Waarom zo gevaarlijk doen? (buitenrijden)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:54

Ik sta sinds twee maanden ook op een pensionstal pal naast een 80 km weg. Norita is nog nooit zo snel bomproef geworden. Het is inderdaad gevaarlijk, maar je hebt bij ons ook geen andere keuze dan langs die weg naar het bos te gaan. Ik denk dat de meeste ruiters graag in het bos willen rijden, maar soms is dat gewoon niet mogelijk en zul je toch een aantal km langs de weg moeten lopen. Bestuurders en ruiters zullen daar inderdaad om moeten denken.
Bij ons ligt de grote bak pal naast de weg, veel verkeer waar de paarden van schrikken. Maar ook veel van leren.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:06

ik ga zoiso nooit zonder cap en rijkleding naar buiten. Toen ik nog met m'n vroegere pony reed,moest ik soms ook langs drukkere wegen. Ze was braaf genoeg,dus maakt me er niet echt zorgen over. Als er een fietspad of een berm was,ging ik daarop rijden. Mijn veiligheid is belangrijker dan een stom verkeersegeltje.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:07

Hangt van het paard af. Als je paard bomproof is, vind ik het wel meevallen. Of het verstandig is, is weer een ander verhaal. Oke, soms kan je niet anders en dan moet je, maar ook dan vind ik het wel een vereiste om in ieder geval rijkleding aan te hebben en een cap op. Gewoon uit voorzorg. Een paard blijft een vluchtdier.
Gelukkig verkeer ik in de situatie dat mijn paard ergens op het platteland staat zonder snelwegen en dergelijke.
Nou moet ieder het voor zich weten natuurlijk, allemaal eigen risico Lachen

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:51

nou bij mij in de buurt loopt een 60 km weg. Daar rijden zo vaak meisjes zonder cap of rijkleding op een pony of paard met alleen een halster! Dan heb ik echt wel iets van kind, waar is je verantwoordelijkheid!

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:01

60 km weg vind ik niet zo erg, hier zijn alle polderwegen 60 km wegen.

Wel is er hier ook een 80km weg met alleen berm ernaast en daar gaan ook regelmatig mensen in galop over, ik zou het zelf nevernooit doen, hoe mak je paard ook is een dier kan altijd opzij springen.

Ook rijd er hier weleens iemand zonder cap en zonder zadel over die berm en dan houd ik m'n hart vast! Ik begrijp dat niet hoor!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:06

Het probleem is denk ik niet zozeer de ruiters en de paarden maar de laksheid van automobilisten. Hoe braaf je paard ook is als er een auto niet oplet heb je een probleem.

Van de week stap ik op de weg komt er een grote dubbele containervrachtwagen langsracen die zonder vaart minderen over een verkeersdrempel kletterde.

DAn ben je toch wel blij met een erg bomproof paard maar zelfs COnnor vond het toch niet zo leuk.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:10

Het is ook niet alleen te wijten aan de automobilisten. Er blijven genoeg ruiters die zich buiten onverantwoord gedragen.

Maar voor een belangrijk deel is het een wisselwerking Lachen Zouden alle ruiters zich goed netjes en beleefd gedragen tov automobilisten, zullen er ook veel meer automobilisten zijn die rekening met ruiters houden en omgekeerd. Heel jammer dat diegene die zich niet weten te gedragen het verpesten voor de mensen die dat wel kunnen Scheve mond

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:48

oplossing: ook 80 km. per uur gaan rijden op je paard, rijd je tenminste met het verkeer mee........ Cool

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:53

Chronos schreef:
Er rijden tegenwoordig mensen in de berm pal naast een 80 km weg!!! Echt onvoorstelbaar! Misschien reageer ik overdreven

Vind ik wel ja Knipoog

Ik rijd ook gewoon met de paardjes langs een 100 km weg, ja, er zit ong. 1 meter ruimte tussen de auto's en het paard. Als ik het vertrouw, waarom zou ik het niet doen? Anders zou ik hier nergens kunnen buitenrijden. En met de jonge pony ben ik er ook gewoon langsgegaan, ik vertrouw hem wel, als dat niet zo was, had ik het niet gedaan Lachen

Zonder cap rijd ik niet (mag niet), heb wel eens met gympies gereden, maar dat zat beroerd Tong uitsteken

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:49

Ik ben ook voorzichtig met m`n paardjes, maar soms hebben mensen ook TE snel hun oordeel klaar.

Omdat onze merrie een veulen kreeg, moest Hercules tijdelijk naar een weiland achter een dijk, waar ook zijn zusje en zes andere paarden staan.

Vanuit dat weiland is het lastig om naar onze bak te gaan, dan zouden we over een drukke brug moeten. Gelukkig mag ik rijden in de bak van kennissen. Ideaal, want ik hoef dan alleen maar 100 meter met hem over de dijk, dan de weg over te steken en... we zijn er al. Lachen

Nu loopt die dijk dus langs een autoweg. Vorige week bracht ik Hercules terug na het rijden. We reden over de mega-brede dijk. Dat kan, want als een paard schrikt en hij springt dertig meter opzij dan zit je nog niet op een hellend stuk.

Vanaf de weg kunnen automobilisten echter NIET ZIEN dat er een paardenweide achter de dijk ligt. Eén of andere bemoeial vond het dus nodig om 'stom wijf' te roepen, vanwege mijn 'roekeloze' gedrag.

Roekeloos? Met een knoepercap op je hoofd een verkeersmak paard terugbrengen naar zijn privé-harem na een intensieve training? Ik dacht het toch niet. Laat zulke mensen eerst eens verhaal gaan halen voordat ze oordelen!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:03

hey
vorige week reed ik met de auto naar de manege, en kwam hier in onze straat een meisje tegen met een pony. Pony had enkel hoofdstel in, geen beenbeschermers of zadel. Meisje had ook geen cap op..
Ik rij voorbij (ze liep andere richting op) en toen ik in mijn achteruitkijkspiegel keek, zag ik dat haar pony bang was van de vrachtwagen die voorbij reed. Haar pony sprong opzij, en ging ze maar in de tuin van iemand staan Verward
Als je pony bang van vrachtwagens is, ga je toch niet zonder cap en zonder zadel de weg op??

En het nut van (hoge) beenbeschermers (zoals peesbeschermers voor, en achter pijpkousen of bandages) is ook maar weer gebleken: een stalgenoot haar paard schrok van een vrachtwagen die te dicht reed, en sprong ook opzij. Ze haalde met haar linkerhoef (achter) haar rechterachterkogel open. Slagader geraakt! Ze heeft veel geluk gehad dat ze vlakbij de manege was en dat de eigenaar haar kon komen helpen. Anders had het slechter afgelopen.

Dus zo zie je maar: het kan niet allemaal op de ruiters gestoken worden, maar ook niet op de auto of vrachtwagen bestuurders.
Probeer gewoon allemaal zo veilig mogelijk te rijden als je in het verkeer gaat. Desnoods ook bodyprotector aan. Je leven is meer waard
xxx

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:18

bodyprotectoren schijnen niet zo heel veilig te zijn ( ff over die dingen). Als je een flinke klap maakt, kan je lichaam niet mee bewegen. Ik hoorde dat er mensen zijn die daar gebroken wervels aan over hebben gehouden...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:20

Bodyprotectoren zijn veilig als je er voldoende geld aan uit wilt geven en dus een veilige en goed passende koopt. Als je met een simpele BP die eigenlijk niet goed zit gaat rijden, dan kan het idd gevaar opleveren.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:35

je hebt mij toch niet zien rijden....tjah sorry mensen mijn eigen verantwoordelijkheid, maar ik rij dus zonder cap met een strakke broek en gympjes en reed laatst naast een 80km weg wel met fietspad er nog tussen en dan berm, maar het gaat om het principe.

Verder ajb niet tegen mij zeuren over wat ik aan heb en wat niet met rijden, want daar voel ik me prettig bij en als er wat gebeurt is het mijn eigen schuld.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:03

Kheops schreef:
je hebt mij toch niet zien rijden....tjah sorry mensen mijn eigen verantwoordelijkheid, maar ik rij dus zonder cap met een strakke broek en gympjes en reed laatst naast een 80km weg wel met fietspad er nog tussen en dan berm, maar het gaat om het principe.

Verder ajb niet tegen mij zeuren over wat ik aan heb en wat niet met rijden, want daar voel ik me prettig bij en als er wat gebeurt is het mijn eigen schuld.

nee tenzij jij plots in Puivelde woont?? Haha!
xxx

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:45

Tja, soms kan ik niet anders dan dit, maar ik probeer altijd op het fietspad te rijden ipv de berm tussen de weg en fietspad in. Alhoewel je wettelijk gezien op de weg moet rijden ipv het fietspad.

Keops, alhoelwel je geen commentaar wenst denk ik dat je er toch te makkelijk over denkt. Comfortabel is een ding, praktisch en veilig een ander. Tegenwoordig is het heel goed mogelijk het een met het ander te combineren en een ongeluk zit in een klein hoekje. (en de kosten die met dat ongeval gemoeid zijn worden door een heel hoop mensen opgebracht, dus helemaal jouw eigen verantwoordelijkheid is het niet, immers andere mensen draaien voor de kosten op, tenzij je alles uit eigen zak betaald, dan heb ik niets gezegd)

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:11

machie schreef:
k wandel naar het bos toe, ook omdat dat langs een 80 km ewg is, waar ze rustig 120 rijden... Pas in het bos stap ik op, eerder niet Lachen
Ook voor mn eigen veiligheid.

Precies dat doe ik ook!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:03

Kheops schreef:

Btw ik kreeg wat vage pbs ik doe dit alleen met mijn haflinger en niet met onbekende paarden en zeker niet met mijn vorige paard en mijn andere haflinger.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 21:48

Ik reageer misschien overdreven maar ik heb vorige week op de weg van Bunschoten naar Nijkerk een haflinger bijna op mijn moterkap van mijn cliootje gehad en dat vond ik niet zo geweldig.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:04

Dat kan ik me voorstellen Knipoog
Maar misschien dat dat meer zegt over die ruiter dan het rijden langs een 80km weg Lachen