'gezonde' pony laten afmaken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:05

Ik zit zo'n beetje met het zelfde, een oude ruin van 29 die ook niet al te best meer is.
Vorige winter knapte hij erg op met grasbrok en merriebrok. Hooi kan hij nog wel weg krijgen maar erg langzaam. Grasbrok moest hij even aan wennen maar daarna ging het er prima in.
Nu moet ik er goed op letten dat het gras niet te kort wordt in de wei, dan kan hij niet meer grazen.

Ik twijfel ook of ik hem nog weer een winter door moet zien te slepen of dat het aan het eind van de zomer genoeg is geweest.
Maar ja, als ik hem dan vandaag weer zie met die glimmende oogjes dan heeft hij toch erg veel lol met het leventje wat hij nu heeft.....

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:10

Heb niet alle reacties gelezen, maar een vriendin van mij heeft een oude pony van 26 waar de tandarts niets meer kan uitrichten omdat er ook weinig tanden en kiezen meer in d'r mond zitten... Maar die merrie staat dan niet op de wei (om een een of andere reden is ze daar ziels ongelukkig) maar die wordt dus t hele jaar door bijgevoerd met slobber met van alles en nog wat er in en die ziet er echt super uit... Blijf gewoon goed kijken naar je paard... als t paard zelf niet meer wil of echt pijn gaat krijgen.. ja.. dan weet je wat je moet doen.....

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:57

Om welke reden vind je pony het op stal vreselijk?
Het is dan toch niet dag en nacht een stalpony?
Word er dan wel wat met haar gedaan?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:18

Dat lijkt me ook wel meewegen, staat de pony dan alleen? Mag hij nog buiten spelen?
Ik zou hem wegbrengen als het niet meer gaat, en niet eerder. Dus niet preventief, zeg maar.

PureLovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:19

Ik zou de keuze maken om haar te laten leven zolang je pony het zelf nog wil! Op de foto's in je profiel ziet ze er nog erg levenslustig en vrolijk uit, niet echt een pony die zegt: ik wil niet meer...
Ze zal op den duur zelf wel aangeven dat ze niet meer wil, maar nu nog niet... enne...in de wei met een dekentje lijkt mij een goede optie, mits er een plaats is om te schuilen.
Dan maar slobber, maar beter dan helemaal niet meer als je pony zelkf nog wel wil...

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:42

ik vind ook dat je haar moet laten leven,mijn nicht mohgirl hier op bokt heeft oof een wijfie op stal staan van 27! jaar oud en daar word zo nu en dan les op gegeven veder staad ze 24/7 op het land en in de winter hoeft ze alleen sávonds op stal..ze heeft het hier supper naar de zin zeer levens lustig en ze mag hier van zelf aan ouder don heen gaan (maar laten we hopen dat voorloopig niet)
Ik vind zolang ze geen pijn heeft je haar gewoon moet laten leven,ik vind het niet eerlijk tegen over haar..het lijkt nu zo van ja ik kan er niet meer op rijden dus moet ik haar maar af maken..sorry maar dan behandel je haar als speelgoed waar je te oud voor bent geworden!
oja het slechte eten is geen goed exuse..mijn pony krijgt altijd slober met daar in kalk en een kruide mengsel wat het smaak geeft en de nodige voeding in zit en die is altijd zo rond al een tonetje geweest.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:45

Als jij de winter leuk en gezellig voor haar maakt en je gat ook met haar wandelen en poetsen iedere dag, dan zal ze de winter vast net zo makkelijk doorkomen als ze zomer!
Want ik heb ergens het idee, dat jij haar in de winter gewoon op stal laat staan en niks met haar doet...
Ik weet niet of het zo is, maar dat zou nat. wel heel zielig zijn!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:08

Het ligt er maar net aan hoe zo'n oudje reageert op slecht weer, kou en regen.
Je kan er makkelijk een deken op gooien en dat is voor jonge paarden voldoende om ze warm te houden. Maar veel oude paarden worden erg stijf van de kou en van een nacht op stal staan. Als ze dan 's ochtends naar buiten strompelen om een dag in de regen te staan, weet ik niet of je ze daar nog echt een plezier mee doet.
Want buiten hooi of kuil eten gaat vaak niet meer dus ze staan daar maar een beetje te staan en te wachten tot ze weer naar binnen mogen.

Voor mijn oudje zet ik in de winter het erf af zodat hij zelf naar binnen en naar buiten kan overdag. 's nachts heeft hij 2 stallen zodat hij ook nog wat meer kan bewegen en overdag loopt hij los op het erf, in de bak en een stukje wei.
Wat ook veel scheelt is een potstal in de winter. Dus niet de mest eruit maar steeds opstrooien.
Mijn ruintje reageert heel goed op die extra warmte van de stalbodem en is een stuk minder stijf 's ochtends.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:13

Ja, en misschien kun je stalbandages omdoen zodat de benen warmer blijven?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:09

nano schreef:
ik vind ook dat je haar moet laten leven,mijn nicht mohgirl hier op bokt heeft oof een wijfie op stal staan van 27! jaar oud en daar word zo nu en dan les op gegeven veder staad ze 24/7 op het land en in de winter hoeft ze alleen sávonds op stal..ze heeft het hier supper naar de zin zeer levens lustig en ze mag hier van zelf aan ouder don heen gaan (maar laten we hopen dat voorloopig niet)
Ik vind zolang ze geen pijn heeft je haar gewoon moet laten leven,ik vind het niet eerlijk tegen over haar..het lijkt nu zo van ja ik kan er niet meer op rijden dus moet ik haar maar af maken..sorry maar dan behandel je haar als speelgoed waar je te oud voor bent geworden!
oja het slechte eten is geen goed exuse..mijn pony krijgt altijd slober met daar in kalk en een kruide mengsel wat het smaak geeft en de nodige voeding in zit en die is altijd zo rond al een tonetje geweest.

Ik ben dan wel niet de topicstarter, maar ik ken zowel ruitje als haar pony heel erg goed en hier wil ik toch even op reageren:

Ruitje kan al jaren niet meer op de pony rijden, maar ze heeft haar al die tijd liefdevol verzorgd. Het is dus totaal geen kwestie van "ik kan niet meer rijden en dus moet de pony maar weg". Integendeel, als de pony 100% gezond zou blijven zou ruitje het liefst hebben dat de pony een jaar of 40 zou worden, en ze zou altijd mogen blijven.

De pony heeft afgelopen winter een paar nare koliekaanvallen gehad doordat ze het voer niet goed kan verteren, en ik kan je verzekeren dat dat geen fijn gezicht is , laat staan hoe dat voor de pony moet voelen!

Ik vind het te prijzen dat de topicstarter zich terecht afvraagt: moeten we dat deze winter weer doormaken? Allerlei voer is er geprobeerd, daar kun je ook van overtuigd zijn. Maar een pony pijnlijke aanvallen besparen, vind ik erg humaan. AUB niet meer zo snel oordelen Lachen, je zal het ongetwijfeld goed bedoelen, maar het komt pijnlijk over.

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:14

Fasel schreef:
Ik zou haar laten inslapen op het moment dat ze aangeeft dat het genoeg is. En dat hoeft heus niet in een lijdensweg te zijn. Als ze nog vrolijk is en rondloopt dan vind ik niet dat je een gezond dier een leven kan afnemen.

Ben het hier helemaal mee eens!

Is het trouwens geen optie om het diertje in de winter op een rusthuis te stallen voor enkele maanden,waar de paardjes op het land kunnen en waar men ervaring heeft met oude dieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:47

promptertje schreef:
Ik ben dan wel niet de topicstarter, maar ik ken zowel ruitje als haar pony heel erg goed en hier wil ik toch even op reageren:

Ruitje kan al jaren niet meer op de pony rijden, maar ze heeft haar al die tijd liefdevol verzorgd. Het is dus totaal geen kwestie van "ik kan niet meer rijden en dus moet de pony maar weg". Integendeel, als de pony 100% gezond zou blijven zou ruitje het liefst hebben dat de pony een jaar of 40 zou worden, en ze zou altijd mogen blijven.

De pony heeft afgelopen winter een paar nare koliekaanvallen gehad doordat ze het voer niet goed kan verteren, en ik kan je verzekeren dat dat geen fijn gezicht is , laat staan hoe dat voor de pony moet voelen!

Ik vind het te prijzen dat de topicstarter zich terecht afvraagt: moeten we dat deze winter weer doormaken? Allerlei voer is er geprobeerd, daar kun je ook van overtuigd zijn. Maar een pony pijnlijke aanvallen besparen, vind ik erg humaan. AUB niet meer zo snel oordelen Lachen, je zal het ongetwijfeld goed bedoelen, maar het komt pijnlijk over.

ja oke dat wist ik niet...
tja..ik denk dat die pony de zommeer nog wel overleeft .
tja..wat kan ik zeggen..ik zou het ook niet weten.
tis natuurlijk niet fijn voor het beesie zo.
en idd net zoals die reactie als hier voor dat beesie geeft het wel aan als die niet meer wil..maar weet niet of die dat al gedaan heeft!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:30

promptertje schreef:

Ben ik het helemaal mee eens, maar zelfs in zo'n geval geeft zo'n dier aan of het nog wel of juist geen vechtlust meer heeft. Is het duidelijk dat het echt ernstig is en gebeurt het vaak, bespaar dan een lijdensweg.
Nu heeft de pony er toch geen last van? Misschien gaat het straks binnen ook goed met wat aangepast voer. Verward

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:57

Ik begrijp dat hier al veel geprobeerd is met verschillende soorten voer, etc.
Ik denk dat je er toch het beste aan doet om je pony niet nog een winter door te "sleuren". Ik denk dat je er met de vorige winter in het achterhoofd inderdaad het beste aan doet om er netjes een eind aan te maken voordat het winterse lijden weer begint.

Let gewoon goed op je pony en het weer en neem vervolgens een beslissing gebaseerd op jouw ervaringen de vorige winter en wanneer ze van de wei af moet ivm het weer.

Daarnaast een pony heeft een heel ander besef van pijn en tijd dan een mens. Pijn is er gewoon, en je kan het negeren of niet. Tijd is ook veel meer in het hier en nu, niet van vorige week was het beter, of over 3 maanden is het winter en dan voel ik me weer rot.

Het is inderdaad een heel moeilijke beslissing, en je zal het volgens sommigen altijd fout doen. Toch is dit een verantwoordelijkheid die je als paardeneigenaar hebt. Het voor je paard kiezen voor kwaliteit van leven boven kwantiteit.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 20:49

wil ook wel even reageren. We zitten hier met een oude hond loopt slecht geen tanden meer stokdoof enz. Maar nog wel zindelijk maar ook al was ie dat niet nog geen reden. Hij heeft er nog plezier in. Wanneer hij omvalt wordt hij niet kwaad maar staat gewoon nog een keer op. Wanneer je wil voorkomen dat paarden of dieren pijn krijgen moeten ze niet geboren worden. Dat kun je niet voorkomen. Ik denk op het moment dat er inderdaad weer zon slechte koliekaanval komt en de pony het zelf opgeeft dat dan de keuze al voor je gemaakt wordt.'dus ik zou inderdaad gewoon afwachten en dan pas de beslissing nemen. De meeste oude paarden hebben moeite met de winter

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:17

Fasel schreef:
Ik zou haar laten inslapen op het moment dat ze aangeeft dat het genoeg is. En dat hoeft heus niet in een lijdensweg te zijn. Als ze nog vrolijk is en rondloopt dan vind ik niet dat je een gezond dier een leven kan afnemen.

hier sluit ik me bij aan
veel strkte met je keuze

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 12:17

Ik heb mijn beslissing genomen,allemaal bedankt voor de reacties.Ik wil dus JUIST niet wat iedereen zegt.Ik weet voor 80% zeker dat ze deze winter weer van die aanvallen krijgt,en dan zeggen jullie dat ik haar dan zou moeten laten afmaken.Ik wil het liever voor zijn.Dat ze haar laatste dagen nog leuk heeft door mogen brengen,niet in pijn.Ik wil dus dat ze 'vredig' sterft.Ik heb er ook in het normale leven veel met Promptertje over gesproken,en ik laat haar aan het einde van de zomer afmaken.Een hoop mensen die mij egoiistisch hebben genoemd en hebben gezegd dat ik neit van mijn paard hou,die hebben geen idee wat mijn pony voor mij betekend.JUIST omdat ze zoveel voor mij betekend laat ik haar afmaken(denk daar maar eens over na Tong uitsteken ) .Reacties zijn welkom,maar ga me niet uitschelden ofzo,want dit is MIJN keuze en ik snap dat jullie het er niet mee eens zijn maar het zij zo.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 12:37

ik denk dat je een goede keuze maakt
ik vind dat een dier een mooi einde aan het leven moet hebben, als je zeker bent dat ze weer van die aanvallen krijgt, moet je ze dan nog pijn laten lijden, in die koude donkere witermaanden?
succes, en alvast veel sterkte!

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 12:55

Ik vind dat je een hele dappere beslissing hebt genomen... Als ik bovenstaande allemaal lees, ben ik met je eens dat je het beter voor kan zijn, dan dat je wacht totdat het echt niet meer gaat! Geniet nog van haar deze zomer en voor daarna alvast heel veel sterkte gewenst!!!

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 12:55

Ik vind dat je een hele dappere beslissing hebt genomen... Als ik bovenstaande allemaal lees, ben ik met je eens dat je het beter voor kan zijn, dan dat je wacht totdat het echt niet meer gaat! Geniet nog van haar deze zomer en voor daarna alvast heel veel sterkte gewenst!!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 12:59

Ook ik denk dat je de juiste keuze maakt! Juist mensen die veel van hun dieren houden kunnen die moeilijkste keuze maken! Genoeg is genoeg. Alleen maar respect voor het feit dat je je paard een waardig afscheid wilt geven. Deze keuze maak je niet voor jezelf maar voor je paard.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 13:01

Jouw paard, jouw keuze... Sterkte ermee

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 13:20

Idd een moeilijke, maar ik denk de beste keuze! Heel veel sterkte, ik hoop dat ze de zomer helemaal goed en gezond doorkomt Lachen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 13:38

Dank jullie wel!Ik ga haar helemaal vertroetelen,veel op de film zetten en hopen dat het zonnetje vaak schijnt deze zomer Lachen

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 13:40

Ja, ik hoop het ook!
Verwen haar maar lekker! Knipoog