Help: aanschaf 1ste eigen paard? Hoe financieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:55

Ga inderdaad eerst maar eens op jezelf wonen, dan kom je langzaam vanzelf achter dat de kosten niet alleen in de hypotheek zitten. Denk idd aan GWL, verzekeringen, belastingen, eten en drinken, huishouden (vuilniszakken, shampoo, wc papier etc... alles bij elkaar ben je er toch heel wat aan kwijt!), geld opzij zetten voor als bv de wasmachine ermee kapt (heel belangrijk), telefoonabonnement (vast), internet, en ga zo maar door...
Als jullie alles van jouw salaris moeten doen, is zelfs dit plan voor een huis en een auto denk ik redelijk krap...
Een paard zou ik nog maar even onderaan je verlanglijstje zetten...

(in heb ongeveer hetzelfde salaris, ik huur, en deel alle kosten met mijn vriend. Het gaat prima, maar geld voor een paard zit er voor mij ECHT niet in!)
Is huren voor jullie ook geen optie? Dat zou ook nog wel eens een paar centjes kunnen schelen!

mariboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:07

Ik zou nog even wachten tot na je studie, want als je dan uiteindelijk je paard hebt ga je het mss financieel niet meer zien zitten en dan moet je het verkopen.
De studies zijn momenteel toch het belangrijkste niet?
Ga ergens paarden bijrijden in je vrije tijd dan verdien je nog wat extra geld.

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:08

als ik lees wat je kwijt ben aan kosten strakjes dan zou ik het eigen paard nog even opzij zetten. naast de kosten die je opgenoemd heb (voor huis en auto), komt ook je levensonderhoud, dus de boodschappen. reken daarvoor maar zo´n 100 euro per week voor uit (gezien naar eigen situatie is dat nog vrij krap aan, daarbij moet ik wel zeggen dat mijn vriend en ik allebei roken en daar al veel aan kwijt zijn, maar boodschappen zijn duur). vergeet ook niet dat je wel eens nieuwe kleding aan moet schaffen, etc. etc...

je kan beter wachten met een eigen paard tot jij en je vriend samen klaar zijn met studeren en dan kijken of er geld overblijft voor een eigen paard.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:11

Als ik jou kosten en je inkomen zo naast elkaar zet, houd je weinig over.
k denk zelfs dat je t met alleen jou inkomen net redt om rond te komen, laat staan met nog een paard erbij.
Ikzelf verdien een stuk meer dan jou, met t inkomen van m'n vriend erbij opgeteld hebben we een aardig inkomen. Maar we houden niks tot weinig over aan t einde van de maand. En ik heb geen eigen paard!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:13

Jippie schreef:
Een goede test voor jezelf:
Probeer eens een jaar lang E400,- per maand opzij te leggen. Als je dat zonder problemen af gaat dan kun je een paard onderhouden. En van het geld dat je in dat jaar bij elkaar spaart: E4800,- kun jij een heel leuk paard met wat toebehoren kopen.

Dat is een hele goede, zo ongeveer doe ik het nu ook!

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:21

En ga eerst een paard bijrijden een paar keer per week... want misschien vindt je behalve het financieele plaatje het ook te veel tijd in beslag nemen. Niet om zeurderig over te komen maar als je een paard koopt is het prettig dat je partner er wel achter staat... want er gaat een hoop geld en tijd inzitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:38

ik heb zelf n eigen paard en ik raad het je af, het kost altijd tijd en geld niet alleen 1 jaar geen 2 jaar maar misschien wel dertig jaar van je leven en als je er 1 heb waar t heel goed meegaat zoals bij mij, ik heb egt n schat van n pony doe je haar ook niet 123 weg ik zou het niet doen behalve als je nu al gek ben op die pony

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:52

Ik zou eerst maar wachten tot je vriend mee kan helpen financieren.

Zoals Tes al liet zien lopen de kosten heel hoog op.
Haar Gemeentebelastingen vallen nog mee, wij betalen al ruim 600 euro...

Ik zou of lekker thuis blijven wonen en dan een paard aanschaffen, en als je vriend afgestudeert is en een vaste baan heeft nog eens kijken.

Of lekker gaan bijrijden voor iemand en dan proberen of je een huis kunt krijgen, maar dan nog heb ik m'n twijfels of je het red.
En natuurlijk ff zoeken of je wel een huis/flat kunt krijgen voor het bedrag wat je kunt lenen (want eerlijk gezegd is dat niet zoveel volgens mij...)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:01

Ik woon op mezelf heb een iets lager inkomen maar ook minder hoge woonlasten.
Ik heb moeten kiezen tussen een auto of mijn pony en ik heb natuurlijk voor het laatste gekozen

He je jou auto nodig of kan je het ook met een scooter af? dat is namelijk bijna net zo snel op de korte stukjes soms zelfs sneller en een stuk goedkoper

Anders kan je beter nog even wachten met een paard kopen want er gaat meer geld in zitten dan je denkt

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:10

Ik begrijp dat je volgend jaar een huis wil gaan kopen. Nou heb ik dit jaar ook een huis gekocht en om een redelijk huis te kunnen kopen moet je toch iets meer verdienen dan je nu doet. Je mag met dit salaris denk ik maar 85.000 euro "lenen". Ik zou als ik jou was pas aan samenwonen gaan denken als je vriend is afgestudeerd en ook de helft van de maandelijkse kosten kan meebetalen. Als dit lukt kan je met jou salaris wel een eigen paard betalen hoor. Je zal er dan nog wel het een en ander voor moeten laten. Als jij voor meer dan de helft van de maandelijkse kosten op zal moeten draaien zit dat paard er niet in denk ik.

Ik weet niet hoe oud je bent en of je erge haast hebt om het huis uit te gaan? Je kan natuurlijk ook nu al een paard kopen en wanneer je vriend is afgestudeerd en een vaste baan heeft aan samenwonen gaan denken.

Succes met je beslissing...

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:32

Ik zou het niet doen.

Mijn vriend en ik hebben samen ruim 2000 euro netto pm, en daarin zou net een paard passen qua onderhoud enzow, maar dan nog is het krap (500 e blijft over met aftrek van alle kosten en boodschappen).

Ik zit al 25 jaar te wachten op een eigen paard, heb er 2 jaar geleden bijna een paard gekocht, maar achteraf blij niet te hebben gedaan gezien ik drastisch in 'salaris' achteruit ben gegaan wegens in wao belanden.

Ik zou wachten tot je op safe kan spelen, want een paard schaf je niet zomaar even aan.

Lindatjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:32

Ik sluit me aan bij de rest, zou echt nog even wachten tot je op jezelf woont en weet wat je kunt missen, er komt zoveel bij kijken als je op jezelf gaat en laat staan als je een huis koopt. Ik woon nu al 4 jaar samen en heb een jaar geleden ook pas mijn 1e paard gekocht, nadat dit erg goed ging heb ik 2 maanden geleden mijn 2e paard gekocht. Nu ik 2 paarden heb moet ik wel andere leuke dingen laten (geen merkkleren meer, minder stappen, minder uiteten enz.) maar dat vind ik niet erg.
Die tip om een jaar te sparen vind ik ook erg goed.

Debbieremi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:53

Hoi,

Ik heb een koophuis (en alle bijkomende kosten Haha! ) en het gaat prima, wat ik je wel wil adviseren is een "potje" te maken voor onvoorziene kosten (paard of andere dingen) Bij mij werkt dit erg goed!!!

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 23:17

Allereerst even mijn compliment dat je er zo bij stilstaat of je het paard kunt betalen OK dan!.
Zoals iedereen al geschreven heeft: een paard is een duur bezit en kost altijd meer dan jouw begroting. Het krijgt een klachtje of een kwaaltje en daar rijzen de rekeningen van de dierenarts de pan uit.

Is het geen optie om het paard wat je op het oog hebt te delen met de kennis van jouw vriendin. Nu zij zwanger is, heeft zij ook minder tijd en misschien kunnen jullie elkaar op deze manier van dienst zijn?
Dan ben je 'maar' de helft van de kosten kwijt, heb je voldoende tijd voor jouw studie. Het is maar een ideetje Verward

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:01

Heel verstandig dat je het je afvraagt...

Ik verwacht niet dat het realistisch haalbaar zal zijn met alleen jouw salaris. Ik heb een wat hoger netto salaris heb en vergelijkbare hypotheek. Laatst heb ik ook eens alles op een rijtje gezet of ik het wel zou redden als ik alleen zou komen te staan en dan zou er echt niets mis moeten gaan en mijn vakantiegeld moeten gebruiken voor het paard en de auto om het te kunnen redden. Dan rijd ik wel een duurdere auto omdat die de trailer moet trekken, maar ik ben blij dat ik nu niet in die situatie zit en we twee normale inkomens hebben...

Als je eenmaal ergens woont en je een aantal maanden verder bent, weet je beter hoe je er voor staat. Hoe lang moet je vriend nog studeren? En draagt hij ook bij in de kosten? Dat maakt ook uit welke keuzes je maakt...

Misschien kun je het paard van die vriendin wel leasen voor een bepaalde periode. Dan zit je er niet aan vast als je het financieel niet meer kunt dragen, hoeft geen aanschafprijs te betalen en je kunt wel genieten van rijden met dat paard, en kijken hoe het is om al die kosten te dragen... Als het financieel dan wel makkelijk uit kan, kun je alsnog het paard kopen... Moet je vriendin ook maar willen natuurlijk Haha! Knipoog