Kan mijn paard direct 24/7 de wei op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:40

Maradon schreef:
Ik denk alleen niet dat je je paard inene stil moet zetten, en daarbij 24 uur per dag op het land.

Altijd zo gedaan, nooit een probleem. Het werk natuurlijk wel iets afgebouwd, maar als ze alleen op stal staan moeten ze toch beweging hebben, dus helemaal afbouwen kun je dan niet. En dan hup vanuit de stal voor 1 a 2 maanden dag en nacht het gras op. Niet ideaal, maar ook nooit een probleem.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:35

Klopt, ken daar legio voorbeelden van. Je staat er soms verbaast van hoe weinig problemen het geeft.

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:50

smurf schreef:
Bij ons gaat het altijd zo, tot mei staan ze buiten op de plaat en dan gaan ze een door koeien begraasde wei op. Geeft geen problemen.
Inmiddels is het bijna juli en staan de meeste paarden de meeste tijd weer op de plaat, omdat hun baasjes vinden dat ze te vet worden.

Mijne staat lekker 24/7 op de wei, hij wordt nu vet, maar van de winter weer broodmager.....

Heeft hij in de winter dan wel genoeg hooi te eten?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 21:39

Citaat:
Heeft hij in de winter dan wel genoeg hooi te eten?

overdag badkuipen vol en 's avonds zoveel als ie op kan, maar hooi kan nooit op tegen dag en nacht grazen

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 14:00

Margreet schreef:
Altijd zo gedaan, nooit een probleem. Het werk natuurlijk wel iets afgebouwd, maar als ze alleen op stal staan moeten ze toch beweging hebben, dus helemaal afbouwen kun je dan niet. En dan hup vanuit de stal voor 1 a 2 maanden dag en nacht het gras op. Niet ideaal, maar ook nooit een probleem.

Mijn paard krijgt nu (geluk bij een ongeluk Knipoog ) niet zo heel veel beweging, omdat ik nog in de opbouwfase van de peesblessure zit. Wel veel stappen (minimaal een uur per dag) en daarbij wat draven, maar qua conditie stelt dit nog niet veel voor. En hij krijgt 3 x een kwart kilo brok per dag, dus ook niet overdreven veel. Zou dit een gunstiger situatie zijn voor mijn paard met de overgang naar 24 u p/d gras? Ik ga hem in die periode ook niet meer rijden, vakantie is vakantie!!! (en voor mij ook Haha! , het was een lange winter met een paard aan de hand stappen..)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:05

Ik laat ze altijd wennen, steeds langer op de weide. Maar daar is bij jullie geen mogelijkheid voor heb ik gelezen. Het lijkt me niet verstandig een paard meteen dag en nacht op de wei te zetten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:16

Ik heb ook een keer een paard met een peesblessure in een vergelijkbare fase de wei op gedaan en dat heeft geen problemen gegeven en die merrie is qua pees echt super weer de wei uit gekomen! Zeker doen dus!
Het is inderdaad wel gunstig dat hij niet zo zwaar in het werk en het voer staat. Misschien kun je het ruwvoer nog wat opvoeren? Misschien zelfs wel wat kuilgras voeren ipv hooi om aan de eiwitten te wennen.

Echt ideaal is het zeker niet, maar je moet roeien met de riemen die je hebt en de kans dat het gewoon goed gaat is heel groot!

Wel oppassen dat ze na zo'n periode van alleen gedoseerd bewegen niet enorm uit hun dak gaan en de boel weer forceren. Als je daar bang voor bent zou je met je dierenarts kunnen overleggen om 'm iets te geven waardoor hij z'n gemak houdt.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 15:16

Margreet schreef:
Ik heb ook een keer een paard met een peesblessure in een vergelijkbare fase de wei op gedaan en dat heeft geen problemen gegeven en die merrie is qua pees echt super weer de wei uit gekomen! Zeker doen dus!
Het is inderdaad wel gunstig dat hij niet zo zwaar in het werk en het voer staat. Misschien kun je het ruwvoer nog wat opvoeren? Misschien zelfs wel wat kuilgras voeren ipv hooi om aan de eiwitten te wennen.

Echt ideaal is het zeker niet, maar je moet roeien met de riemen die je hebt en de kans dat het gewoon goed gaat is heel groot!

Wel oppassen dat ze na zo'n periode van alleen gedoseerd bewegen niet enorm uit hun dak gaan en de boel weer forceren. Als je daar bang voor bent zou je met je dierenarts kunnen overleggen om 'm iets te geven waardoor hij z'n gemak houdt.

Margreet, hartstikke bedankt voor dit opbeurende bericht! Ik zit er echt mee in mijn maag, maar wat je zegt: je moet gewoon de gok wagen anders kan je je paard beter 24/7 in de box houden en daar wordt ie ook niet vrolijker van.
Ruwvoer opvoeren met kuil kan ik proberen. De reden dat ie op hooi staat is omdat ie allergische bulten van het (nieuwe) kuil kreeg. Dat is nu een paar weken geleden, dus ik kan proberen weer kuil te geven, misschien dat het een andere partij is. Voorheen kreeg hij wel gewoon kuil en dat ging altijd prima.
Het "uit de dak gaan" heb ik al besproken met de DA. Hij zegt: Knipoog gewoon je ogen even dichthouden.. Bij wijze van spreken dan, maar hij wilde er mee zeggen dat ik het toch niet tegen kan houden als mijn paard uit zijn dak springt. Ik probeer voordat hij het land op gaat eerst nog even te rijden, ik kan hem 's morgens geen voer geven (lekker hongerig maken) en eventueel zijn peesbeschermers omdoen voor het eerste springwerk. Maar dan nog, het blijft een gok en die wil wel graag wagen. Wat ik al zei: hij heeft zijn vakantie driedubbel verdiend!!!!

Sandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:45

Ik zou als ik jou was je paard niet gelijk 24/7 op het land doen. Zoals al eerst gezegt eerst opbouwen!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:54

Nandoman schreef:
gewoon je ogen even dichthouden..

Dat is inderdaad het beste! Haha! Als ze echt willen, dan gaan ze toch wel, vroeg of laat.
Ik vind 24/7 weidegang ideaal als laatste fase in de revalidatie na een peesblessure (in het begin ontkom je niet aan rust en stappen), de hele dag lichte beweging is het beste wat er is. Vaak kun je ze na zo'n periode gewoon rustig gaan opbouwen. Als ze dag en nacht buiten staan heb je ook die belasting van de ochtend-frisheid niet.

Heb je nog een afspraak staan voor een scan als hij de wei uit komt?

Ook voor jezelf is het lekker als ze op de wei staan en je niet "moet". Op een gegeven moment word je er helemaal niet goed van om alleen maar te mogen stappen, ook wel lekker als dat niet meer hoeft. Been there, done that.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 16:40

Margreet, ik heb je een PB'tje gestuurd Clown

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:13

Ik zie dat margreet alles wat ik te zeggen heb al verteld heeft Knipoog
Als je haar reacties leest weet je mijn mening ook Nandoman *LOL*

Ik heb het ook al vaak zo gedaan en dat is altijd prima gegaan. Iets meer in het ruwvoer zetten en wat terug in het werk(hoeft voor jou niet eens) en dan gaat het prima.
Dacht je dat ik met merrie en veulen iedere dag een kwartier langer in de berm ging staan Clown

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 14:51

gomir schreef:
Dacht je dat ik met merrie en veulen iedere dag een kwartier langer in de berm ging staan Clown

Ja hoor, daar zie ik jou wel voor aan.... Haha!
Nee, even serieus, zoals je al weet is het probleem aardig opgelost. Het land wordt vanaf heden begraasd door 3 hele gulzige paardjes , dus tegen de tijd dat die van mij komt is het meeste groene gras er al af gegeten.
Zo, ik kan weer rustig slapen Dromen

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:31

Magic heeft dus op hetzelfde stukje gestaan als waar jou paardje heen gaat. Vorig jaar hebben we het wel rustig opgebouwd, maar dit jaar eerlijk gezegd niet. En hebben er geen last van gehad Lachen

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 16:16

Antoinette schreef:
Magic heeft dus op hetzelfde stukje gestaan als waar jou paardje heen gaat. Vorig jaar hebben we het wel rustig opgebouwd, maar dit jaar eerlijk gezegd niet. En hebben er geen last van gehad Lachen

Klopt precies! Het landje was erg leeg toen ik er gisteren even was. Voordeel van deze tijd is dat het gras wat er nu groeit een stuk minder eiwitrijk is dan in mei. Die Magic van jou moet wel een ijzeren maagje hebben gehad... hahaha!!!
Ik probeer foto's te (laten) maken (ben zelf nog digi-loos Bloos ) en dan zet ik ze hier op Bokt.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:23

Nandoman schreef:
Die Magic van jou moet wel een ijzeren maagje hebben gehad... hahaha!!!

Neuh, zou het niet weten eigenlijk Haha!
Maar het hangt ook erg van het paard af. Als ik vroeger naar mijn pony keek: haar hoofd ging omlaag als ze in het land gezet werd en kwam pas weer omhoog als we eraf gehaalt werd. Zelfs als ze lag, at ze nog!!

Magic daarentegen gaat ook wel lekker staan dutten enz..dus eet zeker niet de hele dag. En het land van Esme was al niet overdreven eiwitrijk.
Dus ik neem aan dat het ook met jou paardje helemaal goed komt, gewoon even extra in de gaten houden.

Ben benieuwd naar de foto's!!

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:46

Eerst laten wennen vooral als hij koliek gevoelig is..!!! Scheve mond

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 21:53

niceirisje15 schreef:
Eerst laten wennen vooral als hij koliek gevoelig is..!!! Scheve mond

Dat is al vaker gezegd, maar zoals je mijn opmerkingen tussendoor hebt kunnen lezen kan ik mijn paard niet een paar uurtjes per dag laten grazen nu. Als ik hem aan een lijntje laat grazen springt hij vroeg of laat over me heen (hij schrikt van alles en nog wat omdat hij een hele tijd stil heeft gestaan en nu een beetje veel energie heeft).
En koliekgevoelig is hij volgens mij niet. Gelukkig staat hij nu vrij laag in het voer en werk, dus een grote overgang van werken naar niks doen is het niet.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:54

Nou dan weet je het toch zelf al Lachen Hoef je het ook niet te vragen Knipoog

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 22:02

niceirisje15 schreef:
Nou dan weet je het toch zelf al Lachen Hoef je het ook niet te vragen Knipoog

Ik ben inmiddels een hoop kennis rijker en weet nu wat ik nog niet wist toen ik de vraag hier stelde Slim Ondanks alle uiteenlopende reacties, tips en adviezen heb ik toch mijn conclusies getrokken en hoef nu niet meer te twijfelen wat te doen.