenlijk ook hebben, dat áls ik het echt iets vind en hij mag op proef, dat ze hem komen brengen. Die mensen wilden alleen een goed tehuis en dat zien ze dan meteen (kunnen ze altijd nog omdraaien als het hun niet bevalt Knipoog ). Verder zou ik hem bij mijn eigen kliniek willen laten keuren, na een week, als hij dan rustig op stal zou zijn.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:01

Die van mij weeft ook.
Hij staat 24 uur per dag buiten en weeft helemaal nooit. Alleen op het moment dat hij in de stress schiet omdat ik hem bijv opsluit in de stal (gebeurd eigenlijk nooit maar in de stal kan hij dan helemaal niet meer naar buiten kijken en daar wordt hij nerveus van)

Ik heb hem afgelopen jaar voor bijna twee mnd tijdelijk ergens anders gestald waar hij wel op stal stond en een paar uur per dag buiten stond.
Daar weefde hij in het begin wel op het moment dat er mensen op stal waren (druk om hem heen en hij ging aandacht vragen).
Op het moment dat ze hem hebben verplaats naar een buitenbox waardoor hij alleen mensen langs zag lopen en niet ook nog eens aan alle kanten paarden zag ging het goed.

Alleen als ik zelf langskwam (ik kwam twee/drie keer per week) dan zwaaide hij nog even heen en weer als ik niet vlug genoeg naar hem toe kwam Haha!

Maar verder weeft hij dus helemaal nooit.
Hij staat nu al weer een tijdje op z'n eigen plekje en geen enkel probleem.

Kun je dat paard niet twee weekjes op proef krijgen? Dan kun je meteen zien hoe het gaat als hij buiten staat!

Want dat rondjes lopen in de stal doet die van mij ook als ik hem dus even vlug opsluit omdat ik even wat moet doen in de wei. Hij loopt dan een rondje, hinnikt nerveus, gaat een beetje staan weven, hinnikt weer een keer. Echt stresskipperig dus!
Overigens heb ik al vernomen dat hij ook echt ophoudt als er niemand meer in de buurt is waarvan hij de aandacht kan trekken dus misschien dat dit paard ook zo'n aandachtrekkertje is?
Op de wei is die van mij in ieder geval 100% weefvrij.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:48

kopen of laten staan, dat ga ik iet voor je beslissen...

maar my way weefde in het begin ook als een gek. weefrek haalde weinig uit, want hij deed het niet met zijn hoofd over de staldeur maar in zijn stal zelf. NOOIT heeft een ander paard dat overgenomen. daarbij was het helemaal over toen hij eenmaal gewend was aan zijn nieuwe stal, ik denk dat het deels te maken heeft met niet op zijn gemak voelen. daarbij staat hij in het land en dan heeft ie het er veel te druk voor.
maar ook swinters alds hij op stal staat doet hij het niet meer. dat weven kan ook gewoon zijn dat het paard op zijn huidige stal gewoon niet genoeg uit stal komt, of dat er een reden is tot stress. zoek eens een oorzaak! misschien helpt het!

in ieder geval suc6 met je beslissing!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:55

imker schreef:
Gisteren heb ik de eigenaresse aan de lijn gehad. Zij heeft hem van jongs af aan en zei dat het meer was dat hij rondjes liep door de stal, als dat hij echt van been naar been zijn gewicht verplaatste.
Verder is het een goed paard, naar wat zij zegt (maar goed, ik zou ook mijn paard de hemel inprijzen).

Dat is nog erger dan de Klassieke wever Ik heb er ook zo ene gehad en ben nog nooit zo blij geweest dan toen ie terug ging HIJ liep de hele dag door rondjes te draaien Hoewel de stallen bij ons dagelijks worden gemest was die stal altijd vies door het rondjes lopen waardoor hij steeds op een betonnen vloer liep (dus slecht voor z'n gewrichten)en dus veel lawaai maakte ,werd ik echt gek van hoor Hebben nog geprobeerd met vanalles in zen stal op te hangen maar na enkele uren kon hij al lekker alles ontwijken .Dus niet kopen