Hebben dazen een voorkeur voor bepaald paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:55

Als ik vroeger met de manegepaarden in het bos ging rijden merkte je altijd duidelijk dat er een bepaalde paarden àltijd onder de dazen gingen, en er waren paarden bij die àltijd geluk hadden en er bijna geen hadden. Ik reed op een zwarte fries die er nauwelijks last van had, maar er waren nog een zweetvos en een donkerbruin paard die er bijna gek van werden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:03

Ik denk ook dat het niks met kleur te maken heeft. Net zoiets als met muggen. Die moeten ook altijd mij hebben en mijn vriend laten ze meestal wel met rust.
Een paard wat zweet heeft er toch ook veel meer last van dan een
'droog' paard? Het moet dus wel iets met geur te maken hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:08

het heeft met warmte te maken..niet met de kleur!!over het algemeen genomen worden donkere dieren in de zon nu eenmaal warmer als lichte dieren, uitzonderingen daar gelaten...
ik heb eens buiten gereden met 3 witte en 1 zwart paard, votig jaar rond deze tijd...ik vergeet het NOOIT meer, werkelijk het meisje op het zwarte paard zag zwart van de dazen,haar hele rug zat vol en om het paard vloog een zwarte zwerm mee, ik werd gek!ik zat op een schimmel die best wel geprikt werd maar lang niet zo erg als de zwarte, de andere schimmels idem dito..maar goed,zover ik ooit gelezen heb over de daas , begrijp ik eruit dat ze blind zijn,en op warmte afgaan....hoe het met de mug zit weet ik niet, ik weet niet of die blind is en of deze naar warmte afgaat...best interessant eigelijk, die stekende pokkebeesten...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:35

Ik heb ook eens geleerd dat juist lichte paarden vervelende prikkebeesten aantrekken.

Ik heb een zwartbonte... leuk voor die vliegen, lopen ze over Bas : Hey wel lekker, niet lekker, wel lekker, niet lekker Haha!

Kan me trouwens ook herrineren dat die beesten wel op zweetgeur afkomen.
Daarbij staat er vaak op vliegengel's e.d dat je het op plaatsen moet smeren waar de paarden zweten...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:40

Mij is het opgevallen dat ze Haflingers over het algemeen met rust laten?

[edit]Valt me trouwens op dat muggen ook liever vrouwen hebben dan mannen Soort zoekt soort oid?[/edit]
Laatst bijgewerkt door Solvej op 28-06-04 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:41

Bij mensen hebben ze een onderzoek gedaan naar de muggen. Daar kwam uit dat degene met de hoogste lichaamstemperatuur de klos is. Het hoefde maar een miniem verschil te zijn maar de warmste werd toch geprikt. Overigens komen muggen ook op de lucht van zweet af.
Misschien dat het bij paarden ook zo werkt. In dat geval kan die theorie van die donkere paarden weleens kloppen, die voelen vaak wel warmer aan dan schimmels.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 00:16

Ik heb een zwart-bonte, grotendeels zwart, en die heeft vrijwel geen last van dazen en ander vliegend gespuis.
Volgens mij ligt het er inderdaad ook aan hoeveel een paard zweet, en gewoon de algemene lichaamsgeur. Jordy zweet vrij weinig, en heeft bovendien nooit zo'n zware paardenlucht om zich heen hangen.
Zijn weidemaatje van vorig jaar (wel een donkerbruine) zat helemaal onder de bulten en werd echt aangevallen. Zijn weidemaatje van dit jaar, een fjord, wordt ook veel meer gestoken dan Jordy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 00:26

Ik transpireer meer dan mijn man, maar àls er een mug is zit die niet bij mij.

Hetzelfde bij de paarden waar mijn pony regelmatig gaat logeren. Mijn bruine en een Tinker hebben veel minder last dan de vos.
De Tinker en de vos krijgen allebei knoflook, mijn bruine niet.
Staat mijn pony in zijn eigen wei, 300 meter verder, dan zijn er vrijwel geen dazen te zien.
Wat zweten betreft dan. Mijn pony moet meer werken dan de andere twee en zweet daarom ook meer. De dazen blijven toch om de vos heen hangen.
Dan moet er toch een andere reden zijn dan kleur, geur of warmte.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 01:08

Gister met Evelien naar het bos geweest...
Evelien heeft 1 bultje op haar hand en Garfield, vosje geen 1...
Ik heb wel 7 harde schijven op mijn benen en Woestein (Haflinger) zijn buikje is een grote bult....
Moet wel zeggen..Woestein was ontzettend aan het zweten (krijgt knoflook door het voer maar hij gaat er niet meer door stinken..) dus denk dat het daar door kwam..
En ja ik had een donkere rijbroek aan en was meer met het wegjagen bij Woes bezig dan met mijn eigen beentjes..
Al met al we werden gek!
Hebben van de 2 uur ook amar uiterst 20 minuten gestapt..

Ja denk dat het puur door het lichaamsgeurtje komt...
(moet dus maar een andere parfum en deo gaan gebruiken)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:44

annegti schreef:
Bij mensen hebben ze een onderzoek gedaan naar de muggen. Daar kwam uit dat degene met de hoogste lichaamstemperatuur de klos is. Het hoefde maar een miniem verschil te zijn maar de warmste werd toch geprikt. Overigens komen muggen ook op de lucht van zweet af.
Misschien dat het bij paarden ook zo werkt. In dat geval kan die theorie van die donkere paarden weleens kloppen, die voelen vaak wel warmer aan dan schimmels.

Dan ben ik wel erg warm Bloos! ik word altijd het meest van iedereen gestoken Boos!

Ik denk niet dat het met de kleur van je paard te maken heeft. Wel met de dikte van de huid en de geur. Mozart is 1 tint donkerder dan Tayga (allebei donder bruin) en hij heeft nauwelijks last van horzels. Tayga wordt helemaal lek gestoken. Ook de shetlanders in de wei hebben er nauwelijks last van. ( zijn appalosa's met veel wit) Maar de ijslander van mijn vriendin wordt wel heel veel gestoken, die is donker grijs.

Zien jullie verband Verward

Dus moet het wel met geur te maken hebben

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:47

Muggen komen voornamelijk op de co2 uitstoot van mensen af, ook wel op warmte maar meer op co2

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:22

Maar als het met warmte te maken heeft is het logisch dat een kleur ook invlo0ed heeft. Trek maar eens een zwarte trui aan, dan heb je het warmer als met een witte. Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:40

als je het warmer hebt wil dat niet zeggen dat je lichaamstemperatuur ook hoger is.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:13

Vast wel. Muggen hebben ook altijd de voorkeur voor mij, dus ik denk dat t met dazen en paarden helaas ook zo werkt...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:17

hele lichte en hele donkere paarden trekken dazen aan

maar ook bv een zwarte auto bij ons op de wasplaats(auto wassen Tong uitsteken ) trekt veel dazen aan en het witte shirt van mn vriend ook! mijn blauwe spijkerbroek+rose topje weer niet, gelukkig!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:02

Voorlopig blijf ik hier maar azijn deppen....
grrrrrr wordt gek van de jeuk...
Hebben jullie misschien nog tips om de volgende keer niet meer gestoken te worden??