Ik heb ooit samen met mijn zusje een groen paard gekocht. Achteraf gezien was dit helemaal niet verstandig. En het is ondanks ons dat het toch goed afgelopen is.
Ik heb daarna wat Z-paarden maar ook wat groene paarden gereden, voor andere mensen. Op dit moment rijd ik ook een merrie, die ik zelf ingereden heb. Ik heb van deze merrie veel meer geleerd dan van de z-paarden die ik in de tussentijd heb gereden. Toch had ik deze merrie 3 jaar geleden niet moeten rijden, maar had ik toen veel meer aan een z-paard gehad als leerpaard.
kortom beide kunnen perfecte leerpaarden zijn, maar wel afhankelijk van de ervaring die je hebt, en in hoeverre je kritisch kunt zijn t.o.v. jezelf
(hij is al maf zat als ik alles netjes doe 
. Als helemaal groene ruiter zijnde was ik waarschijnlijk eerder verongelukt met dit paard (zeker in de omgang) dan dat ik er veel van geleerd had. Echter heb ik die ervaring niet zozeer te danken aan de Z-paarden die ik heb gereden, op één na misschien, maar meer aan de makkelijke groene paarden die ik tussendoor heb mogen rijden. Eigenlijk natuurlijk aan alles bij elkaar, en alle verschillende soorten paarden waarvan ik de mogelijkheid heb gekregen om ze te rijden. Bij elk ander dier pik je weer een stukje ervaring mee
Persoonlijk zou ik graag zoiets vinden als je ruin als leerpaard binnen een paar jaar, dat is zo'n beetje iets dat ik onder leerpaard versta heb ik de indruk als ik je omschrijving lees (PS.: ik zeg hier niet dat je merrie slecht zou zijn ofzo he, ik geef gewoon even aan wat ik dan meer bij de term "leerpaard" begrijp)
En stoppen voor een hindernisje omdat ik geen afstanden kan zien of een andere fout maakte? Nooit. Ik heb daarna nog zo'n ruin onder mij gekregen, maar dien was al iets minder makkelijk voor mij omdat dien wel eens zeer vroeg dierf afzetten en dan was ik vaak niet meer mee, maar hij was ook zeer vergevingsgezind, hij bleef gewoon netjes doorlopen en we probeerde gewoon opnieuw. Dit waren de enige twee paarden waarbij ik mijn angst voor springen net genoeg kon onderdrukken om toch maar op een ieniminie sprong af te rijden. Nu heb ik er spijt van dat ik hier niet van "geprofiteerd" heb en bijvoorbeeld wekelijks een springles gepakt... ipv in totaal zo'n 5 springlessen en voor de rest dressuurlessen. Ja zo'n paard dat je vertrouwen geeft en zo geduldig is met springen is ook goed waard.