belachelijke reden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:30

ikkies schreef:
Bij ons gaan de paarden minimaal 5 uur per dag naar buiten.
Het is volgens mij niet gezond voor een paard om de hele dag binnen te staan. Die van ons worden er goed chagerijnig in iedergeval van.

Die van mij niet. Mijn paard is prima gezond en zit goed in zijn vel. Vind het jammer dat hier in het algemeen zo zwart-wit gedacht wordt; een paard dat geen weidegang heeft, is bij voorbaat ziek, zwak EN zielig. Dat hoeft echt niet zo te zijn; het welzijn van een paard is niet zo in deze 2 hokjes te drukken.
Tuurlijk zijn er voor- en nadelen van weidegang, tuurlijk zijn er uitzonderingen. Het is gewoon iets om rekening mee te houden voordat iemand zo stellig roept dat een paard zonder weidegang 'niet gezond' kan zijn.

Wat betreft de topicstarter; je hebt groot gelijk dat je op zoek gaat naar een andere stalling. Jij hebt wensen voor je paard en deze huidige stalling kan/wil daar niet aan voldoen. Gewoon verhuizen OK dan!

llleoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:37

ik zou graag mijn pony in de wei zetten, maar dat kan niet omdat ze niet alleen kan staan... maar mijn zusje krijgt ook een pony en zo kunnen we ze wel bij elkaar zetten

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:47

Goh gaan we weer die discussie aan Knipoog . Ik denk dat iedereen doet wat hij/zij in het vermogen heeft zitten om het beste te doen voor zijn/haar paard.

Mijn vorige paard stond ook nooit buiten, simpelweg omdat er geen weiland bij zat. Heb nooit echt gemerkt dat hij daar niet gelukkig door was. Ik bedoel ik ging er iedere dag heen en reed hem dan een uur en als het kon werd hij 's ochtends los gelaten een half uurtje. (door pappie Haha! ).

Nu heb ik een boerderij en staan mijn paarden wel buiten, heerlijk voor ze ,maar wat ik ook vaak mensen hoor zeggen ach ze hebben al in het land gelopen vandaag dus ga niet rijden. nou wat is dan fijner Verward , dat je paard iedere dag aandacht krijgt of dat je hem in het land laat lopen.

Ik denk nogmaals dat iedereen doet wat goed voor zijn eigen paard is en ja niet iedereen heeft gewwon weiland tot zijn beschikking.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:26

Odessa1"]
Ik ben volgens hen zo fanatiek bezig met wedstrijden en training dat het helemaal niet nodig is dat ze op de wei komt. Volgens hen is het zelfs beter als ze er niet op komt.
[/quote]

Verward

Alsof 22,5 uur op stal staan en 1,5 uur per dag eruit (opzadelen, trainen, naverzorgen Lachen ) béter is Haha! ?
* "Had ie maar geen (wedstrijd)paard moeten worden" Clown *

[quote="Odessa1 schreef:
En daarnaast, wedstrijdruiters onder ons, zetten jullie je paardje dan ook niet in de wei?

Ik ben zelf vrij fanatiek met trainen en wedstrijden, maar ook als ik geen wedstrijden zou rijden...
Voor mij is weidegang (of buiten staan in een paddock bijv) een keiharde must Haha! zelfs in de winter geef ik er de voorkeur aan dat ze minimaal een halve dag lekker buiten kan zijn. Waterdichte winterdeken erop en naar buiten!
Persoonlijk zou dus een stal waar mijn paard NIET minimaal een halve dag naar buiten komt, een reden zijn om niet voor die stal te kiezen.
En bijv een half uurtje of uurtje stapmolen overdag, vind ik absoluut geen (voldoende) vervanging hiervan.
Dus na haar krachtvoer en hooi gaat ze 's ochtende het land op met haar 2 stalgenoten, en meestal als ik 's avonds ga trainen staan ze er nog steeds, na de training gaat ze weer op stal, en daar weer krachtvoer etc. Voor mij ideaal OK dan! !

Maar dit is voor iedereen natuurlijk een persoonlijke keuze!

Iedereen moet vooral doen wat hij/zij denkt dat het beste voor het paard is, voor mij is dat hoe dan ook weidegang/paddock en beslist geen 20 tot 23 uur per dag op 12 vierkante meter staan... Tong uitsteken

Voor jou lijkt me de keuze simpel: jij wilt je paard buiten hebben en daar kan deze stal niet voldoende in tegemoet komen... EN je geeft zelf aan dat je merkt dat jouw paard dan lekkerder in het vel zit => ik zou van stal verhuizen !

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:43

Als jij het niet naar je zin hebt op een stal dan moet je wat anders gaan zoeken. Weidegang is voor mij niet belangrijk maar mijn paard moet wel gelukkig zijn. Maar als een van bijde (ruiter of paard) niet gelukkig is dan moet je denk ik toch wat anders zoeken.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:44

Voor mij is weidegang ABSOLUUT prioriteit nummer 1 met stip!!!

Als een stal geen weidegan biedt, ga ik daar niet staan! Hoe kan een dier als een paard gelukkig zijn in een stal, 23 uur per dag? Voor mij onmogelijk. Hij kan er aan wénnen, maar dat wil niet zeggen dat hij er gelukkig mee is!
Natuurlijk, hij zal lekker fit zijn en genoeg energie hebben, hij is blij dat `ie uit zn stal komt! Hij zal vrolijk lijken omdat je eraan komt om hem uit dat hok te halen. En hij zal glanzen omdat `ie waarschijnlijk goed voer krijgt. Maar om dan te stellen dat hij gelukkig is?? Nee echt niet!!

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:51

Ben het volkomen met je een Koortje, bij mijn vorige stal kwamen de paarden ook maar 2 uurtjes buiten en dat vond ik ook te weinig. Nu bij mijn nieuwe stal staat ze soms dag en nacht buiten en ik heb het idee dat ze nu veel gelukkiger is.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:54

Koor.....ik sta ook achter jouw opmerking.
Ik heb ooit in een ander topic mijn meninig daar al uitgebreid over gegeven maar jouw post is een korte samenvatting daarvan.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:58

Levy schreef:
Koor.....ik sta ook achter jouw opmerking.
Ik heb ooit in een ander topic mijn meninig daar al uitgebreid over gegeven maar jouw post is een korte samenvatting daarvan.

Schijnheilig

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:02

Paarden zijn dieren die het besef van 'geluk' niet kennen. Mensen daarentegen hebben wel dergelijke bewustwordingen en kennen die eigenschap maar al te vaak aan dieren toe.

Mij hoor je dan ook niet praten over 'geluk' of 'vrolijk', ik heb het over welzijn. Welzijn, oftewel het in goede gezondheid bevinden en het daarna handelen (de diertypische handelingen welteverstaan)...

Dat een paard zich aanpast aan de omgeving (wennen), staat buiten kijf. Maar het moeten aanpassen, betekent dat dan automatisch vermindering van welzijn? Soms wel (zie het voorbeeld, van de 'chagerijnige' weidepaarden die noodgedwongen een dag op stal moeten), vaak niet.

Mijn bescheiden mening, ik herhaal het nogmaals, is dat het allemaal niet zo zwart wit is zoals hier zo vaak wordt beweerd. That's all.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:03

Ik ga niet in discussie...........Haha!
heb je min visie en mening al eens uitgelegd toch?
Maar goed, tenzij er dus mensen zijn die het nogmaals graag willen horen.....

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:09

Ik ga ook zeker niet in discussie hierover!!
Dit is mijn duidelijke mening en standpunt, dat van Yokie is ook duidelijk.

Maar laten we voorop stellen dat een paard van nature een kuddedier en een dier is wat de hele dag loopt en wandelt, en NIET in een stal staat...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:12

yokie schreef:
Paarden zijn dieren die het besef van 'geluk' niet kennen. Mensen daarentegen hebben wel dergelijke bewustwordingen en kennen die eigenschap maar al te vaak aan dieren toe.

Mij hoor je dan ook niet praten over 'geluk' of 'vrolijk', ik heb het over welzijn. Welzijn, oftewel het in goede gezondheid bevinden en het daarna handelen (de diertypische handelingen welteverstaan)...

Okee, vervang geluk eens door het woord "tevreden"? Hoe komt het toch dat mijn merrie erg chagerijnig is als ze na het weideseizoen weer hele dagen in haar box moet staan? Hoe komt het toch dat ik andere paarden zie die in de winter regelmatig bokpartijen vertonen en in de zomer dat niet doen?

Een paard kan zich heel goed aanpassen. Wij mensen kunnen ons heel goed aanpassen. Maar je wilt toch niet zeggen dat wij ons niet gelukkiger voelen met wat meer vrijheden, dan dat je je leven geleefd krijgt en een groot gedeelte van je dag verplicht op je waarde derriere achter je PC in een cubicle op kantoor mag doorbrengen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:15

Cassidy schreef:
Okee, vervang geluk eens door het woord "tevreden"? Hoe komt het toch dat mijn merrie erg chagerijnig is als ze na het weideseizoen weer hele dagen in haar box moet staan? Hoe komt het toch dat ik andere paarden zie die in de winter regelmatig bokpartijen vertonen en in de zomer dat niet doen?

Een paard kan zich heel goed aanpassen. Wij mensen kunnen ons heel goed aanpassen. Maar je wilt toch niet zeggen dat wij ons niet gelukkiger voelen met wat meer vrijheden, dan dat je je leven geleefd krijgt en een groot gedeelte van je dag verplicht op je waarde derriere achter je PC in een cubicle op kantoor mag doorbrengen?

OK dan!
goed verwoord

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:18

Een erg duidelijke stelling!

Echter Cassidy, maak ik hier uit op dat je paarden in de winter niet buiten komen! Boos! Knipoog

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:20

Kijk, de verwoording van Cassidy kan ik helemaal achter staan.
Je kunt niet zeggen of een paard "gelukkig" is of niet. Wel of hij zich prettig voelt of lekker in zijn vel zit.
Yokie kent haar paard dusdanig goed dat ze hem lekker in zijn vel vindt zitten. Maar ik heb haar ook al eens voorgelegd: zou hij zich wellicht nog beter voelen als hij wel de wei in kon.......
Wie zal het zeggen? Fonz kan het niet vertellen helaas

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:24

Ik ben voor dezelfde reden ook verhuisd, en vind het dus ook absoluut geen domme reden. Knipoog

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:26

michele schreef:
wat ik ook vaak mensen hoor zeggen ach ze hebben al in het land gelopen vandaag dus ga niet rijden. nou wat is dan fijner Verward , dat je paard iedere dag aandacht krijgt of dat je hem in het land laat lopen.

In de wei, vermoed ik. Aandacht van mij vind 'ie wel eens leuk, hij heeft best lol in het rijden (is in ieder geval enthousiast genoeg) maar als 'ie mocht kiezen stond 'ie lekker met z'n kudde in het land.

Ik heb niet de illusie dat ik erg belangrijk ben voor zijn levensgeluk.

Als ik s'avonds laat nog even kom kijken na een dag op het land staat hij heerlijk loom een beetje met z'n stro te friemelen. Echt ontspannen.
De zeldzame dag dat ze eens binnen moeten blijven (de dag na een ontworm-ronde) ga ik altijd uitgebreid rijden, maar dan nog is hij 'savonds gespannen, rusteloos, lijkt hij niet zo goed te weten wat hij met zichzelf aanmoet.

De conclusie die ik daaruit trek is dat het vor zijn geestelijke toestand wel zeker uitmaakt of hij een dagje 'tijd voor zichzelf' heeft gehad of dat hij mijn aandacht heeft gehad...

Koortje

Maar je kan wel de oorzaak opzoeken... wààrom staat een bepaald paard niet op de wei? In dit geval Fonzi, maar voor de anderen net zo?

Mensen zijn vaak bang voor blessures. En waar komen blessures vandaan? Van paarden die gek doen op de wei. En waarom doen ze gek? Omdat ze nooit buiten komen! Dus zetten we ze maar helemaal niet op de wei. En DAAR gaat het imo fout! Als je je paard dagelijks rijdt, en hij komt op de wei, dan doen ze echt niet raar meer hoor! Paarden besparen van nature hun energie voor "noodgevallen". Die rennen alleen als het nodig is, of als ze echt veel te veel energie hebben.... in dit geval dus door te weinig beweging.

Yokie

Cassidy schreef:

Tevreden, chagerijnig.. komt imo op hetzelfde neer: menselijke emoties die een naam hebben gekregen. Je kan namelijk als mensen bewust dingen afwegen. Je bent gelukkig/tevreden als je bepaalde dingen 'hebt' (materieel of immaterieel) of kunt doen (om maar een vb te noemen), je bent chagerijnig of ongelukkig als je dingen niet 'hebt' of dingen moet nalaten.
Volgens mij heeft een paard dat vermogen tot wensen, het vermogen tot afwegen, het vermogen tot denken op dat niveau niet. Dientengevolge kan een paard dus ook niet 'ongelukkig' zijn.

Wat WEL kan is dat het welzijn van een paard aangetast wordt. Een jong paard dat tot en met zijn 4e in het land heeft gelopen, daaruit wordt gehaald en op stal wordt gezet, kan hierdoor zeker in welzijn er op achteruitgaan. Hij zal moeilijk kunnen wennen, zich moeilijk kunnen aanpassen. Dit veroorzaakt stress, hierdoor zal zijn eetlust afnemen. Hij vermagert... Als dit dan een paard betreft dan over weinig aanpassingsvermogen beschikt, zal het inderdaad niet wijs zijn zo'n paard weidegang te ontnemen!
Maar als het nou een paard betreft dat WEL over aanpassingsvermogen beschikt.. schikt zich naar de situatie, de stress neemt af, gaat weer eten, neemt weer in gewicht toe etc. Oftewel het welzijn wordt hersteld.

Ik ben er -waarschijnlijk- niet van te overtuigen dat het paard in het laatste geval weidegang nodig heeft om gezond te zijn. Evenmin denk ik dat dit paard als ongelukkig is te bestempelen omdat hij 'beseft' 'wat hij mist' (namelijk de weide).

Helaas zal dit toch een eeuwige discussie blijven; zo kan ik niet aantonen dat paarden niet over denkvermogen/bewustzijn beschikken, evenmin als anderen kunnen aantonen dat paarden wel over bewustzijn beschikken... Scheve mond

We moeten het allemaal doen met ons eigen gedachtengang over wat goed/slecht is en van daaruit de verantwoording voor onze huisdieren nemen, en daarbij handelen naar de gedragingen zoals deze dieren ze kunnen vertonen.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:29

En als je nou de stelling van het vrije paard in de natuur voor ogen houdt? Zie je dan niet een gapend gat van verschil, en trek je daar je conclusie niet uit???? Verward

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:30

Koortje schreef:
Maar je kan wel de oorzaak opzoeken... wààrom staat een bepaald paard niet op de wei? In dit geval Fonzi, maar voor de anderen net zo?

Mensen zijn vaak bang voor blessures. En waar komen blessures vandaan? Van paarden die gek doen op de wei. En waarom doen ze gek? Omdat ze nooit buiten komen! Dus zetten we ze maar helemaal niet op de wei. En DAAR gaat het imo fout! Als je je paard dagelijks rijdt, en hij komt op de wei, dan doen ze echt niet raar meer hoor! Paarden besparen van nature hun energie voor "noodgevallen". Die rennen alleen als het nodig is, of als ze echt veel te veel energie hebben.... in dit geval dus door te weinig beweging.

Levy, inderdaad, misschien is het voor mijn paard NOG beter als hij wel naar buiten zou kunnen. Maar -voor de anderen alhier- betekent dit dat (nu hij niet naar buiten kan) automatisch dat het welzijn van mijn paard nu is geschaad? Ik denk dus van niet.

Koortje, hier kaart je nog een goed punt aan, iets zeer aanverwants, namelijk de motivering (gaan we toch weer een beetje ontopic Knipoog). Als je wel de mogelijkheid hebt, maar je zet het paard niet buiten -ondanks dat je aan zijn gedrag merkt dat het dier het behoeft- uit angst voor blessures... Dan denk ook ik dat iemand fout bezig is. Op zo'n moment maak je namelijk het welzijn van het dier waar je de verantwoordig voor draagt ondergeschikt aan je eigen belang, namelijk de angst voor blessures...

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:32

Juist...

Maar waarom komt bijvoorbeeld jouw paard niet buiten dan?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:34

Nee, ik heb nooit beweerd dat het welzijn wordt geschaadt van jouw paard.
Ik heb je echter wel al eens een voorbeeld gegeven uit eigen ervaring wat weidegang voor een van mijn paarden betekend heeft.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:36

Koortje schreef:
En als je nou de stelling van het vrije paard in de natuur voor ogen houdt? Zie je dan niet een gapend gat van verschil, en trek je daar je conclusie niet uit???? Verward

Nee, want de vergelijking met het vrije paard in de natuur gaat in die zin niet op. Niet als het gaat om zwart (paard in vrije natuur = loopt los) / wit (paard op stal = loopt niet los).

Als je het bekijkt vanuit het natuurlijke gedrag van het paard (bv neuscontact, spelen, krabben) hoeft het verschil niet zo groot te zijn. Denk bv eens aan open boxen; op die manier is direct contact met soortgenoten al mogelijk. Denk aan het in koppels loslaten in een bak. Dan kom je toch al een heel eind tegemoet aan de 'natuur'. Hier tegenover staat toch ook dat heel vaak een paard alleen staat in een wei (afgescheiden met schrikdraad van een ander paard, uit angst voor blessures). Dat is dan toch ook niet 'natuurlijk'?

Ik zal de laatste zijn die ontkent dat een paard in een box niet al zijn natuurlijke gedragingen kan uitvoeren (alleen spelen bv), maar zet dus mijn vraagtekens bij het gewicht dat daaraan gehangen moet worden, afhankelijk van de mogelijk aanwezige nuances zoals ik ze eerder noemde, en of dus het welzijn daarmee onevenredig wordt aangetast.