Koopje, toch keuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:21

ceasario schreef:
Jij bent er nog zo een ,die wanneer het duur is ,het wel goed zal zijn. Huilen

zeg ik dat? dacht het niet... maar als een paard potentie heeft tot de hogere sport en er mooi bloed heeft achter zitten gaan ze niet voor weinig geld weg. dan is er vaan iets mis mee.
ook duurdere paarden moet je keuren hoor

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:24

ceasario schreef:
:n Die vraagt, betaald.

Daar ben ik het mee eens: koper wil keuren, dan koper ook betalen.... zo werkt het nou eenmaal.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:24

LiSSy schreef:
zeg ik dat? dacht het niet... maar als een paard potentie heeft tot de hogere sport en er mooi bloed heeft achter zitten gaan ze niet voor weinig geld weg. dan is er vaan iets mis mee.
ook duurdere paarden moet je keuren hoor

paard potentie heeft tot de hogere sport

Is dat wel zo?
Of is dat een eis van koper,om met de prijs van een SMART de Rally van Monte Carlo te willen winnen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:31

Volgens de man van E-digit (die foto's aan huis komen maken) is bv OCD al te zien bij 8mnd (hoewel dat ook spontaan kan verdwijnen!) misschien is iets dergelijks aan de hand ?
Ik heb 2 weken geleden een veulen gekocht, en klinisch laten keuren, rontgenologisch had derhalve weinig zin...maar ja het dier was pas 5 weken!
Ik zou toch zeker klinisch laten keuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:37

imker schreef:
Daar ben ik het mee eens: koper wil keuren, dan koper ook betalen.... zo werkt het nou eenmaal.

Zo werkt het absoluut niet. In de normale handel is het de regeling: afgekeurd kosten verkoper, goedgekeurd kosten koper.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:41

Mist schreef:
Ik heb 2 weken geleden een veulen gekocht, en klinisch laten keuren, rontgenologisch had derhalve weinig zin...maar ja het dier was pas 5 weken!

Een echte klinische keuring of een gezondheidsverklaring laten opstellen? Buigproeven bij een veulen van 5 weken oud, lijkt me nou niet zo prettig voor dat veulen . Om over de veearts maar te zwijgen Haha!.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:46

Pipo schreef:
Zo werkt het absoluut niet. In de normale handel is het de regeling: afgekeurd kosten verkoper, goedgekeurd kosten koper.

Is nergens vastgelegd, en valt dus over te onderhandelen.

Meestal gaat het bij particulieren wel zo, maar handelaren (tenminste die boerkes hier in brabant) doen daar absoluut niet aan.

Ik ga ook mee met de "koper wil keuren, koper betalen" instelling Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:46

Tiffy schreef:
Een echte klinische keuring of een gezondheidsverklaring laten opstellen? Buigproeven bij een veulen van 5 weken oud, lijkt me nou niet zo prettig voor dat veulen . Om over de veearts maar te zwijgen Haha!.

Geen buigproeven natuurlijk !! maar wel hart, longen, tanden, beenstand + de DA een blik op de moeder laten werpen (beenstand + hoeven !)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:47

Wat doet dit topic bij FA trouwens?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:50

Verplaatst naar VMR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:58

Missouri schreef:
Is nergens vastgelegd, en valt dus over te onderhandelen.

Meestal gaat het bij particulieren wel zo, maar handelaren (tenminste die boerkes hier in brabant) doen daar absoluut niet aan.

Ik ga ook mee met de "koper wil keuren, koper betalen" instelling Haha!
Handelaren, sportstallen, handelstallen, particulieren. Hier gaat het wel zo, in het oosten van het land gaat het zo, in het Noorden van het land gaat het zo.

Er zijn enkele mensen waarbij je er wel eens tegenaanloopt dat het niet zo gaat, maar ja.......dan gaat de handel ook gelijk niet meer door.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:14

Ik weet niet anders als dat de koper de keuring betaalt, ongeacht hoe deze uitvalt.

Zo heb ik mijn vorige paard verkocht, en mijn huidige aangekocht. Mocht het ooit nog weer nodig zijn om een paard te kopen of verkopen, gaat het wederom zo.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:22

Mist schreef:
Volgens de man van E-digit (die foto's aan huis komen maken) is bv OCD al te zien bij 8mnd (hoewel dat ook spontaan kan verdwijnen!) misschien is iets dergelijks aan de hand ?

Lijkt me logisch Mist! Tuurlijk is er OC te zien! Dit is namelijk bij practisch alle 1 a 2 jarigen aanwezig! Of het zich tot OCD vormt is vaak pas in een later stadium te zien!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:40

Pipo schreef:

Dit is beslist niet waar.

Ik ken een advocaat van een bekende ruiter die enkele maanden geleden het tegendeel beweerde.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:41

Ik vind je vragen eigenlijk een beetje ongepast.

Wat je van iedereen hier vraagt is om te beoordelen of het paard dat jou interessant lijkt, ook wel interessant is. Natuurlijk geef je niet teveel info voor het geval iemand anders het paardje interessant vind en ermee gaat lopen. Haha!
Mij lijkt dat het aan jouzelf is de afweging te maken interessant /oninteressant. Wanneer je jezelf daarvoor niet capabel genoeg vindt moet je iemand die dat wel is en die je kunt vertrouwen een paardje voor je laten zoeken. Je kunt toch niet bij ieder goedkoop paardje hier komen vragen of het wat is? Kom je bij een eventuele onjuiste keuze ook hier reclameren? Verward

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:42

Je hebt een goed punt aangetipt, Rhea, en je hebt nog gelijk ook.

(al wijk ik nog steeds niet af van mijn punt, wat ik hierboven ook heb gezegd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:43

ceasario schreef:
Dit is beslist niet waar.

Ik ken een advocaat van een bekende ruiter die enkele maanden geleden het tegendeel beweerde.

Doel jij op de Danielle van Aalderen zaak?

Verder zou ik zeggen: Bel eens wat normale handelaren op, die doen dat allemaal op deze wijze.

Waarom zou ik moeten betalen als jij een ongezond paard aan mij verkoopt? Als je 4 man tegenkomt die een ongezond paard verkopen en jij als koper voldoet braaf aan je onderzoeksplicht dan ben je 2000 euro verder en heb je nog geen paard. Het moet niet gekker worden natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-04 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:43

Mist schreef:
Geen buigproeven natuurlijk !! maar wel hart, longen, tanden, beenstand + de DA een blik op de moeder laten werpen (beenstand + hoeven !)

Is dus een gezondheidsverklaring en geen volledige klinische keuring Knipoog .

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:46

Rhea schreef:

Wat je van iedereen hier vraagt is om te beoordelen of het paard dat jou interessant lijkt, ook wel interessant is. Natuurlijk geef je niet teveel info voor het geval iemand anders het paardje interessant vind en ermee gaat lopen. Haha!
Mij lijkt dat het aan jouzelf is de afweging te maken interessant /oninteressant. Wanneer je jezelf daarvoor niet capabel genoeg vindt moet je iemand die dat wel is en die je kunt vertrouwen een paardje voor je laten zoeken. Je kunt toch niet bij ieder goedkoop paardje hier komen vragen of het wat is? Kom je bij een eventuele onjuiste keuze ook hier reclameren? Verward

Wat hier naar voren komt de onzekerheid van koop met een beperkt budget.
En toch proberen via de nodige garanties een wereldpaard proberen te krijgen.

Wij noemen dat voor de EURO kwam.

Proberen voor een dubbeltje op de eerste rang proberen te komen
en daarna nog aanspraak maken op de lounge.

Maar dat is "landelijk " paardenwereldje eigen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:47

Pipo schreef:
Doel jij op de Danielle van Aalderen zaak?

Verder zou ik zeggen: Bel eens wat normale handelaren op, die doen dat allemaal op deze wijze.

Waarom zou ik moeten betalen als jij een ongezond paard aan mij verkoopt? Als je 4 man tegenkomt die een ongezond paard verkopen en jij als koper voldoet braaf aan je onderzoeksplicht dan ben je 2000 euro verder en heb je nog geen paard. Het moet niet gekker worden natuurlijk.

Nee.
Maar neem het maar van me aan .
Aan l.ull.. doe ik niet mee.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:56

Rhea schreef:

Toch kan ik er wel inkomen. Ik heb een tijdje geleden ook foto's van mijn veulen geplaatst in dit forum. Bewust de afstamming niet vermeld tenzij dat gevraagd werd via pb. Je weet immers niet wie er meekijkt, niet alleen (de bekende) bokkers, zijn er immers een paar duizend, maar ook "wildvreemden" kunnen deze topics zien.
Als ik in mijn geval de afstamming had vermeld, destijds, had iedereen de fokker kunnen achterhalen...dan was ze misschien weg geweest voordat ik haar had kunnen kopen.
Maar ik ga met je mee dat een foto van alleen de rug wel weinig is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:04

ceasario schreef:
Nee.
Maar neem het maar van me aan .
Aan l.ull.. doe ik niet mee.

Daarom koop ik dus ook geen paard bij jou

Zit toch al heel wat jaartjes in die handel, en ken heel veel mensen daarin. En iedereen doet het op die manier, en dan praten we niet over paarden die een keer 5000 euro moeten kosten, maar vaak heel wat meer.

Maar ben jij zo onzeker over de gezondheid van jou paarden dat je er niet mee instemt ?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:20

dan praten we niet over paarden die een keer 5000 euro

Waar praat men dan in deze topic over.
Meer dan 5000,

Ik stond 2 jaar geleden eens op een markt.
Staat zo'n vrouwtje bij die handelaar.
Ja mijnheer ik wil wel 1300 betalen.
Maar mijnheer als hij nu later blijkt dat deze merrie geen PROk -cert. haalt. Dan wil ik wel mijn geld terug en ook de keuringskosten. Huilen Haha!

Nederland op zijn smalst. Ach gut

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:00

Citaat:
Toch kan ik er wel inkomen. Ik heb een tijdje geleden ook foto's van mijn veulen geplaatst in dit forum. Bewust de afstamming niet vermeld tenzij dat gevraagd werd via pb. Je weet immers niet wie er meekijkt, niet alleen (de bekende) bokkers, zijn er immers een paar duizend, maar ook "wildvreemden" kunnen deze topics zien.
Als ik in mijn geval de afstamming had vermeld, destijds, had iedereen de fokker kunnen achterhalen...dan was ze misschien weg geweest voordat ik haar had kunnen kopen.

Als je daar bang voor bent moet je je mond houden, niet anderen om hun mening gaan vragen Knipoog

Citaat:
Wat hier naar voren komt de onzekerheid van koop met een beperkt budget.

Hier ben ik het zeker mee eens, op zich niets verkeerd mee. Echter betekent bovenstaand dat je risico's moet nemen Dit risico wordt alleen maar verkleind wanneer je zelf veel inzicht hebt. Je kunt dus niet op de ervaring van anderen mee gaan varen!!

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:04

Zoals ik al eerder zei. Ik ben ook alleen bekend met handel, Paard niet goed kosten voor verkoper! Vind dit zelf wel de eerlijkste handel en zo heb ik mijn paarden ook verkocht. Zal ook vreemd staan te kijken als ze mij het praatje vertellen dat als ik een geschikt paard heb gezien de kosten voor mij zijn bij afkeuring!