Leerpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:25

Het heeft bij jouw heel goed uitgepakt. Maar ik denk dat je toch, zoals je zelf ook al aangeeft, een bepaalde dosis ervaring moet hebben, wil het ook daadwerkelijk goed uitpakken.
Ik heb ooit samen met mijn zusje een groen paard gekocht. Achteraf gezien was dit helemaal niet verstandig. En het is ondanks ons dat het toch goed afgelopen is.
Ik heb daarna wat Z-paarden maar ook wat groene paarden gereden, voor andere mensen. Op dit moment rijd ik ook een merrie, die ik zelf ingereden heb. Ik heb van deze merrie veel meer geleerd dan van de z-paarden die ik in de tussentijd heb gereden. Toch had ik deze merrie 3 jaar geleden niet moeten rijden, maar had ik toen veel meer aan een z-paard gehad als leerpaard.
kortom beide kunnen perfecte leerpaarden zijn, maar wel afhankelijk van de ervaring die je hebt, en in hoeverre je kritisch kunt zijn t.o.v. jezelf Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:46

Tanjake schreef:
Inderdaad Gomir, een leerpaard is een dubbelzinnig begrip. Ik ben het ermee eens dat een "moeilijk" paard (om het even een naam te geven) je ook heel veel kan leren, maar dat is toch anders...

Ik heb dus zo'n "moeilijk" paard, maar leer er zat van Tong uitsteken
Citaat:
ik denk dat je trouwens beter af bent als je eerst een goed leerpaard onder uw gat hebt gehad waardoor je goed de oefeningen hebt leren uitvoeren dan weet je ook welk gevoel je ongeveer nastreeft... en dan daarna een paard hebt/gaat rijden die zelf nog groen is in die oefeningen en dus zelf nog veel moet leren...
Dat ben ik helemaal met je eens, maar dat was voor mijn portemonnee iets te hoog gegrepen Clown
Citaat:
maar je zegt zelf als je nog onervaren had geweest zou het niet gelukt zijn, nu weet ik niet wat jij juist onder onervaren bedoelt want dat is nog zo een dicussie waar veel verschillende meningen over bestaan Lachen
met een pony M1-dressuur, daarna met een pony die in de staak zat en zich graag achterover liet vallen M2-dressuur, M-springen en M-SGW en toen nog een groen paard zelf opgeleid tot M-springen Knipoog
Kon dus al wel een beetje sturen, maar had aan Otje echt wel mijn handen vol Clown het is nog steeds wel een gekkenhuis, maar ik kan hem nu wat beter controleren en af en toe zelfs met zijn benen op de grond houden Knipoog

Maar hij mist absoluut dat stukje geduld dat jij noemt. Ik moet echt geen fouten maken....Schijnheilig (hij is al maf zat als ik alles netjes doe Knipoog )

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 23:59

Op zich is dat natuurlijk ook het belangrijkste dat je blij bent met je keuze he Ethelate, maar omdat ik al eerder mensen heb gehoord die er toch spijt van hadden vroeg ik het maar even. En het is zoals al meermaals is gezegd, het hangt er ook vanaf wat je zelf wilt

En ja Richtje je hebt van die merrie misschien wel het meeste geleerd, maar begrijp ik het goed en had je eerst vanalles van die andere (Z)paarden geleerd? Want als je al een goed deel ervaring meehebt denk ik dat je meer leert uit een "uitdaging" dan als je aan zo'n uitdaging begint als zelf nog redelijk groene ruiter zijnde

En dit was dan ook ineens toepasselijk op jou Gomir, want in uw geval kunnen we niet meer van onervaren spreken he! Dus dan vind ik het al anders liggen... En dat van de portomenee, snap ik wel hoor, anders vertrok ik nu op zoek naar het ideale paardje Knipoog Maar nu even zonder gekheid, ik denk niet dat het bijvoorbeeld een goed idee zou geweest zijn om een onervanren B-ruiter op je paard te zetten om "als leerpaard" wat van te leren he... maar in jou geval is het natuurlijk wel een paard waar je dan ook dingen van leert natuurlijk

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 00:20

Daarom illustreerde dit ook zo mooi de dubbelzinnigheid van het begrip leerpaard Knipoog
Ik heb er een heel goed leerpaard aan(ook al is het een mafkees eerste klas), maar een beginnende ruiter was er wsl allang mee verongelukt Clown
Die had er iig zeker geen goed leerpaard aangehad en had paardrijden na een maand of drie op dit paard wsl ook niet meer leuk gevonden of was er bang van geworden...
(paard stond ook te koop als 'springpaard, niet voor beginners' trouwens)

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:22

Tsja Z of niet Gomir, ik kon Ot echt niet fijn rijden! Maar ik denk ook dat hij wat beperkingen in zijn lichaam heeft/had. Heb je hem trouwens nog na laten kijken door de fysio?

Verder versta ik onder een leerpaard een paard met wedstrijdervaring dat fijn na te rijden is.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:10

Tanjake schreef:
En ja Richtje je hebt van die merrie misschien wel het meeste geleerd, maar begrijp ik het goed en had je eerst vanalles van die andere (Z)paarden geleerd? Want als je al een goed deel ervaring meehebt denk ik dat je meer leert uit een "uitdaging" dan als je aan zo'n uitdaging begint als zelf nog redelijk groene ruiter zijnde

Ik heb me misschien niet helemaal duidelijk uitgedrukt Bloos. Als helemaal groene ruiter zijnde was ik waarschijnlijk eerder verongelukt met dit paard (zeker in de omgang) dan dat ik er veel van geleerd had. Echter heb ik die ervaring niet zozeer te danken aan de Z-paarden die ik heb gereden, op één na misschien, maar meer aan de makkelijke groene paarden die ik tussendoor heb mogen rijden. Eigenlijk natuurlijk aan alles bij elkaar, en alle verschillende soorten paarden waarvan ik de mogelijkheid heb gekregen om ze te rijden. Bij elk ander dier pik je weer een stukje ervaring mee Lachen
Maar goed wat ik bedoelde te zeggen, dat het heel erg afhankelijk is van de ervaring van de ruiter, in hoeverre een bepaald paard een leerpaard kan zijn Lachen

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 14:19

Ah ja, zo snap ik hem wel Knipoog Vond het inderdaad een beetje warrig uitgedrukt Clown En inderdaad ik ben het redelijk met je eens in die zin dat om van een "echte uitdaging" echt zoveel mogelijk te leren, je toch al wel ergens moet staan. En ja dat je van elk dier sowieso wel iets leert, dat staat vast. Het is tenslotte weer een extra deeltje ervaring he Lachen

x_ultimate_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:50

Misser schreef:
Omdat als het paard niks kan, je niks van hem kan leren? (je snapt wat ik met niks bedoel? Tuurlijk leer je iets, maar niet datgene waar je hem voor koopt)

ik geloof niet dat ik heb gezegd dat hij niet perse iets hoeft te kunnen tuurlijk wel maar toch geen m/z oefeningen waar jijzelf de komende paar nog niet aan toe bent en tegen de tij dat je dat wel bent heb je genoeg lessen enzo gehad om dat wel te kunnen leren aaan dat paard. owja en je hebt paarden die naar 2x iets herhalen die oefeningen gewoon kunnen.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:13

Ik heb zelf twee leerpaarden, maar toch wer heel verschillend.

de eerste: Een 12 jarige merrie, met zo af en toe eens streken, Z1 gelopen, meeste knopjes erop, maar laat zich niet door iedereen gemakkelijk rijden. Ze geeft niet aan wanneer het goed of fout is. Wanneer ik het goed doet, doet zij dat ook. Wanneer ik het fout doe laat ze mij maar klungelen.

Dan de tweede: Een 14 jarige ruin, ZZlicht gelopen, verder afgericht; piaffe, passage, wissels om de pas ed. Dit is voor mij pas een echt leerpaard. Hij doet het goed wanneer ik het goed doe, en wanneer ik het fout doe laat hij dat direct merken, niet door bokken of wat, maar gewoon door even nukkig te doen. Hij is makkelijk en braaf te rijden, maar heeft wel temperament, hij uit dit echter niet in bokken, steigeren, vervelend doen, maar in werklust. Echt een fijn paard, rustig op wedstrijd enzo. Hij geeft mij veel vertrouwen.

Zo zie je dus, 2 leerpaarden en toch heel anders, ik gebruik mijn ruin meer om de oefeningen te leren, om ze vervolgens op mijn merrie toe te passen Lachen

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:28

runningkawa schreef:
Als je niet te eigenwijs bent is dat juist een super leerpaard.
Hij geeft precies aan wat je fout doet.
Alleen moet je dat dan wel in willen zien.

En voor mij is een leerpaard idd een paard dat M/Z heeft gelopen en zich redelijk goed na laat rijden, maar hoeft niet als een grote sufferd alles te pikken. Lachen

Je slaat de spijker op z`n kop. Helaas leert deze amazone bar weinig van haar fouten (ook buiten de sport). Dat is wel jammer, want er kan heel wat van dat paard en als ze nu maar een beetje meer geduld had! Ze gaat wel een beetje vooruit hoor, maar ze had erop gerekend dat ze met zo`n paard wel meteen kon doorstomen naar het Z. Tja, dat ging dus niet...

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:18

Ik heb volgens mij zo'n leerpaard. Is inmiddels 15 jaar, heeft bij mij onder het zadel nog nooit gebokt, maar kan aan de longeerlijn knallen als de beste. Longeer je haar daarentegen met pessoa of bijzet, dan komt bokken niet bij haar op. Ze is niet uitgebracht op wedstrijden, maar beheerst wel de oefeningen van het M. Als ik de verkeerde hulpen geef krijg ik niet wat ik wil, doe ik het netjes krijg ik alles wat ik vraag.
Ik ben absoluut geen held met springen (60 cm is heel wat voor mij) en zie geen afstanden. Zij helpt me er overheen, ik hoef alleen maar mijn hand naar voren te doen en in de verlichte zit te gaan. Mocht ik een keer in haar mond zitten dan is ze niet beledigd maar springt gewoon weer.
En ja, bij al die braafheid wil ze ook wel eens een keer de sokken erin zetten, een hoek afsnijden of gewoon wegspringen.

Voor mij het perfecte paard! Over twee jaar hoop ik een veulen van haar te hebben, en dan hoop ik over 5 jaar genoeg van haar geleerd te hebben om onder begeleiding haar zoon/dochter in te gaan rijden.

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 10:19

figora schreef:
Ik heb zelf twee leerpaarden, maar toch wer heel verschillend.

de eerste: Een 12 jarige merrie, met zo af en toe eens streken, Z1 gelopen, meeste knopjes erop, maar laat zich niet door iedereen gemakkelijk rijden. Ze geeft niet aan wanneer het goed of fout is. Wanneer ik het goed doet, doet zij dat ook. Wanneer ik het fout doe laat ze mij maar klungelen.

Dan de tweede: Een 14 jarige ruin, ZZlicht gelopen, verder afgericht; piaffe, passage, wissels om de pas ed. Dit is voor mij pas een echt leerpaard. Hij doet het goed wanneer ik het goed doe, en wanneer ik het fout doe laat hij dat direct merken, niet door bokken of wat, maar gewoon door even nukkig te doen. Hij is makkelijk en braaf te rijden, maar heeft wel temperament, hij uit dit echter niet in bokken, steigeren, vervelend doen, maar in werklust. Echt een fijn paard, rustig op wedstrijd enzo. Hij geeft mij veel vertrouwen.

Zo zie je dus, 2 leerpaarden en toch heel anders, ik gebruik mijn ruin meer om de oefeningen te leren, om ze vervolgens op mijn merrie toe te passen Lachen

Dit zijn leuke omschrijvingen Persoonlijk zou ik graag zoiets vinden als je ruin als leerpaard binnen een paar jaar, dat is zo'n beetje iets dat ik onder leerpaard versta heb ik de indruk als ik je omschrijving lees (PS.: ik zeg hier niet dat je merrie slecht zou zijn ofzo he, ik geef gewoon even aan wat ik dan meer bij de term "leerpaard" begrijp)

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 10:27

Monday schreef:
Ik heb volgens mij zo'n leerpaard. Is inmiddels 15 jaar, heeft bij mij onder het zadel nog nooit gebokt, maar kan aan de longeerlijn knallen als de beste. Longeer je haar daarentegen met pessoa of bijzet, dan komt bokken niet bij haar op. Ze is niet uitgebracht op wedstrijden, maar beheerst wel de oefeningen van het M. Als ik de verkeerde hulpen geef krijg ik niet wat ik wil, doe ik het netjes krijg ik alles wat ik vraag.
Ik ben absoluut geen held met springen (60 cm is heel wat voor mij) en zie geen afstanden. Zij helpt me er overheen, ik hoef alleen maar mijn hand naar voren te doen en in de verlichte zit te gaan. Mocht ik een keer in haar mond zitten dan is ze niet beledigd maar springt gewoon weer.
En ja, bij al die braafheid wil ze ook wel eens een keer de sokken erin zetten, een hoek afsnijden of gewoon wegspringen.

Voor mij het perfecte paard! Over twee jaar hoop ik een veulen van haar te hebben, en dan hoop ik over 5 jaar genoeg van haar geleerd te hebben om onder begeleiding haar zoon/dochter in te gaan rijden.

Dit komt me bekend voor, heb ooit eens een ruin mogen rijden voor mijn A-brevet voor de springproef, wat een ongelooflijk geduldig beest was dat zeg, en inderdaad niet beledigd als ik perongeluk in zen mond zat of als ik nogal ongelukkig terug in het zadel kwam Bloos! En stoppen voor een hindernisje omdat ik geen afstanden kan zien of een andere fout maakte? Nooit. Ik heb daarna nog zo'n ruin onder mij gekregen, maar dien was al iets minder makkelijk voor mij omdat dien wel eens zeer vroeg dierf afzetten en dan was ik vaak niet meer mee, maar hij was ook zeer vergevingsgezind, hij bleef gewoon netjes doorlopen en we probeerde gewoon opnieuw. Dit waren de enige twee paarden waarbij ik mijn angst voor springen net genoeg kon onderdrukken om toch maar op een ieniminie sprong af te rijden. Nu heb ik er spijt van dat ik hier niet van "geprofiteerd" heb en bijvoorbeeld wekelijks een springles gepakt... ipv in totaal zo'n 5 springlessen en voor de rest dressuurlessen. Ja zo'n paard dat je vertrouwen geeft en zo geduldig is met springen is ook goed waard.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:50

Ik versta onder een leerpaard een paard wat al enige ervaring heeft in diverse disciplines en die alles alleen correct uitvoert als de goede hulpen worden gegeven. EEn paard wat je niks cadeau doet maar echt super is zodra je door hebt hoe het moet en hoe je hulpen moet geven voor bepaalde oefeningen. Een leerpaard met springen is bijv. een leerpaard wat heel goed kan springen, maar als je het niet goed doet, je houdt je paard teveel in bijvoorbeeld, die dan de balk afgooit van een 1M hoge hindernis. Op het moment dat jij het goed doet springt hij dan makkelijk hoger met je! Je bent voor een goed leerpaard wel wat kwijt, vaak omdat ze veel ervaring hebben en vaak in een mooie leeftijd zitten (12 tot 15 jaar). DE leeftijd dat je paard dus veel kan en niet snel schrikt e/d en hij nog niet te oud is om er mee de (top)sport in te gaan. Vaak ben je wel E10.000-40.000 kwijt.