Palomino met maanogen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:22

de ogen van mijn 5 weken oude veulen zijn precies hetzelfde als van de foto die ik iets hoger neerzette!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 09:32

*heeft even in je profiel gekeken*
Bij dat veulen is het idd duidelijk zichtbaar... maar ja zo oud is de onze nog niet. Die heeft nu ook nog hele kleine oogjes...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:34

Bij de mijne was het meteen de eerste dag al zo licht!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:35

Afbeelding

Hier is hij 3 dagen oud!

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:38

Is er de mogelijkheid op champagne? Zoek maar eens op KS, daar staan een aantal champagne veulens.

=^.,.^=

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 09:48

Maar komt die kleur voor bij Welshpony's?? Nog nooit van gehoord eigenlijk :S:S
En voor zover ik weet is de vader ook gewoon een Palomino en niet Champagne (Veenstra's Promise)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:11

Het is een palomino en de ogen zullen zeker nog donkerder worden ... ze blijven niet blauw. Mooi beestje ! Die roze kleur duidt meestal op een mooie goude palomino kleur. Maar het zijn inderdaad toverballetjes die pas in hun 4e zomer volledig in hun 'kleur' staan.

Een champagne gekleurde veulen is het zeker niet omdat dan zeker een van de ouders champagne moeten zijn. EN een champagne kleur wordt donker geboren en wordt lichter door de jaren terwijl juist palomino's lichter geboren zijn en donkere worden.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:39

Onze staleigenaar heeft ook een Welsh pony, die palomino van kleur is(ten minste, daar lijkt het het meest op) met 2 maanogen. Ik heb er geen foto's van, maar het is echt een beauty! Deze is nu geloof ik 3 jaar oud.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:44

Mooi veulen trouwens! Ik denk dat ze wel 2 gewone ogen heeft en het donkerder moet worden.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:41

Peterina schreef:
Een blauwe oog is ook niet te verwaren met een maanoog. Z.g. maanogen zijn niet erfelijk !!!!

Maanogen (ook wel glasogen)= exact hetzelfde als blauwe ogen.
Maanblindheid is wat jij bedoeld, dat is heel wat anders.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 20:17

Blind is het veulen zeker niet!!! (meteen gecheckt toen ik zag dat ze anders van kleur waren)
Ik ben benieuwd wat het word... dan weten we zeker wat het was Haha!

Maar heb je dan ook verschillende tinten maanogen?? (licht en donker)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 23:56

Meavey schreef:
Maanogen (ook wel glasogen)= exact hetzelfde als blauwe ogen.
Maanblindheid is wat jij bedoeld, dat is heel wat anders.

Ik wil geen discussie aangaan, maar maanogen zijn beslist niet het zelfde als blauwe ogen! Bij maanogen zit een witte "ring" om het blauw en bij echte blauwe ogen niet.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 12:14

Bravura schreef:
Ik wil geen discussie aangaan, maar maanogen zijn beslist niet het zelfde als blauwe ogen! Bij maanogen zit een witte "ring" om het blauw en bij echte blauwe ogen niet.

Het is wel degelijk hetzelfde, je hebt alleen idd verschillende tinten, lichtere blauwe, hebben vaak wat meer wit.
Veulens worden vaak geboren met donkere blauwige ogen dit gaat later echter gewoon weg.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:28

Een maanoog is een afwijking in de kleur van het oog en heeft niks te maken met maanblindheid. Maanblindheid is een ontsteking van het oog die tot blindheid kan leiden.

Een maanoog is eigenlijk een normaal oog waar het paard net zo goed door kan kijken dan een gewoon oog. Het mist pigment waardoor het oog niet dezelfde kleur heeft dan een normaal oog. Het oog is lichter dan normaal, vaak lichtblauw en soms zelfs wit.

Deze wordt vaak veroorzaakt door doorlopende blessen die wel of niet over het oog vallen.

Deze type van kleurloze ogen is niet erfelijk en zeker niet hetzelfde als de
blauwe ogen van bijvoorbeeld cremello's, perlino's of smokey creams.

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:07

heeft er misschien iemand dan een foto van een maanoog en een blauw oog om de verschillen te zien. Mijn paard heeft nl. ook 2 blauwe ogen, maar net zo blauw als de achtergrond hier, niets wit te zien. Maar de een zegt maanoog de ander weer, nee dat zijn blauwe ogen. Ik weet het niet meer hoor, maar ben wel nieuwsgierig Cool naar het verschil

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:20

pilou schreef:
heeft er misschien iemand dan een foto van een maanoog en een blauw oog om de verschillen te zien. Mijn paard heeft nl. ook 2 blauwe ogen, maar net zo blauw als de achtergrond hier, niets wit te zien. Maar de een zegt maanoog de ander weer, nee dat zijn blauwe ogen. Ik weet het niet meer hoor, maar ben wel nieuwsgierig Cool naar het verschil

Een maanoog en een blauw oog is dus hetzelfde... beter lezen. Knipoog

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:30

pilou schreef:

Het "echte" blauwe oog van ,in dit geval,een perlino.
Afbeelding

Het blauwe oog van een cremello:
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:50

Meavey, Hetzelfde geldt voor U .... beter lezen of kijk is op de internet daar staat genoeg veterinaar informatie hieromtrent !

Maanogen en blauwogen ZIJN NIET HETZELFDE !

Het "blauw" van een maanoog van een paint, pinto, tinker, of ander gekleurde paard waar een bles overloopt is duidelijk anders dan DE BLAUW oog van bijvoorbeeld een cremello enz !