Eeen 3 jarige merrie op de manege

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:15

LaFunkyJazz schreef:
als ze goed verzorgd word is daar toch niets mis mee?
iedereen kijtk zo neer op manege paarden enzo, maar als ze op een goede manege staan en goed verzorgd worden..

Ik kijk beslist niet neer op manegepaarden , daar ben ik zelf ook begonnen . Ik vind het gewoon zonde van zo'n jong paard met zoveel meer potentie dan alleen rondhobbelen in een manege, is dat verboden.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:21

ey,als jij het beter weet,moet jij maar eens daar heen gaan.
het gaat hier om een 5 sterren manege,dus slecht zal het niet zijn,lijkt mij.
en wat opnieuw aanleren?een pony die dit leert,weet niet beter en zal zich hierin schikken.een pony die wel beter weet pikt het niet in een manege en zal rottigheid uit gaan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:24

Bij de Roosberg fokken ze ook hun eigen paardjes,,! Mabel die daar staat is de moeder van baloo en nog een paar andere echt superpaardjes! Manege-paarden vind ik vaak veel gaver als e gewone pension epaarden. Ze laten dag in dag uit allerlei mensen op hun rug. En van die mensen maken ze vaak weer goeie ruiters..! Ode aan manege-paarden!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:29

Idd, amen! OK dan!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 22:28

Tiffy schreef:
Ik kijk beslist niet neer op manegepaarden , daar ben ik zelf ook begonnen . Ik vind het gewoon zonde van zo'n jong paard met zoveel meer potentie dan alleen rondhobbelen in een manege, is dat verboden.

ik vind het ook gewoon zonde. Er lopen nog wel meer paardjes op de manege rond die daar niet thuis horen maar ik denk dat passoa ook niet lang op een manege thuis hoort

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 22:29

elady schreef:
Heel veel plezier met haar en hoop dat je nog van haar kunt genieten!
Hopelijk voor jou, dat ze blijft!

ik rij al een tijdje niet meer op de manege maar ik ging zomaar weer eens mee en toen mocht ik ook rijden. Ik hoop dat ze niet lang meer op de manege hoeft te staan. Niet dat ze het slecht heeft integendeel maar een jong paardje hoort niet op een manege. ook al kunnen er gevorderen er op rijden

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:32

Luckey schreef:
Bij de Roosberg fokken ze ook hun eigen paardjes,,! Mabel die daar staat is de moeder van baloo en nog een paar andere echt superpaardjes! Manege-paarden vind ik vaak veel gaver als e gewone pension epaarden. Ze laten dag in dag uit allerlei mensen op hun rug. En van die mensen maken ze vaak weer goeie ruiters..! Ode aan manege-paarden!

En dan wat Roos voor nakomelingen heeft gegeven.
Die doen het zelfs erg goed in de sport.
Daar heb ik toch een beetje normaal door leren rijden.

Kom je daar nog?
Laatst bijgewerkt door coydog op 09-06-04 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:33

miekelover schreef:
ik vind het ook gewoon zonde. Er lopen nog wel meer paardjes op de manege rond die daar niet thuis horen maar ik denk dat passoa ook niet lang op een manege thuis hoort

waarom vind je het zonde dan?
Het paardje geeft mensen de tijd van hun leven! Ze kunnen paardrijden En dan zijn het wel beginners maar wat wil je dan alle beginners op een oud mak paard zetten en alle jonge paarden in pension zetten? Ik rijd op een manege en heb mijn eigen pony aan het einde van de maand ga ik weg bij de manege omdat het mij te duur wordt. Ik vindt dit erg jammer..
Als de paarden ouder zijn horen ze dan wel op die manege thuis?

Tuurlijk dan heb je ook nog de paarden die het echt niet naar hun zin hebben op de manege en die worden verkocht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:35

coydog schreef:
En dan wat Roos voor nakomelingen heeft gegeven.
Die doen het zelfs erg goed in de sport.

Kom je daar nog?

ik ben daar 2 jaar geleden op ponykamp geweest wilde er erg graag daar rijden maar er stond een lange wachtlijst.. Dus helaas kom ik er niet meer maar doordat ik het met mijn ogen ogen gezien worden die paardjes daar super verzorgt! En ik vond het ook zo leuk dat eigen paarden daar fokken

Dus helaas kom ik er niet meer Scheve mond

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:51

timilon schreef:
ey,als jij het beter weet,moet jij maar eens daar heen gaan.
het gaat hier om een 5 sterren manege,dus slecht zal het niet zijn,lijkt mij.
en wat opnieuw aanleren?een pony die dit leert,weet niet beter en zal zich hierin schikken.een pony die wel beter weet pikt het niet in een manege en zal rottigheid uit gaan halen.

er word geschreven dat het paardje nog aardig groen is, weinig spieren gekweekt e.d dan vind ik niet dat je het paard in de les kan laten mee lopen, of het nou een 5 sterren manege is of niet en wat ik bedoel met alles opnieuw aanleren is dat het paard het gewoon niet lleert als je het paard in de les laat mee lopen en er verschillende mensen op laat rijden, dus eerst alles goed aanleren
Laatst bijgewerkt door Sjoos op 10-06-04 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:53

Tiffy schreef:

tuurlijk is dat niet verboden Tong uitsteken
maar een paard van 6/7 jaar kan het ook ver schoppen, of het paard nou 3 of 6 is, als het paard goed verzorgt word vind ik dat er niets mis mee is

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:56

Luckey schreef:
Manege-paarden vind ik vaak veel gaver als e gewone pension epaarden. Ze laten dag in dag uit allerlei mensen op hun rug. En van die mensen maken ze vaak weer goeie ruiters..! Ode aan manege-paarden!

helemaal mee eens

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:00

ik ken wel meer maneges die 3 jarige beestjes inzetten in de lessen
zeer zeker kunnen ze braaf genoeg zijn !
ik heb zelfs ooit een 3 jarig paard verkocht aan beginners, een kennedy x naturel
beestje kwam groen op stal aan, was niets mee gedaan
ik kon zo opstappen en wegrijden !!
nog nooit meegemaakt !
beestje liep uit zichzelf binnen een week aan de teugel .
was 100% mak , kon er een kanon bij afschieten
ik bedoel dus maar dat er zat brave jonge beesten rondlopen

en qua spieren en botontwikkeling
ik neem aan dat ze hem niet 3 uur per dag laten lopen
de maneges die ik ken lieten m hoogstends een uur per dag mee in de rustige lessen lopen met een ruiter erop die goed mee was in de beweging

ik ben het niet met je eens dat zo'n beest een goede sporttoekomst mis loopt nu
want 9 vd 10 paarden die op een manege belanden , blinken gewoon niet uit op dressuur of springen
ze doen beide wel braaf, maar een sportcarriere hoeft er dus niet in te zitten
een manege heeft 100 x meer aan een braaf paard als aan een toppaard ...!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:26

miekelover schreef:
nee ze komt van een handelaar. Ze heeft kei goede gangen en ze rijd echt kei lekker.We hebben ook een paardje die per ongeluk op de wereld kwam. maar die rijdt nu ook mee in de lessen

Onze manege eigenaar koopt ook zulke paardjes
dan mogen ze sávonds 1 uur meelopen in de gevorderdenles om wat ervaring op te doen....
en dan zijn ze gewoon te koop
ideale paardjes want ze zijn jong,goed aangereden en zijn al aan alles gewend.........
meestal wanneer er zo 1 binnenkomt is die binnen een maand verkocht,en negen van de tien keer is het een lesser die er verliefd op geworden is! Lovers

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:27

Ney sorry ik heb het nooit zo op jonge paarden in de lessen met 3 jarige moet je longeren niet aan de teugel wijken schouder binnenwaarts en manege lessen lopen!
Ik heb het er nooit zo op maar goed ieder zijn eigen mening

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:49

idd wat naadje zegt
zo doen veel maneges het
als je als manegeruiter een klant hebt die evt een paard gaat kopen, laat die maar lekker vaak op het beestje rijden
en dan door laten schemeren dat ie te koop staat ... klantje gaat zeuren bij paps en mams Lachen en hoppa paard verkocht
is een hele goede manier van handelen Knipoog

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:52

Zo gebeurde het op de manege waar ik vroeger reed ook, de klant mocht hem/haar wel alleen maar kopen als ze het paard op de mange lieten staan. (manege-eigenaar meteen een pensionklant erbij) Dan kregen ze het paard voor een zachte prijs (lees veel te hoge prijs, weten die klanten veel). Vervolgens kreeg het paard minder beweging en werd een beetje lastig, dan kon iemand van de manege het paard ook nog tegen betaling een beetje bijschaven.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:21

Marliesje schreef:
Zo gebeurde het op de manege waar ik vroeger reed ook, de klant mocht hem/haar wel alleen maar kopen als ze het paard op de mange lieten staan. (manege-eigenaar meteen een pensionklant erbij) Dan kregen ze het paard voor een zachte prijs (lees veel te hoge prijs, weten die klanten veel). Vervolgens kreeg het paard minder beweging en werd een beetje lastig, dan kon iemand van de manege het paard ook nog tegen betaling een beetje bijschaven.

daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.............
bij ons een paard kopen is makkelijk maar dan ook nog blijven staan is lastig omdat we altijd nokvol zitten
en de paarden die wel zijn blijven staan zijn niet lastig geworden door minder beweging,maar zijn er juist op vooruit gegaan omdat het paard 1 vaste ruiter heeft en die ruiter er serieus mee bezig is.

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:42

Manege paarden weten niet beter. Ze moet wel hard werken vaak maar krijgen ook veel aandacht (poetsen enz) dus das wel leuk.
Okej , het zou leuker voor hem zijn als hij bij een meisje stond ofzo thuis, maar ik denk dat hij op de manege ook gene vervelend leven zal hebben Ach gut

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:50

crossmonster schreef:

ik ben het niet met je eens dat zo'n beest een goede sporttoekomst mis loopt nu
want 9 vd 10 paarden die op een manege belanden , blinken gewoon niet uit op dressuur of springen
ze doen beide wel braaf, maar een sportcarriere hoeft er dus niet in te zitten
een manege heeft 100 x meer aan een braaf paard als aan een toppaard ...!

hier ben ik het helemaal mee eens

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:51

Suusiej schreef:
Manege paarden weten niet beter. Ze moet wel hard werken vaak maar krijgen ook veel aandacht (poetsen enz) dus das wel leuk.
Okej , het zou leuker voor hem zijn als hij bij een meisje stond ofzo thuis, maar ik denk dat hij op de manege ook gene vervelend leven zal hebben Ach gut

hard werken is ook niet altijd waar, dat verscchilt per manege, hoe vaak zem laten lopen e.d

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 13:57

ze mag alleen nog maar in de gevorderen les mee lopen maar toch. Ik denk dat er toch veel discussie is van een 3jairge paardje hoort op een manege thuis of niet

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:50

naadje24 schreef:
daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.............
bij ons een paard kopen is makkelijk maar dan ook nog blijven staan is lastig omdat we altijd nokvol zitten
en de paarden die wel zijn blijven staan zijn niet lastig geworden door minder beweging,maar zijn er juist op vooruit gegaan omdat het paard 1 vaste ruiter heeft en die ruiter er serieus mee bezig is.

Oke, ik zeg niet dat het overal zo gaat, maar bij op mijn vroegere manege wel. Dat was niet echt eerlijk. Ze hebben mijn vader geprobeerd een wever aan te smeren voor mij (ik was gek op die 3-jarige pony dus ik wilde wel) gelukkig heeft hij het niet gedaan, we hadden hem nooit meer goed kunnen verkopen denk ik.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:17

Ik denk zelf, als sommige paardjes op een manege gewend zijn, zijn ze ondertussen wel gewend om een paar uur per dag te lopen.
Bij ons op manege staan vaak paardjes die wat hebben, bijvoorbeeld een wever, luchtzuiger hebben we ook gehad. Die paardjes kosten gewoon niet veel, maar je kunt er nog genoeg mee doen, en particulieren kopen ze vaak niet, dus zouden ze anders bij de slacht terecht komen Verward

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:16

ligt eraan hoeveel hij moet lopen, als ie elke dag al moet lopen vind ik het niet kunnen. en een 3-jarig paard moet ook nog veel leren en dat kan niet gebeuren doordat er veel beginners op gaan rijden