kan een manegepaard hoog in de dressuur komen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een manegepaard hoog in de dressuur komen?

Ja
78 (86%)
Nee
12 (13%)

Totaal aantal stemmen: 90

Shettiefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:50

Ik heb ja gestemd.
Manege paarden zijn niet bijvoorbaat slechte paarden.
Sommige hebben heel wat in hun mars.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:10

madie88 schreef:
Het m2 vind ik voor een normaal paard best hoog..
Zat paarden/pony's die dat niet eens halen..!!
of daar blijven steken

De paarden blijven steken of de ruiters???

Ik zeg nee, de meeste manege paarden zijn zo afgestompt, dat je wel een hele goede ruiter moet zijn om dat eruit te rijden.

Nu komen we ook op de discussie; wat is 'hoog'? Grand prix, dat is pas hoog, ik zie onze manegepaard daar nog niet lopen *grijnz* Haha!

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:15

Mijn antwoord is JA
om een kort en duidelijk voorbeeld te geven, kijk maar naar Mix van Angela vd Berg, dat is vroeger ook een manegepaard geweest en doet het toch best aardig dacht ik zo Knipoog Haha!

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 13:25

kimmy schreef:
De paarden blijven steken of de ruiters???

Ik zeg nee, de meeste manege paarden zijn zo afgestompt, dat je wel een hele goede ruiter moet zijn om dat eruit te rijden.

Nu komen we ook op de discussie; wat is 'hoog'? Grand prix, dat is pas hoog, ik zie onze manegepaard daar nog niet lopen *grijnz* Haha!

paard, want de ruiter kan het leren. zodra jij een paard hebt wat gwoon niet meer in huis heeft.
kom je er niet verder mee

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:29

Tuuuuuuurlijk kan dat maar ligt eraan hoe de manege is, hoe ze de paarden selecteren, hoe er les gegeven wordt en hoe de ruiters zijn!!! Met een mega afgestomd paard lijkt het me een hele lange lastige we te gaan.
En natuurlijk aan wat is hoog...

--> bij ons op de manege kwam zelfs een Z2 dressuurpaardtje, die bij een handelaar was gekomen, omdat ie niet verder kon vanwege cornage. en onze instructrice vond dat wel een goed leerpaardje voor de gevorderde ruiters OK dan! heb er veel knopjes van geleerd en nog leuke onderlinge wedstrijden mee gereden.
En andersom werden er ook jonge paarden (in)gereden (soms in goed gevorderden les gebruikt) en dan verkocht aan particulier --> ken er die nu ZZ springen zijn en ook eentje die Z2 dressuur is (maar ja gaat t weer over wat is hoog?!)

Nu was/is onze manege niet zoals vele anderen--> Kregen echt netjes les en er waren leuke (niet afgestompte paarden) beschikbaar en over het algemeen ook regelmatig een nieuwe.
Altijd veel weidegang!!! en in verhouding weinig gereden. Op maandag altijd rustdag en op zondag alleen eventueel een buitenritje. Andere dagen ook max 2 uur gereden (en dat maar heel zelden achter elkaar/alleen als t echt niet anders ging) vaak zelfs ook nog op een andere dag rust ...dus...

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:34

madie88 schreef:
paard, want de ruiter kan het leren. zodra jij een paard hebt wat gwoon niet meer in huis heeft.
kom je er niet verder mee

Het spijt me zeer, maar ik kan een heleboel ruiters hier in de regio die het nooit, maar ook nooit zullen halen. Zij misschien gevoel, terwijl het paard al een super doorgereden paard is en wat M2 gelopen heeft. Wanneer je het gevoel niet hebt, zul je het met een verdoorgereden paard het ook nooit krijgen.
Een paard met mindere kwaliteiten (manegepaard) zal met een goede ruiter en goede begeleiding best wel een leuke M proef of misschien een Z proef kunnen neerzetten, maar een beetje gemiddeld manege paard zal nooit een GP proef neer kunnen zetten.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:36

Tomaatje schreef:
Ieder paard (znder medische gebreken) zou Z kunnen lopen, dus waarom een manege paard niet?

Hier ben ik het niet mee eens. Zat paarden wat nooit Z zouden halen door karakter, bouw, gebrek aan beweging, een te zwakke achterhand, raseigenschappen wat hier totaal niet aan meewerken ed. wat toch gezond zijn verklaard.

Om terug te komen op het onderwerp. Er zullen vast uitzonderingen zijn. Maar een paard gaat niet voor niks naar een manege. Omdat het medisch niet in orde is, omdat het van een té lage kwaliteit is en ga zo maar door. Als die paarden werkelijk wat in hun mars hebben dan komen ze niet zomaar op een manege terecht. Daarbij vind ik de basissport (tot en met het Z) niet de hoge dressuur. Die begint pas na het Z imo.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:15

Ben toch wel benieuwd Okkie welke rassen dan niet in de Z kunnen komen?

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 16:26

kimmy schreef:
Het spijt me zeer, maar ik kan een heleboel ruiters hier in de regio die het nooit, maar ook nooit zullen halen. Zij misschien gevoel, terwijl het paard al een super doorgereden paard is en wat M2 gelopen heeft. Wanneer je het gevoel niet hebt, zul je het met een verdoorgereden paard het ook nooit krijgen.
Een paard met mindere kwaliteiten (manegepaard) zal met een goede ruiter en goede begeleiding best wel een leuke M proef of misschien een Z proef kunnen neerzetten, maar een beetje gemiddeld manege paard zal nooit een GP proef neer kunnen zetten.

Ik denk dat als je het wil, dat het altijd kan..

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 16:58

Ik weet het wel zeker een oud stalgenootje van mij heeft een oud manege paard naar de Z Gereden en hij deed het nog goed ook. Hij was ook al vrij oud toen ze hem kocht maar het is wel gelukt.

Nu mag die lekker van zijn oude dag genieten met haar broertje en vader door het duin en over het strand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:08

Tuurlijk kan dat. Ik ken ook iemand die een manegepaard heeft gekocht en die naar het Z heeft gereden. Het beestje is nu echter al dik in de twintig dus loopt geen wedstrijden e.d. meer.

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:20

Ik heb ja gestemd.
Het kan zeker maar je moet dan wel kijken naar het paardje.
Is het een paard dat veel in beginnerslessen loopt? een paard waar meer gevorderden op rijden ect.
Dat heeft er denk ik wel mee te maken.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:30

tuurlijk moet dat kunnen, af en toe zitten er hele goeie paarden en pony's bij op een manege!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:50

Op stage (manege) hebben we 11 manege paarden/ponys, waarvan er 3 de M2 hebben gehaald en 3 de Z2.

micky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:31

ik heb ook ja gestemd.

mjin paard is geboren uit een manege paard en je wil echt niet weten hoe mooi die merrie kan lopen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:35

willem is een manegepaard geweest.. een jaar of 8 zeker wel. ik heb hem nu 1,5 jaar, ga 11 juli mijn 1e knhs b starten en we zien wel waar het schip strand. hij is 16, dus ik zie wel tot hoever hij het aankan.
er staan wel degelijk goeie paarden op de betere maneges. op de manege waar willem eerst stond stond appie, een z2 paardje, mooi beesie, goed bespierd, liep ook lekker, maar was door 1 of andere reden bij de handelaar gekomen en die levert paarden aan die manege. sja met al die manege klanten die geen reet kunnen werd dat beesie niet goed doorgereden. die is later weg gegaan. uit paarden gebrek is ze weer etrug, onder de littekens en weg met die mooie bespiering.. zonde.. had een goed paard nog geweest, nu heb je er heel veel werk aan haar weer op te lappen.. ook hebben we 2 m2 paarden gehad, hele leukerds, alleen een beetje te heet voor de mensen op de manege, dus werden ook weg gedaan..

maar met een beetje werk, tijd geld en moeite komt een paard/ponie heus wel tot eenbepaald niveau. enja.. als je echt in de hogere dressuur wilt komen.. dan heb je echt niet genoeg aan manegepaarden, maar ook niet aan de paarden die de gemiddelde dressuur ruiter heeft.. het kan misschien een z2 proef, maar om de echte te halen(vanaf zz licht vind ik dan) moet je echt een goed aangereden paard hebben en die zijn nogal prijzig, vergt veel tijd en oefening en om maar niet over geld te praten.. dus eigenlijk is het antwoord nee Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:41

Ik had in eerste instantie NEE ingevuld, omdat ik een andere opvatting van "hoog in de dressuur" had.

Maar M moet wel te halen zijn ja.

Ik weet nog uit mijn pony tijd dat er een meisje met een manege pony zich goed kon meten in het Z2 met EK ponys.

Het was Nadine Klaassen met Jankee Doodle D.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:55

Met een beetje ruiter kan ieder , mits medisch goed, paard Z dressuur halen of dat nu een manege paard is of niet.

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:56

ligt eraan wat je onder 'hoog in de dressuur' verstaat..

GrandPrix niveau imo niet..
Maar M/Z moet te halen zijn.. op de manege waar ik rijd zijn diverse paarden die dit zeker kunnen halen, qua dressuur en springen

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:58

Er loopt toch ook een vos in de Z2 als ik het goed heb, die voorheen ook manege paard was geweest, volgens mij heet dat paard mozert ofzo iets er zit een man op, die was dacht ik kampioen in de Z2 van de winter....
dus blijkbaar kan het wel Knipoog

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 21:09

Ik heb ook Ja gestemt.. Opzich kan ieder paard Hoog in de dressuur komen maar dan ligt het er natuurlijk wel aan of hij/zij ook de potentie heeft om het te kunnen en of de ruiter het ook kan.. Ik reed op de manege waar ik reed ook een paard en die reed ik *onderling* in het M1 met winst.... Dus het hangt af van verschillende factoren maar het zou wel moeten kunnen..

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 21:16

madie88 schreef:
Het m2 vind ik voor een normaal paard best hoog..
Zat paarden/pony's die dat niet eens halen..!!
of daar blijven steken

Het ligt vooral aan de ruiter of een paard bij de M2 komt of niet

edit ik heb trouwens ja gestemd want M/Z niveau moet te halen zijn, hoger word vaak lastig...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:03

NehnaDagmar schreef:
Ben toch wel benieuwd Okkie welke rassen dan niet in de Z kunnen komen?

Het is een combinatie van verschillende factoren zoals ik in mijn vorige reactie al beschreef. Er zijn zat paardenrassen wat er niet voor gefokt zijn waar een enkeling toch mee naar het Z rijdt.

Heb bijvoorbeeld een abonnement op Das Haflinger Magazine gehad en daar waren hele indrukwekkende Haflingers te zien die in het Z liepen bijvoorbeeld. Maar een Haflinger bijvoorbeeld(!!!) die ook nog eens een zwakke achterhand hebben heeft toch een geringe kans om het Z te halen.

Dat kan ook net zo goed een KWPN zijn die een zwakke achterhand heeft, 3x niks aan gangwerk ed. Die paarden zie je regelmatig in manege's omdat ze wel braaf zijn maar de rest allemaal tegen zit waardoor ze slecht in de markt vallen.

Zoals ik al heb aangegeven zijn er ook uitzonderingen die per toeval op een manege zijn beland. Maar uitzondering bevestigd de regel. En daarbij heb ik ook al aangegeven dat ik tot en met het Z niet de hogere dressuur vindt.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 15:13

Ik vind het wel een nutteloze vraag Scheve mond Jij weet net zo goed als ik dat het typisch aan t paard ligt, wat betreft manegepaarden. Neem nou bijvoorbeeld Starko, zie je die ooit Z lopen?? Nou ik echt niet, dat in tegenstelling tot Niels en Snowy! Die kunnen het wel, zeker wel.
Waar een wil is, is een weg, dat vind ik ook niet helemaal kloppen. Ik ken genoeg mensen bij ons op de manege die gewoon géén gevoel hebben voor paardrijden. Als je geen gevoel voor paardrijden hebt, hoe kun je ooit verder komen? Je hebt het, of je hebt dat niet. Ja en als je het niet hebt, dan denk ik niet dat je zo even in de Z beland.. Het paard goed aanvoelen, ook dat kunnen sommigen gewoon niet, en zoiets is niet aan te leren, helaas.