2 pony's in 1 box?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 20:27

mijn pony's hebben ook ene poosje samen gestaan en dat vonden ze alleen maar gezellig...

Als de pony's met elkaar over weg kunnen waarom niet Verward en de box is niet te klein hoor! kan net.

groetjes

guidolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 21:23

bij mn vorige stal stonden de veulens als ze van hun moeder afgingen samen in 1 box. ze stonden dan met zn 3en in een box, en de jaarlingen met zn 2en. ik vond het nooit echt geweldig want ze waren vaak en het vechten om eten enzo en als ze gingen liggen lagen ze zowat bovenop elkaar. misschien is het geen probleem als ze het samen goed kunnen vinden, ik weet het niet.

fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 07:57

Citaat:
Op 2001-10-24 20:53, schreef Sonja:
He ja, een balk door een hokje van 3.2 x 3.2 meter.... Zullen we Jamaica aan het plafond ophangen, dan neemt ze NOG minder ruimte in.... Frusty

Jemig, zit me niet zo af te zeiken, ik probeer alleen mee te denken hoor Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 08:25

Relax joh! Je zult toch zelf ook wel inzien dat dat niet realistisch is in zo'n kleine box, mag ik hopen?
Ik zeik jou niet af, maar vind je idee waardeloos. Dat is heel wat anders.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 08:42

Wij hebben hier een box van ruim 5 bij bijna 5 en daar heb ik een hele korte tijd twee paarden in gehad (noodgeval). Maar dat waren moeder en zoon. Toch was het niet echt ideaal. Haalde ik één uit de stal, kwam de ander mee. Verder waren ze nog echt moeder en kind dus geen geruzie. Voeren is echter wel lastig, degene die het snelst eet heeft het meest! Ik vond het ook wat betreft vies worden van de stal een ramp. Kon nog zo dik opstrooien, de volgende dag was het een bende (en dan stonden ze overdag nog op het land). Ik was heel blij dat het maar tijdelijk was. De boxmaat die jij noemt vind ik voor twee pony's van die maat ook te klein.

Groetjes Alexandra

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 08:48

vorig jaar woonden we nog midden in het dorp en we hadden een box van 4 bij 5, eerst voor alleen mijn pony bedoeld, maar na een tijdje vond mijn pa paarden toch wel heel leuk en kwam er een friesje bij, dus met zn 2en in de box want meer boxen waren er niet. Nou dat hebben we geweten, mijn pony is een echt kreng wat dat betreft, de hele tijd trappen en bijten, friesje kreeg dus ook veel te weinig voer. Toen hebben we stal maar in 2en verdeeld aleen hadden z nu nog minder ruimte,
stallen van 2m lengte en 2,5 breedte. gelukkig konden ze toe nog veel buiten staan en hebben ze nooit veel in de stal gestaan, maar buiten in de bak
(we hadden geen weiland alleen ee hoekje gras van 10 bij 20) moesten we zelfs de bak in tweeen delen omdat mijn pony zelfs dan nog klierde en die fries helemaal verrot schopte. Nu zijn we verhuisd naar een boederij om dat ruimte gebrek is het een stuk beter, ze hebben beide een box van 4 bij 4 en er staan ook nog wat andere pony's bij die mijn pony dus wel op haar plek zetten. En idd met een uit de box halen moet je met zn 2en zijn anders is de ander er alweer uit voor je er erg in hebt!
dus ik zou het niet doen. Tenzij de ponys hele goeie vrienden zijn en de box groter is. Want bij onze manege hebben ze 2 shetjes in een box van 5 bij 6,5 meter! en dat gaat prima. maar ruimte is het belangrijkste, zo kunnen ze zich ook niet aan elkaar ergeren en zullen ze elkaar ook niet de vernieling in helpen!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 11:54

Paar jaar terug veulen + jaarling samen in de box, ging heel lang goed, totdat de jaarling voedernijd kreeg. Die schopte mijn veulen bijna over. Hetgeen ze alleen deed als wij weg waren...ja slim he. Ze werd steeds dikker en de ander magerder, toen zijn we gaan posten...direct uit elkaar gaan halen! Voelde me heel schuldig tegenover het veulen...ik dacht dat het zo goed ging en dat ze het samen zo leuk hadden. Hadden ze ook...alleen dan dat eten delen niet.

Nu: precies zelfde situatie: jaarling-veulen, gaat prima in de box zelfs met eten. Maar als de een ligt moet de ander staan. Als het veulen slaapt, wil de jaarling nog weleens leuk door de stal gaan wandelen.

Ik doe het dus niet meer....is niet goed voor de ontwikkeling van min. 1 van de 2.

zeker niet bij zo'n verschil in maat!
Veel succes ermee

Doe je het toch, jou het allemaal goed in de gaten!!!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:07

Ik zou het noooooooit doen.

Voorbeeldje: Jur en Razinda zijn moeder en dochter. Razinda staat veel lager in de rangorde. Als ze samen in de wei lopen gaat het prima, want als moeder dichtbij komt, kiest dochter het hazepad. Niets aan de hand.
Nu had ik ze pas in een paddockje bij ons op stal, dat is behoorlijk klein. Moeder en dochter staan weer samen. Moeder loopt naar dochter met oren in haar nek. Razinda kan nergens heen, raakt in paniek en rent door het draad. Je moet paarden niet samen doen in een klein oppervlak.

Ik weet niet wie de baas is, Honey of Jamaica, maar hier komen ongelukken van.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:09

toch niet uit besparingsoverwegingen hè?
Frusty

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:10

Dacht ik eerlijk gezegd ook meteen aan... Lips are sealed

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-01 14:40

het bewijs dat jullie mij erg vertrouwen zeg, nee, niet uit besparing, absoluut niet. Het leek mij wel gezellig en makkelijk.
Het tegendeel blijkt waar

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 14:44

ik zou het niet doen, Jellie en Heros hebben ook tot hun 3e ofsu samen een box gedeelt, Heros is nu 7 jaar en Jellie is nu 8 jaar en ze zijn nog steeds bij elkaar (naast elkaar in een box dus niet bij elkaar) maar ze kunnen niet goed zonder elkaar, een hekel heb ik daaraan, dus ik raa dhet je aan om het NIET te doen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 21:23

Ik heb 2 Shetjes en 1 Welsh A bij elkaar in 1 stal staan, geen probleem hoor! Alleen is mijn stal wel 3x6meter.
Je zou het kunnen proberen hoewel je stal misschien iets aan de kleine kant is voor 2, maar die van mij is voor 3 ook niet echt kollosaal te noemen.
Ik heb 3 voerbakken in de stal hangen, kwestie van een weekje erbij blijven en ieder naar de juiste voerbak begeleiden, maar die pony's van mij zijn op het moment wel erg braaf hoor, doen geen vlieg (en zeker elkaar niet) kwaad.
Dus ik zou het gewoon proberen als ik jouw was en het in de gaten houden. En dan op afstand kijken, want zo als Anke al zei, kunnen ze zich heel anders gedragen als ze in de gaten hebben dat je er bent.
Succes!

Groetjes, Tanja.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 12:29

Hoi,
ik heb mijn Fjord gewoon in z'n eentje in een stal staan, maar bij ons worden er 8 stallen gehuurd door een IJslandse trainer en die heeft bijna altijd 2 IJslanders per box staan.
De stallen zijn niet supergroot, ong. 3 meter bij 3.25 meter.
Er hangen 2 voerbakken in, 1 voorin en 1 achterin de stal.
Als een paard echt voedernijd heeft wordt hij tijdens het eten even vastgezet.
Dit gaat allemaal prima en ze gaan goed met elkaar om.
Overdag staan ze gewoon buiten.
Zelf zou ik mijn Fjord niet met een ander paard in de stal willen, maar bij deze IJslanders gaat het erg goed.

Sunnylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 14:33

Ik snap niet waarom het niet zou kunnen,als ik mijn 2e paardje heb gaan sun en dat paard ook samen in stal,en ook niet uit geldbesparing!!!

Waarom denken jullie dat van Stef? Ik neem aan dat zij het doet voor de pony's.En als het goed klikt tussen beide,why not?

Waarom noemen mensen dan sommige pony's "gezeldschapspony's" ? sorry hoor Lips are sealed
Niet zo boos doen allemaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Frusty

Nonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 14:35

misschien zou je de rest van het topic eens goed door moeten lezen, er staan hele goeie redenen om het niet te doen. Het brengt gewoon veel risico's met zich mee Schijnheilig

Yentl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 14:36

bij een kennis dies handelaar staan soms ook 2 jongere in een box het ligt eraan of ze met elkaar om kunnen gaan maar daisy en katinka konden het ook
je kan het overwege

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 14:57

Ik zou het niet doen, ze zullen zich ontzettend aan elkaar hechten, als je er 1 uit haald, worden ze alleen maar vervelend... En 3.20 bij 3.20 vind ik eerlijk gezegt ook een beetje krap, is toch juist lekker dat jamaica nu nog een beetje ruimte over heb? En wat al jamaica weer aan honeys manen en staart gaat knabbelen?

Nonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 15:01

ik denk gewoon dat je veel onnodige risico's neemt, die dus gewoon niet nodig zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 15:01

Citaat:
Op 2001-10-26 15:33, schreef Sunnylover:
Waarom denken jullie dat van Stef? Ik neem aan dat zij het doet voor de pony's.En als het goed klikt tussen beide,why not?

Omdat de box er te klein voor is, Jamaica manen en staart afvreet, op zo'n kleine oppervlakte de dieren niet rustig kunnen liggen etc.
Verder doet er niemand boos, men geeft alleen zijn of haar mening. Daar wordt ook om gevraagd, dus niks mis mee toch?

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 15:06

maar het kan ook WEL goed gaan. bij ons staan 2 fjorden ook samen in stal. en die hebben samen gewoon veel lol. ze kunnen beide liggen in stal als ze willen. en met voeren gaat het ook heel goed. Er heeft zelfs een tijdje nog een fjord bij in gestaan (toen hadden ze echt een 3 paards stal) zelf zou ik er zeker niet voor kiezen ailin bij een ander in te zetten maar als ze t echt leuk vind en het niet anders kan dan misschien wel. want een paard heeft ook zn eigen bewegingsvrijheid nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 15:08

Tuurlijk kan het goed gaan. Ik zou onze paarden ook het liefst in een grote ruimte bij elkaar zetten. Maar hoe groot was die box waarin die twee stonden? Ik vind een box van 3.2 x 3.2 groot zat voor eentje, maar toch echt niet voor 2...

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 16:12

geen idee van de afmetingen. het is een hoekstal. denk 3,5 bij 3,5
maarja deze 2 hebben dan ook een verleden (een was net terug van een tetanusvergiftigen waar ze dus in utrecht een poosje 'gehangen' heeft en de ander was nieuw en beetje stressvol)
ach alleen in noodgevallen staan de paarden samen. en deze 2 dan altijd.